بازدید 3523

تحقیق و تفحص از فرآیند تولید و قیمت‌گذاری خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر مطمئن شویم افزایش قیمت خودرو پراید و سایر خودروها برای پوشش ضعف‌های مدیریتی و هزینه‌های غیر کارشناسی و سربار در مراحل تامین تولید و فروش خودروسازان بوده است، تقاضای تحقیق و تفحص از آن فرآیند را در مجلس به جریان می‌اندازیم.
کد خبر: ۷۱۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ 02 August 2017
محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به عنوان نماینده مردم  انتظار دارم آقایان آنالیز قیمت تمام شده پراید و سایر خودروهای ایرانی را ارائه دهند تا علت افزایش قیمت‌ها مشخص شود. اینکه  قیمت تمام شده پراید چقدر است و از چه ارقام و سرفصل هایی تشکیل شده است. تا مشخص شود که کدام یک از اقلام  به جای افزایش قیمت، با اصلاح فرآیند تولید و  مدیریت قیمت‌ها قابل کنترل است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه هزینه های غیر اصولی و سربار و به تبع قیمت تمام شده بیشتر در محصولات نباید بر مردم به ویژه قشر کم درآمد تحمیل شود، گفت: آخرین کاری که متولیان صنعت حق دارند با شفافیت و تشریح دلایل آن در قبال مصرف کنندگان انجام دهند، افزایش قیمت است. قبل از آن حتما باید اطمینان حاصل شود که پراید و سایر خودروها با قیمت و شرایط مناسب تولید می‌شود و در فرآیند تامین تولید و بازار دچار هزینه های اضافی ناشی از نقصان در برنامه ریزی و عملکرد نشده و احیانا مردم هزینه ضعف‌ها و کاستی‌های فرآیند تامین، تولید، بازار و فروش را پرداخت نمی‌کنند خصوصا زمانی که قیمت عملا به صورت یک طرفه تعیین یا افزایش داده می‌شود.  مجلس باید بداند مازاد هزینه‌های ایجاد شده که منجر به افزایش قیمت تمام شده گردیده ناشی از اشکال در فرآیند مدیریت تامین تولید و بازار است یا روندی منطقی و طبیعی را طی نموده است.

مجلس باید بداند مازاد هزینه‌های ایجاد شده که منجر به افزایش قیمت تمام شده گردیده ناشی از اشکال در فرآیند مدیریت تامین تولید و بازار است یا روندی منطقی و طبیعی را طی نموده است.
وی از پیگیری جدی موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی دلایل افزایش قیمت خودروهای ایرانی خبر داد و افزود: ما دلایل افزایش قیمت انواع خودروهای ایرانی را پیگیری و گزارش‌ها را اخذ و بررسی خواهیم کرد و اگر مطمئن شویم افزایش قیمت پراید و سایر خودروها برای جبران قیمت تمام شده مازاد ناشی از ضعف‌های مدیریتی و هزینه‌های متورم و سربار خودروسازان بوده است، تقاضای تحقیق و تفحص از فرآیند تامین، تولید، قیمت‌گذاری و فروش را در مجلس به جریان می‌اندازیم که این یعنی اگر نمایندگان نسبت به منطق و دلایل این افزایش قیمت قانع نشوند  حتما از ابزارهای نظارتی برای کنترل قیمت تمام شده و کیفیت تولیدات استفاده می کنند.

نجفی افزود: علی‌القاعده افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت تمام شده و یا  تحصیل سود بیشتر از سوی شرکت تولید کننده است. در هر دو صورت، افزایش قیمت و سودآوری تابع یک منطق است که اگر این منطق رعایت نشده باشد حتما از مکانیزم‌های نظارتی مجلس برای اصلاح قیمت‌ها استفاده خواهیم کرد.

اگر مطمئن شویم افزایش قیمت پراید و سایر خودروها برای جبران قیمت تمام شده مازاد ناشی از ضعف‌های مدیریتی و هزینه‌های متورم و سربار خودروسازان بوده است، تقاضای تحقیق و تفحص از فرآیند تامین، تولید، قیمت‌گذاری و فروش را در مجلس به جریان می‌اندازیم.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره وضعیت کیفی خودروی پراید و سایر خودروهای ایرانی گفت: با بهبود وصله پینه‌ای، کند و تدریجی در صنعت خودرو، با شتاب و روندی کندتر از تحولات محیطی که منجر به آلودگی هوا، ناایمنی، حوادث و خسارت‌های جانی و مالی در جاده‌های کشور برای هموطنان و تحمیل هزینه‌های سنگین مادی و معنوی می گردد قادر به کمک اساسی به بهبود شرایط نخواهیم بود و لذا در صنعت خودروسازی کشورمان باید تحقق استراتژی منجر به ارتقا جهشی در شاخصهای مرتبط با عرصه حمل و نقل و خودروسازی را در دست پیگیری داشته باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: البته ذکر مطالب با اهمیت فوق نافی زحمات و تلاشهای ارزشمندی که تا کنون در این عرصه توسط دست اندر کاران خدوم آن بعمل آمده نبوده و در این مجال نیز از آن بابت قدر دانی و سپاسگزاری خود را اعلام می نمایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: اقتصاد خانواده‌ها تا حد زیادی در شرایط حاکم تابعی از عملکرد متولیان اداره کشور نیز هست. اگر اقتصاد مردم غیربرخوردار باشد، ریشه در عملکرد متولیان اداره کشور نیز دارد و انصاف در این است که همه بار این ضعف اقتصادی نباید بر دوش مردم و خانواده‌ها گذاشته شود. باید براساس همین وضعیت اقتصادی، کالاها و خودروهای باکیفیت، ایمن و قابل اطمینان، تولید و در اختیار اقشار کم درآمد قرار گیرد هرچند با همه انتظاراتی که در این جهت از دولت و مجلس می‌رود، بالاخره  ظرفیت و توان خرید مردم محدود است اما باید تلاش کرد هم اقتصاد مردم تقویت شود و هم کالای با کیفیت را با تدوین برنامه و راهبردهای اصولی، تلاش، بهره‌وری، خلاقیت و... در اختیار جامعه قرار گیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر