بازدید 9854
با هزینه انتقال نیمار، هر یک از ستاره های سابق فوتبال را چند بار می توان خرید؟

قیمت نیمارمساوی با13مارادونا،12باجو و 6رونالدو!

فیگو در انتقالی 62 میلیون یورویی از بارسلونا به رئال مادرید، رکورد کرسپو را جابجا کرد و در سال بعد با انتقال زیدان از یوونتوس به رئال مادرید (73.5 میلیون یورو )، برای 8 سال این رکورد دست نخورده باقی ماند. با پول انتقال نیمار می توان تقریبا 2.5 زیدان یا 3 فیگو خرید!
کد خبر: ۷۱۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 05 August 2017
مقایسه مبلغ انتقال ستاره برزیلی به لوشامپیونه، با ستاره های دهه های نه چندان دور دنیای توپ گرد، هر فوتبال دوستی را فارغ از رنگ ها و سلیقه ها، به فکری عمیق فرو می برد. سوال مهم اینجاست آیا واقعا نیمار 13 برابر مارادونا یا 12 برابر روبرتو باجو ارزش دارد؟!

به گزارش تابناک ورزشی، سرانجام نیمار در انتقالی تاریخی و غیرقابل باور از بارسلونا راهی تیم متمول پاری سن ژرمن شد. اتفاقی که تنها پس از یک سال، بار دیگر رکورد نقل و انتقالات جهان را شکست، آن هم برخلاف همیشه نه با چند میلیون یورو اختلاف و نه با چند ده میلیون یورو، بلکه بیش از 100 میلیون یورو فاصله با رکوردی که پوگبا با رفتنش از یوونتوس به منچستر یونایتد بر جای گذاشت.

به عقیده بسیاری این انتقال همه چارچوب ها و حدود موجود در تاریخ فوتبال را دگرگون خواهد کرد و می تواند به عنوان نقطه عطفی، قواعد و اصول قیمت گذاری بازیکنان را متحول کند. افزایش قیمت بازیکنان از چند دهه اخیر سیر صعودی متناسب با زمان و شرایط اقتصادی موجود در اروپا نظیر تاثیر تبلیغات، درآمد باشگاه ها و نرخ تورم داشته است. به عنوان مثال انتقال پوگبا به منچستر یونایتد نسبت به مورد قبلی ( بیل به رئال مادرید ) تنها 5 میلیون یورو رکورد شکنی کرد، به همین ترتیب انتقال بیل در مقایسه با رکورد قبلی ( کریستیانو رونالدو به رئال مادرید ) فقط 6 میلیون یورو باعث ایجاد جابجایی شد؛ اما به یکباره در فاصله یک سال از انتقال پوگبا، قیمت گران ترین بازیکن جهان از 105 میلیون یورو به 222 میلیون یورو رسید، اختلافی 117 میلیون یورویی!

به مناسبت انتقال نیمار به پاری سن ژرمن، وبسایت Football-Italia در اقدامی جالب رقم 222 میلیون یورویی این جابجایی را با رکوردهای قبلی مقایسه کرده است. باشگاه های ایتالیایی در دهه 80 و 90 میلادی، یکه تاز بازار نقل و انتقالات بودند و رکوردها را یکی پس از دیگری تغییر می دادند. در این سال ها، 9 بار رکورد قیمت گران ترین بازیکن جهان از طرف تیم های ایتالیایی شکسته شد که در ادامه ضمن مرور آن ها، به مقایسه هر مورد با قیمت فعلی انتقال نیمار می پردازیم. برای هر بازیکن یک قیمت واقعی متناسب با سال شکستن رکورد و یک قیمت به روز شده با توجه به تاثیر تورم از سال مذکور تا امسال در نظر گرفته شده است. ارزش انتقال هر بازیکن با نیمار با توجه به قیمت احتمالی آن بازیکن در سال 2017 و با احتساب نرخ تورم مقایسه شده است.

1- دیگو مارادونا ( 1984 - از بارسلونا به ناپولی )
مبلغ انتقال: 6.9 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 16.2 میلیون یورو

مارادونا ناپولی
مارادونا ناپولی
مارادونا دو بار پیاپی رکورد نقل و انتقالات را به نام خود ثبت کرد. ابتدا با پیوستن به بارسلونا از بوکاجونیورز و سپس جدا شدن از آبی و اناری ها و ملحق شدن به ناپولی. او دو مرتبه با پارتنوپی قهرمان سری آ شد، جام یوفا را بالای سر برد و همراه با آرژانتین تمام افتخارات را درو کرد. با پول انتقال نیمار می توان 13 مارادونا خرید!

2- رود گولیت ( 1987 - از آیندهوون به میلان )
مبلغ انتقال: 7.3 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 17 میلیون یورو

رود گولیت - میلان
رود گولیت - میلان
گولیت تنها مدتی بعد از خرید میلان به دست برلوسکونی به جمع روسونری ها اضافه شد. این انتقال بزرگ به نوعی مظهر قدرت طلبی و بلند پروازی مالکان جدید میلان بود. او  به میلان  در فتح سه اسکودتو و 2 لیگ قهرمانان کمک شایانی کرد. با پول انتقال نیمار می توان 13 رود گولیت خرید!

3- روبرتو باجو ( 1990 - از فیورنتینا به یوونتوس )
مبلغ انتقال: 8.3 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 18.3 میلیون یورو

روبرتو باجو-یوونتوس
روبرتو باجو-یوونتوس
با وجود اینکه فیورنتینا هزینه گران ترین بازیکن آن زمان فوتبال جهان را به حساب خود واریز شده می دید، رفتن بودای کوچک از فلورانس به تورین خشم هواداران ویولا را برانگیخت و تا مدت ها شورش خیابانی در شهر رنسانس اروپا بر پا بود. باجو در 200 بازی با پیراهن یووه 115 گل به ثمر رساند، سری آ سال 1995 و جام یوفای 1993 را نیز فتح کرد. با پول انتقال نیمار می توان 12 روبرتو باجو خرید!

4- جان-پیر پاپین ( 1992 - از مارسی به میلان )
مبلغ انتقال: 12.5 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 20.8 میلیون یورو

پاپین - میلان
پاپین - میلان
میلان دوباره رکورد نقل و انتقالات را این بار با خرید پاپین از بندر مارسی به نام خود ثبت کرد. هر چند او بیش از دو فصل در شمال ایتالیا دوام نیاورد. با وجود آمار قابل احترام او در میلان که شامل 31 گل در 63 بازی می شود؛ مصدومیت و عدم تطابق با زندگی در ایتالیا باعث شد تا او در حد و اندازه های گران ترین بازیکن جهان ظاهر نشود و سرانجام پس از دو سال به بایرن مونیخ پیوست. با پول انتقال نیمار می توان 10 پاپین خرید!

5- جانلوکا ویالی ( 1992 - از سمپدوریا به یوونتوس )
مبلغ انتقال: 13.4 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 25 میلیون یورو

ویالی - یوونتوس
ویالی - یوونتوس
رکورد میلان و پاپین خیلی دوام نداشت چون یوونتوس دوباره با خرید ویالی در همان تابستان رکورد شکنی کرد. او با یوونتوس همه جام های ممکن را بالای سر برد؛ از جمله لیگ قهرمانان 1996. ویالی آخرین کاپیتان بانوی پیر است که موفق شده لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر ببرد و این رکوردش برخلاف رکورد گران ترین بازیکن منتسب به او که خیلی زود شکسته شد؛ بیش از دو دهه است که هنوز در دستان این بازیکن قرار دارد. با پول انتقال نیمار می توان 8 ویالی خرید!

6- جانلوئیجی لنتینی ( 1992 - از تورینو به میلان )
مبلغ انتقال: 14.1 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 27 میلیون یورو

لنتینی - میلان

لنتینی - میلان
در سال 1992 فوتبال ایتالیا روزهای دیوانه واری را سپری می کرد. یک رکورد دیگر در فاصله چند روز و باز پس گیری گران ترین خرید جهان از یوونتوس! این انتقال ها همیشه با حرف و حدیث فراوانی همراه است اما در این مورد حتی صدای جان پاپ پل دوم هم در آمد. او که از رقم های پرداختی باشگاه های ایتالیایی برای بازیکنان، شگفت زده شده بود؛ پس از انتقال لنتینی، این فعالیت ها را توهین به مقام و ارزش کار کردن و زحمت کشیدن قلمداد کرد. دوران این بازیکن در میلان موفقیت آمیز نبود چرا که در یک سانحه رانندگی به شدت مصدوم شد و پس از آن برای مدتی با مشکل بینایی و بر هم خوردن ناخود آگاه تعادل دست و پنجه نرم کرد و دیگر آن بازیکن سابق نشد. با پول انتقال نیمار می توان 8 لنتینی خرید!

7- رونالدو نازاریو (1997- از بارسلونا به اینتر )
مبلغ انتقال: 24.7 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 35.7 میلیون یورو

رونالدو - اینتر
رونالدو - اینتر
بعد از این که رونالدو با 47 گل در 49 مسابقه، همه نگاه ها را به سوی خود خیره کرد، اینتر با پیشنهادی وسوسه کننده او را خرید و وی را تبدیل به گران ترین بازیکن جهان کرد. مریخی برزیلی ها قبل از دو مصدومیت شدید زانو، عنوان بهترین بازیکن جهان را به دست آورد. در سال 2002 او همراه با اینتر در روز پایانی، اسکودتو را از دست داد ولی یک ماه بعد با برزیل در جام جهانی قهرمان و آقای گل جهان شد. بعد از جام جهانی او به رئال مادرید پیوست. با پول انتقال نیمار می توان  6 رونالدو خرید!

8- کریستین ویری ( 1999- از لاتزیو به اینتر )
مبلغ انتقال: 49 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 56 میلیون یورو

ویری - اینتر
ویری - اینتر
نراتزوری سلطان نقل و انتقالات آن سال های فوتبال اروپا بود. با وجود خرید رونالدو، اینتر دو سال بعد نیز برای تکمیل زوج خط حمله خود، رکورد شکنی کرد؛ آن هم دقیقا مشابه شرایط فعلی نیمار با قراردادی به ارزش دو برابر رکورد قبلی. ویری 6 فصل را با اینتر سپری کرد اما  قبل از شروع دوران شکوه نراتزوری این تیم را ترک کرد و جام در خور توجهی با آن ها به دست نیاورد. با پول انتقال نیمار می توان  4 ویری خرید!

9- هرنان کرسپو ( 2000- پارما به لاتزیو )
مبلغ انتقال: 55 میلیون یورو __ ارزش فعلی انتقال با احتساب تورم: 60.2 میلیون یورو

کرسپو-لاتزیو
کرسپو-لاتزیو
لاتزیوی باشکوه کرانیوتی پس از کسب اسکودتوی 2000 با هدف دفاع از عنوان قهرمانی، هرنان کرسپو را برای خط آتش خود خریداری کرد. او چندین بار در مسابقات مختلف آقای گل شد ولی تنها عنوان مهم کرسپو با لاتزیو، کسب سوپر کاپ ایتالیا در تابستان اولین حضور ش در این تیم بود. کرسپو بعد از دو سال لاتزیو را به مقصد اینتر ترک کرد. پس از کرسپو، ایتالیا از دور گران ترین خریدهای تاریخ خارج شد. با پول انتقال نیمار می توان  3 کرسپو خرید!


 اضافه کنیم که در همان سال 2000، فیگو در انتقالی 62 میلیون یورویی از بارسلونا به رئال مادرید، رکورد کرسپو را جابجا کرد و در سال بعد با انتقال زیدان از یوونتوس به رئال مادرید (73.5 میلیون یورو )، برای 8 سال این رکورد دست نخورده باقی ماند. با پول انتقال نیمار می توان تقریبا 2.5 زیدان یا 3 فیگو خرید!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار