بازدید 13960

پتروشیمی تبریز رتبه نخست در بین شرکت های واگذار شده سازمان خصوصی سازی

بر اساس نتایج اعلام شده توسط سازمان خصوصی سازی، رتبه اول از نظر مجموع امتیازات کل معیارها در بین شرکت های رتبه اول واگذار شده به بخش غیردولتی، به شرکت پتروشیمی تبریز تعلق گرفت است.
کد خبر: ۷۱۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 31 July 2017
پتروشیمی تبریز رتبه نخست در بین شرکت های واگذار شده سازمان خصوصی سازیابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 1384 و تصویب قانون اجرای سیاست های مذکور در سال 1387، به مثابه انقلابی عظیم در عرصه فعالیت های اقتصادی کشور است که مهمترین رسالت آن، توسعه حضور بخش غیردولتی در عرصه فعالیت های تصدی گرایانه اقتصادی و محمدود نمودن حضور بخش دولتی در این عرصه و دادن فرصت بیشتر به دولت جهت انجام امور حاکمیتی، سیاستگزاری و نظارت یا به تعبیری دیگر خصوصی سازی می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال 1396 سازمان خصوی سازی از طریق برون سپاری و ارجاع کار به دو نهاد پژوهشی و کاملا مستقل از ساختار دولت، اقدام به ارزیابی عملکرد بیش از 90 شرکت واگذار شده کرده است. شرکت های ارزیابی شده عملا شرکت هایی هستند که تمام یا بخشی از سهام آنها واگذار شده و به واسطه این واگذاری کنترل این شرکت ها به بخش غیر دولتی منتقل گردیده است؛ ضمنا حداقل 3 دوره مالی از واگذاری آنها گذشته است. 

در مدل ارزیابی عملکرد این شرکت ها، از 7 معیار و 27 شاخص (زیر معیار) استفاده شده است. معیارها شامل: سودآوری، نسبت بدهی، تسهیلات، بهره وری، اشتغال، سرمایه و توسعه می باشد.

متعاقب اجرای مدل ارزیابی عملکرد مورد نظر برای تعداد 92 شرکت واگذار شده به بخش غیردولتی، سازمان خصوصی سازی به منظور تشویق و حمایت از شرکت های منتخب، اقدام به رتبه بندی شرکتهای مورد بررسی از نظر  معیارها و شاخص ها نموده است.

بر اساس نتایج اعلام شده توسط سازمان خصوصی سازی، رتبه اول از نظر مجموع امتیازات کل معیارها در بین شرکت های رتبه اول واگذار شده به بخش غیردولتی، به شرکت پتروشیمی تبریز تعلق گرفت است.  



مجتمع پتروشیمی تبریز به عنوان بزرگترین شرکت شمال غرب کشور در راستای اهداف و سیاست های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و در جهت نیل به خود اتکایی، توسعه سرمایه گذاری در صنعت زیربنایی پتروشیمی، صرفه جویی ارزی، ایجاد اشتغال در منطقه و تامین نیازهای داخلی و صادرات، احداث شده است.در حاشیه همایش ارزیابی عملکرد خصوصی سازی که روز یکشنبه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید، خبرنگار تابناک اقتصادی گفتگویی با مهندس سید جواد سلیمانی مدیر عامل شرکت پتروشیمی تبریز پیرامون وضعیت فعلی و چشم انداز آینده پتروشیمی تبریز داشته است.

مندس سلیمانی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی تبریز در سال 1374 به بهره برداری رسید و تا پایان سال 1391 در اختیار و تحت مدیریت دولت بود، اظهار داشت در تاریخ 18 خرداد 1392 از طریق فرابورس، بیش از 55 درصد پتروشیمی تبریز توسط پالایش نفت تبریز - سرمایه گذاری و مدیریت سهام امیر به عنوان زیر مجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان خریداری شد.

وی به تحولات بسیاری که در سیستم اداره شرکت به عمل امد و تغییرات مدیریتی و شیوه های جدید مدیریتی که حاکم شد اشاره داشت و گفت: زیان شرکت نزدیک به 200 میلیارد تومان در تولید از سال 84 تا 94 زیان انباشته ایجاد شده بود که ما از شهریور 94 تا شهریور 95 کل این زیان را پوشش دادیم خوشبختانه در سال مالی 95  توانستیم علاوه بر اینکه کل زیان انباشته پوشش داده شد، در شش ماه دوم سود قابل توزیع هم داشته باشیم که حدود 80 میلیدر تومان سود توزیع کردیم. 

مهندس سلیمانی با اشاره به اینکه در سال های گذشته، شرکت دولتی بوده و دیدگاه های دولتی نیز حاکم بوده ، پرسنل مدیران کارشناسان به هر حال حقوقشان را دریافت میکردند و سیاست گذاری عملیاتی شرکت از طریق شرکت ملی پتروشیمی ابلاغ میشد مشخص میشد که چقدر تولید کند، چقدر بفروشد ، به چه شکلی بفروشد چقدر خوراک تامین بشود و کلیه مسائل شرکت به صورت ابلاغی از بالا ابلاغ میشد. در نتیجه همه پرسنل بر حسب آن اختیاراتی که داده شده بود و وظایفی که داشتند، کارشان را انجام میدادند و دیگر دنبال سود و زیان و بهره وری نبودند. در نتیجه هیچکسی متولی بهره وری یا افزایش تولید یا افزایش سود آوری یا بحث های توسعه ای نباشد. در نتیجه شرکت در طول سال هایی که دولتی بوده بیش از ده سال عملا زیانده بوده و سال به سال هم زیان افزایش پیدا کرده به طوریکه نزدیک 200 میلیارد تومان زیان ایجاد شده بود.

وی درباره حضور شرکت در بازار سرمایه نیز گفت: پتروشیمی تبریز به دلیل اینکه زیان ده بوده و نسبت های مالی قابل قبول بورس هم نبوده ، اقدامات اولیه در سال گذشته با توجه به افزایش روند سود آوری و بهبود شاخص های مالی شروع کردیم و امیدواریم که امسال در فرابورس اولین مرحله را عرضه کنیم. 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این شرکت حدود 700 هزار تن محصولات جامد و مایع است اظهار داشت  از محصولات جامد، حدود 50 درصد صادراتی است و 50 درصد داخل کشور عرضه می شود. در این مجتمع انواع پلاستیک های خام شامل: پلی اتیلن، پلی استایرن و (ABS) تولید می شود که در صنایع پایین دستی صنایع پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر عامل پتروشیمی تبریز درباره میزان صادرات و ارزآوری شرکت اظهار داشت: در سال 93 کل صادرات حدود 30-40 میلیون دلار بیشتر نبود، در سال 94 به حدود 150 میلیون دلار رساندیم و در سال 95 به بیش از 250 میلیون دلار صادرات داشتیم و در حال حاضر 150 هزار تن محصولات پتروشیمی تبریز صادر می شود. بخش قابل توجهی از فرآورده های این مجتمع به کشورهای ترکیه، روسیه، منطقه اروپا، آسیای جنوب شرقی به ویژه چین، خاورمیانه و آفریقا صادر می شود.

مهندس سلیمانی در پایان گفتگو درباره وضعیت اشتغال در پتروشیمی تبریز نسبت به قبل از واگذاری اظهار داشت: قبل از واگذاری حدود 3 هزار و 200 نفر در این شرکت نیروی کار وجود داشت و پس واگذاری به بخش غیر دولتی، ما هیچگونه تعدیل نیرو و کاهش نداشتیم و پیش بینی میکنیم در صورت اجرایی شدن پروژه ای که اخیرا با هماهنگی وزارت نفت پروژه تعریف شده است، بتوانیم در بخش تولیدات جامد، از 300 هزار تن فعلی به 700 تا 750 هزار تن افزایش دهیم و در نتیجه معادل 3 هزار نفر اشتغال ایجاد شود و قاعدا در صنایع پایین دستی هم معادل 10 هزار نفر امکان اشتغال زایی خواهد داشت.

پتروشیمی تبریز رتبه نخست در بین شرکت های واگذار شده سازمان خصوصی سازی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر