بازدید 2324
اقتصاد در گذر زمان

از تفویض پست ریاست کل مالیه به رئیس الوزرا تا امضا قانون مجازات‌های مالی شرکت‌های خارجی سرمایه گذار در ایران و لیبی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 06 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

15 مرداد 1306، مجلس شورای ملی پست ریاست کل مالیه و اختیارات ناشی از آن را به رییس ‌الوزرا تفویض کرد.

15 مرداد 1333، امروز رسماً اعلام شد كه نفت ايران به نسبت هاي زير ميان اعضاي كنسرسيوم تقسيم گرديد. بريتيش پتروليوم، 40 درصد - رويال داچ شل، 14 درصد - استاندارداويل نيوجرسي، 8 درصد، سوكوني موبيل، 8 درصد، استاندارد كاليفرنيا، 8 درصد - تگزاس تگزاكو، 8 درصد - گالف، 8 درصد - دولتي فرانسه، 6 درصد.

همچنین در این روز، موج عظيمي از مخالفت هاي مردمي در اعتراض به قراردادي كه روز گذشته توسط علي اميني وزير دارايي با رئيس انگليسي كنسرسيوم نفت به امضا رسيد - و طي آن اميني متعهد به پرداخت غرامت شد - سراسر ايران را فراگرفت.

15 مرداد 1342، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با سرمایه یک میلیارد ریال تشکیل شد. همچنین در این روز، روابط اقتصادي ايران و امريكا در جلسه ‌اي با حضور وزير دارائي و سفير امريكا در تهران‌، مورد بحث و بررسي قرار گرفت‌.

15 مرداد 1352، مذاكراتي به منظور خريد يك كارخانه توليد كاغذ ميان مقامات اقتصادي ايران و چند كشور خارجي ازجمله دولت كانادا آغاز شد. روزنامه اطلاعات در این تاریخ می ‌نویسد:

اين مذاكرات كه در سطح كارشناسان و مقامات سازمان برنامه و وزارت اقتصاد انجام مي ‌گيرد مقدمات ايجاد سومين واحد توليد كاغذ را در ايران فراهم خواهد ساخت و احتمالا قرارداد خريد و نصب اين كارخانه قبل از پايان سال جاري منعقد می ‌شود. براساس بررسي ‌هایي كه در مورد احتياجات كاغذ در طول برنامه عمراني پنجم و ششم به عمل آمده است مصارف كاغذ در طول پنج سال آينده گسترش مي ‌يابد و از 300 هزار تن به 700 هزارتن در سال افزايش خواهد يافت. براي تامين اين احتياجات احداث دو واحد توليد كاغذ تازه با اعتبار بيش از 30 ميليارد ريال در طول برنامه پنجم عمراني كشور پيش ‌بيني شده است.

15 مرداد 1354، شاه دو اصل دیگر به اصول خود افزود: 1- عرضه سهام کارخانه‌ های دولتی به مردم 2- تعیین قیمت واقعی اجناس توسط دولت و مبارزه با گرانفروشی.

15 مرداد 1356، قانون روابط موجر و مستاجر در این تاریخ نوشته شده و مرکز اسناد ملی آن را منتشر کرده است. این سند حاوي قانون روابط موجر و مستاجر است كه طبق اصل بيست و هفتم قانون اساسي، در قالب 6 فصل، 32 ماده و 17 تبصره تدوين شده است.

15 مرداد 1375، رئیس جمهور آمریکا متن قانوني مجازات هاي مالي شركت هاي خارجي سرمايه ‌گذار در بخش هاي نفت و گاز ایران و لیبی را امضأ كرد. به موجب اين قانون شركت‌ هاي خارجي كه بيش از 40 ميليون دلار در سال در بخش نفت و گاز ايران و ليبي سرمايه ‌گذاري كنند، توسط امريكا مجازات اقتصادي خواهند شد.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل