بازدید 6101
جدال بر سر «هنر و تجربه»؛

سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً معلق شد!

انتظار می‌رفت، همان زمان آغازِ این درگیری، مسئولان سازمان سینمایی ورود کرده و این درگیری را رفع کنند و در نهایت سینمای ایران آسیب نبیند؛ اما ظاهراً اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد به شدت با هم درگیر هستند! آیا سینمای ایران با این اوضاع، دورنمای روشنی دارد؟
کد خبر: ۷۱۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 07 August 2017
سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً معلق شد!
جدال شورای صنفی نمایش با گروه سینمایی «هنرو تجربه» تا آنجا بالا گرفته که این شورا امروز سینما فرهنگ متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تعلیق کرده و برای این سینما حواله نمایش فیلم‌های تازه سینمایی صادر نکرده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد، سینمای ایران در ماه‌های اخیر با چه کیفیتی اداره می‌شود!
 
به گزارش «تابناک»؛ شورای صنفی نمایش، مجموعه‌ای متشکل از نهادهای ذینفع در حوزه اکران فیلم‌های سینمایی است که به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره ترتیب، موعد، مدت زمان، محل و کیفیت اکران فیلم‌های سینمایی تصمیم گیری می‌کند. به این شورا همواره نقدهای فراوانی وارد بوده، ولی به هر حال با توجه به حواشی اکران هر فیلم، وزارت فرهنگ و ارشاد از این فضا فاصله گرفته و کوشیده این نقش حاکمیتی را به یک نقش صنفی محدود سازد.
 
از زمان راه اندازی گروه سینمایی «هنر و تجربه» ـ که به اکران فیلم‌های سینمایی هنری و تجربی دارای مخاطب خاص می‌پرداخت ـ جبهه گیری در مقابل این گروه رو به فزونی گذاشت. در نیمه خرداد ماه شورای صنفی نمایش، موضع شدیدتری گرفت و در اطلاعیه‌ای آورد: «نظر به اینکه سینما فرهنگ بر خلاف مصوبۀ شورای صنفی اکران به نمایش آثار هنروتجربه ادامه داده و به خاطر بی‌توجهی به هشدارهای مکرر این شورا، سه اخطار پیاپی دریافت کرده‌ است، تا اطلاع ثانوی هیچ حوالۀ جدیدی برای این سینما صادر نخواهد شد. چنانچه، این سینما در اسرع وقت به نمایش آثار هنروتجربه پایان دهد، ممنوعیت صدور حواله لغو و سه اخطار داده شده به این سینما حذف می‌شود.»
 
این تنبیه از سوی شورای صنفی نمایش که همه صلاحیتش بر اساس اختیارات تنفیذ شده سازمان سینمایی است، در نظر گرفته شده، ولی نکته جالب اینکه سینما فرهنگ، متعلق به سازمان سینمایی است. در واقع نهادی که اختیاراتش متکی به اراده سازمان سینمایی است، یک مجموعه تحت مالکیت سازمان سینمایی را برای اجرای اکران «هنر و تجربه» یعنی یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی تنبیه کرده است!
 
ظاهراً آن اطلاعیه اکنون جنبه عملیاتی پیدا کرده و غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در این زمینه گفته است: «علی رغم همکاری شورای صنفی نمایش با سینما فرهنگ در چرخه نمایش فیلم به دلیل اجرا نشدن مصوبه این شورا بر اساس نامه‌ای که شورای صنفی نمایش در ۱۲ تیرماه به سینما فرهنگ ارایه کرده بود تا اطلاع ثانوی حواله نمایش به این سینما تعلق نمی گیرد.»
 
در ابتدای این جدال، امیرحسین علم الهدی، مدیرگروه هنر و تجربه در یادداشتی درباره این تصمیم شورای صنفی نوشته بود: «...متعجبم وقتی نوبت به دولت و تصمیم‌گیری در رابطه با سیاست‌ها و روش‌های سینمای ایران می‌رسد باید اتاق شیشه‌ای باشد؛ اما نوبت به خود شما که می‌رسد پشت در اتاق‌های بسته تصمیم می‌گیرید. قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را ... مصوبه اخیر آن شورا در خصوص عدم نمایش فیلم‌های سرگروه و آزاد در گروه هنروتجربه مراحل قانونی را طی نکرده است. گروه هنروتجربه به تبع منتظر تشکیل شورای عالی نمایش و در نهایت نظر ریاست محترم سازمان سینمایی خواهد ماند.»
 
او در ادامه این یادداشت تأکید کرده بود: «قطعا استحضار دارید شورای محترم صنفی نمایش مجری سیاست‌هاست و نه تصویب‌کننده آن‌ها. پس بگذارید سینما بر مدار قانون بچرخد تا سنگ روی سنگ بند شود؛ نه این که در این سینمای هزار مشکل، مشکل‌ها را بیشتر کنیم، بلکه قرارمان این باشد که مشکلات کمتر شود. همان‌گونه که سینمای هنروتجربه با همکاری شما و ما توانست تجربه موفقی را بعد از چند دهه در اختیار سینمای ایران قرار دهد. پس لطفا تجربه موفقی را خراب نکنید؛ خرابه‌ها را آباد نمایید.»
 
انتظار می‌رفت همان زمان آغازِ این درگیری، مسئولان سازمان سینمایی ورود کرده و این درگیری را رفع کنند و در نهایت سینمای ایران آسیب نبیند؛ اما ظاهراً اساساً اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد به شدت با هم درگیر هستند! آیا سینمای ایران با این اوضاع، دورنمای روشنی دارد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر