بازدید 19083
مروری بر روزنامه‌های سه شنبه هفدهم مرداد؛

پرداخت هزینه ماساژ آقای متهم از بیت‌المال/احمدی‌نژاد را محاکمه کنید/ساخت موشک توسط جوانان روستایی/روحانی در حال حذف و اضافه/بیم و امید‌های بزرگ‌ترین قرارداد خودرویی/ تلاش برای حذف واژه طلاق از شناسنامه/واکنش ها به جای خالی هاشمی در تحلیف

روزنامه‌های امروز، علاوه بر آخرین گمانه زنی‌ها از حذف و اضافه لیست وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، اظهارات روز گذشته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره تخلفات احمدی نژاد را نیز منعکس کردند. خبر انعقاد بزرگترین قرارداد خودرویی با رنو، نیز با دو رویکرد تأییدکننده و انتقادی در گزارش‌های خبری روزنامه‌ها پوشش داده شد. گزارش‌ها و یادداشت‌ها درباره انتخاب رشته دانشگاه‌ها و اخبار پیرامون اعلام نتایج کنکور امروز نیز در تعدادی از روزنامه‌ها دیده می‌شد.
کد خبر: ۷۱۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۲ 08 August 2017
برخی روزنامه‌های امروز، سه شنبه ۱۷ مردادماه، علاوه بر آخرین گمانه زنی‌ها از حذف و اضافه لیست وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، اظهارات روز گذشته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره تخلفات احمدی نژاد را نیز منعکس کردند. خبر انعقاد بزرگترین قرارداد خودرویی با رنو نیز با دو رویکرد تأییدکننده و انتقادی در گزارش‌های خبری روزنامه‌ها پوشش داده شد. گزارش‌ها و یادداشت‌ها درباره انتخاب رشته دانشگاه‌ها و اخبار پیرامون اعلام نتایج کنکور امروز نیز در تعدادی از روزنامه‌ها دیده می‌شد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۷ مرداد، در حالی روی پیشخوان مطبوعات رفت که تحلیلگران و گزارش نویس‌های سیاسی، آخرین گمانه زنی‌های خود در مورد کابینه دوازدهم را در ستون‌ها مختلف روزنامه‌ها نوشتند.

روزنامه اعتماد با انتخاب تیتر حذف و اضافه روحانی از آخرین تغییرات از لیست مطرح وزرای کابینه آینده گزارشی نوشته و بعضی دیگر از روزنامه‌ها با همین موضوع، آخرین مطالبه‌های فعالان حزبی و سیاسی در چینش کابینه دوازدهم را مطرح کرده اند.
 
پس از چندین هفته از انتشار مباحث جنجالی از جانب اطرافیان احمدی نژاد و بازداشت بقایی و حواشی آن، چند روزنامه امروز از جمله شرق با تیتر کردن اظهارات روز گذشته مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره لزوم رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور سابق، نام احمدی نژاد را در صفحه نخست خود برجسته کردند.

امروز روز خبرنگار است و تعدادی از روزنامه‌ها به همین بهانه، یادداشت ها، گزارش‌ها و کارتون هایی در رابطه با شغل خبرنگاری و جایگاه آن در جامعه نوشتند و منتشر کردند. سخنان روز گذشته ظریف درباره اهمیت شغل خبرنگاری در جمع خبرنگاران نیز در بخشی از صفحات روزنامه‌ها منعکس شده است.

قرارداد بزرگ ایران با شرکت خودروسازی رنو، موضوع دیگری بود که در اغلب روزنامه‌ها با دو رویکرد انتقادی و تأیید کننده پوشش داده شده بود. روزنامه‌های دولت و نزدیک به اصلاحات نسبت به این قرارداد رویکرد مثبتی داشتند و منتقدان دولت با انتخاب عناوین منتقدانه آن را نقد کرده اند. روزنامه خراسان، اما با گزارشی بیم‌ها و امیدهای این قرارداد بزرگ را بررسی کرده است.
علاوه بر موارد یادشده، در شماره امروز روزنامه‌ها، گزارش‌ها و یادداشت هایی با موضوعات دیگر نیز چاپ شده که در ادامه تعدادی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

پرداخت هزینه ماساژ آقای متهم از بیت‌المال
 
آرمان امروز در بخشی از گزارش خود، از نهمین جلسه دادگاه نفتی نوشت: نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو تن از همدستان بابک زنجانی، صبح دیروز ۱۶ مرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد. در نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان نفتی حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و در آغاز دفاعیات خود گفت: بر اساس ادعاهای مطرح شده در کیفرخواست اعلام شده که بنده در تاسیس بانک اف‌آی‌آی‌بی نقش داشتم که در جلسه گذشته هم توضیح دادم صرفا در سفر‌ها با زنجانی همراهی می‌کردم و هیچ‌آشنایی با بانک مذکور نداشتم، چه برسد به اینکه در تاسیس آن نقش داشته باشم و براساس اعلام بانک مرکزی مالزی صد در صد سهام بانک اف‌آی‌آی‌بی متعلق به زنجانی بوده است. قاضی مقیسه خطاب به فلاح گفت: آیا اقاریر خود را خوانده‌اید؟ به‌زعم من تشکیلات سازمان یافته برای غارت بیت‌المال وجود داشته است و یکی از ادله این است که، چون شما ۳۰ سال در وزارت اطلاعات بودید و هرجا می‌رفتید شما را به‌عنوان فلاح وزارت اطلاعات می‌شناختند و بابک زنجانی هرجا می‌رفت شما را همراه خود می‌برد. قاضی مقیسه گفت: آیا اقاریری را که خواندم قبول دارید؟ فلاح هروی پاسخ داد‌: بله قبول دارم و با صداقت بیان کردم، اما چرا یک برداشت غلط را در جای دیگر تعمیم می‌دهید؟ قاضی مقیسه گفت: اگر اقاریر خود را قبول دارید چرا در مقابل دادگاه و رسانه‌ها انکار می‌کنید؟ متهم ردیف سوم پرونده پاسخ داد: امضای من جعل شده است. قاضی مقیسه گفت: هیچ‌امضای جعلی‌ای وجود ندارد که بابک زنجانی بدون اطلاع شما آن را اسکن کرده باشد. اگر جعلی بوده چرا شکایت نکرده‌اید؟ فلاح هروی پاسخ داد: در تاریخ ۹ / ۲ / ۹۶ وقتی متوجه شدم، شکایت کردم.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد :
قاضی مقیسه در واکنش به جعلی بودن امضا اذعان کرد: تمام جزء جزء هزینه‌های زندگی شما توسط زنجانی از پول بیت‌المال پرداخت شده است. مثلا هزینه بلیت سفرهای مالزی، خرید بلیت به سفر مالزی برای دختر و داماد شما، هزینه پول ماساژور و حتی هزینه خرید روکش صندلی خودرو شما توسط زنجانی از پول بیت‌المال پرداخت شده است. این‌ها نشان می‌دهد که شما برای زنجانی آدم مهمی بوده‌اید. پس چطور می‌شود که شما نقش صرفا همراهی‌کننده داشته باشید، اما این همه هزینه برای شما صرف شده باشد؟ چطور کسی که در جلسات وزیران شرکت می‌کند، ادعا می‌کند که نامه‌ها و امضا‌ها صوری بوده است؟ هروی پاسخ داد: من در آن جلسات همراه آقای زنجانی به‌عنوان مشاور حضور پیدا می‌کردم. 

روحانی در حال حذف و اضافه
 
 روزنامه اعتماد در گزارشی مبسوط از آخرین تغییرات لیست مطرح وزرای کابینه دوازدهم، مواردی را مطرح کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: مجلس در انتظار لیست کابینه دوازدهم؛ روحانی در شرایط حذف و اضافه. قطار تشکیل دولت دوازدهم به ایستگاه معرفی وزرا به مجلس رسیده است و نمایندگان منتظر رونمایی روحانی از کابینه هستند. اگرچه مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس بعد از مراسم تحلیف رییس‌جمهور گفته بود لیست وزرا قرار است امروز به مجلس برسد، اما تا این لحظه هنوز هیچ چیز قطعی نیست.
 
به لحاظ قانونی اگرچه رئیس‌جمهور از روز تحلیف تا دو هفته برای معرفی وزرای خودش به مجلس فرصت دارد، اما او اسامی کابینه اولش را در بدعتی تازه در روز تحلیف به مجلس تقدیم کرد و به همین خاطر در این دوره هم همین انتظار از او می‌رفت. هرچند در روز تحلیف این اتفاق نیفتاد تا مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس بگوید این لیست قرار است امروز به مجلس برسد. هر چند این اظهارنظر هم با اظهارات ضد و نقیض دیگری همراه شده است. از آن جمله در حالی که اسدالله عباسی، عضو هیات رییسه مجلس به تسنیم و میزان گفته است امروز خود رییس‌جمهور برای تقدیم لیست کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس خواهد آمد، اما نعمتی سخنگوی هیات رییسه به «اعتماد» گفت: قرار نیست رییس‌جمهور برای ارایه لیست کابینه به مجلس بیاید، اما به احتمال زیاد این لیست را امروز از طریق معاون پارلمانی خودش در اختیار هیات رییسه قرار خواهد داد. اما شاید دیرتر اعلام شدن اسامی کابینه به مجلس نسبت به دور قبل، بی‌ارتباط با بحث‌ها و حواشی معرفی برخی نام‌ها به عنوان وزیر در کابینه دوازدهم نباشد. آنچه تا الان از اسامی کابینه رسانه‌ای شده است چندان اصلاح‌طلبان را راضی نکرده و آن‌ها به ویژه درباره برخی از این اسامی نگاه مثبتی ندارند. از جمله علی ربیعی وزیر فعلی کار، نهاوندیان وزیر احتمالی اقتصاد، زرافشان وزیر احتمالی آموزش و پرورش. حال باید دید نتیجه حذف و اضافه‌های رییس‌جمهور به کجا می‌انجامد؟
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد :
دیروز بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با انتخاب به برخی از این موارد اشاره کرد. او گفته است: وزارت اقتصاد به واسطه مشکلات اقتصادی و اثرگذار بودنش و وزارت رفاه به واسطه سازمان‌ها و هولدینگ‌های گسترده اقتصادی که در زیرمجموعه دارد نیازمند وزرای قادر و کاردان هستند. جو مجلس، نیروهای کارآمد و توانمند می‌خواهد و رضایتمندی نسبت به وزرات رفاه در حال حاضر در مجلس وجود ندارد. در حقیقت، نارضایتی‌ها از وزیر و زیرمجموعه ایشان و نحوه عملکردشان به قوت خود باقی است. پارسایی با صراحت گفته است: آقای ربیعی یکی از افرادی بود که در بررسی‌های فراکسیون امید نمره قبولی نگرفت.

احمدی‌نژاد را محاکمه کنید
 
جامعه روحانیت ٤ سال بعد از پایان دولت دهم مطرح کرد؛
 
 شرق در گزارشی که عنوان آن را تیتر یک شماره امروز خود انتخاب کرده است، نوشت:جامعه روحانیت مبارز چهار سال بعد از پایان دولت احمدی‌نژاد درخواست محاکمه او را مطرح کرده است. اصولگرایان اصولا در مواجهه با احمدی‌نژاد دچار تأخیرند؛ حتی وقتی پای محاکمه او در میان باشد. درحالی‌که قوه قضائیه، محمود احمدی‌نژاد را در همان روزهای آخر ریاستش بر دولت احضار کرده بود و موارد متعددی از تخلفات او و نزدیکانش در این مدت رسانه‌ای شده، اما جامعه روحانیت مبارز تازه به ماجرا ورود کرده است.
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد :
 آن‌طور که از سخنان سخنگوی این نهاد پیداست، آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز به مسئله لزوم محاکمه احمدی‌نژاد اختصاص داشته است. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم گفته است: «خواسته جامعه روحانیت مبارز این است که قوه قضائیه پرونده‌های آقای احمدی‌نژاد را بررسی کند و هرچه حکم شد، قابل‌قبول است. احمدی‌نژاد خودش تخلفات فراوانی دارد که بخشی از آن‌ها در دوران ریاست‌جمهوری وی رخ داد. در آخرین جلسه جامعه روحانیت، اظهارات اخیر آقای احمدی‌نژاد و برخی اطرافیان ایشان در پی دستگیری آقای بقایی، آزادشدن وی با قرار وثیقه و نیز صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد در این زمینه که شبهه‌ناک شد، مورد بررسی قرار گرفت. سخنان آقای احمدی‌نژاد حتی به شکلی مطرح شد که مرجع ضمیر آن سخنان مشخص نیست و معلوم نیست شخصی که آقای احمدی‌نژاد از او صحبت می‌کند کیست که گاهی به ٨٠ ساله یا ٩٠ ساله‌بودن او تأکید می‌شود. آقای احمدی‌نژاد در سخنانی که در خوزستان داشت هم حرف‌هایی را زد که درباره آن تفسیرهای فراوانی مطرح شد. ایشان از زمان ریاست‌جمهوری هم سخن از داشتن فهرستی از مفسدان اقتصادی به میان آورد و بیان کرد که این فهرست را افشا می‌کند، اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد. جا داشت که ایشان فهرست خود را ارائه می‌کرد و قوه قضائیه هم آن را مورد بررسی قرار می‌داد، نه‌اینکه فقط حرف آن مطرح شود و اتفاقی نیفتد».
 
مصباحی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه روحانیت پس از چهار سال از پایان دولت احمدی‌نژاد درخواست رسیدگی به تخلفات وی را کرده است و این موضوع را در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد پیگیری نکرده، گفته است: «اینکه پس از چهار سال این مسئله را مطرح کردیم، به این دلیل بود که توقع داشتیم قوه قضائیه همان‌موقع به این مسائل رسیدگی می‌کرد. البته اینکه می‌گوییم همان‌موقع یعنی زمانی که این تخلفات رخ می‌داد باید قوه قضائیه ورود می‌کرد و حالا که چهار سال از آن دوران گذشته است، حداقل باید دراین‌باره رسیدگی‌هایی انجام می‌شد که البته کارهای قضائی زمان‌برند و قوه قضائیه نیز بی‌کار نبوده و رسیدگی‌هایی داشته است».

واکنش ها به جای خالی هاشمی در تحلیف
 
 روزنامه فرهیختگان در شماره امروز خود، به واکنش ها به یاد نکردن از نام آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط روحانی در مراسم تحلیف پرداخته است. محمودرضا کریمی در بخشی از این گزارش می نویسد: حسن روحانی در انتخابات 96 در فقدان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و در تنگنای رقابت‌های انتخاباتی و در جمع طرفداران و حامیان خود بارها و بارها این فقدان را حزن‌انگیز و ناراحت‌کننده دانست و بارها یاد ایشان را در مراسم انتخاباتی و در جمع مردم زنده ‌کرد.
 
بار دیگر روحانی با ذکر نام آیت‌الله و یاد خاطرات ایشان و همراهی نزدیکان آیت‌الله توانست پیروز انتخابات شود ولی دیری نپایید که یاد و خاطراتش از ذهن او رفت، به‌گونه‌ای که حتی در مراسم تنفیذ و تحلیف یادی از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و جای خالی‌اش از زبان یار و نامزد مورد حمایتش برده نشد. بسیاری از کنشگران سیاسی بر این باورند که روحانی به دنبال عبور از حامیان اصلاح‌طلب خود است؛ البته برخی دیگر هم بر این باور بودند که شاید روحانی فراموش کرده در متن از پیش تعیین شده و آماده‌اش نام و یاد و خاطره آیت‌ا... را در مراسم ملی تنفیذ و تحلیف ریاست‌جمهوری بر زبان آورد. مطلبی که برادر آیت‌الله را هم به واکنش واداشت و در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره عدم نام بردن از آیت‌ا... هاشمی در مراسم تحلیف و تنفیذ اظهارکرد: «مردم و علاقه‌مندان به آیت‌ا... هاشمی انتظار داشتند که با توجه به جایگاه وی و تاثیری که در انتخابات داشتند از وی در مراسم تحلیف و تنفیذ نام برده شود، چراکه مردم در جریان انتخابات به‌منظور ادامه راه وی حضور پیدا کردند.»
هاشمی در گفت‌وگویی دیگر نیز تصریح کرد: «از نظر بنده بی‌معرفتی بود که نامی از آیت‌الله هاشمی در مراسم تحلیف و تنفیذ از سوی مسئولان برده نشد. ما این رفتار را مجموعه بی‌معرفتی می‌دانیم که البته از نظر بنده مهم نیست.»
وی خاطرنشان کرد: «بعد از مراسم تحلیف و تنفیذ مردم بسیاری به ما مراجعه کردند که چرا نامی از آیت‌الله هاشمی در مراسم تحلیف و تنفیذ برده نشد که ما هم از این موضوع ابراز تاسف کردیم.»
 
از سوی دیگر محسن هاشمی‌رفسنجانی فرزند آیت‌الله سعی کرد در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های کشور بر این ماجرا سرپوش بگذارد.
وی در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان» گفت: «به نظر بنده نباید نسبت به این موضوعات حساسیت زیادی داشت. یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دل مردم ایران، آنچنان زنده است که ایشان نیازی به ذکر نام در مجامع رسمی ندارند و مردم هرکه را با آیت‌ا... هاشمی پیوند داشته باشد، گرامی می‌دارند. گلایه محمد هاشمی هم نظر ایشان و محترم است، اما آنچه مهم است، زنده نگه داشتن راه هاشمی و سیره ایشان در دفاع از حقوق مردم، عقلانیت و اعتدال است که امیدواریم سرلوحه عملکرد همه مسئولان به‌خصوص دولت دوازدهم قرار گیرد.»
در همین حال، محسن غرویان خطاب به روحانی گفت: «آقای روحانی نیز همیشه اذعان داشته که اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی زنده بوده و هست و او بر اساس‌‌ همان رهنمود‌ها حرکت کرده است. پس می‌توان ادعا کرد که آقای روحانی شاگرد مکتب آیت‌الله هاشمی بودند، بنابراین انتظار می‌رفت که یاد و نام آقای ایشان را در سخنرانی خود مطرح می‌کردند.»
 
از سوی دیگر روزنامه «قانون» نیز در گزارشی تند و تیز با بیان اینکه روحانی دچار توهم شده است که 24 میلیون رای به دلیل محبوبیت شخص او است، نوشت: «فراموشی زودهنگام آقای رئیس‌جمهور شاید چندان در میان مشکلات و معضلات کشور جایگاهی نداشته باشد، ولی کسی که یک بار فراموش کند، به راحتی به این روند فراموشی ادامه می‌دهد؛ یک روز وعده‌هایی که به مردم داده و یک روز قسمی که خورده یا حتی روزی فراموش می‌کند که چرا مردم به او رای دادند. گویی روحانی مانند برخی، دچار توهم شده که ۲۴ میلیون رای به دلیل محبوبیت شخص اوست. اسم نیاوردن از آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در مراسم تحلیف بی‌معرفتی رئیس‌جمهور است.»

خبرنگار و دغدغه‌هایش
 
روزنامه شهروند به مناسبت روز خبرنگار در شماره امروز خود، گزارشی را با عنوان خبرنگار و دغدغه هایش چاپ کرده و نوشته است: باز هم روز خبرنگار است و بهانه‌ای است برای دوباره نگاه‌ کردن به دغدغه‌های این شغل. خبرنگارانی که وقتی برای تهیه خبر می‌روند، با تمام مشقت و سختی که دارد باید متحمل برخی اتفاقات تلخ هم باشند. اتفاقاتی مانند توهین و زور و تهدید و حتی ضرب و شتم. برخی از مردم هستند که دیگر به خبرنگاران هم اعتماد ندارند و گمان می‌کنند که آن‌ها دروغ می‌گویند و کاری از دستشان برای هیچ‌کس برنمی‌آید. شاید در بین خبرنگاران هم مانند تمام مشاغل دیگر افراد سوء‌استفاده‌گر وجود داشته باشد، اما به جرأت می‌توان گفت که بسیاری از آن‌ها تنها هدفشان بازگو کردن مشکلات مردم و پیگیری آن ازسوی مسئولان است.
عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد : صید ۶۶۰ میلیون یورویی؛اصحاب رسانه به قدرت خود ایمان بیاورند؛پزشکان مأیوسند ؛طرفدار اعتدال و توسعه با نگاه اصلاحات برای مدیریت شهری هستم؛کابینه دوازدهم در ساعت صفر؛خداراشکر که فقط به من می‌گویند دیوانه! ؛اتهام قتل عمد برای قاتل بنیتا؛تغییر در مسئولیت‌ها عامل تکامل رشد و توسعه در مجموعه است؛مرکز توانبخشی هلال ایران در کنگو آماده بهره‌برداری است ؛چاي ايراني؛ برنج ايراني؛
بیمه یکی از دغدغه‌های خبر‌نگاران است مانند بسیاری از مشاغل دیگر. بسیاری از روزنامه‌نگاران در طول سال‌های فعالیت خبری‌شان بیمه نمی‌شوند، چون بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها کارمندان و خبرنگاران خود را بیمه نمی‌کنند. هر کسی در هر شغلی که کار می‌کند، می‌داند که بالاخره روزی به سن بازنشستگی می‌رسد و دیگر توان انجام کار را مانند دوران جوانی‌اش ندارد. همین بیمه می‌تواند در روزهای بازنشستگی مرهم دردی باشد تا بتوان حداقل زندگی روزمره را با آن گذراند.
 
روزنامه‌نگاران علاوه بر دغدغه‌هایی که برای انجام کارشان دارند، باید با مشکلاتی از قبیل: بیمه، عدم پرداخت حقوق به موقع، نبود امنیت شغلی، پرداخت ضمانت به محل کار، دستگیری، توبیخ و تنبیه هم دست‌وپنجه نرم کنند. بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با توجه به سابقه کاری طولانی که در عرصه رسانه دارند، هنوز خبرنگاران خود را بیمه نمی‌کنند و پرداخت حقوق‌هایشان همیشه با تأخیر انجام می‌شود. تنها رسانه‌های دولتی هستند که خبرنگارانشان را بیمه می‌کنند و حقوقشان تقریبا به موقع است. همین به موقع بودن حقوق و بیمه کردن تنها دلگرمی خبرنگاران است که ترجیح می‌دهند به جای فعالیت در رسانه‌های خصوصی و با آزادی بیشتر، در رسانه‌های دولتی کار کنند تا حداقل سر هر ماه بتوانند حقوقشان را دریافت کنند، نه آن‌که مانند برخی رسانه‌ها حقوق‌های با تأخیر بگیرند یا هر چند ماه یک بار حقوق یک یا دو ماه را دریافت کنند. البته که همین رسانه‌های دولتی نیز با تغییر دولت تیم تحریریه‌شان تغییر کرده است و تیم جدیدی وارد آن رسانه شده‌اند که با دولت وقت همسو باشند. خبرنگارانی هم که در دولت گذشته در آن رسانه دولتی فعالیت می‌کردند باید بساطشان را جمع کنند و بروند دنبال کار تازه.
 
 این درحالی است که بسیاری از خبرنگاران به دلیل عدم وجود امنیت شغلی بار‌ها و بار‌ها مجبور به تغییر شغل خود شده‌اند. تغییر نه به‌عنوان عوض کردن شغل بلکه مجبور بوده‌اند تا مکان شغل خود را تغییر دهند و با موسسه‌ای دیگر همکاری کنند. در همین بین نیز بسیاری مواقع به اجبار و به دلیل نبود کار، بیکار بوده‌اند یا همکاری حق‌التحریری با رسانه‌ها داشته‌اند که در این صورت بیمه‌ای برای آن‌ها منظور نشده است و می‌توان گفت که اکثر خبرنگاران سابقه کار متوالی ندارند.

بیم و امید‌های بزرگ‌ترین قرار داد خودرویی
 
 روزنامه خراسان انعقاد بزرگترین قرارداد خودرویی کشور در روز گذشته را موضوع گزارش خود کرد و نوشت: مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک درزمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران، میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ایرانی پرتو نگین ناصح وگروه خودروسازی رنو‌ی فرانسه دیروز با اعلام رقم ۶۶۰ میلیون یورو برای این قرارداد و مشارکت ۶۰ قطعه ساز داخلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت درحالی برگزارشد که پیش از این ایران خودرو با پژو قرارداد بسته بود تا به این ترتیب صنعت خودروی ایران هر چه بیشتر در قبضه فرانسوی‌ها قرار گیرد، فرانسوی‌هایی که با وجود انتقاد کارشناسان و حتی مسئولان باز هم شریک اصلی خودروسازان ایرانی هستند، به گونه‌ای که وزیر صنعت در این مراسم گفت: انتظارهایی که در سال‌های قبل از رنوی فرانسه داشتیم به طور کامل حاصل نشد. وی در عین حال افزود:با این قرارداد مرکز توانمند تحقیق و توسعه خودرو در ایران تاسیس می‌شود.
وزارت صنعت اعلام کرده که این قرارداد بزرگ‌ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودروی ایران است.
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد :
به گزارش خراسان، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در ابتدای این مراسم با بیان این که در همکاری ۶۶۰ میلیون یورویی سازمان گسترش و رنوی فرانسه، حدود ۶۰ قطعه ساز مشارکت خواهند داشت، افزود: سهم رنو در این قرارداد ۶۰ درصد، سهم سازمان گسترش ۲۰ درصد و سهم شرکت پرتو نگین ناصح نیز ۲۰ درصد تعیین شده است.
 
منصور معظمی با اشاره به اشتغال زایی مستقیم سه هزار نفر در این قرارداد ادامه داد: در فاز اول تولید ۱۵۰ هزار دستگاه از محصولات رنو پیش بینی شده است که اولین تولیدات از اواخر سال آینده وارد بازار خواهد شد. تولید مشترک تا سال ۲۰۲۴ به سقف ۳۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. وی افزود: صادرات ۳۰ درصدی تولیدات مشترک نیز در شبکه رنو دیده شده است.
 
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با بیان این که انتظاراتی که در سال‌های قبل از رنوی فرانسه داشتیم به طور کامل حاصل نشد، یکی از دلایل تأخیر در امضای قرارداد رنو و سازمان گسترش را اصرار طرف ایرانی بر نکات خاصی در قرارداد اظهار کرد و گفت: یکی از نتایج این قرارداد، ایجاد یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه برای طراحی خودرو است و همچنین مرکز فنی - مهندسی قوی‌تری در مقایسه با قراردادهای قبلی ایجاد خواهد شد.
 
رئیس سازمان گسترش همچنین در حاشیه مراسم امضای قرارداد با بیان این که تولید کوئید با همکاری شرکت رنو در ایران نهایی شده است، گفت: نیو داستر و نیو سیمبل با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان عرضه خواهند شد. منصور معظمی در مورد این که بالاخره چه تصمیمی برای تولید کوئید از محصولات رنو در ایران گرفته شد؟ اظهار داشت: تولید این محصول در مذاکرات با رنو نهایی شده است و در ایران عرضه خواهد شد. گفتنی است قیمت کوئید در ایران حدود ۳۴ تا ۳۵ میلیون پیش بینی می‌شود. وی افزود: شروع تولید مشترک با داخلی‌سازی ۴۰ درصدی خواهد بود و بعد از یک سال و نیم به داخلی‌سازی ۶۰ درصدی خواهیم رسید.

 تلاش برای حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه 
 
 آفتاب یزد با درج این خبر نوشت: رئیس سازمان ثبت احوال از تهیه پیش‌نویس حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد و گفت: در حال حاضر فقط واژه طلاق از شناسنامه زنان که عقد کرده‌اند، اما دوشیزه هستند حذف می‌شود. به گزارش ایرنا، حمید درخشان‌نیا گفت: یک بار مسئله حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه در مجلس شورای اسلامی مطرح و رد شد، اما هم اکنون ما پیش نویس آن را تهیه کرده‌ایم. این سازمان در زمینه توسعه الکترونیکی از سازمان‌های پیشرو است و پایگاه اطلاعات جمعیتی نیز به روز رسانی می‌شود و فعال است. وی گفت: تولید و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی وظیفه سازمان ثبت احوال است و این اطلاعات را در اختیار مسئولان تصمیم‌گیر برای رسیدن به اهدافشان قرار می‌دهد. این سازمان کاملا مکانیزه شده و از شکل سنتی خارج شده است و بدون اطلاعات این سازمان برخی از سازمان‌های دیگر از جمله بانک‌ها و محاکم نمی‌توانند به وظایف خود بپردازند. وی درخصوص بررسی آسیب‌های اجتماعی با استفاده از آمار‌های جمعیتی نیز گفت: با وزارت کشور در تماس هستیم و در جلسات بررسی آسیب‌های اجتماعی نماینده‌ای از سازمان ثبت احوال حضور دارد و در استان‌ها نیز این جلسات با دبیری ادارات ثبت احوال برگزار می‌شود.

شکست بازی تبلیغاتی ترامپ علیه حزب الله
 
روزنامه رسالت در شماره امروز خود در گزارشی بازی تبلیغاتی ترامپ علیه حزب الله را شکست خورده خواند و نوشت: اگرچه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا سعی دارد با نام بردن از حزب الله لبنان به عنوان گروهی تروریستی آن را با گروه‌های تروریستی وابسته به کاخ سفید مانند القاعده یکسان جلوه دهد، اما این بازی تبلیغاتی دونالد ترامپ حتی در میان رسانه‌های غربی نیز خریدار ندارد. رمزگشایی از عصبانیت ترامپ از حزب الله و به طور کلی جبهه مقاومت، کاملا آسان است.
عناوین اخبار روزنامه رسالت در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد :
 جبهه مقاومت بار‌ها محاسبات ایالات متحده آمریکا در منطقه را بر هم زده است. در حال حاضر نیز واشنگتن نسبت به نقش پررنگ حزب الله لبنان درسوریه و حماسه آفرینی‌های مقاومت اسلامی لبنان در مصاف با مهره‌های آمریکایی-تکفیری داعش و جبهه النصره آگاه است. بدیهی است که ترامپ نیز مانند اوباما و دیگر روسای جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا از توان و قدرت مقاومت اسلامی لبنان وحشت دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اخیرا با اشاره به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه حزب‌الله، در اعترافی کم‌سابقه، نوشت: حزب‌الله لبنان نقشی غیرقابل چشم‌پوشی در افزایش نقش منطقه‌ای و تأمین امنیت لبنان، دارد. در ابتدای این گزارش آمده است: «زمانی‌که ترامپ در یک نشست خبری در کنار نخست‌وزیر لبنان سعی داشت تا از تلاش‌های دولتش برای ایستادن در مقابل حزب‌الله لبنان تمجید کند، نیروهای حزب‌الله سخت مشغول نشان دادن این مسئله بودند که وی تا چه حد در اشتباه است. آن‌ها در این زمان مشغول پاکسازی مناطق شرقی این کشور از نیروهای القاعده و مذاکره درباره تبادل اسرا با آن گروه بودند.
 
طبق نوشته آسوشیتدپرس، حزب‌الله از پایگاه حمایتی ورای هواداران شیعه خود برخوردار است و با مشارکت در دولتهایی که در این کشور روی کار آمده‌اند، تکیه‌گاه اصلی سیاست لبنان برای چند دهه اخیر بوده است. حزب‌الله لبنان همچنین شبکه مخابراتی امن خود را دارد که پوششدهی آن ورای زیرساختهای لبنان است. این گروه علاوه براین، از حق وتو در کابینه لبنان نیز برخوردار است. این گزارش می‌افزاید، اگرچه تصمیم حزب‌الله برای اعزام نیروهای خود به سوریه برای مبارزه با تروریست‌ها در سال ۲۰۱۳ میلادی در لبنان جنجال‌برانگیز بود، اما این گروه تا حد زیادی با موفقیت تمام نشان داده که حضورش در این منطقه برای حفاظت از لبنان ضروری بوده است.
 
در هفته جاری، حزب‌الله به خاطر پایان دادن به حضور عناصر القاعده در مناطق مرزی مورد تمجید قرار گرفت و حریری نقش حزب‌الله را در این زمینه به رسمیت شناخت و آن را «یک دستاورد بزرگ» خواند. وی تصریح کرد: «ما عقاید خود را داریم و حزب‌الله نیز عقاید خود را دارد، اما نهایتا به توافقی رسیدیم که هدف آن کمک به اقتصاد، امنیت و ثبات لبنان است». سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله با اعلام پیروزی در مقابل جبهه‌النصره، اعلام کرد که ارتش به طور کامل قابلیت پیروزی در جنگ را دارد، اما ادامه داد که در صورت نیاز، آماده حمایت از ارتش است. وی در سخنرانی خود گفت: «ما در خدمت ارتش لبنان و فرماندهی آن هستیم و اگر آن‌ها درخواست کمک کنند، به آن‌ها کمک می‌کنیم». بر اساس این گزارش، سعد حریری زمانی‌که به واشنگتن سفر کرده بود، حزب‌الله را برای جلوگیری از لغزش لبنان به سوی یک جنگ داخلی جدید ضروری دانست. بعد از آنکه ترامپ، حزب‌الله را تهدیدی برای دولت لبنان و تمامی منطقه خواند، نصرالله اعلام کرد که از آنجایی که هیئت لبنانی به ریاست حریری همچنان در واشنگتن حضور دارد، درباره این گفته‌های ترامپ اظهارنظر نمی‌کند تا هیئت لبنانی دچار مشکل نشوند.

ساخت موشک توسط جوانان روستایی 
 
 کیهان نوشت: جوانان روستای کیاسر در شهرستان بهشهر استان مازندران برای دفاع از حریم دین و کشور با دست خالی اقدام به ساخت موشک‌های دست‌ساز کرده‌اند.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، با حضور در یادواره شهدای این روستا، پس از تست نمادین موشک دست ساز جوانان این روستا، اظهار داشت: این کارهایی که به‌صورت نمادین دیدیم، کار بزرگی بود که یک موشک دست ساز از ارتفاع بالا بصورت دقیق هدف فرضی را منهدم کرد، این برای بنده و مسئولان درس‌هایی دارد، این‌ها درس ایستادگی و استقامت و عزم و اراده را می‌دهد.
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد :
وی افزود: در کنار این کار عظیم و بسیار با ارزش، مردم این روستا از مسائل کلان سیاسی و اجتماعی و مسایل مقابله با نظام سلطه غفلت نداشته و کاملا احاطه دارند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: تصور نکنید پیام شما از محدوده این روستا خارج نمی‌شود، پیام شما امروز کل کشور را تحت اثر قرار می‌دهد.
سردار حاجی زاده ابراز داشت: این برکت خون شهداست که روستایی با ۳۵۰ نفر جمعیت در یادواره شهدا هر ساله میزبان شش تا هفت هزار نفر هستند، شما‌ها دستیاران واقعی رهبری هستید.
وی گفت: اقدام به تحریم و ناامنی و معضلات فرهنگی هرکدام یک پازلی است که قرار است نقشه دشمن را کامل کند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: سوالی که مطرح بود این بود که آیا نسل سوم انقلاب پای کار هستند؟ دیدیم که با حضور در صفوف مدافعین حرم، حتی از نسل اول انقلاب هم پای کارتر هستند.
سردار حاجی زاده اظهار داشت: ما در هر جایی که هستیم جوانان دو مطالبه اصلی از ما دارند اول حضور در جبهه سوریه و عراق و دوم دیدار با رهبری.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اصلی دشمن امروز در فضای مجازی است. دشمن امروز می‌تواند با استفاده از بستر سهل و راحت فضای مجازی براحتی دروغ و خواسته خود را به مخاطب دیکته کند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: امروز همان گونه که از مرزهای زمینی و هوایی حراست می‌کنیم، باید به فکر حملات دشمن در فضای رسانه‌ای باشیم و این با آگاه‌سازی امکان پذیر است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار