بازدید 2199

حوزه اقتصادی مغفول ترین وظیفه وزارت خارجه است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه اقتصادی جز مغفول ترین وظایف وزارت امور خارجه است.
کد خبر: ۷۱۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ 31 July 2017
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه اقتصادی جز مغفول ترین وظایف وزارت امور خارجه است.

به گزارش مهر به نقل از صدا وسیما، محمدرضا پور ابراهیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه این نتیجه سه سال بررسی مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی مجلس است افزود: ساختار وزارت خارجه ساختار امنیتی و سیاسی بوده و رویکرد اقتصادی جایگاهی در این وزارتخانه نداشته است.

وی گفت: البته در یک سال گذشته تحرکی در وزارت امور خارجه درباره حوزه اقتصادی ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بجزء وزارت امور خارجه و سفیران کشورمان کسی مسئول رایزنی اقتصادی نیست و پایگاه اصلی سیاست گذاری اقتصادی در کشور های دیگر سفارتخانه ها هستند.

پورابراهیمی با بیان اینکه سفرای کشورمان در همه حوزه ها آشنایی دارند اما کمترین اطلاعات اقتصادی و تخصصی در این زمینه ندارند گفت: اکنون بیش از 90 درصد سفرای کشورمان نمی توانند به فعالان اقتصادی کمک کنند.

وی افزود: یکی از نمونه های این ضعف در ساختار دیپلماسی کشورمان موضوع صادرات به روسیه با توجه به شرایط منطقه ای بود که کل صادرات کشورمان به روسیه در سال 95 فقط به 500 میلیون دلار رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رقابت های منفی تجار کشورمان در خارج از کشور و ندانستن روش حضور در بازار های بین المللی از چالش هایی است که در رابطه اقتصادی ایران با روسیه و بیشتر کشورها دیده می شود.

پورابراهیمی افزود: تاکنون چهار بار در وزارت خارجه در زمینه فعال شدن این وزارتخانه در موضوع اقتصادی نشست برگزار کردیم و بر این اساس راهکارهایی را در برنامه توسعه ششم قرار دادیم.

وی ادامه داد: بزودی ساختار وزارت خارجه را در راستای اقتصادی اصلاح خواهیم کرد.

وزارت خارجه در دیپلماسی اقتصادی فعال شود

کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: سند های بالا دستی در حوزه اقتصاد بر این موضوع تاکید می کند که همه دستگاه ها باید به این هدف نگاه و در تعامل با یکدیگر در این جهت حرکت کنند.

وی افزود: وزارت خارجه اکنون در دیپلماسی اقتصادی فعال است و اگر این وزارتخانه درباره دیپلماسی اقتصادی محوریت نداشته باشد مشخص نیست کارها به سر انجام برسد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باید بر اساس اولویت ها که جذب سرمایه گذاری، افزایش صادرات، گردشگری و ارائه خدمات فنی و مهندسی است حرکت کنیم و فضای پس از برجام زمینه تعامل سازنده با دیگر کشورها را در این باره فراهم کرده است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: اکنون قدم نخست با ایجاد فضای مناسب برداشته شده است و اکنون باید سفرا فرصت های اقتصادی را در دیگر کشورها شناسایی کنند.

وی گفت: برای موفقیت بخش خصوصی در تجارت بین المللی باید جایگاه وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی حفظ شود و این وزارتخانه از قراردادهای بخش خصوصی با طرف های خارجی آگاهی داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت امور خارجه کاستی ها در زمینه دیپلماسی اقتصادی به مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت ارائه دهد تا در این زمینه به جمع بندی برسیم.

سفارتخانه‌ها پشتیبان تجار ایرانی نیستند

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این برنامه گفت: دیپلماسی اقتصادی باید جامع باشد و نباید آن را به نهادی خاص واگذار کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه اکنون سهم ایران از اقتصاد جهانی 34 صدم درصد و از این میزان نیز 85 درصد مربوط به نفت است باید برنامه جامع و ترکیبی درباره دیپلماسی اقتصادی تهیه شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از نظر اطلاعات و آموزش تعداد زیادی از نمایندگانی های خارج از کشور ضعیف هستند و تخصص و ظرفیت حمایت و همراهی با فعالان اقتصادی را ندارند.

سلاح ورزی افزود: اکنون فعالان اقتصادی کشورمان احساس نمی کنند که سفارتخانه های ایران تکیه گاه آنها هستند.

وی درباره کاهش سهم ایران در بازار عراق نیز گفت: بخشی از این کاهش مربوط به عملکرد صادر کنندگان و بخش خصوصی و بخشی از آن مربوط به سیاست های حمایتی دولت از صادرات است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: نمایندگی ها و سفارتخانه کشورمان در عراق نتوانستند از حقوق تجار ایرانی دفاع کنند.

سلاح ورزی گفت: اکنون مسئولان دولتی را در سفارتخانه ها بیشتر از هیئت های بخش خصوصی تحویل می گیرند.

وی درباره ارتباط سفارتخانه ها با اتاق بازرگانی نیز افزود: در دو سال اخیر روند همکاری این دو مجموعه بهبود یافته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل موفق نبودن ایران در بازار روسیه نیز گفت: کوچک بودن شرکت های صادراتی، ضعف بسته بندی و سیستم حمل و نقل و بالا بودن قیمت تمام شده محصولات از جمله مشکلات حضور اقتصادی ما در روسیه است.

سلاح ورزی افزود: بحث دیپلماسی اقتصادی فقط وظیفه سفارتخانه ها نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه همیشه اقتصاد در خدمت سیاست بوده، عزم جدی برای برطرف مشکلات بخش خصوصی در وزارت امورخارجه وجود نداشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر