بازدید 18142
۹
با کمک فعالان محیط زیست و قول مساعد مسئولان؛

تالاب استیل آستارا، تکرار فاجعه دریاچه ارومیه نخواهد شد!

مدیر تالاب های بین المللی کشور: طرح گردشگری تالاب استیل نواقصی دارد که همکاران بنده تأکید دارند، این نواقص باید رفع و به نگرانی های موجود پاسخ منطقی داده شود. در کشور ما غالب طرح های توسعه ای، به دلیل بخشی نگری به تخریب و نابودی محیط زیست منجر می شوند. فرماندار آستارا: من به شما قول می دهم در سریع ترین وقت ممکن، دستور بدهم همکارانم خاکریز میانی تالاب را بردارند و بخش جنوبی و شمالی تالاب را به هم متصل کنند.
کد خبر: ۷۱۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶ 27 July 2017
دست اندازی های غیر کارشناسی از جمله آسیب هایی است که همواره جاذبه های طبیعی مناطق مختلف کشور را تهدید می کند و احتمال بروز خسارات زیست محیطی جبران ناپذیر به این مناطق را افزایش می دهد؛ دست اندازی هایی که اکثراً در آنها ملاحظات و مطالعات زیست محیطی رعایت نمی شود و صرفاً با هدف توسعه اقتصادی در دستور کار قرار می گیرند.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از جاذبه های طبیعی زیبای کشور که همه ساله میزبان هزاران گردشگر است و دست اندازی های انسانی در آن نگرانی های زیست محیط فراوانی ایجاد کرده، تالاب استیل در استان گیلان و شهرستان آستاراست؛ تالابی که در روزهای گذشته با یورش بدون اجازه بولدوزرهای شهرداری آستارا برای قطع کامل بخش شمالی و جنوبی اش خبرساز شد و نگرانی های فراوانی را در میان دوستداران محیط زیست ایجاد کرد. 

شهرداری آستارا به دنبال آنچه طرح جامع گردشگری تالاب استیل عنوان کرد، بدون کسب موافقت سایر ارگان ها از جمله اداره حفاظت از محیط زیست و با ادوات عمرانی ـ تخریبی از جمله بولدوزر وارد تالاب استیل شد و احداث یک جاده در ضلع جنوبی این تالاب را در دستور کار خود قرار داد.

بلافاصله پس از این ورود نیروهای شهرداری به تالاب استیل، نهادهایی مثل فرمانداری و اداره کل محیط زیست شهرستان، مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند و دستور توقف طرح از سوی فرمانداری صادر شد.

تالاب استیل آستارا، تکرار فاجعه دریاچه ارومیه نخواهد شد!

حالا با گذشت چند روز از آن حادثه، بار دیگر خبری از قول فرماندار شهرستان آستارا منتشر شده که از لزوم اجرای طرح های گردشگری در سطح شهرستان و از تصویب طرح گردشگری تالاب استیل حکایت دارد؛ خبری که بار دیگر دوستداران محیط زیست را در شهرستان آستارا نگران و این شائبه را ایجاد کرد که نکند، بالاترین نهاد اجرایی آستارا، خود محور مدیریت یک طرح ضد محیط زیستی در این شهرستان است.

بررسی جزئیات طرح شهرداری آستارا حکایت از دست اندازی های خطرناکی دارد که اگر ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت نشود، قطعاً به طبیعت این منطقه خسارت وارد می کند؛ خساراتی که شاید آثار آن در آینده نزدیک نمایان نشود، ولی در آینده دور، هزینه های سنگینی بر دوش مردم منطقه بگذارد.

در طرح گرشگری شهرداری برای تالاب استیل جدا از موضوعاتی نظیر جاده آسفالته، پارکینگ، پل، پیاده راه، دکل برق و نظایر آن مهم ترین نگرانی موجود قطع بخش شمالی و جنوبی تالاب با خاکریز بود؛ خاکریزی که برای اتصال بخش جنوب و شمال تالاب در آن تنها یک لوله تعبیه شده است و دقیقاً شبیه به میان گذری است که در دریاچه ارومیه زمینه نابودی این دریاچه را فراهم کرد.

«ابوالفضل آبشت» مدیر تالاب های بین المللی ایران در مورد اقدامات جدیدی که در تالاب استیل در جریان است، به «تابناک» گفت: متأسفانه در کشور ما غالب طرح های توسعه ای به دلیل بخشی نگری، نهایتاً منجر به تخریب و نابودی محیط زیست می شوند. سازمان محیط زیست تحت هیچ شرایطی با بهره برداری مخالف نیست، ولی مسأله مهم این است که هرگونه بهره برداری از جاذبه های طبیعی، باید یک بهره برداری خردمندانه و پایدار باشد.

آبشت ادامه داد: در مورد اقداماتی که در تالاب استیل در جریان است، محیط زیست گیلان مشخصاً اعلام کرد که این طرح باید به تأیید میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل محیط زیست برسد و سپس به کلیه دستگاه ها برای نهایی سازی ارسال شود. 

وی تأکید کرد: در حال حاضر طرح کنونی نواقصی دارد که همکاران بنده تأکید دارند، این نواقص باید رفع و برای نگرانی ها پاسخ منطقی یافته شود.

یونس رنجکش فرماندار آستارا نیز در رابطه با حواشی پیش آمده برای طرح های گردشگری شهرستان آستارا و تالاب استیل به خبرنگار «تابناک»، گفت: در روزهای گذشته، شهرداری آستارا بدون کسب اجازه از فرمانداری و سایر نهادهای مرتبط مثل محیط زیست و میراث فرهنگی، اقدام به اجرای طرح های گردشگری خود کرد که ما سریع جلوی آن را گرفتیم و موضوع تا اتخاذ پیوست های زیست محیطی متوقف شد.

رنجکش در مورد نگرانی ها به دلیل ایجاد خاکریزی که در میان تالاب و جداسازی بخش جنوبی و شمالی آن ایجاد شده است، افزود: ایجاد خاکریزی که در میان تالاب است، کار شهرداری نیست و در سال 1362 توسط اداره شیلات ایجاد شد. ما هم قبول داریم که این خاکریز به این شکل که بخش شمالی و جنوبی تالاب را از هم جدا کند، درست نیست و به همین دلیل من به شما قول می دهم در سریع ترین وقت ممکن، دستور بدهم همکارانم نسبت به جمع کردن این خاکریز و اتصال دوباره بخش جنوبی و شمالی تالاب اقدام کنند.

فرماندار آستارا در مورد اخباری که پیرامون تصویب طرح گردشگری تالاب استیل منتشر شده است، نیز افزود: ما با کلیات طرح های گردشگری مخالف نیستیم و این موضوع مثل سایر مناطق کشور برای توسعه شهرستان ما موضوعی اجتناب ناپذیر است. تالاب استیل، بدون اینکه بخواهیم در آن طرح های زیرساختی اجرا کنیم، سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی  است که به دلیل نبود امکانات رفاهی لازم به این منطقه خسارت وارد می کنند.

وی در پایان تأکید کرد: ما می خواهیم در قبال طرح های گردشگری ضمن افزایش امکانات رفاهی برای گردشگران، زمینه توسعه اقتصادی شهرستان را فراهم کنیم، ولی این را هم می دانیم که نباید در این مسیر، از ملاحظات زیست محیطی غافل شویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
دلم برای زاینده رود می سوزد که مرد و کسی در غمش اشک نریخت :(
آیا دریاچه اورمیه سرمشق برای این مسئول تصمیم گیرنده به اصطلاح متخصص نشده ؟یا
عمدی این کار را می کنند. که طبیعت شمال را از این هم بدتر کنند؟به این مسئول پیشنهاد
می کنم اگر میخواد کار کنه بره سر و سامانی به انبوه اشغالها ی شمال بدهد
شمارش معکوس نابودی تالابی دیگر
ببینیدکجای ایران تالاب یادریاچه ای سالم مونده باطرحهای خوبتان خشکش کنید حیفه این استعدادهایتان ناشکفته بمونه
تالاب بسیار قشنگیست مواظب خناسان باشید تا آن را نابود نکنند
ایکاش توجه ایی هم به تالاب انزلی میشد.کاش اینقدر که به دریاچه ارومیه توجه میکنیم به این نگین شمال کشور هم توجه کنیم و ببینیم چه بلایی سرش اومده.تقریبا تمام حاشیه تالاب خشک شده و سطح اب به طرز وحشتناکی کاهش پیدا کرده و تالاب پرد شده از گیاهان و علف و بدون لایروبی که چندین ساله که انجام نشده و ورودی ابی که بشدت کاهش پدا کرده و هجوم گیاه ازولا تالاب در استانه نابودیه
به داد کارون برسید. کارون مظلوم است و هیچ کس به فکر آن نیست. در مورد دریاچه ارومیه و ... لااقل حرفی زده میشود لیکن در مورد کارون خود دولت تخریب میکند و اجازه دفاع هم به کسی نمیدهند.
سلام.دوستان.من بچه آستارا هستم.حدود65 سال دارم.
ما هنگامیکه درروستای آنزمان ما لوندویل که اکنون شهرشده و ما دبیرستان نداشتیم درآستارا درس میخواندیم.
این استیل اکنون جزلوندویل میباشد.
ولی منطقه زیرجاده نیزمحیط زیست لوندویل است.
مابادوچرخه وگاهی پیاده حدودبیست کیلومترراازکناراین استیل ردمیشدیم.متاسفانه پس ازانقلاب تمام اطراف منابع طبیعی این استیل کارخانه وملک شخصی شده است.
این استیل درداخلش تماما.پرازدرخت توسکا وموتال بود.
اکنون چندبوته ازآنهاباقی مانده است.
بی توجهی منابع طبیعی ومحیط زییست ودیگرارگانهای دولتی
منطقه استیل وتمام رودخانه های منطقه رانابود کرده است.
دوستان.برای تمام ایران ..دریاچه اورومی.کارون.زاینده رود
مرداب انزلی وحتی دیگرمرداب ها ورودها باید وحساس مسئولیت کرد. چه ایرادی دارد درجایی جلوی این دست اندازی غیرمسئولانه راگرفت.
بیایید برای محیط زیست کل ایران وحتی قاره آسیا وجهان احساس مسئولیت کنیم.
هرجا هرکس ونیروی کارغیرانسانی کرد.باید واکنش نشان داد.
ممنون.
پاسخ ها
شمالی
| Germany |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
همشهریِ عزیزم از کسی که در تمام عمرش حتی یه کوله پشتی نذاشته و به طبیعت نرفته و هیچ تبادلی حسی با طبیعت نداشته چه انتظاری دارین...هر روزه داریم خبر تخریب محیط زیست در ایران رو میشنویم... سد شفارود، سد پلرود و دیگر سدهایی که خوابش رو برای تالش و گیلان دیدن، هیچی از همین یه تکه لبه سبز باقی نخواهند گذاشت...... در حالیکه تمام کارشناس ها و متخصصان داخلی و بین المللی هر روزه دارن به این خودکشی ها که در ایران بوسیله ی این به اصطلاح مسئولین انجام میشه اشاره میکنن، گویا عده ای از روی عمد با طرح غیرمسئولانه از سد و پیست و تله کابین و غیره دارن تیشه به ریشه ی این مملکت میزنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار