بازدید 15437

تفاوت دو سلفی در یک روز

کد خبر: ۷۱۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 08 August 2017
محمد جواد ظریف در روز «خبرنگار» با اشاره به اهمیت رسانه به عنوان قدرت و ابزار قدرت بر دقت در «انتخاب‌» خبر در جامعه متنوع رسانه‌ای و تبلیغاتی تاکید کرد و گفت: در مراسم تحلیف رییس‌جمهور جمعی از روسای مجالس کشورها با بنده سلفی گرفتند، در سوی دیگر تعداد دیگر از نمایندگان سلفی گرفتند اما این رسانه‌ها بودند که انتخاب کردند کدامیک از دو سلفی را بازتاب دهند.

به گزارش ایسنا،‌ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در ضیافت ناهار در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی، خبرنگاران و تصویربردان و عکاسان خبری در وزارت امور خارجه گفت: در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوستانی که از طبقه بالا نظاره‌گر بودند، دیدند که چند رئیس مجلس از کشورهای مهم صنعتی دنیا به دنبال گرفتن سلفی با این بنده حقیر خدمتگزار بودند. آن تصاویر که با بنده گرفته شد یک پیام را منتقل می‌کرد و سلفی‌ دیگر، پیام دیگری را. انتخاب، انتخاب ما است و این تصمیم که کدام پیام منتقل شود هم تصمیم ما است.

 
 
این سخنان ظریف شاید طعنه‌ای بود به حاشیه‌های سلفی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بازتاب و واکنش‌های گسترده و متفاوتی در رسانه‌های گروهی، فضای مجازی داخلی و حتی رسانه‌های خارجی در سطح منطقه و بین‌المللی داشت.

امروز ظریف در ایران و دنیا به عنوان نماد قدرت دیپلماسی شناخته می‌شود که با «لبخند» و «مذاکره» یکی از مهم‌ترین پرونده‌های بین‌المللی که می‌توانست بحران آفرین باشد را حل و فصل کند؛ پرونده‌ای که کمتر کسی تصور می‌کرد امکان حل و فصل آن وجود داشته باشد.

با وجود این‌که پس از سال‌ها «دیپلماسی ایرانی» در دنیا دهان به دهان می‌چرخد، نام دیپلمات‌های کشورمان در هر سو شنیده می‌شود و مقامات مختلف در سراسر دنیا و در دیدارهای دو جانبه و مجامع بین‌المللی خواستار دیدار با وی هستند و در  مراسمی مثل تحلیف حسن روحانی فرصت را غنیمت شمرده و با وی عکس یادگاری می‌گیرند، اما این سرمایه‌ گران‌قدر و حاشیه‌های گرفتن عکس یادگاری با وی در مجلس در برابر اقدام برخی نمایندگان در گرفتن سلفی با یک مقام خارجی از منظر منافع ملی از سوی رسانه‌های مختلف داخلی و فضای مجازی دیده و پرداخته نمی‌شود.

 
 
سلفی نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی که چهره نامتناسب و در زمانی نامتناسب‌تر را از نمایندگان نشان می‌دهد با واکنش شدید افکار عمومی داخلی و مقامات مختلف و حتی نمایندگان دیگر مجلس مواجه شد. بدون شک هر انسانی حق دارد با هر کسی عکس یادگاری بگیرد، اما در جایگاه رسمی هر یک از مسوولان صرفا متعلق به خودشان نیستند و باید در مجامع مختلف شان و منزلت مردم و کشور رعایت شود.

جدای از درست بودن یا اشتباه بودن اقدام نمایندگان در گرفتن سلفی با مقام عالی اتحادیه اروپا، آنچه دل محمد جواد ظریف را به درد آورده است و در روز خبرنگار به آن اشاره دارد،‌ انتقادی است که غیر مستقیم به متولیان رسانه و خبر وارد می‌داند.

او معتقد است که نگاه خبرنگاران و رسانه‌ها نسبت به انتخاب یا بزرگ‌نمایی یک واقعه امری تعیین کننده و مهم است که باید بیش از پیش امروز مورد توجه قرار گیرد.

ظریف بر نقش و قدرت رسانه‌های گروهی در صحنه بین‌الملل و اهمیت «انتخاب» هر یک از موضوعات مختلف به ویژه آن دسته از تحولات و اتفاقاتی که احساسات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را تهییج می‌کند تاکید کرد و توجه رسانه‌ها را در شرایطی که رسانه نه فقط ابزار قدرت که خود نیز امروز به عوامل قدرت تبدیل شده، جلب کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس