بازدید 2013

رئیس سیا: چین بزرگترین تهدید برای آمریکاست

رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا به جای روسیه یا ایران، چین را بزرگترین تهدید برای جایگاه برتر آمریکا در جهان می‌داند.
کد خبر: ۷۱۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳ 27 July 2017

رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا به جای روسیه یا ایران، چین را بزرگترین تهدید برای جایگاه برتر آمریکا در جهان می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا گفت: پکن به خاطر اقتصاد قوی‌تر و جمعیت بزرگترش اصلی‌ترین تهدید برای آمریکا محسوب می‌شود.

مایک پامپئو در جریان سخنرانی در Washington Free Beacon تروریسم و کره شمالی را بزرگترین تهدیدهای کوتاه مدت برای منافع امنیتی آمریکا تلقی کرد اما چین، روسیه و ایران را به عنوان تهدیدات میان مدت تا بلندمدت خطاب کرد.

وی افزود: اگر بخواهم با شما صادق باشم انتخاب بین چین، روسیه و ایران بسیار سخت است اما اگر می‌بایست بین آنها یکی را به عنوان اصلی‌ترین تهدید برمی‌گزیدم احتمالا چین را انتخاب می‌کردم.

پامپئو در ادامه گفت: چینی‌ها یک اقتصاد واقعی دارند که خودشان آن را ساخته‌اند برخلاف روسیه که بر بشکه‌های نفتی که می‌تواند آنها را از زمین استخراج کند، زندگی می‌کند و جان می‌دهد. از سوی دیگر استراتژی دفاعی پکن بر مبنای رویارویی با آمریکا و توانایی‌هایش قرار دارد. آنها احتمالا تلاش می‌کنند تا تجهیزات و توانایی‌های ما را سرقت کنند و یا مطمئن شوند که می‌توانند آنها را شکست دهند و بر آنها غلبه کنند.

وی اشاره کرد: به نظر من کاملا مشخص است هنگامی که چینی‌ها درباره جایگاهشان در جهان می‌اندیشند کاملا به موفقیت‌شان اطمینان خواهند داشت و چیزی جز برتر بودن از آمریکا نمی‌خواهند و علیه هیچ کشور دیگری نخواهند بود.

پامپئو از صحبت درباره گزارشات مبنی بر اینکه از سال ۲۰۱۲ چین حملات جاسوسی خود را به طرف آمریکا نشانه گرفته امتناع کرد و تنها گفت: این اقدامات چین با حملات تجاری آغاز شد. آنها تلاش می‌کنند تا تجهیزات و امکانات ما را سرقت کنند. آنها همیشه تلاش کرده‌اند تا منابع نظامی ما و دیگر برنامه‌های پیشرفته‌مان را به دست آورند. در نتیجه آنها تهدیدی بلندمدت برای آمریکا بودند.

وی افزود: اما موضوع دیگری نیز وجود دارد و آن این است که چین خودش را به عنوان یک ابرقدرت رقیب آمریکا می‌داند و قصد دارد با انجام انواع برنامه‌های جاسوسی این ابرقدرت بودن خود را به نمایش بگذارد.

اگرچه آمریکا و چین شرکای تجاری و سرمایه گذاری مهم یکدیگر هستند اما اختلافات بسیاری نیز با یکدیگر دارند.

یکی از مهمترین اختلافات این دو کشور ادعاهای قلمروی پکن در بخش وسیعی از دریای چین جنوبی است. این ادعاهای پکن همچنین باعث ناراحتی و نگرانی دیگر کشورها از جمله متحدان نزدیک آمریکا یعنی کره‌ جنوبی و فیلیپین شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر