بازدید 5719

مصرف مواد مخدر بدلیل تصورات غلط

کد خبر: ۷۱۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 01 August 2017
یک پژوهشگر حوزه اعتیاد در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: مقابله با اعتیاد باید در چارچوب مسائل سبک زندگی آسیب شناسی شود چرا که در جامعه ما به بحث فرهنگ کمتر پرداخته شده و بسیاری از مردم بویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به دلیل ضعیف بودن حوزه فرهنگ، با سبک زندگی درست آشنا نبوده و با تصورات غلط و اشتباه مصرف انواع مواد مخدر را تجربه می کنند.

به گزارش ایسنا، اندیشه واحدی زاده با بیان اینکه گرایش به استعمال مواد مخدر صنعتی و روان گردان‌ها ناشی از نبود آگاهی و دانش در مورد مضرات آن است ، اظهار کرد: به همین جهت ضرورت دارد علاوه بر اسیب شناسی سبک زندگی ، شبکه سالم ارتباطی برای نوجوانی که به مصرف مواد مخدر روی می آورند ، ایجاد شود.

 وی اظهار کرد: در این شبکه ارتباط دادن فرد بیمار با افراد خوش مشرب و خوش برخورد که نوجوان از حضور در کنار آنها لذت می‌برد و دور کردن آنها از دوستان ناسالم، بسیار مهم است.،باید تلاش کنیم اگر نوجوان در سراشیبی مصرف مواد قرار گرفته است، محیط را به صورت مراقبتی برای او غنی کنیم تا از تفریحات سالم لذت ببرد.

واحدی زاده ادامه داد: همچنین باید در ابتدای کار باید با نوجوان بیمار (معتاد)به صورت غیر مستقیم صحبت کرد، صحبت‌های غیر مستقیم می‌تواند در مورد سلامت، آینده، توانایی فرد، کاهش استرس و قدرت دست یافتن به شرایط مناسب باشد.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به ضرورت دادن اطلاعات به صورت غیر مستقیم به نوجوان، تصریح کرد: می‌توان بروشورهایی در این باره تهیه کرد و جایی در دسترس نوجوان گذاشت و به شکل کوتاهی در این باره صحبت کرد، تا بیمار نفهمد که مخاطب مستقیم، اوست.

 واحدی زاده، آموزش مهارت های زندگی در خانواده ها را یکی از علل مهم در عدم گرایش فرزندان به سمت معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد دانست و اظهار کرد:متاسفانه علاوه بر فرزندان شاهد هستیم که والدین آنها نیز از آموزش های مهارت های زندگی و نحوه مقابله با معضلات اجتماعی محروم هستند که این امر موجب آسیب پذیر شدن کانون خانواده ها می شود و احتمال ابتلا شدن به مصرف مواد مخدر را در میان خانواده ها افزایش می دهد.

 وی ادامه داد: آموزش و پرورش و نیز دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید با تحقیق و بررسی های کارشناسی معضلات اجتماعی به ویژه پیامدهای مصرف مواد مخدر در جامعه را تحلیل و بررسی کنند و نتایج آن در برنامه های اجرایی و عملیاتی گنجانده شود تا به اهداف مورد نظر در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر دست یابیم.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم آموزشی ، تربیتی ، اجتماعی و فرهنگی در حوزه مبارزه اجتماعی با اعتیاد قوی عمل نمی کنند در حالیکه آنان با بودجه هایی که در این بخش دارند می توانند سازمانهای مدنی را دعوت به همکاری کنند و از کارشناسان متخصص این سازمانها بخواهند تا برنامه ها و طراحهای آنها را در این حوزه عملیاتی کنند.

 به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، واحدی زاده با اشاره به جایگاه و اهمیت کارآیی سازمانهای مدنی در حوزه‌های مختلف از جمله مقابله با اعتیاد در سطح دنیا، تصریح کرد: سازمانهای مدنی در ایران باید مورد حمایت قرار گیرند و دولت می‌تواند انجام برنامه‌های حمایتی ، درمانی ، گفتاری ، آموزش و غیره را در حوزه مقابله با اعتیاد به آنها واگذار کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر