بازدید 2336

دولت اردن زیر فشار آمریکا و اسرائیل از خون شهروندانش گذشت

رای الیوم تبانی دولت اردن با رژیم صهیونیستی برای فراری دادن نیروی حفاظتی سفارت رژیم صهیونیستی که ۲ شهروند اردنی را به قتل رساند، نکوهش کرد.
کد خبر: ۷۱۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ 26 July 2017
رای الیوم تبانی دولت اردن با رژیم صهیونیستی برای فراری دادن نیروی حفاظتی سفارت رژیم صهیونیستی که ۲ شهروند اردنی را به قتل رساند، نکوهش کرد.

به گزارش فارس، روزنامه مستقل «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان «جمع کردن گیت‌‍های الکترونیکی یا گذشتن از خون اردنی ها»، خروج نیروی حفاظتی سفارت رژیم صهیونیستی که در حادثه تیراندازی روز یکشنبه امان مقصر بود تبانی بین امان و تل آویو به زیان حقوق شهروندان اردنی توصیف کرد.

اینکه اردن به افسر امنیتی سفارت رژیم صهیونیستی در امان که 2 شهروند اردنی را به قتل رساند اجازه ترک کشور را داد آن هم به دنبال اینکه مقامات امنیتی اردن به تفاهمی با صهیونیست‌ها بر سر مسجد الاقصی دست یافتند، معامله‌ای سخیف و خالی از هر گونه دستاورد سیاسی است که بتواند جامعه اردن را به آن متقاعد کند.

این معامله از اساس غیرمنطقی است چراکه گیت‌های الکترونیکی نتانیاهو در اصل غیرقانونی است و ملت فلسطین خودشان برای برچیده شدن آن جانفشانی کردند و ساعاتی قبل از جنایت رژیم صهیونیستی در امان قرار بود این گیت‌ها در مسجد الاقصی جمع شوند.

بنابراین درست نیست که بگوییم  معامله‌ای سیاسی یا دیپلماتیک بین اردن و رژیم صهیونیستی صورت گرفت که به برچیده شدن گیت‌های این رژیم در مسجد الاقصی منجر شد و در مقابل حکومت اردن از خون اردنی‌هایی که در خاک کشورشان و با شلیک گلوله یک قاتل فراری صهیونیست کشته شدند بگذرد.

ما می‌دانیم و بر کسی پوشیده نیست که امان و تل آویو دراصل به توافقی بر سر برچیده شدن گیت‌های الکترونیکی و جایگزینی آن با دوربین‌های هوشمند دست یافتند و آن هم چند روز قبل از اینکه نگهبان سفارتخانه رژیم صهیونیستی دست به قتل دو شهروند اردنی بزند.

اما موافقت مقامات امان با خروج کادر امنیتی رژیم صهیونیستی از اردن به صورت مخفیانه و بدون اعلام رسمی آن بود و نتایج این سیاست ابهام آمیز می‌تواند برای ملت اردن و همچنین نهادهای حکومتی این کشور که نتوانستند مردم را از واقعیت ماجرا مطلع کنند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

بنابراین خروج محرمانه و غیرقانونی افسر اسرائیلی آن هم طبق توافقی غیرعلنی، ضربه‌ای دردناک به قانون و استقلال اردن و شوکی برای جامعه اردنی و عربی است .

چیزی که مساله را پیچیده‌تر می‌کند این است که این بنیامین نتانیاهو بود که از بازگشت کادر امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله قاتل شهروندان اردنی به تل آویو خبر داد قبل اینکه اصلا از وجود معامله‌ای در این خصوص خبر بدهد.

اینجاست که می‌توان خشم اعضای پارلمان اردن را که از ماجرای پیش آمده احساس شکست و نومیدی می‌کنند درک کرد چون در مقام نمایندگان ملت تا الان داستانی برای روایت کردن آن به عموم مردم ندارند آن هم مردمی که در کمتر از 48 ساعت دو بار شوکه شدند یک بار وقتی که دو شهروند اردنی ناجوانمردانه به قتل رسیدند و دوم وقتی که قاتل آنها از استیضاح شدن گریخت.

این در حالی است که وزیر کشور اردن همان دوشنبه شب در تماس تلفنی با خانواده شهید محمد الجواوده که در حادثه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی کشته شد تاکید کرد که قاتل این حادثه بدون مجازات، هرگز اردن را ترک نخواهد کرد و قصاص خون شهدای این حادثه بر عهده حکومت است.

سکوت دولت اردن در بیان جزئیات این حادثه بسیار تاسف انگیز است اگرچه مطمئنا شرایط و ظرفیت اردن و میزان و سطح فشار اسرائیل و یا آمریکا در این قضیه مطرح است .

اما نارضایتی جامعه اردنی تنها به این دلیل نیست که از ماحصل ماجرا مطلع نیست یا بهانه‌هایی که آورده شده موضع گیری دولت را توجیه نمی‌کند بلکه برای این است که شهروندان اردن هیچ نفعی از اجازه دادن به قاتلان صهیونیست برای ترک اردن آن هم بدون اینکه هیچ سوالی از آنها پرسیده شود نصیبشان نمی‌شود.

این مساله باقی می‌ماند که به دولت اردن یادآور شویم که این مقاومت فلسطینی‌ها در قدس بود که گیت‌های الکترونیکی را جمع کرد و به دنبال این واقعیت دردناک، سوالی که مطرح می‌شود این است که پس به چه دلیلی خون اردنی‌ها در امان ریخته شد و به چه دلیل دستگاه عدالت و قانون اردن در بازجویی و مجازات قاتل صهیونیست که جنایتی پلید را بدون توجیه امنیتی مرتکب شد ناکام ماند.

در جریان یک حادثه تیراندازی در داخل سفارت رژیم صهیونیستی در «امان»، که یکشنبه‌شب به‌وقوع پیوست، 2 شهروند اردنی کشته شدند و یک صهیونیست زخمی شده‌ است. شمار کشته‌شدگان نخست یک نفر اعلام شده بود اما فرد دومی نیز ساعاتی بعد جان خود را از دست داد.

بر اساس تحقیقات انجام شده،دو شهروند اردنی که در این حادثه کشته شدند، به عنوان نجار برای برخی تعمیرات وارد ساختمان مسکونی سفارت شده بودند.

در همین حال،‌ منابع خبری بامداد سه شنبه گزارش دادند که کارکنان سفارت رژیم صهیونیستی در امان پایتخت اردن به سرزمین های اشغالی بازگشتند.

برخی رسانه ها از بروز تنش میان تل آویو و امان در پی این حادثه خبر دادند.

اردن از سال 1994 با اسرائیل در سطح سفیر مناسبات کامل دیپلماتیک دارد و سفارت اسرائیل در امان در 23 سال اخیر همواره فعال بوده است.

این حادثه در حالی رخ می دهد که اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی به تازگی شدت یافته است.

در همین حال عبدالله دوم شاه اردن که کشورش متولی مسجد الاقصی شمرده می شود در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستار کاهش تنش‌ها در مسجدالاقصی شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل