بازدید 6469
رییس کمیته کسب‌و‌کارهای اینترنتی مجلس:

با حمایت از استارت‌آپ‌ها می‌توانیم غول بیکاری را مهار کنیم

کد خبر: ۷۱۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 01 August 2017
حمایت‌های جدی و اثرگذار از استارت‌آپ‌ها و بهره‌گیری از تجربه کشور‌های توسعه‌یافته در این زمینه، منجر به حل بحران بیکاری می‌شود.

به گزارش نوپانا، اواسط تیر ماه سال جاری در جلسه فراکسیون تولید و اشتغال با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروانه مافی، نماینده مردم تهران، با رای اکثریت اعضای این فراکسیون، به ریاست کمیته کسب‌و‌کارهای اینترنتی مجلس شورای اسلامی منصوب شد. این اتفاق بهانه‌ای شد تا خبرنگار نوپانا با او گفت‌وگویی در خصوص اهمیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی و تقویت این حوزه داشته باشد که شرح آن پیش‌روی شماست:

کارشناسان معتقدند فعالان استارت‌آپی، سربازان جنگ اقتصادی هستند. با درنظر‌ گرفتن سخنان رهبر انقلاب در این زمینه و توصیه ایشان مبنی بر پیگیری اصول اقتصاد مقاومتی، چگونه می‌توان از ظرفیت بالای استارت‌‌آپ‌ها در راستای افزایش تولید داخلی و بهبود وضعیت اشتغال استفاده کرد؟

کسب‌وکارهای نوپا درحوزه‌های مختلف، به ‌ویژه آی‌تی، چند سالی‌ است که شکل گرفته‌اند و نهادهای مختلف خصوصا وزارت ارتباطات و معاونت‌های مربوطه با رفع موانع قانونی این کسب‌وکارها و همچنین حمایت‌ مالی از آنها، بخش عمده‌ای از مشکلات کارآفرینان استارت‌آپی را مرتفع کرده‌اند. این موضوع حمایت ویژه دولت از استارت‌آپ‌ها را نشان می‌دهد. کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌هایی نظیر مواد غذایی، صنایع دستی، حمل‌ونقل و ترابری توانسته‌اند فضای مشارکتی خوبی در جامعه ایجاد کنند و همین روحیه مشارکتی در فضای کار، زمینه‌ساز افزایش اشتغال‌زایی در جامعه شده است.

یکی از اقدامات من به عنوان مسئول حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در فراکسیون کار، ایجاد اشتغال درحوزه مدیریت شهری و فراهم کردن زمینه‌ای برای ارتباط با شهرداری‌ها، شوراها و دسترسی به منابع پایدار در حوزه آی‌تی بوده است. هدف ما این است که از این طریق، اشتغال ۹۵۰هزار نفری که در برنامه ششم توسعه مطرح شده است تحقق یابد و امید داریم که درسال جاری این برنامه با موفقیت انجام شود و اثرات آن ادامه پیدا کند.

ساختار کمیته مشترک مجلس، دولت و بخش خصوصی چیست و این کمیته برای تقویت کسب‌و‌کارهای اینترنتی و رفع مشکلات در این حوزه چه تدبیری اندیشیده است؟

این کمیته شامل اعضایی از مجلس شورای اسلامی، دولت، وزارت ارتباطات، بخش خصوصی و فعالان حوزه استارت‌آپ‌ است که هر مجموعه ۲ عضو در این کمیته دارد و با هدف رفع موانع پیش‌ روی کسب‌وکارهای اینترنتی گردهم آمده‌اند. طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته، نخستین جلسه این کمیته هفته آتی برگزار می‌شود تا به طرح و برنامه‌ریزی راهکار موضوعی که عنوان کردید بپردازیم.

در حال حاضر روش‌های سرمایه‌گذاری سنتی یا اعطای وام عملا نمی‌توانند در ایجاد استارت‌آپ‌های پایدار و موفق تاثیر چندانی داشته‌ باشند و این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری تخصصی است. در این خصوص چه اقداماتی لازم است انجام شوند؟

تجربه‌های گذشته نشان داده‌اند که در دولت‌های قبل، اعطای وام‌های زودبازده به بنگاه‌های کوچک آن‌چنان موثر عمل نکرده‌اند و منجر به حل بحران بیکاری نشده‌اند؛ لذا در کمیته مشترک مجلس، دولت و بخش خصوصی قرار است تسهیلات دیگری را بررسی کنیم تا بتوانیم مانند کشورهای پیشرفته دنیا که در زمینه کسب‌وکارهای نوپا، خصوصا در حوزه آی‌تی، موفق بوده‌اند و با بهره‌گیری از تجربیات آنها، حمایت‌های جدی و اثرگذاری دراین بخش داشته باشیم و غول بیکاری را مهار کنیم.

نگاهتان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه که سرمایه‌گذاران تخصصی حوزه کسب‌وکارهای استارت‌آپی و دانش‌بنیان هستند، چیست؟

ما از فعالیت نهادهای فعال در حوزه استارت‌آپ‌ها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حمایت می‌کنیم. این صندوق‌ها با حمایت از استارت‌آپ‌ها و کاهش خطرات سرمایه‌گذاری، در توسعه آنها نقش اساسی داشته‌‌اند و موفقیت‌های زیادی در این زمینه کسب‌ کرده‌اند. کمیته کسب‌وکارهای اینترنتی مجلس نیز با انجام تحقیقات گسترده و نوآوری‌های بسیار به میدان آمده است تا به ایجاد استارت‌آپ‌های موفق‌تر کمک زیادی کند؛ بنابراین صندوق‌های جسورانه و این کمیته در کنار هم برای پیشرفت استارت‌آپ‌ها تلاش‌ می‌کنند و در آینده نزدیک شاهد نتایج آن خواهیم بود.

نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی در توسعه استارت‌آپ‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رسانه‌ها همواره در کنار ما بوده‌اند و به پیشبرد اهدافمان کمک کرده‌اند. در حقیقت رسانه‌ها نقشی تعیین‌کننده در آگاه کردن جامعه دارند و سبب ارتباط افراد با تجربه در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و مسئولان دولتی می‌شوند؛ بنابراین رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی به حل‌شدن مشکلات و در نهایت رشد کسب‌وکارهای نوپا بسیار کمک می‌کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر