بازدید 9311

مأموران ما توانایی کشف جرایم را ندارند/ بسیاری از مواد کشف شده، یا گزارش داده اند و یا اتفاقی رخ داده است

سوءبرداشت هایی از صحبت های سخنگوی کمیسیون قضایی شده بود که این بحث را به حاشیه برد؛ اما خوشبختانه با باز کردن موضوع، سوءتفاهم ها رفع شده و اغلب مراجع نیز با این طرح موافقت کرده اند.
کد خبر: ۷۱۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 26 July 2017
طرح توزیع مخدر دولتی در مجلس شورای اسلامی، با واکنش های بسیاری روبه رو شد؛ طرحی که بهارستان نشین ها اعتقاد دارند به علت ناکارآمدی برنامه ریزی ها در خصوص این موضوع، مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ اعتیاد بلای خانمان سوز این روزهای بسیاری از مردمان جوامع گوناگون است. بنا بر اعلام رسمی از سوی نهادهای قانونی، تنها چهار میلیون ـ مستقیم و غیر مستقیم ـ با موضوع اعتیاد در ایران دست به گریبان هستند. برنامه های پیشگیری و مهار و مبارزه نیز تا کنون موفقیت ها و شکست های بسیاری به دنبال داشته است.

اما در سوی دیگر ماجرا، مافیایی است که درآمد آن سالانه بیش از 50 هزار میلیارد تومان برآورد شده و تنها 20 هزار میلیارد آن از جیب مصرف کننده های داخلی به جیب قاچاقچیان روانه می شود، ولی با وجود تلاش ها برای مهار این بلای خانمان سوز، اثری از کاهش آن در جامعه دیده نمی شود.

به همین دلیل، برخی بر این باورند که توزیع رسمی مواد مخدر، می تواند از افزایش قاچاق این مواد جلوگیری کند و از همین روی در مجلس شورای اسلامی، طرحی با نام توزیع مواد مخدر با رویکرد قطع ارتباط معتاد با قاچاقچی مطرح شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این اعتقاد هستند که با این کار می توانند موضوع قاچاق را در کشور کنترل کنند و با قرار دادن مواد رقیق شده ـ که در اختیار برخی از نهاد ها از جمله سازمان بهزیستی و یا هر نهاد دیگری که مجری این کار خواهد بود ـ اوضاع را کنترل کرد و این افراد را ترک داد.

این طرح از همین ابتدا موافقان و مخالفان بسیاری داشته است؛ اما با وجود همه تلاش ها در زمینه کاهش مصرف مواد مخدر، مطابق آمار نه تنها مصرف این مواد کاهش نداشته، بلکه افزایش چشمگیری نیز داشته است.

سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از کارشناسان حوزه اعتیاد و از موافقان اجرای این طرح، در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: «تریاک دولتی» حرف جدیدی نیست و سال هاست، در کشور تحت عنوان مدیریت مصرف انجام می شود؛ ضمن اینکه هدف آن نیز قطع ارتباط مصرف کنندگان موادمخدر با قاچاقچیان است. سابقه این مدیریت مصرف از قول این کارشناس اعتیاد به سال 82 بازمی گردد.

وی تصریح کرد: باید با یک برنامه ریزی درست و مدیریت مصرف، افراد با شرایط خاص شناسایی شوند تا این مواد در اختیار آنان قرار داده شود؛ هرچند باید این اقدام در چند شهر آزمایشی انجام تا نقاط ضعف آن برطرف شود.

صفاتیان گفته است: اصلا نمی خواهیم تریاک برای کسانی باشد که می خواهند این ماده مخدر را خریداری کنند.
در سوی دیگر ماجرا، کمیسیون قضایی مجلس قرار دارد که خود طراح این طرح است. اعضای این کمیسیون اعتقاد دارند که توزیع مخدر دولتی می تواند دست واسطه ها و قاچاقچیان را از ماجرا قطع کند و مواد سالم و رقیق شده را در اختیار بیماران معتاد قرار دهد تا از این طریق هم مصرف مواد کنترل شود و هم اینکه بیمار به زودی سلامت خود را به دست آورد.

حسین رضازاده، عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع و ابهامات ایجاد شده در روند بررسی این طرح اظهار داشت: سوءبرداشت هایی از صحبت های سخنگوی کمیسیون قضایی شده بود که این بحث را به حاشیه برد؛ اما خوشبختانه با باز کردن موضوع، سوءتفاهم ها رفع شده و اغلب مراجع نیز با این طرح موافقت کرده اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در روزهای گذشته، برخی افراد نظامی ـ دانسته و ندانسته ـ به ملت و وکلای آن توهین و این اقدام مجلس را در راستای حمایت از قاچاقچیان عنوان کرده بودند، در حالی که مسأله این گونه نبود و دقیقا هدف قانونگذار برعکس این اظهارات بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اساسا یکی از دلایلی که باعث می شود تا مسأله قاچاق و مواد مخدر در کشور ریشه کن نشود، عدم تشخیص جرم در جامعه است. بسیاری از مواردی که در ایران منجر به کشف و دستگیری قاچاقچیان در کشور می شود، اتفاقی و یا به صورت گزارشی بوده است.

حسین زاده افزود: مشکل امروزی ما کشف جرم است، نه کانون جرم. اگر ما بتوانیم از صد جرمی که در بحث مواد مخدر رخ می دهد، دست کم 70 درصد آن را کشف کنیم، دیگر برای مجری باصرفه نخواهد بود که انجام دهد، ولو آنکه مجازات آن فقط یک سال حبس باشد. این در حالی است که در بسیاری موارد از صد فقره یک فقره کشف می شود. قاچاقچی حساب می کند که ادامه این کار برایش باصرفه است و به همین دلیل، اصرار بر ادامه جرم می کند.

حسین زاده درباره ایرادات این کار گفت: متأسفانه ایراد کار به توانایی سیستم انتظامی و افرادی که در این راستا کار می کنند، برمی گردد. باید مرزهای ما به گونه ای کنترل شود که هر محصولی وارد کشور شد، سریع ضبط شود و روی این مسأله زیاد کار کرد و راه های این مواد که وارد کشور می شود، کشف نمود.

وی همچنین ادامه داد: مجازات باید به دقت انجام شود و هر اندازه که افراد مقصرند، باید جزای خود را ببینند. بسیاری از جرایمی که در حال حاضر رخ می دهد، کشف نمی شود و قاچاقچیان نیز کار خود را انجام می دهند و در نهایت بیشتر افرادی هم که دستگیر می شوند، افرادی هستند که بار حمل کرده اند.

این عضو کمیسیون قضایی گفت: البته این امکان که برخی از جرایم نیز توسط برخی افراد نادیده گرفته می شود، درست نیست و اگر وارد سیستم قضایی بشود، امکان ماست مالی کردن وجود ندارد؛ اما به هر حال، شاید آدمی خطایی انجام دهد و برخی از مجریان توسط برخی تطمیع شوند، ولی این زیاد تأثیرگذار نیست.

متأسفانه مأموران ما هم از نظر امکانات ضعیف هستند و هم اینکه توانایی کشف جرم را به آن معنای واقعی خود ندارند و مواردی هم که کشف می شود، یا مستقیم به نیروی انتظامی گزارش شده و یا اتفاقی خودشان چیزی را دیده و وارد عمل شده اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۰
اتفاقا با یه نگاه میفهمن طرف حتی چی داره !
اینو راست گفته وجدانا-مواد رو حرفه ای کشف نمی کنند الله بختکی یا گزارش مردمیه
اتگلیس و امریکا با ابن پول قاچاقمواد مخدر افغانستان را اداره می کتتد.
امید است "واقع بینی" را از جایی شروع کنند
داداش
بالا بودن مصرف مواد مخدر به دلیل نیاز جوانان به تفریح و خوشگذرانی است تا موقعی ان مسله حل نشود مبارزه بی فایده است
بابا ژون اااتیاد بلای خانمان شوژ نیش اگر کار و حقوق و مسکن وخود رو دلخواه و خورد و خوراک مناسب داشته باشید
اخ من نبودم دستم بود.. ميترسند.
دردهه شصت نیروهای متعهد کمیته سابق باتجاربی که به دست آورده بودند بدون کمک و خبر مردمی و یا اتفاقی باتجربه خود کشفیات زیادی داشته لیکن مسئولین وقت به کار آنان اهمیتی ندادند ولی به فعالیت خود ادامه وهمین مقدار کشفیات فعلی حاصل تجربه دهه شصتی هاست
در مورد دزدی از خانه های مردم هم به همین صورت است. اکثر دزدها توسط خود مردم دستگیر میشوند و در بازجوییها به دزدیهای دیگرشان اعتراف میکنن. والا من از 10- 20 مورد دزدی که سر خودم و همسایه ها و اطرافیانم افتاده عملکرد کلانتریها و اگاهی بسیار ضعیف بوده
مأمورین ما چطور توانایی کشف یکعدد فشنگ و یا یک جرم سیاسی را دارند ولی توانایی کشف مواد مخدر را ندارند ؟؟؟؟!!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی