بازدید 5424
۳

پیاز ارزان شد

کد خبر: ۷۱۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 08 August 2017
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان گفت: با ورود تولید پیاز جدید به بازار قیمت این محصول کاهش شدیدی پیدا کرده و در روزهای اخیر به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان در میدان بزرگ کاهش یافته است.

حسن صابری در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: با ورود تولید پیاز جدید به بازار قیمت این محصول کاهش شدیدی پیدا کرده است و در روزهای اخیر به 1200 تا 1500 تومان در میدان بزرگ کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نوسان قیمت محصولات کشاورزی به تولید و عرضه آن مرتبط است، افزود: تولید کننده که با تولید بیش از نیاز و عرضه ان متضرر می شود و در واکنش به این زیان از تولید در فصل بعد خودداری می کند و این امر موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت میشود .

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان با بیان اینکه نظام توزیع رابطه سنتی خود را با تولید کننده از دست داده است؛ ادامهداد:در گذشته معمولا تولید با سفارش توزیع کنندگان صورت می گرفت و بخش توزیع با اشراف بر نیاز بازار در تعادل سیستم عمل می کرد و چون خود با پرداخت مساعده در تولید سرمایه گذاری می کرد بنا بر حفظ منافع خود و تولید کننده برنامه ریزی صحیحی را در جهت تولید انجام می داد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان تصریح کرد: آسیب دیدن این سیستم و عدم جایگزینی سیستم جدیدی که این تعادل را ایجاد کند یکی از عوامل مهم در نابسامانی و عدم تعادل در بازار محصولات غذایی است .

صابری تصریح کرد: بنای دولت عدم دخالت در بازار است و تنها سیاستهای حمایتی نظیر خرید تضمینی را از گذشته به عنوان راهبرد در دستور کار خود داشته است؛ لیکن تعامل مثبت با بخش توزیع و واگذاری مسولیت حفظ تعادل بازار به بخش خصوصی با حمایت از تشکلهای توزیعی و کمک به اصلاح و ارتقای تخصصی این تشکلها می تواند مشکل را حل کند .

وی در ادامه با ارائه پیشنهاداتی در مورد تنظیم بازار، خاطر نشان کرد: تجربه همکاری صنف بار فروش ( حق العمل کاران ) در گذشته جهت تعادل قیمت میوه در شب عید و تعهد اعضا به عرضه محصول با قیمت مصوب و مورد توافق که منافع مصرف کنندکان و تولید کنندگان را در بر داشت در سالیان گذشته نمونه ای از این امادگی برای همکاری بود .

صابری افزود: ایجاد هماهنگی بین بخش تولید و توزیع و صادرات و واردات و حمایت از هسته های تخصصی در این خصوص می تواند با نظارت و راهبری دولت و همکاری بخشهای فوق الذکر صورت گیرد .

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران گفت: شرکت‌های تخصصی که مسولیت واردات و صادرات یک محصول را دارند یعنی اعطای مجوز واردات پیاز در مواقع بحرانی تنها به صادر کنتده این محصول داده شود تا تشویقی برای صادرات باشد و همچنین در حیطه تخصصی و فنی و رعایت شرایط قرنطینه و موار د دیگر باشد .

وی در پایان گفت: ایجاد سایت‌های ذخیره سازی در مواقعی که ازدیاد محصول وجود دارد و عرضه در مواقع کمبود محصول زیر نظر اتحادیه های صنفی جهت جلوگیری از سو استفاده واسطه هایی که با بورس بازی از شرایط باعث افزایش قیمت ها می شوند . اتحادیه ها با ایجاد هسته های تخصصی در مورد محصولات مختلف از میان اعضای خود می تواند در این امر در خدمت مردم و در تعامل مثبت با دولت باشند .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳
800 بود.

1500 ارزونه؟
بدبخت کشاورز ارزان شد چه طوری
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
اگر همه پول به کشاورز برسه ما حاضریم کلیویی ده تومن بخریم
اما خودت می دونی از کشاورز چند می خرن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر