بازدید 9078
۳
تا دیر نشده کاری کنید؛

سامانه هوشمند سوخت در وضعیت قرمز / کاسبان قاچاق سوخت خوشحال می‌شوند؟!

در روزهای گرم تابستان، سامانه هوشمند سوخت بدون پشتیبان است و اگر مسئولین مربوطه در این روزهای گرم، تصمیم بموقع و منطقی نگیرند، شاهد صف های طولانی در جایگاه های سوخت سراسر کشور خواهیم بود؛ اتفاقی که اگر بیفتد، موجب خوشحالی افرادی می شود که به دنبال قاچاق سوخت بوده و هستند.
کد خبر: ۷۱۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹ 26 July 2017
در روزهای گرم تابستان، سامانه هوشمند سوخت بدون پشتیبان است و اگر مسئولین مربوطه در این روزهای گرم، تصمیم بموقع و منطقی نگیرند، شاهد صف های طولانی در جایگاه های سوخت سراسر کشور خواهیم بود؛ اتفاقی که اگر بیفتد، موجب خوشحالی افرادی می شود که به دنبال قاچاق سوخت بوده و هستند.

به گزارش تابناک اقتصادی، کارت سوخت، عبارتی که از تیرماه 86 به دنبال هدف مندی مصرف سوخت در کشور، وارد ادبیات مردم ایران شد، حال با گذشت 10 سال از این میراث دولت نهم و دهم، در هفته های گذشته تا مرز خداحافظی هم پیش رفت ولی در نهایت طرح اصلاح ماده (1) قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب جلسه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 10 خرداد 96 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. و با این مصوبه عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش‌های حمل و نقل،‌ صنعت و کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت» شد.

البته کارت های سوخت پس از گذشت سال ها، دیگر استفاده ای که در ابتدای طرح داشت را ندارد زیرا سوم خرداد 94، بنزین تک نرخی شد و به این ترتیب سهمیه بندی متوقف شد. از این تاریخ بعد، اکثر رانندگان هنگام مراجعه به پمپ بنزین دیگر از کارت های سوخت خود استفاده نکردند و ترجیح دادند از کارت هایی که توسط جایگاه داران در کنار نازل های سوخت قرار داشت استفاده کنند. اما نکته مهم این است که وجود این سامانه راهکاری است برای مدیرت مصرف سوخت کشور و جلوگیری از قاچاق سوخت به خارج از مرزهاست. موضوعی که در سال های 78 و 79، باعث شد دولت وقت در سیستان و بلوچستان اقدام به راه اندازی پروژه ای برای شناسایی خودروهای بومی و جلوگیری از قاچاق گسترده سوخت به کشورهای هم مرز این استان داشته باشد. 

برای عملیاتی کردن این پروژه در سطح کشور، نیازمند پیمانکاری بود که تا بتواند از این سامانه بموقع و سریع  پشتیبانی، نگهداری و تعمییرات داشته باشد. اهمیت این پشتیبانی زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که حدود 50 تا 60 هزار قطعه کارتخوان در سراسر کشور برای سامانه هوشمند سوخت فعال هستند و به گفته فعالان این حوزه، انواع خرابی ها و ایرادات در این سامانه اتفاق می افتد  که باید از نظر فنی برطرف شود و اگر تعمیر بموقع صورت نگیرد، مشکلات بسیاری را برای سوخت گیری خودروهای کشور به وجود می آورد. در آن زمان پس از انتخاب پیمانکار، این پروژه شکل اجرایی گرفت. حال پس از گذشت سال ها از شروع پروژه کارت های سوخت، در روزهای اخیر خبرهای رسیده حاکی است که قرار داد آخرین پیمانکار فعال در حوزه پشتیبانی، نگهداری و تعمیرات سامانه هوشمند در تاریخ 31 تیرماه 96 به پایان رسیده است و در مناقصه ای پر از حاشیه نتوانسته است برنده شود. مناقصه ای که سه مرتبه تاریخ برگزاری آن تغییر کرد و اگر در همان تاریخ اول یعنی 31 اردیبهشت 96 نتیجه مناقصه مشخص می شد امروز مشکلات این حوزه کمتر بود ولی متاسفانه با دلایلی مبهم، زمان برگزاری مناقصه به 16 خرداد و در نهایت در 13 خرداد در نامه ای به پنج شرکت حاضر در مناقصه اعلام شد که زمان بازگشایی پاکات، 11 تیرماه می باشد. یعنی حدودا چهل روز وقفه ایجاد شد. و درنهایت یکی از دو شرکتی برنده شد که از یک مجموعه حضور داشتند. نکته مهم در این تغییر زمان ها این است که اگر در همان زمان اول، مناقصه برگزار می شد، شرکت قبلی فرصت تحویل و تحول پروژه به پیمانکار جدید را داشت ولی با وقفه حدوا چهل روزه، باعث شد که پیمانکار قبلی تا دقیقه نود کار را پیش ببرد و در زمان مشخص شدن پیمانکار جدید، از لحاظ حقوقی ظرفیت قرارداد پیمانکار قبلی به اتمام رسیده و دیگر زمان واسطی وجود نداشت.


سامانه هوشمند سوخت در وضعیت قرمز / کاسبان قاچاق سوخت خوشحال می‌شوند؟!


اما نکته مهم و یک هشدار

بر اساس اطلاعات رسیده به تابناک اقتصادی، با توجه به پایان همکاری شرکت قبلی، در روزهای اخیر، شرکت جدید هنوز هیچ گونه خدماتی به جایگاه های سوخت مبنی بر پشتیبانی از سامانه سوخت نداشته است؛ سامانه ای که به گفته فعالان این بخش، در صورت عدم رسیدگی و رفع خرابی، باعث غیرفعال شدن نازل های سوخت و در نهایت ایجاد مشکلات اساسی برای مردم در این روزهای گرم دارد. 

با وجود این، می توان این هشدار مهم را به مسئولین مرتبط داد که اگر رسیدگی بموقع انجام نشود با توجه به خرابی هایی که در این سال ها در جایگاه ها و نازل های سوخت وجود داشته، مردم دچار مشکل شده و در ادامه شاهد اعتراض های گسترده از سوی مردم و جایگاه داران باشیم و بیم این وجود داردکه در نهایت کل مجموعه سامانه کارت سوخت، در این اوضاع مبهم و پیچیده، سوخته شود، موضوعی که اگر اتفاق بیفتد باعث خوشحالی قاچاقچیان سوخت شده و هزینه های زیاد برای کشور دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
با اين مطلبي كه نوشتين خيلي ها اشتباه متوجه ميشن و از فردا بنزين انبار ميكنن اونهم توي اين هواي گرم و با خطرات فوق العاده اين كار.
یک بار برای همیشه این سامانه پر دردسر، پر هزینه و بی استفاده رو خاموش کنند.
به نظر من باید دنبال یه راه مناسب بودش برای جلوگیری از قاچاق سوخت کارت هوشمند سوخت مردم ازش دل خوشی ندارند و چند نرخی شدن تو هر چیزی هم موجب فساد میشه شک نکنید، گرانی سوخت موجب افزایش تورم و تحمیل هزینه بخصوص به قشر کارمند و متوسط جامعه میشه شاید دو راهکار مناسب یکی حلقه گمشده فرهنگ سازی باشه و یکی ایجاد شغل و درآمد مناسب در شهر ها و استان های مرزی بعنوان مثال بشینیم ببینیم برای این مردم شریف سیستان و بلوچستان ما چه کردیم و آیا ایجاد پدیده قاچاق گناه خود مسئولین تو این امر نیست؟! متأسفانه هیچ کس صادقانه با موضوعات برخورد نمیکنه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی