بازدید 17711
۱
آخرین تحولات خاورمیانه؛

بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه/بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول+عکس/ اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل/اجرای توافق تبادل اسراء میان حزب الله و جبهه النصره

اجرای توافق تبادل اسراء میان حزب الله و جبهه النصره، بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه، سفر محرمانه معاون کمیسیون اتحادیه اروپا به ایران، قحطی 7 میلیون نفری در یمن، بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول+عکس و اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان باید به آغاز رزمایش مشترک ترکیه و قطر نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۱۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 02 August 2017
اجرای توافق تبادل اسرا میان حزب الله و جبهه النصره، بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه، سفر محرمانه معاون کمیسیون اتحادیه اروپا به ایران، قحطی هفت میلیونی در یمن، بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول و اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به آغاز رزمایش مشترک ترکیه و قطر نیز اشاره کرد.
 
 به گزارش «تابناک»، نیروهای زمینی ترکیه و قطر، مانور مشترکی با حضور 250 نظامی و بیش از سی خودرو زرهی آغاز کردند.

شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه اعلام کرد: نخستین مرحله از این رزمایش با حضور نیروی زمینی و مرحله بعدی با حضور یگان های نیروی دریایی دو کشور برگزار می شود.

در فاز اول این مانور زمینی، 250 نظامی و بیش از 30 خودرو زرهی شرکت دارند و در فاز دوم که در خلیج فارس برگزار خواهد شد، کشتی های دو کشور شرکت می‌کنند.
 
بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه/بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول+عکس/ اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل/اجرای توافق تبادل اسراء میان حزب الله و جبهه النصره
 
مقامات رسمی ترکیه اظهار کردند، مانور نظامی طبق توافقات صورت گرفته برای بالا بردن میزان آمادگی دو کشور و حمایت از ثبات در منطقه است.

پایگاه نظامی ترکیه در قطر فعال است و یکی از شروط کشورهای عربی خلیج فارس برای ازسرگیری ارتباطات با قطر، خروج ترکیه از این کشور است. عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، اوایل ماه ژوئن روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به حمایت از تروریسم و مداخله در امور سایر کشورها متهم کردند.    

با وجود تحریم قطر از سوی عربستان سعودی و سه کشور عرب دیگر، ترکیه روابط ویژه ای با این کشور در زمینه های اقتصادی و نظامی برقرار می کند. آنکارا با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی نیز روابط خوبی دارد.
 
اجرای توافق تبادل اسرا میان حزب الله و جبهه النصره
 
عملیات تبادل بین حزب الله لبنان و گروه تروریستی جبهه النصره بامداد چهارشنبه به اجرا درآمد.

به گزارش النشره، عملیات تبادل بین حزب الله لبنان و گروه تروریستی جبهه النصره بامداد چهارشنبه به اجرا درآمد.

در همین راستا، سه نیروی حزب الله از اسارت گروه تروریستی جبهه النصره آزاد شده و وارد منطقه اللبوه در شرق لبنان شدند تا از آنجا به سوی مناطق خود حرکت کنند.

هیأتی از امنیت عمومی لبنان به منظور تحویل گرفتن نیروهای مقاومت عازم منطقه عرسال شده بود. آزادی نیروهای حزب الله پس از آن انجام شد که گروه تروریستی جبهه النصره سه نفر از عناصر خود را از زندان رومیه لبنان تحویل گرفت.

سرلشکر «عباس ابراهیم»، مدیر کل امنیت عمومی لبنان گفت: در این تبادل، زیاده خواهی های النصره به جایی نرسید و همان توافق نخستین اجرایی شد. هیچ یک از زندانیان النصره که مبادله شدند، از افرادی که دستشان به خون نیروهای ارتش آلوده باشد نبودند.

حزب الله اعلام کرده بود که جبهه النصره نیمه شب سه شنبه به وقت بیروت سه تن از رزمندگانش را آزاد خواهد کرد.

ادامه عملیات خروج خانواده های تروریست های النصره از جرود عرسال نیز صبح چهارشنبه به اجرا گذاشته خواهد شد.
 
بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه
 
رسانه های وابسته به کردهای سوریه از بمباران فرودگاه منغ و کفر انطون در جاده حلب ـ عفرین در شمال غرب سوریه توسط نیروهای ترکیه خبر دادند.

رسانه های نزدیک به «یگان های حمایت از ملت کرد» تأکید کردند: نیروهای ترکیه و مزدورانشان در نیروهای موسوم به سپر فرات، مناطقی از فرودگاه منغ و کفر انطون در جاده حلب ـ عفرین را بمباران می کنند.
 
بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه/بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول+عکس/ اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل/اجرای توافق تبادل اسراء میان حزب الله و جبهه النصره
 
 به نوشته سایت المنار، توپخانه ترکیه در 10 جولای گذشته نیز روستاهای تل رفعت، شیخ عیسی، حربل و سد شهبا در حومه شمالی حلب را بمباران کرد که در پی آن هزاران تن از اهالی منطقه در پنجم جولای گذشته در اعتراض به این اقدامات تظاهرات کردند.

یادآور می شود که ارتش ترکیه و یگان های حمایت از ملت کرد در آوریل گذشته در حومه عفرین با یکدیگر درگیر شدند.
 
سفر محرمانه معاون کمیسیون اتحادیه اروپا به ایران

آندراس آنسیپ، معاون کمیسیون اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه، پنجم مرداد ماه کاملا پنهان از چشم رسانه ها و افکار عمومی و برخلاف پروتکل های مرسوم مربوط به تشریفات سفر و استقبال از مقامات عالیرتبه خارجی وارد تهران شده و پرسش های بسیاری را در خصوص انگیزه و اهداف سفر طولانی خود در آستانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران برانگیخته است.

به گزارش بخش مراقبت‌های ویژه خبری، آنسیپ بامداد روز پنجشنبه 5 مرداد 96 بدون گذراندن تشریفات معمول دیپلماتیک و غیرمنتظره وارد کشور شده است. این گزارش می افزاید که سفر آنسیپ آنچنان غیر مترقبه بوده که در هنگام ورود به خاک ایران از طریق فرودگاه امام وی دچار مشکل و ساعت ها از ورود او به کشور جلوگیری شده است.

این گزارش می افزاید، عدم هماهنگی های پیشین برای اجرای پروتکل های تشریفات مرسوم، مسئولان وزارت خارجه را به شدت از سفر این مقام بلند پایه به ایران غافلگیر کرده و این امر باعث شده تا به دلیل مشکلات مربوط به گذرنامه برای چند ساعت در بامداد پنجشنبه از ورود وی به خاک ایران جلوگیری شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا (European Commission) نقش قوه مجریه اتحادیه اروپا را ایفا می کند و همان طور که موگرینی در مقام مسئول سیاست خارجی در جایگاه تصمیم گیری و اجرای دیپلماسی خارجی این اتحادیه است، آندراس آنسیپ نیز در مقام معاون در امور بازار جهانی دیجیتال، نقش معاون اجرایی این اتحادیه را دارد. وی در سال 2017 مأمور عالی رتبه اتحادیه اروپا در زمینه «جامعه و اقتصاد دیجیتال» بوده است.

سفر آنسیپ که بر خلاف تشریفات مرسوم و متداول، مربوط به اطلاع رسانی و استقبال از مقامات عالیرتبه کشورهای خارجی صورت پذیرفته و با پنهان نگاه داشتن این دیدار از رسانه‌ها همچنان در حال انجام است، پرسش های بسیاری را در خصوص انگیزه و اهداف اصلی این سفر برانگیخته است.

همچنین طولانی بودن مدت این سفر تقریبا یک هفته ای ـ که در آستانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران صورت می پذیرد ـ پرسش های بیشتری را در زمینه انگیزه، اهداف و میزبانان این سفر برای کارشناسان مطرح ساخته است.

حضور یک مقام عالی رتبه کمیسیون اروپایی در تهران که به شکل تعجب برانگیزی در سکوت کامل خبری در حال انجام است، این پرسش را مطرح می کند که آیا دیدارهای مشابه دیگری نیز توسط دیگر افراد دارای نفوذ انجام شده و یا خواهد شد و اصولا اهداف نامشخص اما حیاتی این گونه سفرها چه می تواند باشد.

قحطی هفت میلیونی در یمن
 
نماینده صلیب سرخ آلمان در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های این کشور ضمن اشاره به شرایط وخیم مردم یمن و در عین حال پایداری آنان، کمک‌های جهانی برای نجات مردم این کشور را ضروری دانست.

«آسترید نیسن»، یکی از مقامات صلیب‌سرخ آلمان درباره گسترش وبا در یمن و اوضاع نابسامان در این کشور هشدار داد.
 
بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه/بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول+عکس/ اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل/اجرای توافق تبادل اسراء میان حزب الله و جبهه النصره
 
وی در این مورد گفت: «وبا بیماری است که در حالت عادی به راحتی درمان می‌شود؛ اما این موضوع درباره یمن که شرایط جنگی در این کشور حاکم است، صدق می‌کند. یمن بدون کمک‌های خارجی نجات نخواهد یافت.»

وی که به تازگی از صنعا بازگشته است، درباره شرایط حاکم در یمن به روزنامه آلمانی «تاگ‌بلات» گفت: پس از ورود به شهر شاهد آشیانه بمباران شده هواپیما، هواپیماهای سوخته و بالگردهای خراب بوده است و مجموع شرایط از جمله حضور مردان مسلح در مناطق مختلف شهر، حاکی از آن بود که این شهر، شهری عادی نیست.

نیسن گفت: «سعودی‌ها هر روز و بیشتر اوقات شب ها، صنعا را بمباران می‌کنند و تحمل این وضعیت برای کسی که بمباران را تجربه نکرده، وحشتناک است.»

موضوع گسترش وبا در یمن موضوع دیگری بود که نیسن به آن پرداخت و گفت: «ما هر روز به طور متوسط 7 هزار مورد جدید وبا داریم و این تعداد تا پایان سال احتمالا از 400 هزار مورد کنونی به 600 هزار مورد افزایش خواهد یافت. 45 درصد تأسیسات درمانی در پی بمباران و یا در جریان نبردهای خیابانی نابود شده‌اند. به همه این موارد باید این را هم اضافه کنیم که کارکنان بخش درمانی، ماه‌هاست حقوق‌ نگرفته‌اند.»

وی افزود: «فقط اپیدمی وبا، یمن را تهدید نمی‌کند، بلکه خطر قحطی 7 میلیون را تهدید می‌کند. از یک طرف جوی از تسلیم حس می‌شود و از طرف دیگر تمایل مردم برای بقا قابل توجه است.»

وی درباره بی‌توجهی رسانه‌های غربی به بحران موجود در یمن هم گفت، این کشور چه پیش از جنگ و چه پس از آن در حاشیه بود. این کشور نیازمند کمک های جهانی است تا بتواند باقی بماند.
 
بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول+عکس
 
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان امروز در حاشیه نشست فوق العاده کشورهای همکاری اسلامی در استانبول با هم مواجه شدند و سپس با هم دست داده و مصافحه کردند.
 
وزیر خارجه عربستان پس از آنکه به سمت ظریف آمد، او را در آغوش کشید. این دو سپس برای مدتی به گفت وگو پرداختند.
 
بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه/بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول+عکس/ اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل/اجرای توافق تبادل اسراء میان حزب الله و جبهه النصره 
 ظریف وزير امور خارجه ایران در گفت وگو با صدا وسيما، اين اقدام همتاي سعودی را عادي و حركتي در عرف ديپلماتيك دانست و گفت: دليل اين كار، هم احترام متقابل و هم دوستي ديرينه‌اي بود كه با جبير داشتم.
 
این دیدار و تصاویر مربوط به آن، توجه رسانه‌ها را به خود جلب و تحلیل ها و تفاسیر زیادی را به خود معطوف کرد.
 
اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل
 
 فرمانده ارتش لبنان از آمادگی کامل برای مقابله با هر گونه تحرک رژیم صهیونیستی ضد این کشور خبر داد.

به گزارش الدیار، جوزف عون فرمانده ارتش لبنان از آمادگی برای مقابله با هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه این کشور خبر داد.

وی افزود: ما آمادگی کامل در مرزهای جنوبی برای رویارویی با تجاوز اسرائیل و نیز در مرزهای شرقی برای درهم کوبیدن باقی مانده گروه های تروریستی را داریم.
 
بمباران سوریه توسط ارتش ترکیه/بازتاب دیدار و دست دادن ظریف و عادل الجبیر در استانبول+عکس/ اعلام آمادگی ارتش لبنان برای جنگ با اسرائیل/اجرای توافق تبادل اسراء میان حزب الله و جبهه النصره

شایان ذکر است که ارتش لبنان در کنار مقاومت لبنان نقش بسزایی در شکست تروریست های جبهه النصره در ارتفاعات عرسال داشت.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱
آفرین به ظریف در جهت کاهش تنش ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل