بازدید 26822
۳
گزارش رسانه های آمریکایی؛

نشانه هایی از خیز ترامپ برای جنگ با ایران و تکرار سناریوی عراق

شواهد نشان می دهد که دونالد ترامپ تلاش دارد، با مطرح کردن بحث بازرسی های بیشتر از تأسیسات ایران به ویژه تأسیسات نظامی و رد این پیشنهاد از سوی ایران، بهانه ای برای عدم پایبندی تهران به برجام و خروج از این توافق به دست آورد. فقدان کانال های ارتباطی میان دو کشور، افزایش حمایت آمریکا از گروه های معارض ایرانی (منافقین) و افزایش فعالیت های جاسوسی شباهت هایی به زمینه سازی آمریکا برای جنگ با عراق دارد. در واقع آمریکا می خواهد زمینه های پیاده سازی سناریوی عراق را در مورد ایران نیز فراهم آورد.
کد خبر: ۷۱۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 04 August 2017
هرچند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خود رویکردی ضد ایرانی دارد و تلاش می کند، ایران را منزوی کند، مسأله مهم تری که وجود دارد این است که اطرافیان ترامپ و کنگره آمریکا نقش برجسته ای در سیاست ها و اقدامات تهاجمی ترامپ علیه ایران داشته اند.
 
به گزارش «تابناک»، در همین راستا، بسیاری از تحلیلگران و ناظران بر این باورند که تندروهای نومحافظه کار آمریکایی به همراه متحدان خاورمیانه ای آمریکا از جمله عربستان و اسرائیل در حال سوق دادن ترامپ به سوی جنگ با ایران هستند.
 
در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» در مطلبی با اشاره به تنش های به وجود آمده میان نیروهای دو کشور در خلیج فارس، از احتمال وقوع جنگ و طرح های احتمالی برای آغاز یک برخورد جدی با ایران گزارش داده است.
 
در این مطلب آمده است: هرچند برخوردهای دو کشور در خلیج فارس نسبت به سال 2016 کاهش یافته است، به ویژه پس از دستگیری ده سرباز آمریکایی توسط ایران در ماه می، هم اکنون به دلیل نبود کانال های راتباطی مستقیم میان مقامات دو کشور، هر تنشی به مانند آنچه در ماه می 2016 اتفاق افتاد، می تواند منجر به برخورد جدی میان دو کشور شود.
 
از سوی دیگر، دونالد ترامپ به شدت به توافق هسته ای تاخته است و قصد دارد به بهانه های مختلف، این توافق را لغو کند. در حالی که امضاکنندگان توافق و ایران می خواهند این توافق ادامه پیدا کند، ترامپ به هر قیمت می خواهد که از توافق خارج شود.
 
نشانه هایی از خیز ترامپ برای جنگ با ایران و تکرار سناریوی عراق 
 
شواهد نشان می دهد، دونالد ترامپ تلاش دارد با مطرح کردن بحث بازرسی های بیشتر از تأسیسات ایران به ویژه تأسیسات نظامی و رد این پیشنهاد از سوی ایران، بهانه ای برای عدم پایبندی تهران به برجام و خروج از این توافق به دست آورد.
 
در همین زمینه، روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارش‌هایی که در هفته گذشته منتشر کردند، خبر دادند آمریکا به دنبال نظارت سختگیرانه بر پایبندی ایران به برجام است و قصد دارد از ایران بخواهد اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی‌اش را بدهد؛ خبری که باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در گفت‌وگو با واشنگتن پست آن را تأیید کرده است.
 
فقدان کانال های ارتباطی میان دو کشور، افزایش حمایت آمریکا از گروه های معارض ایرانی (منافقین) و افزایش فعالیت های جاسوسی شباهت هایی به زمینه سازی آمریکا برای جنگ با عراق دارد. در واقع آمریکا می خواهد زمینه های پیاده سازی سناریوی عراق را در مورد ایران نیز فراهم آورد.
 
دیلی بیست در ادامه ضمن هشدار به ترامپ در مورد تجربه های ناموفق آمریکا در دنبال سیاست تغییر رژیم در کشورهایی چون عراق، افغانستان، لیبی و سوریه، می نویسد؛ این زمان مناسبی برای پیگیری سیاست بی ثبات سازی ایران به عنوان کشوری بزرگ نیست، چون این سیاست شکست می خورد.
 
در حالی که برخی مقامات آمریکایی، از جمله وزیر دفاع جیمز ماتیس، متعهد به انتقام و تلافی جویی از ایران هستند، اکثریت آمریکایی ها به احتمال زیاد با جنگ مخالف خواهند بود؛ اما چون تنش ها افزایش می یابد و مشاوران خارجی برای موضع حتی سخت تر فشار می آورند، دیپلماسی توییتری ترامپ برای جلوگیری از افزایش بروز حادثه، کافی نخواهد بود.
 
بازیگران متعددی از جمله بازیگران بسیاری در منطقه دوست دارند که ظهور دوباره اقتصادی و سیاسی ایران را متوقف کنند. همان گونه که رابرت گیتس، وزیر پیشین دفاع آمریکا، هنگامی که با وزیر امور خارجه فرانسه صحبت می کرد در مورد سعودی ها گفت: «آن ها همیشه می خواهند آمریکایی ها علیه ایران مبارزه و جنگ کنند».
 
وبگاه آمریکایی «کانترپانچ» نیز در مطلبی نوشت: اشتیاق زیادی در کاخ سفید برای خروج از برجام و اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد؛ اما عناصر سرویس اطلاعاتی آمریکا و جامعه ی دیپلماتیک این کشور به شدت نگران این رویکرد هستند و نسبت به آن هشدار داده اند.
 
 این وبسایت آمریکایی در ادامه نوشت: اکنون ایالات متحده پایگاه های نظامی متعددی را در مرزهای در افغانستان، بحرین، عمان، پاکستان، قطر، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی و دیگر نقاط در اختیار دارد. حداقل 125 هزار نیروی آمریکایی و هزاران کشتی جنگی و هواپیما در نزدیکی مرزهای ایران آماده اقدام هستند. در مقابل ایران نیز برنامه موشکی خود را برای محدود کردن این اقدامات آمریکا در منطقه به صورت جدی دنبال و سعی می کند بازدارندگی لازم را به وجود آورد.
 
در همین زمینه «تریتا پارسی» رئیس شورای ایرانی ـامریکایی (نایاک) در مطلبی با تیتر «ماسک از چهره ترامپ برداشته شد» اشاره می‌کند که ترامپ خواستار جنگ با ایران است.
 
او در سایت لوب‌لاگ می‌نویسد: «ترامپ بدون هیچ تردید و تلاشی برای پنهان کردن دغدغه‌اش روشن کرده که مدعی است، تهران تا ماه اکتبر تقلب در مورد توافق هسته‌ای را مرتکب می‌شود. ترامپ از پذیرش این‌که ایران به برجام پایبند بوده، سر باز خواهد زد و به این ترتیب، مرحله تازه‌ای را شاهد خواهیم بود؛ درگیری نظامی تعیین می‌کند که وضعیت به کدام سو پیش خواهد رفت.
 
مشاوران ترامپ به او پیشنهاد دادند با طرح موضوع سازوکار درخواست برای دسترسی به سایت‌های نظامی ایران بهانه لازم برای لغو برجام پیدا شود. آنان می‌دانند که ایران قطعا این درخواست را رد خواهد کرد. در آن صورت ترامپ می‌تواند ادعا کند که این سایت‌ها برای فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و بگوید که ایران ناقض برجام است.
 
این همان راهی است که بوش در زمینه آغاز جنگ با عراق طی کرد. او اشاره می‌کند مهم نیست که ایران چه کاری انجام داده یا نداده اگر ترامپ به نتیجه خاص خود برسد، این موضوع می‌تواند به تصمیم نهایی او بینجامد. ترامپ می‌خواهد همانند جورج دابلیو بوش در قضیه عراق در موضوع ایران نیز بدون در نظر گرفتن حقایق ادعا کند که ایران ناقض برجام است.

با این حال، سوء‌استفاده ترامپ از رژیم بازرسی‌ها سخت‌تر از آن چیزی است که او گمان می‌کند. اگر ترامپ به سوءاستفاده از این سازوکار فکر کند، در نهایت باعث تضعیف نظام بازرسی‌های کنونی می‌شود و توانایی افرادی در ایران که علاقه مند به تعقیب برنامه هسته‌ای پنهانی هستند، افزایش می‌دهد.
 
اروپایی‌ها احتمالا در برابر این تصمیم ترامپ مقاومت می‌کنند. از سوی دیگر، ترامپ با این تصمیم دوگانگی رفتاری خود را نشان می‌دهد؛ از جمله برای جامعه امریکایی که در آن احساسات ضدجنگ قوی است و این یکی از دلایل اصلی حمایت امریکا از توافق هسته‌ای درسالیان اخیر بوده است. مردم امریکا می‌دانند که تکرار دوباره نسخه جنگ عراق چه عواقبی دارد. طرفداران خود ترامپ از منتقدان اصلی جنگ با عراق بودند».

نشریه «بیزینس اینسایدر» نیز در گزارش مشابهی می‌نویسد: «به نظر می‌رسد، ترامپ می‌خواهد سناریوی عراق را درباره ایران اجرا کند. پس از ناکامی ترامپ در زمینه لغو طرح اوباماکر، به نظر می‌رسد او توافق هسته‌ای را هدف قرار داده است. ترامپ احتمالا تلاش دارد تا اطلاعاتی را درباره تقلب ایران رو کند؛ اما به احتمال زیاد طرفین دیگر توافق هسته‌ای به او اعتماد نخواهند کرد. به نظر می‌رسد ترامپ خواستار قرار دادن امریکا در وضعیتی مشابه حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی است. ترامپ در تلاش برای از بین بردن برجام و لغو بیمه خدمات درمانی اوباما بود اما بار دیگر در زمینه دومی شکست خورد و حال با شیوه مشابه جنگ علیه عراق خواستار بهانه برای لغو برجام است».
 
«ایلان گلدبرگ»، مدیر امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت امریکای جدید نیز می‌گوید؛ اگر امریکا بتواند ایران را سرزنش کند و مقصر نشان دهد، می تواند ائتلافی را برای مجازات دوباره ایران و تحریم بیشتر آن کشور ایجاد کند اما مشکل او این است که هیچ یک از طرفین دیگر توافق هسته‌ای فکر نمی‌کنند که ترامپ درست رفتار می‌کند.
 
او می‌گوید: جامعه اطلاعاتی امریکا نیز گزارش داده که ایران به برجام پایبند بوده و به نظر می‌رسد که طرفین دیگر توافق می‌دانند که تلاش ترامپ برای برهم زدن برجام با انگیزه‌های سیاسی است.  پس از سقوط بغداد مشخص شد که ادعاها درباره دارا بودن تسلیحات کشتار جمعی در دوره صدام یک دروغ بوده است. اکنون او می‌خواهد درباره ایران نیز سناریوی مشابهی را دنبال کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۳
دیگه کم کم پوتین هارو بپوشیم واماده نبرد بشیم
این مردک دگر عقل داشت حال و روزش خیلی بهتر از اینها بود. ما منتظریم که بیاید تا تو دهنی محکمی به او بزنیم که تا ابد دست از وراجی بردارد.
عقده تحقیر یک قدرت استکباری! سالهاست که امریکا توسط ایران تحقیر شده به این معنا که هر چه توانسته علیه ایران انجام داده اما ره به جایی نبرده است اما ترامپ آمده که این حقارت را جبران کند. بی تردید باید شاهد حقارت بیش تر امریکایی ها باشیم انشاء الله.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان