بازدید 6830
پیمانه اقتصادی؛

از «تغییرات جمعیت فعال، بیکار و شاغل در دولت یازدهم» تا «واکنش مسکو به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص قیمت تولید صنعت در بهار، کاهش بهای نفت در آخرین روز هفته، اختلاف دولت عراق و کرکوک بر سر انتقال نفت به ایران، خبر بد یک مؤسسه برای بازار جهانی طلا و سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا و مزدا در آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۸۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 05 August 2017
از «تغییرات جمعیت فعال، بیکار و شاغل در دولت یازدهم» تا «واکنش مسکو به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص قیمت تولید صنعت در بهار، کاهش بهای نفت در آخرین روز هفته، اختلاف دولت عراق و کرکوک بر سر انتقال نفت به ایران، خبر بد یک مؤسسه برای بازار جهانی طلا و سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا و مزدا در آمریکا را در بر دارد.


تغییرات جمعیت فعال، بیکار و شاغل در دولت یازدهم

سرانجام دولت یازدهم هم به پایان رسید و دوره دوم مدیریت اجرایی رئیس جمهور روحانی از روز پنجشنبه با دریافت حکم تنفیذ از رهبر انقلاب رسما آغاز شد. موضوع بیکاری که طی چند سال گذشته به یک بحران در اقتصاد ایران تبدل شده، همواره یکی از مأموریت‌های مقام معظم رهبری به رؤسای جمهور بوده است؛ آن طور که علاوه بر تأکیدات مکرر  برای کاهش بیکاری، غالب شعارهای سالانه با رویکرد افزایش تولید و اشتغال بوده است.
 
به نقل از مهر، بررسی جمعیت فعال اقتصادی، جمعیت بیکار و جمعیت شاغل در چهار ساله نخست مدیریت روحانی نشان می‌دهد، جمعیت مشارکت اقتصادی (فعال) از ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۲ تن در سال ۹۲ به ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۵۰ تن در سال ۹۵ رسیده است که حدود یک میلیون و ۹۵۷ هزار تن افزایش داشته است. همچنین جمعیت بیکار کشور که در سال نخست دولت یازدهم یعنی ۱۳۹۲ بالغ بر ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار تن بود، در سال پایانی دولت به ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ تن رسید؛ به عبارتی در دولت یازدهم بیش از ۷۱۵ هزار تن به جمعیت بیکار کشور اضافه شد. هر چند جمعیت بیکار در این سالها افزایش داشت؛ اما نگاهی به آمار جمعیت شاغل کشور نیز حاکی از رشد این جمعیت دارد، به طوری که این جمعیت در سال ۱۳۹۲ بیش از ۲۱ میلیون ۳۴۶ هزار تن بود که در سال ۱۳۹۵ با یک میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۷۲ نفر افزایش به ۲۲ میلیون و ۵۹۹ هزار تن رسید.

جدول تغییرات جمعیت فعال، بیکار و شاغل در دولت روحانی

سال

جمعیت فعال اقتصادی

جمعیت بیکار

جمعیت شاغل

۹۱

۲۳۴۷۶۴۶۲

۲۸۴۸۲۳۷

۲۰۶۲۸۲۲۶

۹۲

۲۳۸۳۴۵۵۲

۲۴۸۸۳۷۲

۲۱۳۴۶۱۸۰

۹۳

۲۳۸۱۸۴۶۹

۲۵۱۴۱۶۶

۲۱۳۰۴۳۰۳

۹۴

۲۴۷۰۱۱۷۷

۲۷۲۹۰۹۲

۲۱۹۷۲۰۸۵

۹۵

۲۵۷۹۱۴۵۰

۳۲۰۳۳۹۸

۲۲۵۸۸۰۵۲



شاخص قیمت تولید صنعت در بهار ۸.۸ درصد رشد کرد

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار 1396 به عدد 210.3 رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (209.1)، 0.6 درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (193.3)، 8.8 درصد افزایش داشته ­است. به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار 1396 به عدد 210.3 رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (209.1)، 0.6 درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (193.3)، 8.8 درصد افزایش داشته ­است. درصد تغییرات شاخص کل بخش صنعت در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) معادل 7.4 درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال 1395 (5.3 درصد)، افزایش داشته ­است.

در آخرین روز هفته بهای نفت کاهش یافت

روز جمعه بهای نفت کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته، افزایش صادرات اوپک و همچنین افزایش تولید آمریکا گزارش شده است. این در حالی است که از اوایل هفته گذشته با افزایش تقاضای آمریکا برای بنزین و نشانه هایی مبنی بر کاهش موجودی بنزین این کشور، قیمت نفت رشد نسبتا خوبی داشته است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴۰ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۶۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۰ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۶۳ دلار صورت گرفت.

اختلاف دولت عراق و کرکوک بر سر انتقال نفت به ایران

مقامات رسمی استان کرکوک عراق گفتند: به دلیل اینکه دولت مرکزی عراق در مورد انتقال نفت به ایران با آنها مشورت نکرده است، هیچگونه همکاری برای انتقال طلای سیاه به ایران از طریق این استان را با دولت مرکزی عراق نخواهند داشت. این در حالی است که دولت مرکزی عراق در بغداد و دولت نیمه مختار منطقه ای کردستان عراق، هر دو از میادین نفتی مختلفی در کرکوک نفت استخراج می کنند که در مورد کنترل این مناطق اختلافاتی را هم با یکدیگر دارند. نیروهای کردستان عراق در جولای سال ۲۰۱۴ میلادی بعداز اینکه ارتش عراق از دست نیروهای داعش عقب نشینی کرد،  کنترل برخی از میادین نفتی در کرکوک را به عهده گرفتند؛ اما دولت مرکزی در بغداد کنترل مناطق در دست کردستان عراق را به رسمیت قبول نکرد. در همین حال، «احمد العسکری»، رئیس کمیته انرژی در شورای استان کرکوک گفت: کرکوک با دولت مرکزی عراق برای انتقال نفتش از طریق این استان به پالایشگاه های ایران ،همکاری نخواهد کرد و علت آن هم عدم مشاوره مقامات دولت مرکزی عراق است. به نقل از بلومبرگ، همچنین دفتر فرمانداری کرکوک در ایمیلی اعلام کرد، هر گونه قرار داد نفتی، مذاکره در باره تولید نفت بدون دخالت دادن مقامات کرکوک و شورای استانی آن، موفقیت آمیز نخواهد بود.

خبر بد یک مؤسسه برای بازار جهانی طلا

مؤسسه سرمایه گذاری آی اچ اس مارکت در تازه ترین تحلیل خود اعلام کرد: هرچند قیمت طلا طی هفته های اخیر با افزایش روبرو شده و نزدیک به بالاترین سطح خود در 2 ماه اخیر رسیده ولی سیاست پولی بانک های مرکزی جهان به خصوص فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال همچنان سختگیرانه خواهد بود و فدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله در نهایت خبر بدی برای بازار طلا به شمار می رود. بر اساس این گزارش کی سی چانگ تحلیلگر ارشد مؤسسه سرمایه گذاری آی اچ اس مارکت در سخنانی تأکید کرد: این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2017 میلادی تحت تأثیر سیاست های پولی سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک های مرکزی بزرگ جهان به زیر 1200 دلار در هر اونس برسد و این روند نزولی در سال 2018 میلادی نیز ادامه داشته باشد. به نقل از سایت طلا، این گزارش افزود: اظهارات مقام ارشد موسسه سرمایه گذاری آی اچ اس مارکت در شرایطی است که تازه ترین نظرسنجی موسسه سی ام ئی نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا دسامبر به کمتر از 46 درصد رسیده است. از نظر تاریخی فدرال رزرو نرخ بهره را در شرایطی که انتظارات برای افزایش آن به کمتر از 50 درصد می رسد، افزایش نمی دهد. این تحلیلگر ارشد اقتصادی افزود: مؤسسه آی اچ اس بر این باور است که ساختارهای اقتصاد آمریکا همچنان قوی و مستحکم است و این روند در سال 2018 میلادی نیز ادامه خواهد یافت و به همین علت زمینه مناسبی برای افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان امسال و سال 2018 میلادی وجود دارد. در صورت افزایش نرخ بهره آمریکا، قیمت طلا و نقره به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا و مزدا در آمریکا

تویوتا و رقیبش مزدا قرار است برنامه ساخت یک کارخانه به ارزش 6/ 1 میلیارد دلار را در آمریکا اعلام کنند.به گزارش رویترز، به گفته فردی آگاه، این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 300 هزار دستگاه خودرو را دارد و این میزان تولید بین این دو خودروساز ژاپنی تقسیم می‌شود. این کارخانه قرار است در سال 2021 افتتاح شود و حدود 4 هزار تن در آن مشغول به‌ کار خواهند شد. در این کارخانه خودروهای تویوتا کرولا و کراس‌اوور مزدا تولید خواهد شد. هنوز مشخص نیست این کارخانه در کدام ایالت آمریکا ساخته می‌شود. پیش‌تر روزنامه نیکی ژاپن گزارش داده بود تویوتا برای توسعه تکنولوژی خودروهای برقی و ساخت کارخانه مشترک در آمریکا حدود 5 درصد از سهام مزدا را خریداری خواهد کرد. ساخت این کارخانه جدید برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، یک موفقیت محسوب می‌شود. او در رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود تولید و اشتغال را در صنعت خودرو افزایش خواهد داد.

رونمایی از «دستگاه فروش خودکار اتومبیل» در چین

گروه علی بابا در چین گفته اند که با راه اندازی اولین «دستگاه فروش خودکار اتومبیل» در اواخر امسال، خریدن ماشین در این کشور به آسانی خریدن یک قوطی نوشابه خواهد شد. پیش از این نیز خریداران چینی می توانستند به راحتی، با تلفن های همراه خود، به صورت آنلاین وسایل نقلیه مورد نیاز خود را خریداری کنند، اما تی‌مال به عنوان زیر مجموعه ای از شرکت علی بابا قصد دارد که باب تازه ای بر این گونه تجارت الکترونیکی بگشاید. یو وی، مدیر کل بخش خودرو تی‌مال گفته است:"زمان خرید آنلاین خودرو فرا رسیده است." به گفته وی، مصرف کنندگان می توانند نمایشگاه های ماشین را که ساختاری شبیه به گاراژهای عظیم دارند، در صفحه گوشی های هوشمند خود مشاهده کنند، خریدشان را انجام دهند، و سپس خودروی خود را تحویل بگیرند. یو وی افزود: این امر موجب می شود که خرید خودرو به سادگی خرید یک قوطی نوشابه باشد. این به اصطلاح "مدل جدید فروش خودرو" که در ماه ژوئن توسط شرکت علی بابا معرفی شد، به مشتریانی که از اعتبار خوبی برخوردار باشند، اجازه می دهد با تلفن همراهشان، ظرف پنج دقیقه خودروی جدیدشان را خریداری کنند.

حک شدن قیمت بر روی تخم مرغ شاید وقتی دیگر!

چند سالی است که از پیشنهاد تشکل های بخش خصوصی مبنی بر حک شدن قیمت مصوب بر روی تخم مرغ می گذرد که اجرای این امر با مقاومت اتحادیه میهن روبرو شده است. البته ناگفته نماند در چنین شرایطی که واسطه ها و دلالان سودهای هنگفتی از آشفتگی بازار تخم مرغ به جیب می زنند، اجرای این امر می توانند از سیر صعودی قیمت ها در بازار جلوگیری نماید، اما برخی مسئولان امر معتقدند که این امر ارتباطی به حک شدن قیمت ندارد. فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، درباه آخرین وضعیت حک شدن قیمت تخم مرغ اظهار داشت: به رغم موافقت دفتر تنظیم بازار، این امر به سبب مخالفت اتحادیه میهن تا کنون اجرا نشده است. وی با اشاره به تأثیر حک شدن قیمت تخم مرغ بر نوسانات بازار افزود: برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها که مربوط به نرخ درب مرغداری نیست این امر می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. طلاکش با اشاره به اینکه نوسانات قیمت اجحاف در حق مصرف کننده است، گفت: بر این اساس حک شدن قیمت بر روی تخم مرغ در تعادل نرخ عمده فروشی و خرده فروشی کمک قابل توجهی خواهد داشت.

تولید خودرو ۲۴ درصد افزایش یافت

تیر ماه امسال تولید انواع خودرو در خودروسازان داخلی به طور میانگین ۲۴ درصد افزایش یافت. به گزارش ایسنا، در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۰۳ هزار و ۲۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۱۲۷ هزار و ۷۰۹ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع سواری نیز با افزایش ۲۶ درصدی همراه بوده و از ۹۵ هزار و ۴۳۴ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۱۲۰ هزار و ۲۱۲ دستگاه رسید. تیر ماه امسال، تولید انواع وانت نیز ۰.۵ درصد افزایش یافته و از ۶۳۲۵ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به ۶۳۵۹ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع ون اما برخلاف این خودروها کاهشی بوده و با افت ۱۵ درصدی از ۶۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۵۱ دستگاه کاهش یافت. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با افت ۵.۸ درصدی همراه بوده و از ۸۶ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به ۸۱ دستگاه رسید. در این مدت، تولید انواع اتوبوس اما صعودی بوده و با رشد ۵۰.۹ درصدی از ۱۱۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۱۶۶ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز ۱۶.۴ درصد کاهش یافته و از ۱۰۰۵ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به ۸۴۰ دستگاه کاهش یافت.

واکنش مسکو به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا

اقدام اتحادیه اروپا در اضافه کردن نام‌های جدید به لیست تحریم‌های این بلوک غربی علیه مسکو، واکنش وزارت خارجه روسیه را به دنبال داشته است. روز جمعه اتحادیه اروپا در ادامه جنجال‌ها درباره انتقال توربین‌های گازی شرکت «زیمنس» به منطقه «کریمه»، تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال کرد. به نقل از فارس، کمیسیون اروپا تحریم‌هایی علیه سه شخص حقیقی و سه شرکت روس اعمال کرده که از جمله افرادی که به لیست سیاه اتحادیه اضافه شده‌اند، «دیمیتری چرزوف» معاون وزیر انرژی روسیه است. به گزارش اسپوتنیک، این اقدام با واکنش وزارت خارجه روسیه روبه رو شد. این وزارتخانه اعلام کرد که روسیه حق خودش را برای پاسخگویی به تحریم‌های اتحادیه اروپا محفوظ می‌داند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس