بازدید 26161
۱
آخرین تحولات خاورمیانه؛

درخواست مقتدا صدر برای انحلال حشد الشعبی/کشته شدن 2000 یمنی بر اثر بیماری وبا/تشکیل مرکزی در کاخ سفید برای بررسی براندازی در ایران/توافق محرمانه عربستان و یمن برای پایان دادن به جنگ/ بارزانی: مستقل نشویم می جنگیم

تشکیل مرکزی در کاخ سفید برای بررسی براندازی در ایران، کشته شدن 2000 یمنی بر اثر بیماری وبا، مذاکرات سه جانبه آنکارا، تهران و دوحه برای یافتن مسیری جهت تجارت با قطر، توافق محرمانه عربستان و یمن برای پایان دادن به جنگ، تهدید شدید بارزانی و عزیمت دیپلمات های ایرانی به عربستان از جمله مهم ترین خبرهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به درخواست مقتدا صدر برای انحلال حشد الشعبی نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۱۸۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 05 August 2017
تشکیل مرکزی در کاخ سفید برای بررسی براندازی در ایران، کشته شدن 2000 یمنی بر اثر بیماری وبا، مذاکرات سه جانبه آنکارا، تهران و دوحه برای یافتن مسیری جهت تجارت با قطر، توافق محرمانه عربستان و یمن برای پایان دادن به جنگ، تهدید شدید بارزانی و عزیمت دیپلمات های ایرانی به عربستان از جمله مهم ترین خبرهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به درخواست مقتدا صدر برای انحلال حشد الشعبی نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ مقتدا صدر بعدازظهر جمعه همزمان با تجمع هوادارانش در میدان تحریر بغداد، در اظهاراتی که از تلویزیونی رسمی عراق پخش شد، برگزاری انتخابات را مشروط به نظارت بین المللی کرد و خواستار انحلال الحشدالشعبی شد.
 
مقتدا صدر که این هفته از عربستان بازگشته است، خواستار ادغام آنچه گروه های منضبط الحشدالشعبی خوانده، در نیروهای مسلح رسمی اش شد. در غیر این صورت این گروه ها باید زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح با شروط سختگیرانه قرار گیرند.
 
وی گفت: سلاح تنها باید انحصاری در اختیار نیروهای مسلح زیر نظر فرمانده کل قوا باشد.
 
مقتدا صدر درباره قانون انتخابات نیز تصریح کرد: قانون فعلی به نفع گروه ها و احزاب بزرگتر است؛ یعنی مرگ آرمان های اصلاح طلبی مردم در روند سیاسی و تسلط مفسدان بر سرنوشت ملت. وی هشدار داد که اجرای این قانون به رشد تروریسم داعشی می انجامد. وی همچنین خواستار برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل شد.
 
رهبر جریان صدری، همچنین با طرح این مطلب که یک جریان مخفی در عراق قصد تضعیف دولت را دارد، خواستار مبارزه با آنچه «ایادی مخفی» خوانده است، شد.
 
مقتدا صدر هفته گذشته پس از یک دوره حدودا یک ساله ـ که از آن به عنوان دوره آرامش صدری ها یاد می شود ـ به عربستان رفت و در فرودگاه جده از سوی ثامر السبهان، سفیر اخراجی سعودی از عراق استقبال شد و سپس با محمد بن سلمان و برخی مقام های این کشور دیدار کرد.

هرچند دیدارهای مقتدا صدر در فضایی غیر رسمی برگزار شد، دفتر وی در بیانیه ای اعلام کرد که این سفر به دعوت رسمی دولت سعودی انجام شده است.
 درخواست مقتدی صدر برای انحلال حشد الشعبی/کشته شدن 2000 یمنی بر اثربیماری وبا/تشکیل مرکزی در کاخ سفید برای بررسی براندازی در ایران/توافق محرمانه عربستان ویمن برای پایان دادن به جنگ
مقتدا صدر در بازگشت درباره این سفر گفته است: این دیدار از سعودی در راستای تقویت سیاست گشایش روابط با کشورهای منطقه از سوی حیدرالعبادی نخست وزیر انجام شده است.

وی که روز چهارشنبه از جده به نجف بازگشته بود، یک روز بعد، از هوادارانش خواست، روز جمعه در میدان التحریر بغداد و مراکز استان ها و شهرستان ها در خصوص قانون انتخابات تجمع کنند.
 
از عصر دیروز هزاران تن از هواداران وی در مرکز بغداد و مراکز استان های مرکزی و جنوبی تجمع کرده اند.
 
 تشکیل مرکزی در کاخ سفید برای بررسی براندازی در ایران
 
یک پایگاه خبری ـ تحلیلی مدعی شده ،«استفان بانون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید «یک مرکز قدرت» با مأموریت بررسی امکان براندازی حکومت ایران تشکیل داده که البته دستاوردی نداشته است.

وبگاه «المانیتور» نوشته طرح طرفداران براندازی حکومت ایران به دلیل اقدام‌های اخیر «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اخراج مخالفان توافق هسته‌ای ایران بی‌حاصل مانده است.

«مک‌مستر» از مقام‌هایی در صف‌بندی‌های کاخ سفید است که از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ حمایت می‌کنند و تلاش دارند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را نیز به پایبند ماندن به آن متقاعد کنند. در جبهه مقابل او «استفان بانون» و «جیرد کوشنر»، داماد ترامپ قرار دارند.

«مک‌مستر» به تازگی «ایزرا کوهن ـ واتنیک»، مدیر بخش اطلاعاتی شورای امنیت ملی آمریکا که قبلاً طرحی برای درگیری نظامی با نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه ارائه کرده بود، را از سمتش برکنار کرد.
 
درخواست مقتدی صدر برای انحلال حشد الشعبی/کشته شدن 2000 یمنی بر اثربیماری وبا/تشکیل مرکزی در کاخ سفید برای بررسی براندازی در ایران/توافق محرمانه عربستان ویمن برای پایان دادن به جنگ 
«المانیتور» روز پنجشنبه نوشته، انتصاب «جان کلی» به عنوان رئیس جدید ستاد کارکنان کاخ سفید اختیارات «مک‌مستر» را برای اخراج این نفرات و به صحنه آوردن نفراتی برای انسجام‌بخشی و منظم کردن فرایند تصمیم‌گیری در عرصه سیاست خارجی، افزایش داده است.

با آنکه «مک‌مستر» رسماً «بانون» را از کمیته مدیران شورای امنیت ملی آمریکا کنار گذاشته، گزارش‌های اخیر و برخی منابع می‌گویند، «بانون» اقدام به راه‌اندازی نوعی مرکز قدرت موازی کرده است.

المانیتور نوشته این مرکز با جذب کارشناسانی حاشیه‌ای که از براندازی نظام ایران حمایت می‌کنند، به بررسی روش‌های بی‌ثبات کردن ایران پرداخته است.

کشته شدن 2000 یمنی بر اثربیماری وبا
 
سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‎ای اعلام کرد، شمار قربانیان بیماری وبا در یمن طی چهارده هفته گذشته به 1923 کشته افزایش یافت.

 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: از 27 آوریل گذشته تاکنون، 1923 تن از مردم یمن در 21 استان این کشور از 22 استان جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند. تعداد قربانیان وبا در هفته چهاردهم نسبت به هفته سیزدهم، 34 تن افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تعداد تلفات بیماری وبا در مناطق مختلف استان حجه، واقع در شمال غرب یمن همچنان بیش از سایر استان‌های یمن است.
 
 درخواست مقتدی صدر برای انحلال حشد الشعبی/کشته شدن 2000 یمنی بر اثربیماری وبا/تشکیل مرکزی در کاخ سفید برای بررسی براندازی در ایران/توافق محرمانه عربستان ویمن برای پایان دادن به جنگ

بر اساس این گزارش، اکنون شمار کسانی که در یمن به این بیماری مرگبار دچار هستند، بیش از 34 هزار تن است که سازمان بهداشت جهانی آن را ثبت کرده است.
 
 مذاکرات سه جانبه آنکارا، تهران و دوحه برای یافتن مسیری جهت تجارت با قطر
 
وزیر اقتصاد ترکیه در مصاحبه با یک رسانه ترکیه‌ای درباره مذاکرات سه جانبه آنکارا، تهران و دوحه برای ایجاد مسیرهای زمینی تجارت در حاشیه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران خبر داده است.

«نهاد زیبکچی» به خبرگزاری «آناتولی» گفت: «ما در حال فکر کردن درباره مسیرهای زمینی تجارت با قطر هستیم اما آسان‌ترین راه و مسیر، عبور از ایران است».

به دنبال تنش‌های چهار کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و بحرین با قطر، این کشورها، حریم هوایی و زمینی خود را به روی قطر بستند.

به دنبال اقدامات چهار کشور عربی، ایران و ترکیه به قطر برای مقابله با شرایط محاصره کمک کردند و حریم هوایی ایران به مسیر برای بسیاری از پروازهای هواپیماهای قطری تبدیل شد.

حالا وزیر خارجه ترکیه در این مصاحبه گفته است: «ما خواهان برطرف کردن همه نیازهای قطر هستیم. ما خواهان این هستیم که همه تأمین کنندگان کالا در ترکیه، محصولاتشان را در قطر بفروشند».

زیبکچی با تأکید بر اینکه ارسال هوایی محصولات ترکیه به قطر نمی‌تواند مسیری پایدار باشد، تصریح کرد: «ما خواهان یک مسیر حمل و نقل اقتصادی، پایدار و قابل اتکا هستیم».

توافق محرمانه عربستان و  یمن برای پایان دادن به جنگ
 
بنا بر اطلاعات به دست آمده از وبسایت تحلیلی «جاست سکیوریتی» عربستان و یمن برای پایان دادن به جنگ به توافق محرمانه رسیده اند.

این سایت آمریکایی که متخصص در امر سیاست و امور جهانی است، از دیداری جدید که بین مسئولان اماراتی، سعودی با نمایندگان جناح‌های طرفدار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن و عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور برگزار شده، پرده برداشت.

با تکیه بر اخبار این سایت آمریکایی، می توان گفت، توافق مذکور ائتلاف دولتی مجددی را بین کنگره سراسری مردمی به ریاست عبدالله صالح و حزب الاصلاح (شاخه اخوان المسلمین) ایجاد کرده و باعث می شود، «خالد بحاح» معاون سابق منصور هادی به عنوان نخست وزیر روی کار بیاید؛ یعنی خالد بحاح برای دوره انتقالی نخست وزیر خواهد شد تا بعد رئیس‌جمهور و همچنین «احمد علی» پسر صالح به عنوان وزیر دفاع تعیین شود.

اسپوتنیک در ادامه می نویسد: روزنامه رای الیوم برای اطلاع از این توافق با یک رهبر برجسته حزب کنگره تماس گرفت و درباره این قرارداد جویا شد؛ اما او کاملا این خبر را تکذیب کرد و گفت، حزب کنگره نمی‌تواند بدون مشارکت انصارالله وارد توافقی شود. درز اخبار از این طرح برای ایجاد اختلاف بین دو طرف است.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار و زخمی شدن هزاران یمنی و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است. از آغاز جنایات عربستان و ائتلاف سعودی علیه یمن تاکنون، بیش از ۳۰ هزار غیر نظامی یمنی کشته و یا زخمی شده‌اند.
 
بارزانی: مستقل نشویم می جنگیم
 
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در نامه خود به احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب آورده است: دولت عراق براساس اصل همزیستی و شراکت واقعی و احترام به حقوق طایفه‌های مختلف ایجاد شده است؛ اما متأسفانه سهم ما از این شراکت نابودی ۴۵۰۰ روستای کردنشین، حمله به حلبچه و مناطق دیگر با سلاح شیمیایی و عملیات انفال و گورهای دسته جمعی در جنوب عراق بود.

بارزانی گفت: پس از مشارکت کردها در بازسازی ارتش عراق و تدوین قانون اساسی در سال ۲۰۰۵ بندهای قانون اساسی مربوط به اقلیم کردستان نقض شد. کردها لازم است در ازای دادن خون خود و فداکاری‌هایشان کرامتشان را حفظ کنند.
 
درخواست مقتدی صدر برای انحلال حشد الشعبی/کشته شدن 2000 یمنی بر اثربیماری وبا/تشکیل مرکزی در کاخ سفید برای بررسی براندازی در ایران/توافق محرمانه عربستان ویمن برای پایان دادن به جنگ
وی خطاب به ابوالغیط گفت: بهتر است دوستانمان را در بغداد سرزنش کنید، نه ما را. آن‌ها ما را واداشتند تا تصمیم به برگزاری همه‌پرسی استقلال بگیریم. باقی ماندن اوضاع به این صورت و چهارچوب کنونی روابط میان کردستان و عراق، خطر بزرگی را به وجود آورده و به درگیری منجر خواهد شد که هیچ یک از ما مایل به آن نیستیم. برای جلوگیری از این درگیری‌ها و با هدف تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز، باید همه‌پرسی برگزار و نزاع را به همکاری تبدیل کنیم و هم‌پیمان باشیم.

بارزانی گفت: مذاکره با برادرانمان در بغداد تنها گزینه ماست.
 
عزیمت دیپلماتهای ایرانی به عربستان
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص صدور ویزا برای دیپلمات های ایرانی به منظور حضور در عربستان با هدف پیگیری امور حجاج ایرانی در موسم حج گفت: ویزای این گروه از دیپلمات‌ها و گروه کنسولی صادر شده و آنها روز پنجشنبه راهی عربستان شدند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص صدور ویزا، برای دیپلماتهای ایرانی به منظور حضور در عربستان با هدف پیگیری امور حجاج ایرانی در موسم حج گفت: ویزای این گروه از دیپلمات‌ها و گروه کنسولی چهارشنبه صادر شد و این گروه پنجشنبه به عربستان عزیمت کرد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه تصریح کرد: قرار بود این گروه ده نفره کنسولی، دهم ماه شوال به عربستان اعزام شوند؛ با این روند، دقیقاً با چهل روز تأخیر وارد عربستان می‌شوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۱
نگفتم این مقتدا صدر فتنه است. این از درخواست اولش. عربستان سبیل اینم چرب کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان