بازدید 3730

جوابیه بانک مرکزی به خبر تابناک اقتصادی

چندی پیش، سایت تابناک اقتصادی خبری با عنوان "چه کسانی از اختلالات پایا و ساتنا نفع می برند؟" منتشر ساخت که طی آن به مشکلات موجود در سیستم های پایا و ساتنا برای نقل و انتقال وجوه پرداخت و معتقد بود در زمان انتشار خبر، قطعا افرادی بوده اند که پس از انجام تراکنش از طریق این سامانه ها، دیده اند که پول از حسابشان خارج شده، ولی پس از گذشت چند روز، هنوز به حساب طرف مقابل واریز نشده است. حال بانک مرکزی در جوابیه ای به ارائه برخی توضیحات پیرامون مسائل مطروحه در آن خبر، اقدام کرده است.
کد خبر: ۷۱۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲ 26 July 2017
چندی پیش، سایت تابناک اقتصادی خبری با عنوان "چه کسانی از اختلالات پایا و ساتنا نفع می برند؟" منتشر ساخت که طی آن به مشکلات موجود در سیستم های پایا و ساتنا برای نقل و انتقال وجوه پرداخت و معتقد بود در زمان انتشار خبر، قطعا افرادی بوده اند که پس از انجام تراکنش از طریق این سامانه ها، دیده اند که پول از حسابشان خارج شده، ولی پس از گذشت چند روز، هنوز به حساب طرف مقابل واریز نشده است و گفته شد که در این زمینه، برای شفافیت بیشتر و مشخص شدن موضوع، باید بانک مرکزی به عنوان مسئول ناظر این سامانه ها، در این قضیه ورود پیدا کند و موضوع را شفاف سازی نماید که بلاخره این پولی که از حساب کاربران سامانه های پایا و ساتنا خارج و چند روز بعد به حساب طرف مقابل واریز می شود طی این مدت در کدام حساب قرار می گیرد و چه کسانی از این وضعیت سود می بردند؟

حال بانک مرکزی در جوابیه ای به ارائه برخی توضیحات پیرامون مسائل مطروحه در آن خبر، اقدام کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، متن جوابیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سایت تابناک، به شرح زیر است:

بسمه تعالی

مدير مسئول محترم پایگاه اطلاع رسانی تابناک

با سلام؛

احتراماً به آگاهی می رساند، نگارنده یادداشت آن پایگاه اطلاع رسانی در تاریخ 12‏‏/4‏‏/1396 با عنوان «چه کسی از اختلالات ساتنا و پایا نفع می برد» در یادداشت خود، انتقاداتی را نسبت به کارکرد سامانه های ساتنا و پایا مطرح کرده است. بر این اساس روابط عمومی بانک مرکزی برای روشنگری در این زمینه، نکات زیر را  به اطلاع می رساند:

پس از دریافت دستورپرداخت ساتنا و پایا از مشتریان از درگاه های مختلف نظیر شعبه و اینترنت، وجوه از حساب مشتری کسر شده و به حساب واسطی که به منظور اعمال عملیات مالی و حسابداری ایجاد شده، واریز می شود. در ادامه با انجام فرآیند تسویه در ساتنا، وجوه از حساب مزبور و همچنین حساب بانک مبدا نزد بانک مرکزی برداشت و برای واریز به حساب ذینفع به بانک مقصد ارسال می شود. 

از سوی دیگر، باتوجه به نقش سامانه‌هاي ملي پرداخت در اقتصاد کشور و ارتباط تنگاتنگ زندگي روزمره مردم با آن‌ها، به منظور اجتناب از هرگونه كوتاهي در انجام وظايف محوله، بروز اختلال و بي نظمي در روند عادی امور و نهایتاً كاهش كمي و كيفي خدمات ارایه شده به مشتریان، بانک مرکزی با بررسي و تحليل و نظارت دقیق و مستمر بر عملكرد بانك‌ها در عرصه بانکداری الکترونیک، اعمال اقدامات انضباطي را متناسب با تكرار تخلف يا عدول از بخشنامه ها و مقررات صادره این اداره در دستور کار قرار داده است. در این راستا درپی وصول شکایت مشتریان سامانه های مزبور، انجام بررسی‌ها و دریافت مستندات لازم در دستور کار این اداره قرار می‌گیرد و در صورت اثبات قصور بانک های مرتبط با شکایات مطرح شده در ارسال یا واریز به موقع دستورپرداخت، وجه التزامی با نرخ 34٪ به صورت روزشمار به علاوه پنجاه هزار ریال به ازای هر دستورپرداخت، از بانک مربوط دریافت و به حساب مشتری خسارت دیده واریز می شود. با توجه به مطالب فوق عنوان کردن این موضوع که بانک ها وجوه را نزد خود نگهداری می کنند و آن را به موقع در بانک های مبدا و مقصد واریز نمی‌کنند، منطقی نیست.

در پایان خاطر نشان می شود در مطلب منتشر شده به اشتباه و در برخی موارد به صورت ناقص به مواردی مانند ساعات کاری سامانه های ساتنا و پایا، زمان موردنیاز برای تسویه دستورپرداخت ها، نحوه عملکرد سامانه ها و اجباری بودن توکن برای تراکنش های بالای 50 میلیون ریال، برگشت تراکنش تا پایان روزکاری بعد اشاره شده است که با واقعیات و مفاد بخشنامه ها و دستورالعمل های اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی همخوانی ندارد.

خواهشمند است دستور فرمایید، برای روشن شدن ذهن خوانندگان گرامی، طبق قانون مطبوعات  پاسخ بانک مرکزی در پایگاه اطلاع رسانی تابناک منتشر شود.‏/3354888

اداره روابط عمومی



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها