بازدید 3080

وضعیت نامناسب دفع پسماندهای بیمارستانی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از وضعیت نامناسب دفع پسماندهای بیمارستانی در برخی مراکز درمانی و بیمارستانی، گفت: تمامی مراکز درمانی مکلف به رعایت ضوابط مدیریت پسماند هستند.
کد خبر: ۷۱۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹ 07 August 2017
محمد نعیم امینی فرد درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به ضرب الاجل وزارت بهداشت برای 287 بیمارستان جهت رفع مشکل پسماند، گفت: به اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده 11 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺗﻤﺎمی ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله های عادی اقدام کنند اما با این حال برخی مراکز درمانی و بیمارستانی نسبت به بی خطرسازی و امحای درست زباله های بیمارستانی توجهی نداشته و با دفع غیراصولی پسماندها سلامت جامعه را به خطر می اندازند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در جمع آوری، حمل و امحای پسماندهای بیمارستانی باید استانداردها رعایت شود، افزود: در این رابطه ضوابط خاصی وجود دارد که تمامی مراکز درمانی مکلف به اجرا آن بوده و باید رعایت کنند.

باید برنامه های مدون و زمانبندی شده برای تصحیح فرآیند معیوب دفع زباله بیمارستانی تدوین و طراحی شود

وی با تاکید بر این باید برنامه های مدون و زمانبندی شده برای تصحیح فرآیند معیوب دفع زباله بیمارستانی تدوین و طراحی شود، تصریح کرد: سیستم دفع زباله تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی با مشکل مواجه نیست در عین حال به دلیل آنکه این موضوع با سلامت عمومی جامعه ارتباط مستقیم دارد به طور قطع باید طی برنامه زمان بندی شده مشخصی مشکلات دفع و امحای پسماند در مراکز درمانی و بیمارستانی متخلف رفع شود.

امینی فرد با یادآوری اینکه نظارت بر نحوه دفع پسماند بیمارستانی وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت به شمار می رود، گفت: می طلبد وزارت بهداشت نظارت ها بر عملکرد مراکز درمانی و بیمارستانی را تشدید و با مراکزی که اصول و ضوابط دفع پسماند را رعایت نمی کنند به صورت جدی برخورد کند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه برای برخورد با مراکز درمانی و بیمارستان هایی که ضوابط و استانداردهای دفع اصولی پسماند را رعایت نمی کنند خلاء قانونی دیده نمی شود، ادامه داد: با توجه به آلودگی های زیست محیطی در حال حاضر از دستگاه های زباله سوز استفاده نمی شود البته زباله ها باید بی خطرسازی شوند.

هشدار نسبت به رهاسازی پسماندهای عفونی و بیمارستانی در طبیعت

وی با هشدار نسبت به رهاسازی پسماندهای عفونی و بیمارستانی در طبیعت، گفت: رهاسازی پسماندهای بیمارستانی در طبیعت علاوه بر آلودگی آب و خاک سلامت مردم را به خطر انداخته و زمینه شیوع بیماری های عفونی را فراهم می کند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، یادآور شد: برای دفع اصولی پسماندهای بیمارستانی بهتر است سازمان حفاظت محیط زیست و اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر فرآیند بی خطرسازی و دفع صحیح زباله های عفونی نظارت مستقیم داشته و همچنین  سازمان شهرداری در بخش اجرا موارد لازم را لحاظ کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بر اساس ماده ای از قانون هوای پاک انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن و انباشت پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین شده توسط شهرداری یا سوزاندن آن و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع می شود و  متخلف به حسب مورد به جریمه نقدی معادل سه برابر خسارت وارده به محیط زیست محکوم می شود در این رابطه سازمان حفاظت محیط زیست باید به صورت جدی با متخلفان برخورد کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل