بازدید 3879
اقتصاد در گذر زمان

از موافقت ایران به پرداخت غرامت به دولت انگلستان بابت حوادث ملی شدن صنعت نفت تا افتتاح عظیم ترین مجتمع پتروشیمی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 01 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

10 مرداد 1333، درجريان مذاكرات كنسرسيوم، دولت ايران موافقت كرد بابت حوادث ملي شدن صنعت نفت به دولت انگليس غرامت بپردازد.

10 مرداد 1337، پرداخت نخستین مالیات‌ های اراضی به‌صورت یک درصدی در تهران آغاز شد. در همین ارتباط پیشکاری دارایی تهران به خبرنگاران گفت: «در پی اجرای قانون ممنوعیت خرید و فروش اراضی در تهران نخستین مجوزهای خرید و فروش زمین با صدور دو گواهینامه به اسم دو نفر به نام داود کلیمی اصیل و اسحاق صادر شد و آنها مبلغ 500 ریال (هر کدام) بابت مالیات یک درصد ملک خود پرداختند و مجوز معامله ملک خود را دریافت داشتند و به آنها برگه مفاصا حساب نیز داده شد. وی افزود: بعضی از دفاتر اسناد رسمی تصور کرده‌اند که مقصود از ارائه برگ مفاصا حساب، ارائه مفاصای هر نوع بدهی مالیاتی می‌باشد، حال آنکه مورد نظر اداره پیشکاری دارایی تهران برای این قانون، فقط مالیات متعلق به اراضی را شامل می ‌شود، آن هم متعلق به اراضی مورد معامله نسبت به چند ماهه اول سال 1337 تا تاریخ مورد معامله و نظری به ارائه مفاصا حساب اشخاص نسبت به دیگر مالیات ‌هایشان نبوده است. وی افزود: بزرگ‌ ترین رقمی که بابت صدور گواهینامه تاکنون دریافت شده مبلغ 2100 ریال بوده است، اما هنوز تعداد مراجعان زیاد است و اصولا بورس زمین دچار بحران شده است.»

10 مرداد 1338، کار ساخت ساختمان وزارت دارایی در خیابان ناصرخسرو که از بیست سال پیش آغاز شده بود، پایان یافت. این ساختمان با 663 اتاق و هزینه ‌ای نزدیک به440 میلیون ریال ساخته شد.

10 مرداد 1342، موضوع استفاده از نفت خانقين و ميزان استخراج آن ميان ايران و عراق اختلاف شديدي به وجود آورد. ايران، دولت عراق را به استفاده يكجانبه از نفت خانقين متهم كرد.

10 مرداد 1349، بزرگ ‌ترین موافقتنامه اقتصادی ایران و شوروی تا آن زمان امضا شد.

10 مرداد 1350، ایران سیصد دستگاه مینی ‌بوس به رومانی فروخت.

10 مرداد 1354، ستاد مبارزه با گرانفروشی جمعا 7750 نفر را در تهران و شهرستان‌ها به دادگاه معرفی کرد.

10 مرداد 1356، امروز اعلام شد گفت وگو در مورد فروش احتمالي 8 نيروگاه هسته اي از سوي آمريكا به ايران به زودي از سر گرفته خواهد شد. روزنامه «الاعتماد» چاپ امارات متحده عربي نيز در شمار امروز خود نوشت فرانسه تا پايان سال جاري دو مولد اتمي به ايران تحويل خواهد داد.

10 مرداد 1371، تهران امروز شاهد راهپيمايي مردم تهران عليه تخلف شركت آلماني زيمنس در انجام تعهدات اين شركت نسبت به نيروگاه اتمي بوشهر بود. اين راهپيمايي همزمان با سفر دكتر «فونپيرز» مديرعامل شركت زيمنس آلمان به تهران صورت گرفت.

10 مرداد 1373، عظيم ترين مجتمع پتروشيمي كشور در بندر امام خميني (ره) افتتاح شد. اين مجتمع با قابليت توليد 15 نوع محصول، سالانه 3 ميليون تن مواد شيميايي و پتروشيمي توليد مي كند و طبق برآوردهاي اولين سالانه، بالغ بر 200 ميليون دلار درآمد ارزي دارد.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد و سایت روزنامک


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر