بازدید 10758
به بهانه صدور مجوز برای گرانی دوباره خودرو؛

«شورای رقابت» یا «شورای رفاقت» با خودروسازان به ضرر جیب مردم؟!

اگر نهادهایی چون «شورای رقابت» به وظایف تعریف شده و قانونی خود عمل کنند و این شورا را به «شورای رفاقت» با خودروسازان به ضرر جیب مردم تبدیل نکنند، هم شاهد افزایش کیفیت محصولات داخلی خواهیم بود و هم از هزینه های جاری مربوط به تولید نیز کاشته می شود. رویه فعلی، هم «شورای رقابت» را از مسیر قانونی در نظر گرفته شده برای آن منحرف خواهد ساخت و هم آورده ای به تولید ملی اضافه نخواهد کرد.
کد خبر: ۷۱۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹ 26 July 2017
در روزهای اخیر، خبری با تیتر «صدور مجوز برای گرانی دوباره خودرو» در رسانه ها انعکاس یافت؛ بنابراین، با ارسال مصوبه شورای رقابت به شرکت های خودروساز، مجوز افزایش قیمت ها صادر شد؛ مجوزی که بار دیگر بر قیمت خودروهای داخلی اضافه خواهد کرد و مردم بر این اساس، باید پول بیشتری برای خرید یک خودروی داخلی پرداخت کنند.

به گزارش «تابناک»؛ شورای رقابت مجوز افزایش قیمت تعدادی از محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را به شرکت های خودروساز فرستاد؛ مصوبه ای که معلوم نیست، بر پایه کدام فاکتور برای افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی صادر شده است! اینکه شورای رقابت چه چیزی در این خودروها دیده که نسبت به افزایش قیمت دوباره آن اعلام نظر کرده، موضوعی است که هیچ کس از آن خبر ندارد.

بر اساس مصوبه تیرماه امسال شورای رقابت، قیمت خودروهای پراید و تیبا حداکثر یک تا یک و نیم درصد و قیمت سمند، پژو و تندر 90 غیراتومات 2.5 تا 3 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در گروه پارس خودرو هم برای دو محصول تندر 90 مجوز افزایش 1.88 درصدی قیمت توسط شورای رقابت صادر شد؛ موضوعی که به افزایش دوباره قیمت این خودروها توسط عرضه کنندگانش و بازار منتهی خواهد شد.

حال باید دید، دلیل این تصمیم شورای رقابت برای افزایش برخی خودروهای تولید داخل چه بوده است؛ موضوعی که معمولا هیچگاه از سوی این مجموعه اعلام نمی شود و صرفا یک تصمیم یا مصوبه از سوی آن به خودروسازی ها ابلاغ می شود که به منزله مجوزی برای گرانی خودرو خواهد بود؟!

اما اینکه «شورای رقابت» چیست و چرا چنین تصمیماتی از سوی این شورا گرفته می شود و البته خودروسازان و برخی دیگر صنایع ملزم به اجرای آن هستند و از آن نیز استقبال هم می کنند، پرسشی است که شاید خیلی از مردم آن را در ذهن داشته باشند. این شورا، شهرت خود را مدیون قیمت خودروست، چون تا هنگامی که بحث و حرف و حدیث بر سر تعیین قیمت خودرو (چند سال پیش که به یکباره قیمت خودرو افزایش یافت) بالا نگرفته بود، کمتر کسی شورای رقابت را می شناخت.

شورای رقابت با هدف تسهیل‌کنندگی فعالیت بخش خصوصی و به طور کلی‌تر عرصه اقتصادی و نوعی عامل برای کاهش ریسک در این بخش شکل گرفت، تا بخش خصوصی با ورود به بازار نگران انحصارات و رقبای انحصارگر خود نباشد. این شورا براساس موضوع ماده ۵۳ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شده است.

سایت شورای رقابت این مجموعه را اینطور معرفی می کند: نخستین و مهمترین شرط به وجود آمدن یک رشد اقتصادی با ثبات و پایدار، وجود ساختار سالم و کارآمد اقتصادی است؛ به عبارت دیگر، بستر اصلی که سیاست ها و اهداف کلان اقتصادی می توانند شکل گرفته و در دسترس قرار گیرند، ساختار خرد اقتصادی و فرآیند کارای تولید و عرضه و مصرف و تقاضاست که در یک بازار کارامد شکل بگیرند.

تا زمانی که فرایند عملکرد بازار ما از علایم صحیح دستور نگرفته و به دلایل مختلف مختل شده باشند، هیچ گونه سیاست گذاری یا ابزار اقتصادی نمی تواند عملی کرده و رشد، اشتغال و حتی کنترل تورم که عمدتا مسأله ای در چارپوب سیاست های کلان است نیز از دسترس دور می ماند.

تشخیص این هم ده ها سال قبل در عمده اقتصاد های جهان و به خصوص صنعتی و پیشرفته درک شده و جهت اصلاح ساختاری مکانیزم و شرایط بازار از طریق ایجاد قانون و جایگاه مناسب و قدرتمندی که مانع ایجاد اختلال ها و انحصار ها در بازار شود اقدام نموده اند. قوانین ضد انحصار و یا ایجاد رقابت و مجریان این قوانین از سال های بسیار دور در بیش از 140 کشور جهان شکل گرفته و اشتغال به رصد بازار و رفع موانع آن دارند.

با پیگیری و تلاش بعضی از اقتصاددانان کشور، این مهم به تدریج ضرورت حضور خود را در اقتصاد ایران نشان داد. پذیرش نیاز ضروری به قوانین و جایگاهی برای رفع اختلال ها و انحصارها در بازارهای اقتصاد ایران، موجب شد که نخستین گروه از خبرگان مسائل بازار در معاونت برنامه ریزی طی جلسات طولانی به طراحی چارچوب قوانین و ضرورت های ایجاد قانون رقابت مندی یافتند.

انتظار می رفت به علت بیگانگی بسیاری از دست اندرکاران دولتی و مجلس با این مهم که در اقتصاد ایران بی سابقه بود، روند عبور از پیش نویس اولیه قوانین از مراحل و شوراهای مختلف و به خصوص هیأت دولت تا تبدیل شدن آن به شکل لایحه و ورود تصمیم گیری به مجلس شورای اسلامی به طول انجامد.

این لایحه در پیچ و خم مراحل بررسی و تصویب تا ورود لایحه اصلاحات اصل 44 قانون اساسی به طول انجامید. در نهایت لایحه رقابت مندی بازار در لایحه ی اصلاحات اصل 44 قانون اساسی ادغام و با وجود اشکالات شورای نگهبان بالاخره با تأیید مجمع تشخیص مصلحت در 25 /3/ 1382 به مجلس ارسال و سپس در 31 /4/ 1387در چارچوب مجموعه قوانین و مقررات اجرایی به دولت ابلاغ شد.

مجددا به دلیل نبود سابقه ای مشابه در اقتصاد ایران ـ که مکان خالی آن را آشکار نماید ـ از زمان تصویب قانون تا زمانی که با تلاش وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان مسئول راه اندازی شورای رقابت که رکن اصلی قانون رقابت مندی بازار تعیین شده بود حدود یک سال به طول انجامید و سرانجام در 7 /5/ 1388 اولین جلسه غیررسمی شورای رقابت با حضور عمده ی اعضا (غیر از نمایندگان معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهور، وزارت صنایع و معادن و اتاق بازرگانی) برگزار شد.

در کل هفت وظیفه برای «شورای رقابت» طبق قانونی پیش بینی شده که عبارت است از: مشخص کردن قیمت های خرید یا فروش کالایا خدمت و نحوه ی تعیین آن در بازار مستقیم یا غیر مستقیم، محدود کردن یا تحت کنترل درآوردن مقدار تولید، خرید یا فروش کالا یا خدمت در بازار، تحمیل شرایط تبعیض آمیز در معاملات همسان به طرف های تجاری، ملزم کردن طرف معامله به عقد قرارداد با اشخاص ثالث یا تحمیل کردن شروط قرارداد به آنها، موکول کردن انعقاد قرارداد به قبول تعهدات تکمیلی توسط طرف های دیگر که بنا بر عرف تجاری با موضوع قرارداد ارتباطی ندارد، تقسیم یا تسهیم بازار کالا یا خدمت بین دو یا چند شخص، محدود کردن دسترس اشخاص خارج از قرارداد، توافق یا تفاهم به بازار.

آنچه تا کنون برای مردم از اقدامات شورای رقابت ملموس و مشخص بوده، این است که این شورا نقش جدی در کمک به خودروسازان داشته و همواره با سیاست افزایش قیمت خودروهای داخلی همراه بوده است؛ موضوعی که از آن می توان به عنوان نوعی اتحاد نانوشته به ضرر جیب مردم و به سود و منفعت خودروسازان یاد کرد.

در ارتباط با همین گرانی های اخیر بهتر است، شورای رقابت اعلام کند، بنا بر چه فاکتورهایی تصمیم به افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی گرفته است؟ آیا خودروی پراید و تیبا ایمن سازی بیشتری شده است؟ یا مصرف و استهلاک پژو، سمند و تندر 90 کمتر شده؟ از لحاظ زیبایی ظاهری تغییری در پلتفرم آن ها صورت گرفته یا آپشن جدیدی به این خودروها اضافه شده است؟

مسلما خودروسازان به جای اینکه تلاش کنند، با لابی های خود نهادهای تصمیم گیر در قیمت گذاری نظیر شورای رقابت را با خود همراه سازند، بهتر است با بالا بردن بهره وری، کمتر کردن هزینه ها و عدم پرداخت حقوق های آنچنانی به مدیران خود، نسبت به اقتصادی کردن فعالیت های اقدام کنند. اینکه نگاه به جیب مشتری باشد و تلاشی برای کاهش هزینه ها نشود، در نهایت راه به جایی ختم نخواهد کرد.

اگر نهادهایی چون «شورای رقابت» به وظایف تعریف شده و قانونی خود عمل کنند و این شورا را به «شورای رفاقت» با خودروسازان به ضرر جیب مردم تبدیل نکنند، هم شاهد افزایش کیفیت محصولات داخلی خواهیم بود و هم از هزینه های جاری مربوط به تولید نیز کاشته می شود. رویه فعلی، هم «شورای رقابت» را از مسیر قانونی در نظر گرفته شده برای آن منحرف خواهد ساخت و هم آورده ای به تولید ملی اضافه نخواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۴۸
خودرو سازان همه را با خود همراه میکنند
مردم نابود شدن از اين دولتي ها
لابی خودرو
اون دنیا باید جوابگو باشن
تا انحصارگرایی هست همینه که همینه فقط خون مردم را میمکند به اسم حمایت از صنایع داخلی بی کیفیت و گران
تا بوده همین بود مردم کی ارزش داشتن مقصر خوده مردم هستند که اجازه می دن تا حقشان تضیع بشه
تابناک عزیز هر دو سه روز یک خبر خودرویی میگذاری و داغ مردم تازه میشه.خودروسازها ککشون هم نمیگزه .فقط حسرت ماشین استاندارد با قیمت واقعی به دل مردم میمونه.
شورای رقابت هما شورای رفاقت است
یه روزی همه کشورهای همسایه آرزو میکردن تو ایران زندگی کنن ، اما من حالا ...
به زور و به پشتوانه انحصارشون بی کیفیت ترین خودروهای جهان را با بیشترین قیمت به زور به مردم بیچاره تحمیل میکنند
امیدوارم خون تمام کسانی که بخاطر بی کیفیتی محصولات خودروسازهای داخلی جونشون از دست دادند به زودی زود دامن همشون رو بگیره
بخدا آدم سردرد میگیره از این همه ظلم و جفا به این مردم. ..شورای رفاقت و خودروسازها بدونید اگر جهنمی تو کار باشه..جای شما ته موتورخونه جهنمه..بخاطر خونهایی که تو جاده ها ریخته شد بخاطر ماشین بی کیفیت..بخاطر فشاری که بر دوش مردم آوردید و واسه هزاران دلیل دیگه...فقط بدونید زندگیتون بوی خون میده
كي به نفع مردم ايران كاري انجام شده تو اين كشور كه حالا شوراي قيمت گذاري خودروش باشه
انقد اینجا مردم نظر میدن انقد ناراضی هستن ولی حرفشون به هیچ جا نمیرسه
مردم حقشونه اگه می خوان کالای باکیفیت وباقیمت مناسب بخرن بایدتحریم کنن اون موقع همه چی درست میشه
شورای رقابت:رفاقتی با صنعت بر سر سفره به نام جیب مردم
تا مافیای پر قدرت خودرو سرنگون نشود آش همان آشو و کاسه همان کاسه است !
هعییییی
اگه شورای رقابت فقط یه هزار تومنی اضافه بگیره و قیمت ماشین بره بالا و من ضرر کنم .من اون دنیا ازشون نمیگذرم. سر پل صراط یقه همشونو میگیرم
دیدید چه برجکایی دارن این خودرو سازها دور کارخانه هاشون مثل پادگانا خب حق دارن مردم به خون شون تشنه ان
واقعن که
بهترين كار براي تنبيه خودروسازان و شوراي رفاقت خودروسازان : كمپين نخريدن با شرط مرد بودن در قول
تابناک جان مگر خودرو ساز داریم؟
کسانی که از خودروی تولید داخل صحبت میکنند یا نمی‌دانند خودرو چیست٬ یا نمی‌دانند تولید چیست، یا نمی‌دانند داخل کجاست!
باور کنید این انصاف نیست که سه سال تا بوق شب کارگری کنی هم خرج زندگیتو بدی و هم ماهی ۳۰۰ بذاری کنار تا بعد سه سال که شد ده میلیون بتونی یه پراید دست دوم قراضه بخری بعدش بفهمی به بهانه گران شدن خودرو مردم نیز پراید ده تومنیشون رو کردم ۱۳ تومان و تو باید بازم حسرت به دل یه سال صبر کنی تازه اگه بازم گران نشه
چون مردم نمی توانند بخرند باید چکار کرد پاسخ ساده است برخلاف کشور های سرمایه داری و کفار که وقتی کالایی گران است و مردم نمیخرند قیمت آن را پایین می آورند اما در کشور ما راز اقتصادی بزرگی کشف کردن که هیچ کشوری قادر به فهم آن نیست حتی کشور های مرتعجه خاور میانه و آن اینکه اگر کالای گرانی را مردم نمی خرند آن را گرانتر کنید که از هولشان که گرانتر تر نشود مجبور به خرید آن کالا بشوند مانند مسکن و خودرو و وسایل خانگی و ..... این ستاد های مردمی مانند همین ستاد و مشابهات آن از اول تاسیس شان هی داد مزنند گران نکنید اما کسی به حرفشان گوش نمیکند اما آنها همچنان کار خودشان را ادامه میدهند و فریاد میزنند که "گران نکنید " و دآنها هم کار خودشان را می کنند و گران میکنند واز این داستان می آموزیم که پایداری و استواری در هدف پیروزی میآورد
بازی جدید مافیای خودروسازی
وزير صنعت ثابت كرد در روزهاي آخر هم دشمني را با طيف مردم مصرف كننده به حد اعلي برسونه!!!!

ما كه ميدونيم آب از كجا گل آلوده!
اخوی مثل انگار که سرت را مثل کبک زیر برف کردی.دریک سال گذشته فقط قیمت ارز، دستمزد و مواد اولیه تا ۱۵ درصد گران شده است چطور انتظار داری قیمت خودرو گران نشود؟
پاسخ ها
فرامرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
برادر گرامی انگار شما نمیدانید که قیمت ارز را دولت اعلام میکند نه بازار دوم دستمزدها همیشه نصف تورم زیاد می شود
آقاتعطیل کنید این شورای مسخره را.انجمن حمایت ازحقوق مصرف کنندگان هم که قربونش برم .
خودروسازی به نفع تولید داخلی و به ضرر بنجل سازان قطعات در کشور چین باید تعطیل و برچیده بشه
خدا پدرومادرت رو بیامرزه وعمر باعزت به خودت بده ای کسیکه چنین تیتر زیبا و درخوری رو
نوشته وانتخاب کرده.
تابی ممنون فدااااااااااات بشن همه رفقای بد
مگه جیب مردم مهمه؟!؟
از همان ابتدای گران شدن خودروها دم این سازمان از زیر قبایشان پیدا بود ولی کسی دقت نمی کرد .
شوراي رقابت چي؟مگه خودرو سازا رقيب هم دارن؟با پول پرايد ميشه يه ماشين خيلي استاندارد تر خريد ولي نه تو ايران....
قيمتها با جيب مردم همخواني ندارد! برعكس قيمتها بايد پائين تر بيايد.
عزيزم شما كه از توليد اطلاع نداري مقاله با آب و تاب ننويس شوراي رقابت باعث مرگ هزاران نفر در سال ميشود .وقتي دستمزد و مواد اوليه وحمل و نقل اضافه ميشود سازندگان قطعه يا بايد تعديل نيروي انساني داشته باشند يا از كيفيت بزنندكه در هر دوحالت با جان مردم سرو كار دارند .زيرا بيكاري جرم و جنايت را زياد ميكند وعدم كيفيت نيز با جان مردم بازي ميكند .اگر واقعا طرفدار توليد ملي و كيفيت هستيد حداقل قيمت پرايد بايد 26ميليون تومان باشد تا سازنده ايراني و خودرو ساز بتواند خودرو با كيفيت توليد نمايد .اگر شوراي رقابت يك اپسيلن از چرخه صنعت و توليد اطلاع داشته باشد اينگونه عمل نمينمايد .شوراي رقابت اگر دست از سر مردم بردارد بحران بيكاري و مشكل كيفي تمام توليدات ايران نيز حل ميشود.
چرا نظرات كارشناسي صحيح را چاپ نميكنيد
روحاني دوست داريم!!!!!!؟
انسان موجودی است تنوع طلب،امروز کشور ما با مشکلات بسیار زیادی رو به رو است که مهمترین آن آب است . ما در جانهی زندگی می کنیم، که تار و پودش در هم تنیده شده و زنجیر وار به هم متصل است و هیچ چیز جدای از دیگری نیست.

مردم ما باید یک خودروی خارجی را به قیمت چندبرابر جهانی آن بخرند و خودروی داخلی را به قیمت چند سال آینده.

و انسان تنوع طلب خواهان تغییر مدام و تنوع بیشتر است. وقتی قیمت یک خودرو زیاد شود به تبع آن کشاورز هم برای بدست آوردن آن بیشتر به زمین و آب فشار می آورد. تا پول بیشتر بدست آورد برای خرید یک خودرو. و این یک مثال کوچک است ، چون انسان در همه زمینه ها به طبیعت فشار وارد خواهد آورد برای تنوع طلبی و زیاده خواهی خود.


اینکه ما چه زمان از خواب غفلت بیدار شویم معلوم نیست،شاید آن زمان که همه چیز به نیست و نابودی ختم شده است.
خلايق هر چي لايق
با سلام
به خدا قسم با اجازه به ورود اتومبیل های خارجی با درصد گمرکی پایین مطمئنا این خودرو ساز ها سر عقل می آیند. البته اگر هر کسی بتواند وارد کند. ضمنا اگر خود سازنده خودرو در ایران خدمات بدهد و ملاک بر این باشد می توان انتظار فرجی را داشت
خودروهای بی کیفیت داخلی را به جای اینکه انها را تنبیه وقیمت را کاهش دهند هر روز قیمت بالاتر می رود.بعد توقع داریم کیفیت افزایش یابد.
وقتی دولت از این 4چرخهای مونتاژی حمایت می کنه شورای رفاقت هم گماشته های خودشون هستند دیگه.هر اشغالی از چین میارند چند برابر به این مردم می دند.
خداوکیلی پراید صفر تحویل گرفتم ،قبل از کیلومتر 50، کمک فنرش شکست..
متاسفم
مردم در هیچ معادله اقتصادی جای ندارند.این را در فرمول کشف قیمت تمام شده تمام کالا ها می بینید.
این است خودرو ملی
این است خودرو ملی
متاسفانه لابی قدرت وثروت راه را منحرف کرده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی