بازدید 4265

کدام بانک‌ها با بانک مرکزی همراه شدند؟

آخر تیرماه، آخرین مهلت قانونی برگزاری مجامع عمومی بانک ها بود اما پیش شرط بانک مرکزی برای دادن مجوز به بانک ها تمام برنامه ریزی های برخی بانک ها را بهم ریخت و موجبات لغو مجمع عمومی آن ها را فراهم نمود. روز گذشته خبر رسید که هشت بانک توانسته اند خود را با شروط بانک مرکزی منطبق کنند و مجوز برگزاری مجمع عمومی را از بانک مرکزی بگیرند.
کد خبر: ۷۱۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 27 July 2017
آخر تیرماه، آخرین مهلت قانونی برگزاری مجامع عمومی بانک ها بود اما پیش شرط بانک مرکزی برای دادن مجوز به بانک ها تمام برنامه ریزی های برخی بانک ها را بهم ریخت و موجبات لغو مجمع عمومی آن ها را فراهم نمود. روز گذشته خبر رسید که هشت بانک توانسته اند خود را با شروط بانک مرکزی منطبق کنند و مجوز برگزاری مجمع عمومی را از بانک مرکزی بگیرند.

به گزارش تابناک اقتصادی، با نزدیک شدن به اواخر تیر ماه و پایان مهلت قانونی برگزاری مجمع عمومی بانک ها، بانک مرکزی با قرار دادن پیش شرط هایی جهت ارائه مجوز برای برگزاری مجامع عمومی بانک ها نشان داد که در زمینه رسیدن به شفافیت های بیشتر با تمام قوا ایستاده است. نکته حائز اهمیت این قضیه اینجا بود که سال گذشته نیز بانک مرکزی همین پیش شرط ها را قرار داده بود و پای آن ها ایستاده بود. همین موضع سخت بانک مرکزی در این زمینه باعث شده بود تا بسیاری از بانک ها قید برگزاری مجمع عمومی سالانه خود را بزنند. اما مهمترین پیش شرط بانک مرکزی چه بود؟ بانک مرکزی در اطلاعیه ای از بانک ها خواسته بود تا جهت رسیدن به شفافیت های بیشتر در نظام مالی و بانکی صورت های مالی خود را مطابق با نمونه ارائه شده تهیه و منتشر کنند. نمونه صورت های مالی که به گفته بانک مرکزی می تواند صورت های مالی بانک ها ایرانی را با IFRS یا استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (مجموعه‌ ای از استانداردهای حسابداری است که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین المللی(IASB)  تدوین شده ‌اند. هدف این استانداردها، تهیه صورت ‌های مالی شرکت ‌های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است) منطبق تر کند و از این رو باعث خواهد شد که بانک های ایرانی بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها راحت تر بتوانند وارد عرصه های بین المللی شوند. 

شرط بانک مرکزی امسال هم به مانند سال گذشته بسیاری از بانک ها را مجبور به لغو برگزاری مجمع عمومی نمود و علت عمده این لغو آن بود که پذیرفتن پیش شرط بانک مرکزی و تهیه صورت های مالی به صورت نمونه ارائه شده، منجر به آشکار شدن وضعیت نامناسب بانک ها و منفی شدن صورت های مالی و متعاقب آن افت سهام بانک های بورسی و ضرر و زیان ناشی از این اقدام می شد. 

در این بین برخی بانک ها بودند که شجاعت لازم را به خرج دادند و سعی نمودند در راستای منطبق شدن با استانداردهای بین المللی و شفافیت بیشتر پیش شرط بانک مرکزی را پذیرفته و مجوز بانک مرکزی را برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود دریافت کنند. 

بانک هایی که این مجوز را دریافت نمودند عبارت بودند از: ملت، تجارت، خاورمیانه، آینده، ایران و ونزوئلا، قرض الحسنه مهر ایران، حکمت ایرانیان و انصار. عباس کمرئی مدیر کل نظارت با بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در همین زمینه گفت: این بانک ها، صورت هاي مالي نمونه بانك مركزي را ارائه كردند و بعد از بررسي در بانك مرکزی، مجامع آنها برگزار شد. همچنین تعداد ديگری از بانك ها هم صورت های مالی نمونه را ارائه كرده اند كه در دست بررسي است. 

بانک هایی که هنوز مجمع عمومی عادی خود را به دلیل به حد نصاب نرسیدن و برخی مشکلات دیگر برگزار نکرده اند عبارتند از: سامان، کارآفرین، پارسیان، قوامین، اقتصاد نوین، سپه، توسعه تعاون، رفاه کارگران، سرمایه، سینا، بانک توسعه صادرات، کشاورزی، ملی، صنعت و معدن، مسکن، بانک قرض الحسنه رسالت، موسسه اعتباری ملل و کوثر.

به هر صورت بهتر است تمامی بانک ها به خواسته بانک مرکزی تن دهند چرا که در بلند مدت این عمل برای بانک ها مزایای فراوانی را به همراه خواهد داشت و باعث شفافیت بیشتر خواهد شد و می تواند شرایط را برای ورود آن ها به عرصه های بین المللی فراهم کند. شاید یکی از مزایای صورت های مالی استاندارد، روشن شدن نحوه و میزان پرداخت وام ها به کارکنان و هیات مدیره بانک ها باشد که خود هر از چند گاهی خبرساز است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر