بازدید 8325
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش‌بینی کاهش ۴ درصدی صادرات نفت ایران» تا «آخرین آمار شاغلان در بهار»

این پیمانه موضوعاتی همچون نوسان آرام دلار آمریکا در پایان هفته بازار آزاد ارز، سقوط بی سابقه دینار الجزایر، کاهش بهای نفت با افزایش عرضه اوپک، کاهش تولید نفت روسیه، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در ماه جولای، خرید تضمینی گندم به ۸ میلیون تن رسید، ۲۶ درصد مردم ایران در روستاها زندگی می‌کنند، قطر ۷ کشتی جنگی از ایتالیا خریداری می‌کند و اختیار انگلیس بعد از برگزیت برای تحریم دیگر کشورها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 04 August 2017
از «پیش‌بینی کاهش ۴ درصدی صادرات نفت ایران» تا «آخرین آمار تعداد شاغلان در بهار»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نوسان آرام دلار آمریکا در پایان هفته بازار آزاد ارز، سقوط بی سابقه دینار الجزایر، کاهش بهای نفت با افزایش عرضه اوپک، کاهش تولید نفت روسیه، افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در ماه جولای، خرید تضمینی گندم به ۸ میلیون تن رسید، ۲۶ درصد مردم ایران در روستاها زندگی می‌کنند، قطر ۷ کشتی جنگی از ایتالیا خریداری می‌کند و اختیار انگلیس بعد از برگزیت برای تحریم دیگر کشورها را در بر دارد.

نوسان آرام دلار آمریکا در پایان هفته بازار آزاد ارز 

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش اندک یک ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 85 ریال رسید. هر یورو نیز با کاهش 69 ریال به رقم فروش 45 هزار و 27 ریاب رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 483 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 14 ریال گران تر فروخته شد.

از «پیش‌بینی کاهش ۴ درصدی صادرات نفت ایران» تا «آخرین آمار تعداد شاغلان در بهار»

سقوط بی سابقه دینار الجزایر

قیمت دینار الجزایر این روزها به پایین ترین حد خود در مقایسه با ارزهایی مانند یورو و دلار آمریکا در بازارهای رسمی این کشور رسیده و کارشناسان تأکید می کنند، بازار به دلایل مختلف بسیار ملتهب است. روزنامه الجزایری «الخبر» روز گذشته در این باره نوشت: هر یورو در معاملات رسمی در بانک ها برابر با 128.47دینار الجزایری بود که این رقمی تاریخی و بی سابقه است و از سال 1999که یورو پا به عرصه وجود نهاده است،دینار تا این اندازه کاهش قیمت نداشته است. الخبر افزود: هر دلار آمریکا در بانک های رسمی الجزایر نیز برابر با 108.25 دینار بود و قیمت یورو در بازار سیاه نیز همچنان ثابت مانده و هر یورو، 191 دینار است. همچنین روزنامه النهاردر این باره نوشت: ارزش دینار در مقابل یورو بار دیگر کاهش یافت. النهار افزود: بنا بر اعلام بانک الجزایر، این کاهش قیمت دینار مقابل یورو از زمان به وجود آمدن این واحد پول اروپایی بی سابقه بوده است. رادیو الجزایر نیز هفته گذشته در گزارشی با عنوان 'افزایش دیوانه وار قیمت یورو در بازار سیاه' نوشت: قیمت هر یورو در بازار سیاه به 195 دینار رسیده و در این میان این دلالان هستند که قیمت را بالا و پایین می کنند. /ایرنا

کاهش بهای نفت با افزایش عرضه اوپک

روز پنجشنبه بهای نفت کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز پنجشنبه افزایش موجودی اوپک گزارش شده است، حال آنکه از اوایل هفته گذشته با افزایش تقاضای آمریکا برای بنزین و نشانه هایی مبنی بر کاهش موجودی بنزین این کشود، قیمت نفت حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۱۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۹.۳۴ دلار صورت گرفت.

پیش‌بینی کاهش ۴ درصدی صادرات نفت ایران

محاسبات رویترز نشان می‌دهد، به منظور جذب مشتری، ایران قیمت فروش رسمی را برای نفت سنگین در سه ماهه سوم سال 2 سنت در هر بشکه کاهش داد. منابع آگاه اول گفت:‌ روی هم رفته میزان صادرات نفت خام ایران در ماه آگوست برای کشورهای آسیایی با 0.3درصد کاهش به 1.3 میلیون بشکه در روز در ماه جولای رسید. این منبع آگاه اعلام کرد: میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران احتمالاً در ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 4 درصد کاهش به 2.38 میلیون بشکه برسد. نخستین کاهش 4 ماهه را در سال جاری نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد. میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به آسیا 5 درصد در ماه جولای افزایش یافته و به 1.65 میلیون بشکه در روز می‌رسد در حالی که این میزان صادرات برای اروپا 15 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته و 613 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. صادرات خاورمیانه هم با تغییر جزیی در محدوده 111 هزار بشکه در روز مانده است.

تولید نفت روسیه کاهش یافت

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: تولید نفت خام روسیه در ماه گذشته میلادی، با توجه به سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۰۷ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز کاهش یافته و روسیه متعهد به توافق کاهش تولید نفت است. پیش از این نواک اعلام کرده بود که روسیه، تولید نفت خود در ماه ژوئن را روزانه ۳۰۸ هزار بشکه کاهش داده است؛ ضمن اینکه در نوامبر سال گذشته میلادی روس ها متعهد به کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت به منظور شرکت در توافق کاهش تولید، با هدف بهبود بهای طلای سیاه شده بودند. همچنین چند ماه پیش، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، در شش ماه نخست سال جاری میلادی با توجه به کاهش تولید اوپک، از میزان ذخایر جهانی نفت ۳۵۰ میلیون بشکه کم شده است.

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در ماه جولای

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در روز پنج شنبه اعلام کرده است که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه جولای، نسبت به ماه گذشته ۲.۳ درصد افزایش یافته است. این سومین افزایش ماهانه است و می توان گفت که علت اصلی آن فزایش اکثر غلات، شکر و لبنیات است. شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که تغییرات ماهانه سبد کالاهای غلات، دانه های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را محاسبه می کند، در ماه جولای به طور میاگین روی ۱۷۹.۱ بوده است که بالاترین میزان از ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ است. در مقایسه با ماه جولای سال گذشته، غذا در بازارهای بین المللی ۱۰.۲ درصد گران تر شده است، و مهم آنکه این افزایش قیمت  به وسیله محدودیت های عرضه و فراز و فرود های ارزی تشدید می شود.

خرید تضمینی گندم به ۸ میلیون تن رسید

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی با اشاره به آخرین وضعیت خرید تضمینی اظهار داشت: تا به روز پنجشنبه 8 میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر 10 میلیارد تومان از گندمکاران 31 استان خریداری شده است. وی خوزستان را با یک میلیون و 353 هزار،گلستان با یک میلیون و 100 هزار و فارس با بیش از 900 هزارتن از استان های تولیدکننده برتر گندم دانست. عباسی معروفان ادامه داد: براساس آخرین مصوبه دولت، بازرگانی دولتی موظف به پرداخت 50 درصد مطالبات گندمکاران همزمان با تحویل و مابقی پس از تأمین اعتبار پرداخت خواهد شد. به گفته وی تا کنون حدود 5 میلیارد تومان مطالبات گندمکاران معادل 54 درصد بهای گندم های تحویلی پرداخت شده است. معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت دانه های روغنی بیان کرد: از ابتدای فصل برداشت بیش از 180 هزارتن انواع دانه‌های روغنی کلزا، آفتابگردان و گلرنگ با ارزش ریالی 500میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد. وی در ادامه افزود: تا پایان فصل برداشت پیش بینی می شود که خرید دانه های روغنی به مرز بالای 400 هزارتن برسد که این امر بیانگر افزایش 100 درصدی تولید نسبت به سال گذشته است. عباسی معروفان با بیان اینکه 95 درصد ارزش دانه های روغنی را پرداخت شده، تصریح کرد: مابقی بهای دانه های روغنی پس از درج در سامانه پرداخت خواهد شد.

۲۶ درصد مردم ایران در روستاها زندگی می‌کنند

بنا بر نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵  از کل جمعیت ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفری؛ ۲۰ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۲۵ نفر (۲۵.۹درصد) در روستاها ساکن هستند. این جمعیت در ۶۲ هزار و ۲۸۴ آبادی توزیع شده‌اند. از بین آبادی‌های دارای سکنه؛ ۱۹۹۶۴ آبادی(۳۲.۱ درصد) کمتر از ۵۰ نفر، ۸۴۶۳ آبادی(۱۳.۶ درصد) ۵۰ تا ۹۹ نفر، ۲۲۹۵۶ آبادی(۳۶.۹ درصد) ۱۰۰ تا ۴۹۹ نفر، ۶۰۹۹ آبادی(۹.۸ درصد) ۵۰۰ تا ۹۹۹ نفر، ۳۷۵۷ آبادی (۶ درصد) ۱۰۰۰ تا ۲۴۹۹ نفر، ۸۵۷ آبادی(۱.۴ درصد) ۲۵۰۰ تا ۴۹۹۹ نفر و ۱۸۸ آبادی(۰.۳ درصد) ۵۰۰۰ نفر و بیشتر، جمعیت دارند. از نظر تعداد خانوار، از بین آبادی‌های دارای سکنه، ۲۲۸۱۹ آبادی(۳۶.۶ درصد) کمتر از ۲۰ خانوار، ۵۹۵۰ آبادی(۹.۶ درصد) ۲۰ تا ۳۰ خانوار، ۱۲۹۷۱ آبادی(۲۰.۸ درصد) ۳۱ تا ۷۰ خانوار، ۴۹۶۷ آبادی(۸ درصد) ۷۱ تا ۱۰۰ خانوار و۱۵۵۷۷ آبادی(۲۵ درصد) ۱۰۱ خانوار و بیشتر، داشته‌اند.

قطر هفت کشتی جنگی از ایتالیا خریداری می‌کند

وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد در راستای توافق همکاری‌های نظامی قرارداد 5 میلیارد یورویی برای خرید 7 فروند کشتی با ایتالیا امضا کردیم.  شیخ محمدبن عبدالرحمن آل ثانی در کنفرانس خبری با همتای ایتالیایی خود آنجلینو آلفانو در دبی و پس از انجام تلاش‌هایی برای پایان دادن به مناقشات بین قطر و چهار کشور عربی این خبر را مطرح کرد. شیخ محمد گفت: من بسیار خوشحالم که اعلام کنم قرارداد خرید 7 فروند کشتی بین قطر و ایتالیا در راستای همکاری‌های نظامی دو کشور امضا شد. 

اختیار انگلیس پس از برگزیت برای تحریم دیگر کشورها

دولت انگلیس برنامه‌ای را منتشر کرده که به آن اجازه می‌دهد بعد از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) تحریم‌های تازه‌ای علیه کشورهای مختلف اعمال کند. به نوشته رویترز، الن دانکن معاون وزیر خارجه انگلیس گفت این لایحه جدید دولت انگلیس را قادر می‌کند تحریم‌های تازه‌ای را به تنهایی یا با متحدان این کشور در اروپا و سراسر جهان اعمال کرده و این اقدام را علیه کشورها، سازمان‌ها و اشخاص خاص که از قوانین بین‌الملل تخطی کردند، به کار بگیرند. وی افزود، کشورها، سازمان‌ها یا اشخاصی که از تروریسم حمایت مالی می‌کنند یا اقدامات تروریستی انجام می‌دهند یا امنیت جهانی را تهدید می‌کنند مشمول تحریم‌های دولت انگلیس خواهند بود. دولت انگلیس همچنین گفته است بر اساس این لایحه جدید، می‌تواند دارایی‌های بانکی متعلق به ترویست‌ها را بلوکه کند و اجازه استفاده افراد از دارایی‌های شخصی‌شان شامل فروش خانه و خودرو را ندهد. به نقل از فارس، این قدرت جدید برای دولت انگلیس بعد از برگزیت در نظر گرفته است که بر اساس این لایحه سالانه رژیم تحریم‌ها مرور خواهد شد تا این اطمینان حاصل شود که به درستی پیش رفته‌اند.

آخرین آمار تعداد شاغلان در بهار

مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری‌های مرکز آمار ایران، با تاکید بر ضرورت ارائه تحلیل‌های دقیق گفت:‌ افزایش شاغلان در بهار ۱۳۹۶ نسبت به بهار ۱۳۹۵، حدود ۷۰۰ هزار نفر است. به نقل از مرکز آمار، فریبا سادات بنی هاشمی با تحلیل نرخ بیکاری ۳ ماهه بهار ۱۳۹۶ ضمن تاکید بر اینکه بر اساس برنامه اطلاع رسانی مرکز آمار، نرخ بیکاری بهار ۹۶ همچون فصول قبل مطابق برنامه اطلاع‌رسانی شده است، گفت:‌ بر اساس چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار ۱۳۹۶، نرخ بیکاری در بهار سال جاری ۱۲.۶ درصد است که نسبت به بهار و زمستان سال ۱۳۹۵ به‌ترتیب ۰.۴ و ۰.۱ درصد افزایش یافته است. این مقام مسئول افزود:‌ آخرین آمار از تعداد شاغلان در بهار سال جاری ۲۳ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۵۵ نفر بوده که این رقم در زمستان گذشته ۲۲۳۴۲۴۲۹ تن اعلام شده است.
 
وی با انتقاد از تحلیل‌های غیر کارشناسی آمارهای بازار کار گفت: به رغم بیان بعضاً نادرست اعداد در گزارش رسانه‌ها از آمار نیروی کار، حسب نظر علمای اقتصاد و متخصصین بازار کار، به جهت حذف اثر شرایط فصلی بر اطلاعات بازار کار، شاخص‌ها در یک فصل صرفاً با فصل مشابه سال‌های قبل از آن قابلیت مقایسه دارد و در نتیجه درست، منطقی و معتبر است؛ بنابراین، در کشوری مثل ایران که بخش قابل توجهی از مشاغل آن از جمله مشاغل بخش کشاورزی در بهار به فعلیت می‌رسد، به‌ طور طبیعی در بهار نسبت به زمستان، شمار شاغلان فصلی افزایش می‌یابد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل