بازدید 19738
مروری بر روزنامه‌های دوشنبه شانزدهم مرداد؛

احتمال تغییرات دقیقه نودی کابینه/ نامه به رئیس‌جمهور درباره رفع حصر/پرسش هایی درباره توزیع مخدر‌های دولتی/روایت نماینده اصولگرا از عکس سلفی با موگرینی/بند بازی مقتدا صدر با بن سلمان/برویم کشتار را تماشا کنیم!

بیشتر روزنامه‌های امروز دوشنبه شانزدهم مردادماه، خط خبری حواشی مراسم تحلیف رئیس جمهوری به ویژه ماجرای سلفی‌های نمایندگان مجلس با موگرینی را اغلب با رویکرد انتقادی منعکس کردند. ادامه آخرین گمانه زنی‌ها در مورد کابینه دوازدهم در فاصله یک روز مانده به ارائه رسمی آن و توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره تخلفات مؤسسات مالی غیرمجاز، از موضوعات مورد توجه روزنامه‌های امروز بود.
کد خبر: ۷۱۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۳ 07 August 2017
بیشتر روزنامه‌های امروز دوشنبه شانزدهم مردادماه، خط خبری حواشی مراسم تحلیف رئیس جمهوری به ویژه ماجرای سلفی‌های نمایندگان مجلس با موگرینی را اغلب با رویکرد انتقادی منعکس کردند. ادامه آخرین گمانه زنی‌ها در مورد کابینه دوازدهم در فاصله یک روز مانده به ارائه رسمی آن و توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره تخلفات مؤسسات مالی غیرمجاز، از موضوعات مورد توجه روزنامه‌های امروز بود.
 
به گزارش «تابناک»، پس از گذشت دو روز از مراسم تحلیف و آغاز به کار ریاست جمهوری دوازدهم، حواشی روز تحلیف به ویژه سلفی نمایندگان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه انعکاس واکنش‌های تند نسبت به این اتفاق به طور گسترده‌ای در روزنامه‌های امروز قابل مشاهده است.

بیشتر روزنامه هایی که به این موضوع در صفحه نخست خود پرداختند، با انتخاب تیترهای انتقادی ـ بعضا نیش دار ـ نحوه برخورد با موگرینی در مجلس را به باد انتقاد گرفتند.

شرق با تیتر قاب‌های بی نقاب، خراسان با تیتر انتقاد از سلفی حقارت، جوان با تیتر حال مردم بد شد، آفتاب یزد با تیتر سلفی‌های دردسرساز و فرهیختگان با انتخاب تیتر عرق شرم یک ملت این اتفاق روز تحلیف را بازتاب دادند.

برخی روزنامه‌ها از جمله همدلی نیز طی یادداشتی از مرز و شأن نمایندگی نوشتند. روزنامه ایران در گفت وگو با یکی از نمایندگان حاضر در آن جمع، جزییات بیشتری از روز سلفی با خانم موگرینی را گزارش کرده است که در ادامه این گزارش می‌توانید بخوانید.
 
معرفی پنج کاندیدای نهایی شهرداری تهران و ارائه برنامه‌های برخی از آن‌ها در تعدادی از روزنامه‌های امروز صورت گرفته است. محور خبری انتخاب شهردار تهران که پس از پایان انتخابات شورای شهر در ۲۹ اردیبهشت، همواره در روزنامه‌های کشور مطرح بوده، احتمالا در آخر هفته با انتخاب شهردار مختومه خواهد شد.
 
جز موارد یاد شده روزنامه‌ها یادداشت‌ها و گزارش‌های دیگری نیز با محور و موضوعات متنوع نوشتند که در ادامه به مرور برخی از آن‌ها می‌پردازیم؛

احتمال تغییرات دقیقه نودی کابینه
 
روزنامه همدلی در گزارشی از آخرین تحلیل‌ها از کابینه دوازدهم، از احتمال تغییرات در لیست مطرح در رسانه‌ها خبر می‌دهد و می نویسد: از فردای انتخابات ۲۹ اردیبهشت اینکه چه کسانی روحانی را در دولت دوم او همراهی می‌کنند یکی از موضوعات جناح‌های سیاسی برای موضع‌گیری تبدیل شد. حالا که روحانی در قامت رئیس جمهور دوازدهم وارد پاستور شده «ترکیب کابینه» دیگر موضوعی برای جدال‌های جریان‌های سیاسی نیست. از دانشجو و کارمند گرفته تا بازاری نگران آنند که چه کسانی با تصمیم‌گیری‌هایشان تغییر یا ثبات را به زندگی روزمره آن‌ها می‌آورد.
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز دوشنبه ۱۶ مرداد :
ظاهرا گلایه حامیان روحانی بی‌مورد نیست. آنچه از ترکیب جدید کابینه گفته و شنیده می‌شود حاکی از آن است که قرار نیست تغییرات چندانی در آن اتفاق بیفتد. عبدالواحد موسوی لاری، نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به جماران گفته: ظاهرا سعی آقای رئیس جمهور بر تغییرات حداقلی بوده؛ بنابر این احتمال اینکه وزیرانی مثل آقای رحمانی فضلی در دولت بمانند زیاد است. وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داده است: تنها خواسته اصلاح‌طلبان این است که رای ۲۴ میلیون نفری که به ایشان رای دادند را مورد توجه قرار دهد و تغییرات مورد نظر مردم را ببیند و افرادی را بیاورد که با مردم همراه و در کنار مردم باشند.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفته: دوستان با آقای روحانی حضوری هم صحبت کردند و بحث‌های کلی مطرح شده است؛ توصیه به اینکه عهدی که با مردم بستند را فراموش نکنند. ظاهرا سعی آقای رئیس جمهور بر تغییرات حداقلی است؛ بنابر این احتمال اینکه وزیرانی مثل آقای رحمانی فضلی در دولت بمانند زیاد است.
 
غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات، اما از احتمال تغییرات دقیقه نودی سخن می‌گوید. او به ایلنا گفته: تجربه ۳۰ ساله نشان داده گاهی اوقات در دقایق پایانی پنج گزینه‌ای که اطمینان داشتیم انتخاب می‌شوند در نهایت با پنج نفری که معرفی می‌شوند، کاملا متفاوت است. خیلی اوقات تصمیم‌گیری‌ها در وقت اضافه گرفته می‌شود.
 
ظریفیان در خصوص مسئله حضور زنان در کابینه و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره بی‌توجهی به این مطالبه در لیست احتمالی وزرا می‌گوید: به نظر می‌رسد باید صبر کنیم و ببینیم از لیست پیشنهادی رئیس‌جمهور چه چیزی درمی‌آید؛ در آن زمان است که نه تنها مسئله حضور زنان بلکه مسئله افراد هم ممکن است مورد توجه قرار بگیرد. ظریفیان در خصوص قوی شدن برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افراد حاضر در لیست وزرا گفت: با وجود قوی بودن این گمانه‌ها باید بگذاریم دود سفید خارج شود تا بتوانیم بگوییم نقطه کانونی تعامل با دولت ذیل کمیته تعامل، باید حضور زنان باشد یا چگالی اصلاح‌طلبان. او خاطرنشان کرد: ممکن است برخی بگویند مسئله حضور زنان برای ما بسیار اهمیت دارد در نتیجه بقیه مسائل را ر‌ها می‌کنیم، اما ممکن است عده دیگری بگویند مسئله زنان در کنار بحث میزان چگالی جریانی یا کارآمدی مهم است.


پرسش هایی درباره توزیع مخدر‌های دولتی
 
 آرمان امروز در گزارشی با عنوان سؤالاتی درباره توزیع مخدر‌های دولتی نوشت: اخیرا مباحثی درباره توزیع دولتی مواد مخدر در ایران مطرح شده است. در این زمینه این سؤال مطرح می‌شود که مواد مخدر مصرفی جامعه به چه شکل تامین می‌شود، چرا که مصرف مواد مخدر در حد یک یا دو کیلو نیست که بنابر یک سفارش بتوان این مواد را در اختیار داشت. با توجه به اینکه میزان مواد مخدر مصرفی در کشور فراوان است به نسبت باید برای تامین آن به کشت و کار پرداخت. 
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز دوشنبه ۱۶ مرداد :
حال مسئولان باید به این پرسش پاسخ دهند که آیا در کشور مجوز کشت و کار مواد مخدر وجود دارد؟ با کشت تریاک در کشور چه تضمینی برای قاچاق نکردن این ماده و مشتقاتش به خارج از کشور وجود دارد؟ این در حالی است که هنوز مسئولان امر در کنترل متادون یا ترامادول موجود در داروخانه‌ها با نارسایی رو به رو هستند. هم اکنون متادون و ترامادول دولتی در بازار آزاد نشت کرده و توانایی مدیریت آن وجود ندارد. در این شرایط چگونه می‌توان نسبت به تریاک و مدیریت آن اقدامات مناسب انجام داد؟ دست اندر کاران امر و مسئولان این طرح باید به طور شفاف توضیح دهند که بر اساس این طرح خواستار ارائه مواد مخدر به کدام یک از گروه‌های سنی با چه میزان هستند؟ درضمن اگر کارشناسان مربوطه به دنبال ارائه شربت تریاک هستند باید گفت که هم اکنون در داروخانه‌های کشور شربت تریاک وجود دارد، اما آن‌طور که باید و شاید از آن استقبال نمی‌شود.
 
توزیع دولتی مواد مخدر بر اساس زیرساخت‌های موجود نتیجه بخش نیست. بی‌شک با توزیع مواد مخدر دولتی در کشور باید با قاچاقچی درباره قیمت و کیفیت کالا رقابت کرد. در این وضعیت قاچاقچی با ارائه مواد مخدر ارزان‌تر از قیمت دولتی همچنان سکاندار مواد مخدر است. در ضمن هر قدر که دسترسی به مواد در کشور افزایش یابد به نسبت امکان سوء مصرف نیز افزایش می‌یابد. بر اساس بررسی‌های انجام شده در آمریکا با آزاد سازی مواد روانگردان و توهم‌زا همچون ماری جوانا تعداد مصرف کنندگان افزایش یافته است. تاکنون در دنیا تجربه آزادسازی مواد خطرناک وجود نداشته است. برای مثال فقط در برهه‌های زمانی محدود تجربه آزادسازی حشیش و گل وجود داشته است. وقتی در جوامع چنین تصمیماتی درباره مواد مخدر اتخاذ می‌شود، طبیعتا شیوع آن در جامعه افزایش می‌یابد. این در حالی است که فقط یک میلیون نفر یعنی جمعیت زیر سه درصد شهروندان ایرانی مواد مخدر مصرف می‌کنند. در این وضعیت نباید برای این جمعیت چنین تصمیماتی را اتخاذ کرد. قانونگذار هدف از اجرای این طرح را از بین بردن اختیارات قاچاقچی عنوان کرده است. باید گفت که هدف از این اقدام تعالی است، اما نمی‌توان نسبت به تاثیرگذاری مطلوب آن اظهار نظر کرد. در کشور ما هنوز هیچ گونه تجربه موفق ناشی از تصمیمات در حوزه مواد مخدر وجود نداشته است. کشور در طول ۱۱ سال گذشته آثار توزیع ترامادول و متادون را تجربه کرده است. هم اکنون شربت تریاک، ترامادول و متادون در کشور وجود دارد و دیگر نیازی به افزودن ماده مخدر دیگری به این مجموعه نیست.

نامه «اعتماد ملی» به رییس‌جمهور درباره رفع حصر
 
روزنامه اعتماد در گزارشی ضمن اعلام آخرین وضعیت سلامت مهدی کروبی از نامه حزب اعتماد ملی به رئیس جمهور درباره رفع حصر نوشت: مهدی کروبی حالا نزدیک به دو هفته است که با مشکل قلبی دست و پنجه نرم می‌کند و هفته گذشته برای دومین بار در بیمارستان بستری شد. دیروز، اما خبر آمد که مهدی کروبی تحت عمل جراحی قرار گرفته و در قلب او باتری کار گذاشته شده است. 
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز دوشنبه ۱۶ مرداد :
فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی خبر از عمل موفقیت‌آمیز قلب پدرش داد و گفت: با دستگاهی که دیروز کار گذاشتند ان‌شاء‌الله مشکل قلب ایشان حل شود. اما پزشکان در مورد مرخص شدن پدرم از بیمارستان هنوز چیزی نگفته‌اند. به گزارش جماران، محمدحسین کروبی، با اعلام اینکه ظهر دیروز عمل قلب پدرش با موفقیت انجام شده، اظهار داشت: به قلب پدرم باتری (پیس میکر) وصل کرده‌اند و علت هم این بوده که با عمل «ای. پی. اس» قبلی نتوانستند ضربان قلب ایشان را تنظیم کنند.
 
گفتنی است در روزهای اخیر شخصیت‌ها و چهره‌های زیادی بوده‌اند که برای ملاقات با مهدی کروبی در بیمارستان حاضر شده‌اند، اما امکان ملاقات با او را پیدا نکرده‌اند. الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز هفته گذشته از برگزاری برخی ملاقات‌ها با مسئولان برای تسهیل شرایط محصوران خبر داده بود. همچنین فاطمه کروبی با اشاره به آخرین وضعیت سلامت همسرش گفت: تیم پزشکی با متخصصان رشته‌های مختلف درمان قلب به این نتیجه رسیدند که حتما اسپیکر دایم برای ایشان گذاشته شود و امروز نیز از اتاق عمل به سلامت بازگشتند و خدا را شاکریم که حال ایشان خوب است و امیدواریم که ان‌شاءالله به صحت و سلامت کامل برسند. به گزارش ایسنا، وی اظهار داشت: ما خود را مرهون و مدیون ملت بزرگوار و فهیم ایران می‌دانیم که از روزی که در خصوص وضعیت درمانی آقای کروبی، متوجه محل بستری‌شدن ایشان شدند، به طرق و عناوین مختلف وفاداری و پیگیری خودشان را در این زمینه از اقشار، گروه‌ها و اصناف مختلف اظهار کردند.
 
همسر مهدی کروبی درباره اولویت‌های دولت دوازدهم نیز اظهار داشت: در طول این چند روز، حدود چهل نفر از نمایندگان مجلس برای ملاقات در بیمارستان حاضر شدند که بیش از نیمی از آنان صحبت‌شان این بود که هرکدام که برای سخنرانی به شهرهای مختلف می‌روند، مطالبه مردم موضوع حصر است و این واقعیتی است که این موضوع بدون مدت مشخص در جریان است و برای مردم هم سوال پیش آمده که چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ به گزارش جماران روز گذشته هم حجت‌الاسلام سیدسراج‌الدین موسوی از اعضای دفتر امام خمینی (س) و عبدالله نوری نیز از مهدی کروبی عیادت کرده و حال وی را جویا شد.

 توضیحات میرسلیم در مورد لباس خاص خود
 
میرسلیم: لباسم این مدلی است، چون به کروات اعتقادی ندارم.
آفتاب یزد نوشت: سید مصطفی آقامیرسلیم با حضور در برنامه جهان آرا عنوان کرد: لباس من از قبل از پیروزی انقلاب اینگونه بود و، چون اعتقاد به استفاده از کروات نداشتم کت شلوارم را مطابق آن دوختم. نمونه این لباس هست و هر کسی بخواهد می‌تواند تهیه کند.
او با تاکید بر اینکه کسانی که واقعا اصول‌گرا هستند بر اعتقادات خودشان ماندند، گفت: اولین نخست وزیر ما رجایی است که ایشان را راست‌گرا می‌دانم و شهید رجایی انقلابی بود. از رجایی ساده زیست‌تر نداریم. من اصولگرایی را تعبیر مناسبی می‌دانم، اما تعبیر اصلاح‌طلبی انطباق درستی با جریان آن‌ها ندارد.
عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز دوشنبه ۱۶ مرداد :
میرسلیم افزود: آن چیزی که در نیت دوستان ما در اصلاح طلبی است تجدید نظر در اصول است که ما با آن‌ها توافق نداریم.
او با بیان اینکه روحانی ذاتا اصولگرا است، تاکید کرد: به طور ۱۰۰ درصد در دور اول رفتار اصولگرایی نداشت، اما امیدواریم در دور دوم بیشتر بر اصول پای‌بند بماند. بنده و آقای روحانی از لحاظ فکری یکسان هستیم، اما به عملکرد دولت یازدهم نقد داریم.
عضو حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: بینش روحانی جنبه اصولگرایی داشته و سعی کرده رویه هاشمی را ادامه بدهد. امیدواریم روحانی از تمام نیروهای خلاق کشور استفاده کند و کسانی که توانستند برای ایشان رای جمع کنند اجازه دهند روحانی از همه نیرو‌ها استفاده کند.

روایت نماینده اصولگرا از عکس سلفی با موگرینی
 
 ایران نوشت: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی به روزنامه «ایران» می‌گوید: نمایندگان از موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف خواسته‌اند تا شعار مرگ بر امریکا بدهد. ابوالفضل حسن‌بیگی خود یکی از نمایندگانی بوده که در گعده اطراف مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر بوده است. او که از طیف اصولگرایان منتقد دولت محسوب می‌شود، اعتقاد دارد که پرداختن به مسأله عکس یادگاری نمایندگان با موگرینی، زیر سؤال بردن عظمت مراسم تحلیف است.
عناوین اخبار روزنامه ایران در روز دوشنبه ۱۶ مرداد :  دیدارهای دیپلماتیک روحانی پس از تحلیف ؛ چکه‌های سبز باران در آواز گیله‌مرد ؛ 200 هکتار از جنگل‌های میانکاله در آتش سوخت ؛ ناگفته‌های سیف از تخلفات مؤسسات غیر مجاز ؛ سبقت پسران در برترین‌های کنکور 96 ؛ دیگر صفحه‌ها ؛ ارتقای جایگاه جهانی ایران پیام مراسم تحلیف بود ؛ روایت نماینده اصولگرا از عکس‌ سلفی با موگرینی ؛ 3 کشته و 8 مجروح در تیراندازی سربازخشمگین ؛ 3 گروه مجوز حمل سلاح می‌گیرند ؛ ونزوئلا مدعی خنثی کردن یک کودتا شد ؛ روایت نماینده اصولگرای مجلس از عکس‌ سلفی با موگرینی ؛ همراهی ملی با دولت پیش نیاز تحقق مطالبات مردم ؛ تل آویو، دفتر الجزیره در سرزمین اشغالی را بست ؛ نامه واشنگتن به اربیل درباره تعویق همه‌پرسی استقلال ؛
حسن‌بیگی می‌گوید:همان طور که اطلاع دارید، در مراسم تحلیف مقامات و هیأت‌های حدود ۱۰۰ کشور خارجی حضور داشتند و مسئولان برجسته‌ای از پنج قاره دنیا به مجلس آمده بودند. خصوصاً بعد از اقدام تروریستی داعش در مجلس حضور این هیأت‌ها از این جهت مهم بود که آرامش و امنیت ما را از نزدیک ببینند و متوجه شوند که آن حمله تنها یک اتفاق استثنایی بوده. این مراسم با شکوهی که در مجلس برگزار شد و حرکت بزرگی که در تحلیف ریاست جمهوری صورت گرفت، واقعاً برای شأن جمهوری اسلامی مثبت بود. در حاشیه این مراسم هم نمایندگان با برخی از میهمانان خارجی و از جمله خانم موگرینی دیدار و از آن‌ها استقبال کردند.
 
من خودم آنجا شاهد بودم یک نماینده به خانم موگرینی گفت: ما امیدواریم روزی هم شما شعار مرگ بر امریکا بدهید. نمایندگان در آن قسمت بیشتر درباره برجام با خانم موگرینی حرف می‌زدند و می‌خواستند پیام خود را به ایشان بدهند.
 
بهتر بود خانم موگرینی بداند حرف همه ما یکی است. نمایندگان به ایشان گفتند ملت ایران قوی است و ما از اروپا انتظار داریم که به برجام پایبند بماند و وارد بازی دولت امریکا نشود. چند نماینده و از جمله خود من هم بلند گفتیم مرگ بر امریکا و درود بر اروپا.
ایشان هم قدری صحبت کرد و تشکر کرد از نمایندگان و گفت که ما پایبند به برجام هستیم و تأکید کرد ایران کشور بزرگ و با عظمتی است. البته من قدری با ایشان فاصله داشتم و صف دوم بودم. اول از همان دور برخی صحبت‌ها رد و بدل شد و بعد خانم موگرینی جلو آمد و چند جمله‌ای باز بین ایشان و نمایندگان رد و بدل شد و آخر سر هم عکس یادگاری گرفتیم.
 
بعد از صحبت‌ها هم خانم موگرینی علامت شست که نشانه تأیید در فرهنگ اروپایی است، به نمایندگان نشان داد. کل ماجرا همین بود. اما یک عده گویا دوست دارند که عظمت آن مراسم را زیر سؤال ببرند و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حرف‌هایی می‌زنند که درست نیست.


بند بازی مقتدی صدر با بن سلمان
 
مردمسالاری در شماره امروز خود گزارشی با عنوان بند بازی مقتدا صدر با بن سلمان چاپ کرد که در آن می‌خوانید: سفر مقتدا صدر، روحانی پر نفوذ شیعه عراقی به عربستان سعودی با استقبال دولت ترامپ در روز دوشنبه همراه شد، و از چشم ناظران تحولی چشم گیر در ثبات منطقه و مقابله با توسعه گرایی ایران است.
 
این روحانی با عمامه سیاه با ملاقات خود با ولیعهد محمد بن سلمان در جده در روز یکشنبه هفته گذشته به چندین گروه پیغام فرستاد. آخرین ملاقات آقای صدر از پادشاهی سعودی به سال ۲۰۰۶ باز می‌گردد که بر مسائل حج متمرکز بود، اما دیدار اخیر وی ذاتا سیاسی بوده است و در مقطع حیاتی در روابط سعودی-عراق انجام می‌شود.
احتمال تغییرات دقیقه نودی کابینه سوالاتی درباره توزیع مخدر‌های دولتی/نامه «اعتماد ملی» به رییس‌جمهور درباره رفع حصر/روایت نماینده اصولگرا از عکس سلفی با موگرینی/بند بازی مقتدی صدر با بن سلمان/تلاش ترامپ برای تجزیه اقلیم کردستان از عراق/برویم کشتار را تماشا کنیم!
به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از مجله نشنال، یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده در اظهارنظری در خصوص سفر اخیر صدر به نشنال می‌گوید: «هم عربستان سعودی و هم عراق به طور منفرد متحد ایالات متحده هستند و ما از روابط قدرتمند میان این دو کشور و از این تلاش‌ها و تماس‌ها استقبال می‌کنیم.»
 
از سال ۲۰۰۳ دولت‌های پیشین ایالات متحده به دولت سعودی فشار می‌آوردند تا تعامل بیشتری با حکومت تازه در عراق داشته باشد. در دو ماه گذشته سه مقام ارشد عراقی ار عربستان سعودی دیدار کرده‌اند – حیدر العبادی، نخست وزیر، قاسم الاعرجی، وزیر کشور و حالا هم آقای صدر.
 
جیمز جفری، سفیر سابق ایالات متحده در عراق و ترکیه که اینک در انستیتو واشنگتن برای مطالعات خاورنزدیک پژوهش می‌کند اهمیت بالایی برای دیدار آقای صدر از سعودی قائل است و می‌گوید: «این خیلی مهم است ونشانه‌ای است از اینکه سعودی‌ها درک می‌کنند که مهمترین واقعیت در مورد خاورمیانه این است که ایران در حال پیشروی است و متوقف نشده است.»
او ادعا می‌کند: «اگر ایران توسط نظمی‌که مورد حمایت آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل است متوقف نشود نفوذ ایران باعث افزایش تروریسم افراطی خواهد شد.»
 
او می‌گوید که این الگو در خصوص رویکرد ایران در عراق، یمن، لبنان و سوریه دیده می‌شود، کشورهایی که تهران در آن‌ها به دنبال مسلح کردن و حمایت مالی از بازیگران غیر دولتی است.
ثامر السبحان، وزیر کشور عربستان در امور خلیج فارس، و سفیر سابق عربستان در عراق، از آقای صدر در فرودگاه استقبال کرد و روز دوشنبه در توئیتی نوشت: «تندروهای شیعه و تندروهای عراق ملت‌ها و جوامع را نمی‌سازند. زبان مدرنیته، بخشش و دیالوگ باید غالب باشد تا منافع بزرگ ما تامین شود.»
 
آقای جفری می‌گوید، میزبانی از آقای صدر نشان از آن دارد که مقابله با ایران یک بار دیگر در قلب استراتژی سعودی قرار گرفته است. «آن‌ها دریافته‌اند حضور رهبران شیعه در عراق که سلطه ایران را نمی‌خواهند خیلی قدرتمند است. نزاع مذهبی میان قم و نجف وجود دارد که توسط خاندان صدر هدایت می‌شود، یکی از محترم‌ترین خاندان‌های شیعه.»
 
استقبال ولیعهد عربستان از آقای صدر تاییدی است بر اینکه روحانی عراقی «قدرتمندترین جنبش مردمی‌را در جنوب عراق دارد که اعتبار خود را وام دار ایران نیست و دوم این که او دارای یک گروه شبه نظامی‌است.» او می‌گوید: «من می‌توانم از دورانی که در عراق بودم این موضوع را تایید کنم. گروه وی از سوی عرب‌های سنی به عنوان منطقی‌ترین گروه شبه نظامی‌شیعه شناخته می‌شود.»

تلاش ترامپ برای تجزیه اقلیم کردستان از عراق
 
 رسالت در مقاله‌ای از بازی خطرناک ترامپ در زمین کردستان عراق خبر داده و می‌نویسد: در حالی که اخیرا فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق از مخالفت خود با استقلال کردستان و برگزاری این همه پرسی سخن گفته است، مسعود بارزانی از موافقت ایالات متحده آمریکا با استقلال کردستان سخن گفته است. این مسئله نشان می‌دهد که واشنگتن و تل آویو همچنان اصلی‌ترین حامیان تجزیه عراق محسوب می‌شوند و مسعود بارزانی نیز به بازی خود در زمین این دو ادامه می‌دهد. طرح تجزیه عراق به صورت مشخص از سوی جو بایدن معاون باراک اوباما مطرح گردید و هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نسبت به این طرح خطرناک و اجرایی شدن آن خود را پایبند می‌دانند. 
عناوین اخبار روزنامه رسالت در روز دوشنبه ۱۶ مرداد :
درست در زمانی که ملت عراق مشغول برگزاری جشن آزادسازی موصل بود، مقامات آمریکایی و صهیونیستی با هدایت مسعود بارزانی در صدد عینی کردن تجزیه عراق از طریق برگزاری همه پرسی در کردستان برآمده اند. این بازی خطرناک نشان می‌دهد که توطئه‌های دولت ترامپ برای تجزیه عراق نیزبه مانند توطئه‌های دولت اوباما پایانی ندارد. تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی با مخالفت‌های گسترده در سطح بین المللی مواجه شده است و کشورهای مختلف حمایت خود را از وحدت سرزمینی این کشور اعلام کرده‌اند. مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در گفتگو با هیئت رسانه‌ای کویت که به این اقلیم سفر کرده‌اند، ادعا کرده است که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان که قرار است بیست و پنجم سپتامبر آینده برگزار شود، برای هیچ کس خطرناک نیست.
 
وی با بیان اینکه باقی ماندن اوضاع به همین شکل، خطر بزرگی خواهد بود، گفت که هدف از همه‌پرسی، حمایت از ملت کردستان از تکرار مشکلات و مصیبت‌ها در آینده است.
 
بارزانی در خصوص نگرانی کشورهای منطقه از همه‌پرسی گفت: کشورهای همسایه اقلیم کردستان نباید از همه‌پرسی بترسند، زیرا اقلیم کردستان در طول ۲۶ سال گذشته ثابت کرده که عامل ثبات در منطقه است. وی افزود: روابط اقتصادی و سیاسی اقلیم کردستان در منطقه بعد از همه‌پرسی، مستحکم‌تر خواهد شد. رئیس اقلیم کردستان عراق در ادامه مدعی شد که اعتراض ایران و ترکیه به برگزاری همه‌پرسی، به دلیل وجود کرد‌ها در این دو کشور است.
 
بارزانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که واشنگتن با برگزاری همه پرسی مخالفت نکرده، بلکه گفته است که زمان برای برگزاری آن مناسب نیست. رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه همه‌پرسی تصمیم ملت کردستان است، گفت: ملت از احزاب بالاتر است و تحت هیچ شرایطی از حق و تصمیم خود برای برگزاری همه‌پرسی، چشم‌پوشی نمی‌کند. با توجه به تجارب قبلی بهتر است برای جلوگیری از رخ دادن مشکلاتی بزرگتر، اقلیم کردستان و دولت عراق دو همسایه خوب باشند.
 
نخست وزیر عراق اخیرا در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان و موضع صریح بغداد در این رابطه، تصریح کرده است که همه پرسی برای استقلال اقلیم خطایی بس بزرگ است که نه تنها قانونی نیست، که هیچ نتیجه مثبتی در بر ندارد و برمشکلات موجود اضافه خواهد کرد و لذا ما به شدت با آن مخالفیم. ما برای همه اقوام و گروه‌های عراقی از جمله کرد‌ها احترام قائلیم، اما معتقدیم هر اتفاقی باید طبق قانون اساسی که همه به آن رای داده و یک میثاق ملی محسوب می‌شود، انجام شود.
 
وی با تأکید بر اینکه مسئولان در کشور باید در راستای منافع مردم قدم بردارند، گفت: مصلحت هموطنان کرد ما انفصال از دولت یکپارچه عراق نیست، الان در قانون اساسی، ما شکل فدرالی داریم و مشکلی در این رابطه نداریم و سوال ما این است که کدام مشکل اقلیم با انفصال از دولت مرکزی قرار است حل شود؟

برویم کشتار را تماشا کنیم!
 
 روزنامه شهروند در صفحه آخر شماره امروز خود نوشت: بیشترین جاذبه‌های گردشگری جهان، مکان‌هایی است که انسان‌ها به فجیع‌ترین شکلی در آن کشته شده! چرا؟ واقعا مردم به این مکان‌ها می‌آیند تا از تاریخ عبرت بگیرند؟ امبرواز تزنا، عکاس فرانسوی، به دنبال این سوال بود. او در عکس‌های خود لحظاتی را ثبت کرد که مردم کنار این مکان‌ها ایستاده‌اند، با هم شوخی می‌کنند و در کل انگار نه انگار زمانی کسانی در این مکان‌ها به شکلی فجیع و گاهی دسته‌جمعی کشته شده‌اند. مثلا قطاری که در سال ٢٠٠٤ واژگون شد، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکاست. 
عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز دوشنبه ۱۶ مرداد : رویا پردازی جوانان جویای کار؛مرز نمایندگی کجاست؟؛احترام ویژه استاندارد جهانی به ایران؛ترافیک دیدارهای دیپلماتیک در تهران؛۱۱۱‌ سال بعد؛ بهترين يادبود؛ایجاد حس مسئولیت، نیازمند آموزش‌های انسانی و معارف دینی است؛ بزرگترین گندله سازی شرق کشور با سرمایه و دانش شرکت فولاد مبارکه اصفهان و با حضور نعمت زاده در سنگان افتتاح شد.؛تسلیت؛
به این نوع جاذبه‌های گرد شگری، «گردشگری تلخ» می‌گویند و تزنا بر این بود تا پاسخ سوال‌های خود را بیابد. یا تور بازدید از مد رسه ژوانکو د ر چین که ٢٥٠ د انش‌آموز در زمین‌لرزه بود، د ر آن‌جا جانشان را از دست دادند. همچنین ویرانه‌های زمین‌لرزه سیچوان چین که ٣ هزار نفر در آن کشته شده‌اند و بشدت مورد علاقه توریست‌هاست. از دیگر جاذبه‌های گردشگری جهان، جمجمه‌های انسان‌هاست که کنار هم چیده شده؛ یادواره‌های نسل‌کشی رواندا! عکس‌ها، رفتارهای توریست‌ها را بسیار زننده و برخورنده نشان می‌دهند. تزنا نمی‌خواست قضاوت کند، اما عکس‌ها ناگزیر قضاوت‌گر هستند. مردم می‌خندند، سلفی می‌گیرند و گاهی حتی مخفیانه جملاتی می‌نویسند که فقط یکی از آن‌ها نظر تزنا را به خود جلب کرد؛ «من این‌جا بودم». جمله‌ای که یکی از توریست‌ها روی دیوار شکنجه‌گاهی در کامبوج نوشته بود. تزنا بعد‌ها نام کتاب خود را که حاوی عکس‌هایی از این مکان‌هاست، همین جمله گذاشت. «من این‌جا بودم» عکس‌هایی از همین توریست‌هاست. مکان‌هایی که او آن‌ها را شبیه دیزنی‌لند توصیف می‌کند! مسئولان، زندان «کاروستاس سیتوم» لاتویا را که قبلا یک زندان نظامی بوده، تغییر کاربری داده‌اند و تورهای ویژه در آن برگزار می‌کنند. نه این‌که ساختمان را تخریب کرده باشند. توریست می‌تواند به این مکان بیاید و اگر دنبال ماجراجویی است، یک شب ترسناک و هیجان‌انگیز را در زندان تجربه کند! البته تزنا در کتاب خود به قضاوت گردشگران نمی‌پردازد، اما عکس‌هایش همگی تعابیری هستند که در چشم مخاطب بی‌قضاوت نمی‌ماند. او به پرسش خود مبنی بر علاقه گرد شگران به این مکان‌ها پاسخ نمی‌د هد، اما به نظر می‌رسد پاسخ اصلی فراتر از عبرت‌گرفتن مردم از تاریخ باشد. شاید هم شوخی‌ها و خند ه‌های مردم هنگام بازدید از این مکان‌ها، نوعی فرافکنی باشد؛ نوعی فرار از خشونتی که انسان‌ها از خود نشان داد ه‌اند. شاید هم برای فرار از ترس است؛ ترسی که هرگز دست از سر انسان برنمی‌د ارد، چون همگی م انیم تا وقتی انسان زنده است، هراس بازگشت چنین روزهایی همیشه هست. همیشه.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی