بازدید 5214

تشکیل اتاق عملیات مشترک ارتش و کُردهای سوریه

کد خبر: ۷۱۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 04 August 2017
منابع خبری میگویند که کُردها و ارتش سوریه اتاق عملیات مشترک تشکیل داده اند و نمود این مسئله را در نبردهای دیرالزور و رقه شاهد خواهیم بود، ولی هیچ منبع رسمی این اظهارات را رد یا تأیید نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ارتش سوریه و گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» که بیشتر عناصر آن کُرد هستند در آستانه تحول مهمی قرار گرفته اند که بر بحران این کشور تأثیر گذار خواهد بود و احتمالا علاوه بر تأثیر در میدان نظامی، بر پرونده سیاسی این کشور تأثیر خواهد داشت.

صرف نظر از درگیریهای جزئی ارتش با کُرد در الحسکه در سال 2016، از مدتها پیش این دو به صورت غیر علنی با هم هماهنگ بودند که نمود آن در نبرد شرق شهر حلب به وضوح هویدا بود. همچنین ورود ارتش به منبج و صف آرایی آن در برابر ارتش ترکیه و تروریستهای حاضر در «سپر فرات» نمود دیگری از هماهنگی میان طرفین است.

روزنامه الاخبار گزارش داد که ارتش با کُردها علاوه بر هماهنگی کامل، اتاق عملیات نظامی را ایجاد و این اتاق فعالیت خود را در نبردهای رقه و دیرالزور آغاز کرده است.

برخی از منابع آگاه اعلام کردند که توافق ارتش با کردها این بار یک «ائتلاف ضروری» است. عوامل زیادی در این توافق مؤثر بوده است که میتوان به تنش اخیر ترکیه در عفرین و اختلاف میان کردها و آمریکا در خصوص گذرگاه «التنف» اشاره کرد.

آمریکا از کُردها خواسته بود که شماری از نیروهای رنجر خود را به صورت هوایی از حسکه به التنف انتقال دهند تا به گروههای تروریستی «أسود الشرقیّة و مغاویر الصحراء» -وابسته به ارتش آزاد- در یک عملیات میدانی کمک کنند، ولی کردها مخالفت کردند.

در خصوص تجاوز ترکیه به منبج، نیز دمشق موضع قاطعی گرفت و مخالفت صریح خود را نشان داد. تهران و مسکو نیز همصدا با دمشق این موضع را تأیید و هر گونه اقدام نظامی ترکیه در سوریه را محکوم کردند.

به نظر میرسد که تنش در ریف شمالی حلب آخرین نمود هماهنگی میان ارتش و کردها است. اما دو منبع رسمی سوریه در گفتگو با الاخبار از اظهار نظری در خصوص تشکیل این اتاق عملیات طفره رفتند. یک منبع که دیپلمات بلندپایه است تأکید کرد که «حضور هر گونه نیروی اجنبی در اراضی سوریه بدون هماهنگی با دولت، نیروهای اشغالگر به شمار میروند و حتما باید [سوریه را] ترک کنند».

این منبع با اشاره به اظهارات ولید معلم وزیر خارجه سوریه مبنی بر نقش مثبت کردها در مبارزه با تروریسم، تصریح کرد که این نبردها در «چارچوب حمایت از وحدت ملی است».

منبع دوم که یک منبع میدانی است، اظهار داشت که فاش کردن جزیئات چنین توافقی در زمان مناسب و به صورت یک بیانیه رسمی از سوی سران سوریه خواهد بود.

وی تصریح کرد: «میتوانیم بگوییم که به آزادسازی اراضی سوریه از دست تروریسم ادامه میدهیم و از هر تلاش صادقانه ای در این زمینه استقبال  میکنیم».

«ریزان حدو» سیاستمدار کُرد نزدیک به «یگانهای مدافع خلق» در این زمینه تأکید کرد که «گفتگو میان دولت سوریه و یگانهای کرد پیشرفت خوبی داشته است و این مسئله تأثیر مثبتی بر هماهنگی نظامی در چند محور دارد».

حدو با اشاره به اینکه شاهد پیشرفت چشمگیری در بیرون راندن داعش از رقه و دیرالزور خواهیم بود، خاطر نشان کرد که موضع دمشق و همپیمانانش عملا ترمز ترکیه را کشیده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر