بازدید 9333
آخرین تحولات خاورمیانه؛

تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال/ افشای هجده زندان مخفی امارات در یمن/ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه /نامه چهار کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران

شکایت قطر از مصر به شورای امنیت، تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال، افشای هجده زندان مخفی امارات در یمن، نامه چهار کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران و متن کامل بیانیه ترامپ پس از امضای قانون تحریم‌ها، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۱۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 03 August 2017
به گزارش «تابناک»، یک منبع وزارت دفاع روسیه چهارشنبه شب از احتمال اعلام ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه در جریان دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا در فیلیپین خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، یک منبع نزدیک به وزارت دفاع روسیه گفت: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و رکس تیلرسون همتای آمریکایی وی احتمالا ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه را در جریان ملاقات پیش روی خود در شهر مانیل فیلیپین اعلام می کنند.

این منبع اشاره کرد: منطقه جدید کاهش تنش در شمال استان حمص ایجاد خواهد شد و شامل دو منطقه الرستن و تلبیسه خواهد بود. مجموع ساکنان این دو منطقه بالغ بر 400 هزار تن است.

وی افزود: توافق درباره این منطقه صورت گرفته و اعلام ایجاد آن نزدیک است و فردا یا پس فردا خواهد بود.
 
تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال/ افشای 18 زندان مخفی امارات در یمن/ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه /نامه ۴ کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران
به گفته این منبع، قاهره طرح ایجاد این منطقه را پیشنهاد داده بود.

پیش از این سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود، مسکو برای برگزاری دیدار با لاوروف و تیلرسون در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در فیلیپین تلاش می کند.

از سوی دیگر، تیلرسون نیز اعلام کرد، می خواهد اواخر هفته جاری با همتای روس خود در شهر مانیل ملاقات کند.
 
شکایت قطر از مصر به شورای امنیت
 
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، دوحه اواخر ماه گذشته در نامه ای به شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد که به امضای احمد بن سیف آل ثانی نماینده دائم قطر در سازمان ملل رسیده، نوشته است: مصر از عضویت در شورای امنیت برای پیشبرد اغراض سیاسی خاص خود که هیچ ارتباطی به فعالیت های این شورا و کمیته های زیر مجموعه آن ندارد، سوء استفاده می کند و تأثیر منفی بر چهارچوب فعالیت های شورای امنیت و همچنین نقش این شورا در حفظ صلح و امنیت بین المللی گذاشته است.

در ادامه این نامه آمده است، کشور قطر با قاطعیت، تمامی اتهام های مصر را که بر اساس گزارش های بین المللی و اطلاعات موثق، فاقد مصداقیت و بی پایه است و در راستای حملات تبلیغاتی برخی از کشورها از جمله مصر علیه دوحه است را رد می کند.

قطر افزوده است: سوء استفاده مصر از ریاست کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت که باهدف دستیابی به اهداف سیاسی خاص این کشور و تلاش برای تسویه حساب با برخی از کشورهای مشخص صورت گرفته، مصداقیت و موضوعیت این کمیته را از بین می برد.
 
تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال/ افشای 18 زندان مخفی امارات در یمن/ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه /نامه ۴ کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران 
در این نامه تأکید شده، آنچه مصر انجام می دهد، نقض آشکار قواعد رایج سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت است و به شورای امنیت نسبت به عواقب حمایت از نظام حاکم در مصر که در کنار برخی از کشورها، صلح و ثبات جهانی را با اقدامات خود به خطر انداختند، هشدار داده است.

دوحه در پایان با ابراز تأسف عمیق از اینکه قاهره از کرسی کشورهای عربی در شورای امنیت برای تشویه چهره برخی از کشورهای عربی استفاده می کند، افزوده است: این اقدام های مصر باعث از بین رفتن روح همکاری میان کشورهای منطقه می شود و بازتاب منفی بر تحقق صلح و ثبات در منطقه خواهد داشت.

این در حالی است که احمد ابو زید، سخنگوی وزارت خارجه مصر روز سه شنبه گفته بود، کشورش از شورای امنیت خواهد خواست تا موضوع اعمال مجازات هایی علیه برخی از کشورها در چهارچوب تلاش های سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم و گروه های افراطی را بررسی کند.
 
 تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال
 
آخرین اتوبوس حامل اعضای گروه تروریستی جبهه النصره و خانواده های آنها ارتفاعات عرسال لبنان را ترک کردند.

 با خروج آخرین اتوبوس حامل نیروهای جبهه النصره و خانواده های آنها از ارتفاعات عرسال لبنان، به حضور این گروه تروریستی تکفیری پس از سه سال در لبنان پایان داده شد.
 
تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال/ افشای 18 زندان مخفی امارات در یمن/ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه /نامه ۴ کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران

این عملیات با نظارت نیروهای امنیتی لبنان و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجرا شد.

حزب الله لبنان روز دوشنبه از آغاز مرحله دوم توافق با جبهه النصره در تپه های عرسال خبر داده بود.
 
افشای 18 زندان مخفی امارات در یمن
 
روزنامه فرانسوی «لوموند» در گزارشی تأکید کرد، امارات متحده عربی هجده زندان مخفی در یمن ایجاد کرده است.

به نوشته روزنامه القدس العربی و به نقل از روزنامه لوموند فرانسه، در این زندان ها، صدها زندانی ظالمانه به بهانه مبارزه با القاعده نگهداری شده و اغلب شکنجه می شوند.
 
بنا بر این گزارش، زندان های مخفی امارات متحده عربی در داخل پایگاه های نظامی، فرودگاه، بنادر یمن و حتی داخل ساختمان های مسکونی قرار دارد.
 
تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال/ افشای 18 زندان مخفی امارات در یمن/ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه /نامه ۴ کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران 
 
این نشریه فرانسوی اضافه کرد، برخی از این زندانیان پس از بازجویی به امارات متحده عربی و عربستان منتقل شدند.
 
به نوشته لوموند، به نظر می رسد، هدف واقعی از حضور امارات متحده عربی در یمن در چارچوب ائتلاف عربی علیه یمن، مبارزه با حزب اصلاح است که از گروه های وابسته به اخوان المسلمین است و در این مورد میان اهداف ریاض و ابوظبی در یمن تناقض وجود دارد.
 
پیشتر نیز سازمان حقوق و آزادی ها (سام) در گزارشی از وجود زندان های سری در بخش های جنوبی یمن خبر داد که توسط امارت متحده عربی اداره می شوند.
 
عربستان همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.
 
این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.
 
نامه چهار کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران
 
آمریکا و سه کشور اروپایی‌ فرانسه، آلمان و انگلیس در نامه‌ای به شورای امنیت، مدعی شده اند که اقدام ایران در پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا «تهدیدآمیز و تحریک‌آمیز»‌ بوده است.

به گزارش بلومبرگ، آمریکا و سه کشور متحد اروپایی‌ این کشور یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد مدعی شده اند که اقدام ایران در پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا «تهدیدآمیز و تحریک‌آمیز»‌ بوده است.

بر اساس این گزارش، چهار کشور مذکور مدعی شدند که این اقدام ایران «مغایر» با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
 
تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال/ افشای 18 زندان مخفی امارات در یمن/ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه /نامه ۴ کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران
در نامه این کشورها به شورای امنیت در این خصوص از ایران خواسته شده است تا «هیچ فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیک طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح های هسته‌ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری های موشک بالستیک را به انجام نرساند».

در ادامه این نامه آمده است: از ایران می خواهیم تا فوراً تمامی فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک را که برای حمل تسلیحات هسته ای طراحی شده است، متوقف کند.

این چهار کشور در بخش دیگری از این نامه مدعی شده اند: برنامه درازمدت ایران برای ساخت موشک‌های بالستیک همچنان با قطعنامه شورای امنیت مغایر است و در منطقه آثار بی‌ثبات‌کننده دارد!
 
متن کامل بیانیه ترامپ پس از امضای قانون تحریم‌ها
 
پایگاه اینترنتی کاخ سفید متن بیانیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از امضای قانون تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» را منتشر کرد.
 
در متن این بیانیه آمده است: امروز من طرح مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها را به قانون تبدیل کردم. این قانون، تحریم های جدیدی علیه ایران، روسیه و کره شمالی اعمال می‌کند. (ترامپ مدعی شد) من موافق اعمال اقداماتی شدید برای تنبیه و مقابله با رفتار رژیم های سرکش مانند تهران و پیونگ یانگ هستم. من همچنین موافق این هستم که به همگان نشان دهیم، آمریکا مداخله خارجی در روند دموکراتیک خود را نخواهد پذیرفت و با متحدانش در برابر اقدامات بی ثبات کننده و خرابکارانه روسیه خواهد ایستاد. به همین دلیل از زمانی که من وارد کاخ سفید شدم خواستار تحریم های بیشتری علیه ایران و کره شمالی شدم و تحریم های موجود علیه روسیه را نیز افزایش دادم.
 
از زمانی که این طرح  برای نخستین بار ارائه شد، من نگرانی ها و نکات لازم را به کنگره اعلام کردم و به آنها هشدار دادم این قانون، قدرت قوه مجریه را محدود می کند و به ضرر شرکت های آمریکایی خواهد بود و به منافع متحدان اروپایی ما صدمه خواهد زد.
 
دولت من سعی داشته با کنگره همکاری کند تا این قانون به شکل بهتری به تصویب برسد. ما در این زمینه پیشرفت های خوبی داشتیم و امکان مانور بیشتری را به وزارت خزانه داری در ارتباط با صدور مجوز برای مشاغل آمریکایی، افراد و شرکت ها فراهم کردیم. این تغییرات،  نگرانی های متحدان اروپایی ما در ارتباط با تحریم ها علیه روسیه در بخش انرژی را نیز در نظر گرفته است. این تغییرات همچنین باعث می شود تا نهادهای ما بتوانند تحریم ها بر روی نهادهای اطلاعاتی و دفاعی را به تعویق بیندازند تا تبعات منفی احتمالی آنها شامل شرکت های آمریکایی و متحدان ما نشوند.
 
 تخلیه و عقب نشینی کامل جبهه النصره از عرسال/ افشای 18 زندان مخفی امارات در یمن/ایجاد سومین منطقه کاهش تنش در سوریه /نامه ۴ کشور به شورای امنیت درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ ایران
 
با این حال، این قانون همچنان نقص های زیادی دارد. بخشی از آن به این دلیل است که قدرت قوه مجریه در انجام مذاکرات را کاهش می دهد. این در حالی است که کنگره حتی نمی تواند مذاکرات برای دستیابی به قانون جدید خدمات درمانی را پس از هفت سال بحث و جدل نهایی کند. محدود کردن انعطاف‌پذیری قوه مجریه در این قانون، شرایط را برای آمریکا که بتواند توافق های خوبی را به نتیجه برساند، محدود می کند و باعث می شود تا چین، روسیه و کره شمالی بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند. پایه گذاران قانون اساسی این کشور مسائل مربوط به امور خارجه را در دستان رئیس جمهور قرار داده اند و این قانون عقلانیت این انتخاب را نشان خواهد داد.
 
با همه این مشکلات، من این قانون را به خاطر حفظ اتحاد ملی امضا می کنم. این امر نشان دهنده اراده مردم آمریکاست که خواستار مشاهده برداشته شدن گام هایی از طرف روسیه در جهت بهبود روابط با ایالات متحده هستند. ما امیدواریم که شاهد همکاری هایی میان دو کشور بر سر مسائل اصلی جهانی باشیم تا دیگر نیازی به این تحریم ها نباشد.
 
از سوی دیگر، این قانون پیام روشنی برای ایران و کره شمالی ارسال می کند، مبنی بر آنکه آمریکا رفتار خطرناک (!) و بی ثبات کننده (!) آنها را برنخواهند تافت. آمریکا به همراه دوستان و متحدان خود با دقت به بررسی فعالیت های بدخواهانه  این دو کشور ادامه خواهد داد.
 
من شرکت واقعا بزرگی را به وجود آوردم که اکنون میلیاردها دلار ارزش دارد. این یکی از دلایلی است که بر اساس آن من به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم. من به عنوان رئیس جمهور خواهم توانست به توافق های بسیار بهتری نسبت به کنگره با کشورهای خارجی دست یابم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر