بازدید 17412
تکرار بلای نازل شده بر باغ‌های تهران در شیراز؛

«خوشا شیراز و وصف بی مثالش» به تاریخ خواهد پیوست؟

شیراز که در کنار شعر و ادب، به باغ های سرسبز و آب و هوای خوشی که درختان این باغ ها برای ساکنان و میهمانانش به ارمغان می‌آورد، شهره ایران و جهان است، به مدد تصمیمات مسئولان شهری در آستانه مسیری قرار دارد که پایانش، به تاریخ پیوستن باغ های خیال برانگیز این دیار است!
کد خبر: ۷۱۹۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ 06 August 2017
اگر گذشتگانمان به پدید آوردن باغ های سرسبز در کم‌آب‌ترین شهرهای جهان شهره بودند، حالا در مسیری گام برمی‌داریم که گویی می خواهیم بزرگترین «درس عبرت» را برای جهانیان فراهم آوریم!
 
به گزارش «تابناک»؛ شیراز که در کنار شعر و ادب، به باغ های سرسبز و آب و هوای خوشی که درختان این باغ ها برای ساکنان و میهمانانش به ارمغان می‌آورد، شهره ایران و جهان است، به مدد تصمیمات مسئولان شهری در آستانه مسیری قرار دارد که پایانش، به تاریخ پیوستن باغ های خیال برانگیز این دیار است.

ماجرایی که از تصمیمات عجیب و غریب در پایتخت کشورمان آغاز و اکنون در امثال شیراز نیز الگو شده تا تحول در این شهر به سرعت پیگیری شود و باغ های این دیار، یکی یکی جایشان را به برج ها و سازه های بی روح دهند؛ با طرح «برج-باغ» که از زمان تصویب در تهران، پایان بخش عمر بسیاری از باغ های پایتخت شده بود و حالا مو به مو در شیراز در حال اجراست.

اتفاقی که شاید مطلع آن، ساخت نماد جدید شهری در شیراز بود؛ برج های دوقلو و 25 طبقه این شهر که حدود یک دهه بحث بر سر ساخته شدن یا نشدنشان میان موافقان و مخالفان در جریان بود تا سرانجام با رأی شورای این شهر در سال 92، احداثشان در باغی مشجر در قلب شهر کلید بخورد و این باور را در عموم به وجود آورد که محافظت از باغ ها تا زمانی اصل است که پای پول و نمادسازی در میان نباشد!
 

مثل این برج های دوقلو که مالک یکی شان شهرداری است و این مهم به واسطه ارائه مجوز به مالک زمین برای احداث دو برج در باغ مشجر، در اختیار شهرداری قرار گرفته است. نکته ای کلیدی که دیگر مالکان باغ ها و افراد ثروتمند علاقه مند به ساخ برج را بر آن داشت تا شانس خود را در ساخت و ساز در این شهر بیازماند و از آن زمان تا کنون، بسیاری از درختان باغ ها بریده شده و باغات در مسیر تبدیل به مجتمع های مسکونی و تجاری قرار گرفته اند.

اقدامی که هرچند در برخی مقاطع بعضی کوشیدند مقابل آن قرار گرفته و پایان بخشش باشند، به دلایل مختلف موفق به این کار نشدند. شاید از این روی که حکایت ساخت دو برج 25 طبقه به عنوان نمادهای جدید شهر شیراز را همه شنیده‌اند و می‌دانند همه چیز نرخی دارد؛ حتی باغ هایی که قوانین بر بقایشان اصرار دارند و ظاهرا امثال طرح های تفصیلی اجازه تغییر کاربری شان را نمی‌دهند.

باوری که با تغییر کاربری بسیاری از باغ ها در قصرالدشت، معالی آباد و چمران در شیراز به سازه های مختلف، به شدت در این دیار فراگیر شده و آینده تاریکی پیش روی این شهر سرسبز قرار داده است؛ اتفاقی از جنس شهرفروشی برای کسب درآمد نهادهایی مانند شهرداری که در تهران و بسیاری از دیگر شهرهای کشورمان به وضوح خودنمایی می‌کند.

بزرگترین آفتی که باغ‌های ایران را نشانه رفته و روز به روز از سبزی چهره شهرهای کشورمان می‌کاهد؛ انگار نه انگار که قوانین بالادستی بر ضرورت حفظ باغات تؤکید مؤکد دارند و شدت گرفتن آلودگی هوا و مؤلفه های مرتبط، اثبات نیازمندی شدیدمان به وجود فضای سبز، به ویژه در کلانشهرهاست.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۶
وقتی نماینده شیراز مشغول سلفی گرفتن با موگرینی می شه و نه حل مشکلات شهر همین میشه
صحبت شما درست. اما یک سوال: شهرداری شیراز سرمایه لازم جهت زیرساخت های شهری را از کجا بیاورد؟ دولت که حتی پول ندارد به شهرداری تهران بدهد آیا می تواند سایر شهرداری ها را حمایت کند؟؟؟؟ پاسخ نه می باشد. بنابراین شهرداری شیراز برای تامین منابع مالی خود چاره ای جز این کار ندارد.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
پس این همه مالیالت و عوارض که میگیره کجا میره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
کسانی که از مزایای شهر نشینی استفاده می کنند وبیشتر از دیگران سود می برند بایدهزینه زندگی در شهر را بدهند آیا کسانی که به دلیل حضور و جابجایی مراجعان شان ترافیک وهزینه به شهر تحمیل می کنند وسود فراوان می برند هزینه ها را پرداخت می کنند؟ آیا آنها که از خودرو استفاده می کنند هزینه استفاده از راه ها رامی پردازند؟ باید ببینید چه کسانی از شهر سود هنگفت می برند! .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
اگه چند بار به شهرداری مراجعه کنید هزینه های سرسام اوری که خرج خود میکنند را خواهید دید.از خرید لپ تاپ سرفیس پنج میلیونی برای اعضای شورای شهر که حتی شیوه کار کردن با ان را هم بلد نیستند تا رانندگان با خودرو برای تمامی مدیران و غیره و ذالک کمی از ریخت و پاش اشرافی خود کم کنند نیازی به فروش تراکم نیست.
بیشتر باغ خواریهای سریع توسط ارگانهای دولتی یا خصولتی ها صورت میگیرد مخصوصا آنهایی که نظامی اند، شخصی ها اول باغ را خشک می کنند و بعد چندین سال که همه یادشان رفت مجوز می گیرند
واقعا برای مسولان متاسفم فقط به فکر پر کردن جیب هاشون هستن من خودم شیرازی هستم و 32 سالمه اصلا هوای شیراز دیگه اون هوای قبل نیست همه باغ های چمران و قصردشت رو خراب کردن و شهردار هم همه جا تبلیغ میکنه که داریم باغ هارو زنده میکنیم انوقت رفتن توبیابون ها و و کوه ها پارک های کوهستانی درست کردن که با این بی آبی هیچ تاثیری تو هوای شهر نداره و فقط میخوان بازم منبع درآمد بشه براشون.
تولید دود به جای اکسیژن
خوشا شیراز و شورای شهر بی مثالش!
خوشا شیراز و وکیل بی مثالش!
وقتی نماینده شهر به سلفی مشغول است آخر و عاقبت شهر همین می شود
عامو شیراز دیگه وضعی نداره
یادم میاد زمانی در شیراز نه تابستان وحشتناک داشتیم و نه زمستان سرد.متاسفم شهری که زمانی طبیعت و آب و هوای آن الهام بخش شاعران بزرگ این کشور بود بر اثر مهاجرت بی رویه و عدم استفاده بهینه از منابع آب و نابودی فضای سبز کم کم به بیابان تبدیل میشود.باغ هایی که هزاران سال قدمت دارد را خراب و بجای آن در بیابانهای اطراف درخت ساختند.
نمایندگان مجلس ما نه سواد دارن نه پرستیژ نه دانش ، باور کنید هیچ اختیاری هم از خودشون ندارن. قانون کشور رو نمایندگان مجلس تصویب می کنن. شما انتظار دارید این نمایندگان قوانین خوبی رو تصویب کنن؟؟؟
بدا شیراز و نماینده بی اصالتش
نماینده ها با همون عکس های سلفیشون خوشند کی به فکر اشتغال و تولید و وضع اقتصادی کشور توجه میکنند خدا میدونه
مالكان اين باغ ها چه گناهي دارن ديگه باغات شيراز محصولي نداره كه هزينه نگهداري از اين باغات رو در بيارن همه مالكين شدن ميلياردرهاي گدا كه باغات با اين ارزش دارن ولي نميتونن از ملكشون بهره اي ببرن ميخوام كه سالم نباشن يه مشت مالك جور بقيه رو بكشن كه ميخوان داخل شهرشون باغ داشته باشن گدايي كنن كه ديگران از باغاتشون لذت ببرن ميخوايم كه نبرن
پاسخ ها
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
نظر شمادوست گرامي درست. ولي راه آن خريد آن باغ توسط شهرداري و حفظ بهينه سازي آن به شكل باغشهر همگاني است نه ساخت برج‌هاي مدرن كه شبيه آرايش دلقكي است براي شهر باشكوه شيراز
علاوه بر اين دو برج نام برده در شهر شيراز، شهردارى محترم شيراز همچنين إز سالها پيش مشغول تخريب قسمت فوقاني كوه هفتنان مابين چاه مرتضى على و گهواره ديد ميباشد.و در ابتدا بدون هيچ تابلويى مشغول تخريب محيط زيست بودند وهستند و در اين يكى دو سال اخير تابلويى بالأى كوه هفتنان نصب شده كه در اين مكان پروژه هتلى زير نظر شهردارى ساخته ميشود.
عامو حوصله داریا
هر باغبان که گل بسوی برزن آورد / شیراز را دوباره بیاد من آورد
آیا می دانید تا چند سال قبل شیراز 4000 هزار هکتار باغ داشته اما اکنون به کمتر از 1000 هکتار رسیده است؟ و همه اینها توسط کمیسیونهای باصطلاح قانونی انجام شده و....
اگر هر شیرازی یک درخت یا یک مساحت کوچک از باغهای شیراز را بخرد و وقف فضای سبز شهری کند و دولت هم برای حفظ آنها برنامه داشته باشد می توان باغها را نگه داشت
هر شهری بالاخره نیاز به توسعه داره ولی باید حساب شده باشه حتی اگه انگیزه های مالی هم داشته باشه ولی متاسفانه شهرداری جاهایی مجوز میده که معضلات شهری و ترافیکی و بر هم زدن دید و منظر زیبای شهر را بوجود میاره چون بدنه شهرداری از افراد و اشخاص کارشناس استفاده نمیکند.شما تپه های شمالی شیراز را که در اختیار دانشگاه شیراز بود اطراف خوابگاه دانشگاه شیراز اگر ملاحضه بفرمایید زیباترین منظره شیراز می توانست باشد با خانه های ویلایی و فضای سبز ولی الان از دور جنگلی از اپارتمانهای بی قواره شده که تازه توسط خود دانشگاه این کار صورت گرفته.
اولا این باغ 70 درصدش رو فضای سبز گرفت و تبدیل به پارک عمومی شد تنها 30 درصد برای مالک باغی ماند
پاک فطرت مقصر اصلی نابودی باغات قصرالدشته
سلام مطابق بامصوبه شورای عالی شهرسازی در سال ۹۳ شهرداری فقط به تعداد طبقات ساختمانهای همجوار یعنی ۷ طبقه اجازه ساخت دارد در ضمن به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس که پس از شکایت اساتید معماری تهیه شده نیز مراجعه شود تایید موضوع منتفی شدن ۲۵ طبقه است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر