بازدید 3072

افزایش ۲.۵برابری بدهی دولت در چهار سال گذشته

عضوهیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : اگر چه در ظاهر طی ۴ سال گذشته از بانک مرکزی استقراض نشده، اما دولت با انتشار اوراق مشارکت بدهی خود را در چهار سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش داده است.
کد خبر: ۷۱۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹ 02 August 2017
سید حسن حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر اینکه بدهی بخش های دولتی به بانک ها در دولت یازدهم 134درصد رشد کرده است، گفت:این آمار نشان می دهد که دولت مسیر استقراض از بانک مرکزی را تغییر داده و به سمت منابع بانک ها و مردم روی آورده و بخشی از نیاز پولی و مالی خود را از بانک ها تامین می کند؛ بدون اینکه بازپرداختی داشته باشد و بخشی را از مردم با اوراق قرضه و صکوکی که منتشر می کند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، افزود: این اقدام بدهی دولت را افزایش می دهد و اگر در ظاهر استقراض نشده و یا پول چاپ نشود، اما همچنان این بدهی به قوت خود باقی است و آمار 134 درصدی رشد نشان می دهد که بدهی دولت 2.5 برابر نسبت به دولت های گذشته افزایش یافته است که این آمار تکان دهنده ای است.

دولت باید با ایجاد سازوکاری هزینه های خود را کاهش دهد

حسینی شاهرودی با بیان اینکه دولت باید با ایجاد سازوکاری هزینه های خود را کاهش دهد، ادامه داد:دولت باید استقراض خود از بانک ها و مردم به حداقل برساند و آمارها نشان می دهد که اگر دولت دازدهم همین روند را پیش گیرد، دولت سیزدهم را با یک رقم گزافی بدهکار می کند.

وی یادآور شد:با استقراضی که دولت براساس برنامه ششم توسعه و بودجه های سنواتی از محل اوراق قرضه از مردم انجام می دهد و بازپرداخت برخی از آنها دو تا پنج ساله است، آینده مطلوبی برای اقتصاد کشور و نقدینگی پیش بینی نمی شود.

باید بودجه جاری کشور را کاهش داد

حسینی شاهرودی با بیان اینکه باید از افزایش هزینه های جاری کشور پرهیز کرد، افزود:باید بودجه جاری کشور را کاهش داد، اما متاسفانه در برخی سال ها نه تنها کاهش بودجه جاری وجود نداشته، بلکه افزایش غیرمتعارف بودجه صورت گرفته و برخی سال ها حدود 25 درصد بودجه جاری افزایش یافته است.

سخنگوی هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:در کنار افزایش بودجه جاری بودجه عمرانی کاهش یافته  و کشور را در بخش پروژه های عمرانی با مشکل مواجه کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر