بازدید 3356

تجمع عظیم مخالفان حزب حاکم پاکستان

کد خبر: ۷۱۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲ 30 July 2017
همزمان با تجمع عظیم 'روز تشکر' که شامگاه یکشنبه از سوی حزب 'تحریک انصاف'، مطرح ترین جناح مخالف حزب حاکم پاکستان در اسلام آباد برای شادمانی بخاطر برکناری نواز شریف از نخست وزیری برگزار شد، صدها هزار نفر از طرفداران جناج مخالف در این تجمع حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه زمان برگزاری این تجمع براساس مجوز صادره از سوی دستگاه های ذیربط از ساعت شش عصر تا 10 شب اعلام شده بود، اما بسیاری از طرفداران 'عمران خان' رهبر حزب تحریک انصاف درحالی که پرچم ها، سربندها، کلاه ها، پلاکاردها و یا دیگر نشانه های 'سبز و سرخ' ویژه این حزب را همراه داشتند، از اسلام آباد و دیگر شهرهای مختلف پاکستان از ساعت ها پیش از آغاز این تجمع، در محل تعیین شده در حاشیه پایتخت حضور یافته بودند.

تعداد جمعیت شرکت کننده به ویژه اقشار جوان در این تجمع به حدی بود که باعث شد خیابان ها و بزرگراه های اطراف محل تجمع ساعت ها با ترافیک سنگین مواجه شود.

اکنون که پس از برکناری نواز شریف از نخست وزیری، قرار است برادرش 'شهباز شریف' از دیگر اعضای حزب حاکم به جای وی هدایت دولت پاکستان را بدست گیرد، پیش از اینکه وی به کرسی نخست وزیری تکیه بزند، مخالفان حزب حاکم در تجمع امروز شعارهایی علیه وی سردادند و از او خواستند هنوز نیامده، برود.

عمران خان و دیگر رهبران و اعضای ارشد حزب تحریک انصاف در جایگاه ویژه مقامات در این تجمع حضور یافتند و هریک ضمن سخنرانی، برکناری نواز شریف از نخست وزیری را یک پیروزی برای پاکستان و آغاز راه پاکستانی جدید اعلام کردند.

در تابستان سال 1393 شمسی و تقریبا در چنین روزهایی، عمران خان در اعتراض به سیاست های نواز شریف و متهم کردن او به تقلب در انتخابات سال 3013 میلادی، به همراه طاهر القادری رهبر حزب تحریک عوامی پاکستان هواداران خود را به نشانه اعتراض به نواز شریف به خیابان های پایتخت ریختند و بیش از یک ماه دست به تحصن چند ده هزار نفری زدند که هزینه های اقتصادی و سیاسی فراوانی برای کشور به همراه داشت.

دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه گذشته پس از صدور حکم سلب صلاحیت نواز شریف به عنوان نخست وزیر این کشور به جرم دست داشتن در ماجرای فساد مالی 'اسناد پاناما' و پنهان کاری در ارائه اطلاعات و حقایق در خصوص دارایی های خود و ارائه مدارک جعلی به دستگاه قضایی، به او دستور داد تا هر چه سریع تر کرسی نخست وزیری را ترک کند.

نواز شریف امروز کاخ نخست وزیری را عملا ترک کرد به سمت اقامتگاه تفریحی خود در منطقه خوش آب و هوای 'مری' در نزدیکی اسلام آباد رفت. وی قرار است پس از چند روز اقامت در اقامتگاه ییلاقی اش، به لاهور، مرکز قدرت حزب مسلم لیگ نواز برود و همانجا اقامت داشته باشد.

در حکم دادگاه عالی پاکستان مبنی بر سلب صلاحیت نواز شریف، یک ابهام عمده وجود دارد: در این حکم اشاره ای نشده است که نواز شریف تا چه مدت یا چند سال صلاحیت لازم رای برای شرکت در انتخابات برای بازپس گیری کرسی قدرت را نخواهد داشت.

برخی حقوقدانان و کارشناسان سیاسی پاکستان معتقدند حکم دادگاه عالی مبنی بر سلب صلاحیت کردن تواز شریف، به این معنا است که وی از این پس بصورت مادام العمر صلاحیت لازم برای بازگشت به قدرت را نخواهد داشت.

عالی ترین دستگاه قضایی پاکستان همچنین 'ممنون حسین' رئیس جمهوری این کشور را مکلف کرد تا مراحل قانونی را برای ادامه برقراری دمکراسی در کشور و زمینه سازی برای تشکیل دولت جدید انجام دهد.

حزب حاکم پاکستان در جلسه روز گذشته خود، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت کابینه منحل شده نواز شریف را به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری موقت و شهباز شریف برادر نخست وزیر برکنار شده را نامزد اصلی خود برای کسب عنوان نخست وزیری معرفی کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار