بازدید 30732
بررسی پرونده مرگ کودک هشت ماهه در گفت وگو با یک حقوقدان؛

قاتلین «بنیتا» چرا و چگونه قصاص می شوند؟

حالا اما با دستگیری سارقین خودروی پدر بنیتا، بحث های حقوقی و کیفری در این خصوص طرح شده و برای بسیاری محل سؤال است که آیا می توان این سارقین را به جرم قتل بنیتا قصاص کرد یا خیر؟
کد خبر: ۷۱۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 29 July 2017
یک کودک بی گناه دیگر در تهران کشته شد. این بار بنیتا، کودک معصومی که تنها هشت ماه سهم زندگی در این دنیا را داشت؛ آن هم در فاصله کمتر از یک ماه با قتل آتنا؛ دختربچه ای که مورد تجاوز، آزار و در نهایت قتل قرار گرفت. جنایات صورت گرفته به دلیل عمق فاجعه باری که داشتند و یا شاید هم به دلیل افزایش راه های ارتباطی در بین مردم هر دو گسترش یافتند و سوژه بسیاری از مکالمات مردم شدند.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای گذشته و با کمرنگ تر شدن نام آتنا اصلانی، دختربچه ای مورد تجاوز یک مرد قرار گرفت و بعد هم بی رحمانه به قتل رسید، نام و تصویر یک کودک هشت ماهه بر سر زبان ها افتاد. بنیتای هشت ماهه که ابتدا با اعلامیه پدر و مادر او در شبکه های اجتماعی و درخواست آنها از جویندگان این کودک شناخته شد و بعد از چند روز، خبر مرگ او خانواده و مردم باخبر از موضوع را غمگین کرد.

ماجرا از یک سرقت ساده و کلیشه ای شروع شد. دو سارق با دیدن خودرویی بدون سرنشین، ماشین را به سرقت می برند و بی آنکه بدانند، کسی در ماشین حضور دارد پا به فرار می گذارد؛ اما بنیتای هشت ماهه در ماشین بوده و پدر او برای بستن درب منزل، کودک خود را لحظات کوتاهی تنها گذاشته است. سارقین نه به قصد دزدی بچه که با هدف قرار دادن خودرو مرتکب آدم ربایی ناخواسته ای هم می شوند.

درست پس از چند ساعت از این اتفاق پدر و مادر بنیتا با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی، از کاربران این شبکه ها خواستند تا در صورت پیدا کردن فرزندشان با پلیس و آنها تماس بگیرند. چند روزی این پیغام در بین کاربران فضای مجازی دست به دست شد. بسیاری از هنرمندان و چهره های شناخته در شبکه های اجتماعی هم این پیغام را منشر کردند.

با این حال تلاش ها بی نتیجه ماند و بعد از چند روز، خبر مرگ این کودک هشت ماهه همه را در بهت فرو برد؛ مرگی ناراحت کننده و همچنین سؤال برانگیز.

بنا بر خبرهای منتشره در این باره، ماشین پدر بنیتا توسط سارقین آن در محله ای خالی از سکنه رها شده که همین امر موجب فوت این کودک معصوم شده است.

حالا اما با دستگیری سارقین خودروی پدر بنیتا، بحث های حقوقی و کیفری در این خصوص طرح شده است و برای بسیاری محل پرسش است که آیا می توان این سارقین را به جرم قتل بنیتا قصاص کرد یا خیر؟ در این باره مصاحبه ای داشته ایم با دکتر زهرا جباری دکترای جزا و جرم شناسی و وکیل دادگستری.

جباری ضمن اشاره به اینکه سارقین به قصد سرقت ماشین این کار را انجام داده اند، گفت: «ما می توانیم این موضوع را تطبیق دهیم به بند پ ماده 290 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 که بر اساس آن اگر کسی مرتکب عملی شود که آن نسبت به افراد متعارف نوعا موجب جنایت نمی شود، مثل حبس این کودک در ماشین که نوعا و غالبا موجب جنایت نمی شود، ولی در خصوص مجنی علیهی که به علت ضعف و صغر سنی که داشته است منجر به فوت اوست قتل عمد در نظر گرفت؛ بنابراین، می توان گفت اگر این سارقین به وضعیت نامتعارف مجنی علیه یعنی کودک بودن و عدم دفاع کودک از خود آگاه باشند این قتل، قتل عمدی محسوب می شود و ما بر اساس این ماده می توانیم دو سارق ماشین را محکوم به قصاص کنیم.»

این حقوقدان ادامه داد: «البته ماده 633 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی هم در این خصوص بیان داشته که هر گاه کسی، شخصا یا به دستور دیگری طفل یا شخصی را که قادر به محافظت از خود نمی باشد، در محلی که خالی از سکنه است رها نماید، به حبس از شش ماه تا دو سال و یا جزای نقدی محکوم می شود. در ادامه این ماده آمده است که اگر رها کردن طفل یا... منجر به وارد آسیب یا صدمه ای شود که این آسیب یا صدمه منتهی به فوت آن کودک یا... شود، در این صورت علاوه بر مجازات تعزیری ای که وجود خواهد داشت، حسب مورد به قصاص یا دیه نیز محکوم می شود. که این مورد بررسی دادگاه قرار می گیرد.»

قاتلین بنیتا چگونه قصاص می شوند؟

شیوه و نحوه قصاص، یکی از موضوعات مطروحه بعد از به وقع پیوستن هر جنایتی است. برخی بر این باورند که هر گاه کسی مرتکب به قتلی شود، اولیای دم مستحق کشتن او به همان شکلی هستند که مجنی علیه به آن صورت مورد جنایت واقع شده است. با این حال عملا شکل و سیاق قصاص قتل عمد در کشور ما در اغلب موارد به یک شکل صورت می گیرد.

زهرا جباری، در این باره نیز به تابناک گفت: «اگر ما قتل عمد را به عنوان جنایت صورت گرفته در نظر بگیریم، مجازات آن صرفا قصاص خواهد بود. قصاص به این معناست که اولیای دم می توانند، دقیقا همانند جنایت صورت گرفته را انجام دهند؛ اما ماده 14 آیین نامه اجرای احکام قصاص و رجم، شیوه قصاص را به تشخیص قاضی سپرده است. و عادتا در کشور ما در مورد قصاص قتل عمد، مجازات با چوبه دار انجام می شود و در همین ماده بیان شده است که در صورت عدم ذکر نحوه قصاص توسط قاضی اصل بر همین شیوه معمول، یعنی به دار آویختن قاتل خواهد بود.»

جباری همچنین در خصوص سیاست جنایی قانون ذی ربط در مورد قتل بنیتا گفت: «سیاست جنایی ما در خصوص این جرم کامل است. مواد 290، 633 تعزیرات به صراحت جرم انگاری کرده اند.»

او همچنین در خصوص شکل اجرای این مجازات گفت: «این مجازات به دلیل اینکه لازم است شکل ارعابی داشته باشد و دیگر افراد را متذکر نتایج این دست اعمال کند، می تواند علنی انجام گیرد.»

جرم یک پدیده اجتماعی است که در جوامع مختلف جهان اتفاق می افتد. این محدود به کشور ما نیست؛ اما خانواده ها و والدین باید پیشگیری کنند و مراقبت های لازم را انجام دهند. نباید اطفال را در ماشین رها کرد. در بعضی از کشور ها اگر پدر و مادری طفل خود را تنها در ماشین رها کنند، جریمه می کنند.

ولی دم بنیتا برای قصاص باید هزینه پرداخت کند؟

یکی از موضوعات مهم درباره قصاص به خصوص هنگامی که مقتول مونث است و قاتل مذکر، بحث پرداخت فاضل دیه از سوی اولیای مجنی علیه است؛ بنابراین، در صورتی که دادگاه حکم به قتل عمد دو سارق خودرویی که باعث فوت این کودک هشت ماهه شده اند بدهد و ولی دم بنیتا قصد انجام قصاص را داشته باشند، باید مابه التفاوت دیه را پرداخت کنند.

زهرا جباری در این باره نیز به تابناک گفت: «اولیای دم می توانند هر دو سارقین را به شرطی که شراکت در جرم احراز شود، قصاص کنند. در این خصوص ماده 374 قانون مجازات اسلامی گفته که اگر صاحب حق قصاص خواهان قصاص همه شرکت کنندگان در جنایت باشد، باید دیه همه مجموعه آنها را که بیش از دیه جنایت است، باید ابتدا فاضل دیه یعنی مابه التفاوت دیه فرزند و مجرمین را پرداخت کند، بعد از آن قصاص انجام می شود. در این مورد به دلیل اینکه یک نفر به قتل رسیده است، برای قصاص دو نفر باید مابه التفاوت دیه ها از سوی اولیای دم پرداخت شود. ولی اصل بر اثبات قصاص است. ماده  382 ق.م.ا بیان داشته است که اصل بر این است که اگر زنی کشته شود حق قصاص ثابت است؛ اما اگر قاتل مرد باشد اولیای دم باید پیش از اجرای قصاص نصف دیه کامل را به او بپردازد. بنابراین باید نصف دیه هر یک از سارقین توسط اولیای دم این کودک هشت ماهه پرداخت شود. اما در خصوص این موارد که رسانه ای می شوند و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می دهند، دولت این هزینه مابه التفاوت را تأمین می کند و پرداخت می کند تا این قصاص انجام شود. ماده 428 ق.م.ا هم در همین مورد است و با تأیید دادستان می توان این مقدار را از بیت المال هزینه کرد.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۵
انتشار یافته: ۳۲
اعدام با چوبه دار كار راحت و بدون سختي است كه در مورد اين قاتلين با زجري كه كودك معصوم و خانواده اش كشيده اند قابل قياس نيست.
چه قانون جالبي براي اينكه قاتل بچه شون به سزاي عملش برسه بايد نصف ديه رو بدن؟ميخاين يه باره معذرت خواهي هم بكنن كه ببخشيد كه بچه مون رو كشتي ولش كنن به امان خدا.اشكالي كه نداره.
چه قانونیه؟چرا باید برای حذف همچین آشغالایی از جیب مردم هزینه بشه؟عقل هم خوب چیزیه؟شما که خوب بلدید یه تبصره اضافه کنید برای این آشغالا دیه حذف بشه.....
بيخومد نيست مملكت پر از جتاني و آدمكش شده هيچ قانون درستي در زمينه وجود نداره همش اما و اگر طرف چگر
گوشش به فجيع ترين شكل مرده حالا بايد ديه دونفرو بده كه قاتل ها قصاص بشن كجاي اين قانون اسلامي آخه
عجب قانونی همش در طرفداری از مجرم بر علیه قزبانی؟
عزیزان چرا همش روی قصاص و کشتن تمرکز میکنید ؟ بنظر شما عزیزان بهتر نیست این خلافکاران رو به اردوگاه های کار اجباری تا آخر عمرشون ببرن؟ متاسفانه ما توی همه چیزمشکل داریم و هش بخاطر فقدان آموزش هست بیاین دست از خشونت برداریم شاید فرزندانمون آینده بهتری داشته باشند
یعنی اگر کسی مرتکب قتل شود و خانواده مقتول پول پرداخت دیه را نداشته باشند قاتل آزاد می شود؟ اگر قتل رسانه ای نشده باشد و تامین مالی از طرف دولت اتفاق نیافتد و اولیای دم پول نداشته باشد قاتل رها می شود؟این مساله مشکل داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
خدا میدونه چند تا جانی با این قانون مسخره آزاد شدن و دارن تو جامعه ول می چرخن
باید به همون روش کشته بشن تو گرما و از تشنگی و گرسنگی دار براشون کم هست به خدا عدالت رو رعایت کنید بزارید زجر بکشن زود راحتشون نکنید
حتی اگر این افراد سارق هم نبودند. و کودکی را چنین وضعی مشاهده می نمودند اگر کمکش نکنند باز مستحق مجازات هستند. چه رسد به اینکه خود باعث و بانی فاجعه باشند.
مثلا ما شیعه هستیم میلیونها نفر در دسته های محرم بیرون می آیند. اما شناخت مرام حسین اندک است. امام حسین و علی علیهما سلام آب را حتی از اسبهای دشمنانشان دریغ نمیکردند. چه شده در کشور علوی کودکی صغیر لب تشنه تلف می شود. اگر خدا خشک و ترمان را با هم بسوزاند عجیب نیست. شاید خدا به حرمت اطفال صغیر و برخی موارد دیگر عذاب را از این شهر و مملکت دور می دارد.
یک فرض رو خانم دکتر یادش رفت بگه اون هم مصونیتهای مربوط به شرایط مسلوب الاراده بودن که وکلای قاتل می توانند به آن استناد کنند.
در ضمن باید یک و نیم دیه پرداخت بشه و نه دو نیم دیه.
گرچه این قصاص باید انجام بشه تا شاید گوشه ای از داغ این خانواده و همه مردم کم بشه
اما قوه قضاییه باید پاسخگو باشه به خاطر آزادی این شخص سابقه دار
وحشتاکتر از این اتفاق قانون شماست.
دوست عزیز این آشقال ها مفسدفی الارض هستند
دیه چیه؟
باز هم دیه زن و مرد و ظلم به زنان
نمی دونم چرا احساس تقصیر می کنم و خودم رو به بنیتا مدیون میدونم... واقعا نمی دونم چرا ...
قاتل با کاری که انجام داده هم خانواده خودش و هم خانواده یه بیگناه رو به روز سیاه نشونده باید قانون در برابرش،اجرا بشه اما ایا فکر کزدید چرا یک نفر میتونه اینقدر بی تفاوت به جان یک بچه و بی مسولیت باشه؟ اگر میخواهید دیگه شاهد چنین اتفاقی نباشیم باید قبل از اینکه با هیجان اعدام یک قاتل رو فریاد بزنیم از روانکاو های محترم بخواهیم با این افراد صحبت کنند و شرایطی که یه نفر رو تبدیل به چنین فردی بی نفاوت به جان یک بچه بیگناه میکند رو بررسی کنند تا شاهد رشد چنین ادم هایی در جامعه نباشیم به نظر من قاتل اتنا و بنیتای نازنین اول یک بیمار هستند، بیماران دیگری هم دز جامعه هستند که اگه درمان نشن جان خیلی های دیگر هم در خطر می افته
چرا در قانون برای خسارت روحی که به پدر ومادر این طفل معصوم وارد شده معادل چند برابر تفاضل دیه در نظر گرفته نمی شود.
اما ایکاش با اعدام تنها صورت مسئله پاک نشود - قاضی همین نظام قوه قضاییه چطور متهمی را که بیش از 130 فقره جرم در پرونده اش دارد حکم بر آزادیش داده تا برای چند دهمین بار فرصت پیدا کند و جرمی دیگر مرتکب شود !!! آیا صحیح این نیست همان قاضی نیز محاکمه شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا در ایران مسائل به صورت ریشه ای و با نگاه بصیرت دیده و حل نمی شود ؟؟؟؟؟ مطمئن باشید در آینده نیز اتفاقاتی پر رنگ تر از این خواهد افتا د مگر مسئله ریشه ای حل شود !!! در زمینه اختلاسها نیز که بیش از 2 دهه است رواج پید کرده ، اگر دست عدالت باقاطعیت برخورد می کرد حال شاهد اینهمه دزدی و کثافت کاری در کشور نبودیم . بهتر است پیش از اینکه شعار علی ع را بدهیم منویات و فرمایشات و سیاستهای آن امام عادل را در کشور پیاده کنیم
بزاریدشون توی همان ماشین با شیشه ها و درهای بسته زیر آفتاب داغ تابستان به مدت یک هفته بدون آب و غذا.
اگر زنده ماندند که زنده ماندند اگر به درک واصل شدند که چه بهتر.
احتمالا فلسفه تفاضل دیه این باشد که خون دیگری ریخته نشود. و فرد عاجز از پرداخت تفاضل دیه عفو کند.
در اينجا جرم آدم ربائي هرچند ناخواسته انجام شده باشد از قلم افتاده فكر كنم مجازات آدم ربائي بخصوص در اين مورد كه طفل بي دفاع هم مي باشد اعدام است
من به عنوان یک فرد مذهبی و مسلمان این قانون را جاهلی و موجب وهن اسلام میدانم هر حکمی که در قران برای تعدیل جامعه بدوی و به شدت جاهلی عربستان امده که به منزله قانون قطعی اسلام نیست چه شباهت میان جامعه امروز بشری و جامعه جاهلی 1400 واندی پیش جزیره العرب وجود. دارد داعش هم به ظاهر میخواست همین احکام را اجرا کند و دیدیم که چه افتضاحی به بار اورد؟؟!!!!!
کسی که مفسد فی الاض شناخته بشه حکمش اعدامه .اینم عاقبت دزدی که منجر به قتل شد دیگه پشیمانی سودی نداره البته اگر طبق قانون اسلام قوه قضاییه برخورد میکرد یعنی دزد باید انگشتان دست ش قطع بشه شاید این قتل رو مرتکب نمیشدن.....تخم مرغ دزد شتر دزد میشود
بیخود نیس که جرم وجنایت تو این مملکت انقد زیاد شده.وقتی قانون داره از مجرم حمایت میکنه دیگه نمیشه انتظاری بیش از این داشت
کاش همه ی این مملکت انقد قانونمند بود دیه رو کجای دلم بزارم خدا خودش قصاص گذاشته پس مختار قبل مرگ قاتلای امام حسینمون باید دیه همشونو میداد عجب تو دین بدعت میزارن اسمشم میزارن قانون خدایا اون بالا شاهد چه ظلمایی هستی قوربون صبر و تحملت
اینجانب درصورتی که دادگاه برای قصاص این حیوانهای وحشی مابه التفاوت دیه قائل شود حاضر هستم به خانواده بنیتا کمک کنم که پرداخت کنند تا این جانورهائی که هیچ بوئی از انسانیت نبرده اند از صحنه گیتی محو شوند.
مگر میشود این اراذل متوجه حضور بچه در خودرو نشده باشند؟ طفل 8 ماهه به هرحال صدای گریه اش قابل شنیدن است! این اراذل واقعا خیلی کثیف و وحشی هستند که کودک را در هوای گرم کشنده تهران بدون دفاع و تنها گذاشته اند.
اگر نامردی نمیکردند حداقلش این بود که به 110 زنگ میزدند و حضور بچه را در خودرو اعلام میکردند بدون اینکه خودشان گرفتار شوند اما اینکار را نکرده اند بنابراین رحم براین اوباش جایز نیست.
چطور افراد معتاد به قید ضمانت آزاد شدند؟؟
قوه قضاییه بخشی از مسوولیت این حادثه رو داره.
لعنت به این قوانین عصر حجر...
مردم حاضرند توی جمع آوری این پول مشارکت کنند ولی سر این دو کفتار رو بالای دار ببینند
قوانین 1400 سال پیش به درد امروز نمی خوره .
چون زن بوده باید پول بده . اگه مرد بود پولی در کار نبود!
هم زن باش ، هم کشته شو و هم پول بده به قاتل!
هم مرد باش و هم زن را بکش و هم ازش پول بگیر!
خانواده داغ دیده علاوه بر از دست دادن بچه شون باید صدها میلیون تومن هم دودستی تقدیم قاتل کنند!
چه قانون مسخره ای؟ کل ایران معذرت خواهی کنن ازین دو تا جانی کافیه یا باید دست به دامن خارجیها هم بشیم؟
هر آدم عاقلی میدونه که نبودن این دوتا (انسان نما) بهتر از بودنشونه .
در قانون ایران بین زنو مرد همیشه فرق گذاشتن در تقسیم سهم الارث در قصاص و......واقعا جای تاسف داره مگه همه ما انسان نیستیم پس این تفاوتها برای چیه چرا همیشه حق ما زنها باید پایمال بشه یعنی این انصافه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر