بازدید 25728
۷

بانوان ایرانی با مایوي اسلامی شنا می‌کنند

کد خبر: ۷۱۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷ 26 July 2017
طلسم حضور دختران سه‌گانه‌کار ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی هم شکسته شد. وزارت ورزش‌وجوانان دولت یازدهم، بعد از تلاش‌هایی که در زمینه گرفتن مجوز حجاب برای زنان بسکتبالیست، وزنه‌برداری و اسکواش در یک سال اخیر انجام داده، به‌تازگی در اقدام مهم دیگری، با حجاب تیم‌های ملی سه‌گانه بانوان موافقت کرده است.
 
به گزارش فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه (شنا، دو و دوچرخه‌سواری) در حالی از سال ٨٧ رسما کار خود را آغاز کرد که بانوان عملا به دلیل مشکل پوشش، هیچ‌گونه فعالیتی چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی در این رشته نداشتند.
 
مشکل این بانوان برای شرکت در مسابقات سه‌گانه، به دلیل رشته شنا بود که طبق موازین اسلامی و شرعی، اجازه فعالیتی به آنها داده نمی‌شد.
 
با توجه به این ممنوعیت، فدراسیون زمینه را برای حضور دختران و زنان در ورزش دوگانه که متشکل از دو و دوچرخه‌سواری بود، فراهم کرد تا رفته‌رفته با ایجاد فرهنگ‌سازی لازم، این سد از جلوی پای آنها برداشته شود.
 
حالا بعد از گذشت ٩ سال و پشت‌سرگذاشتن روزهای سخت، وزارت ورزش با پوششی که برای شناکردن این بانوان طراحی کرده، این مجوز را به آنها داده است تا از این پس، فعالیت خود را رسما در مسابقات داخلی و برون‌مرزی آغاز کنند.
 
زهرا بهشتی‌راد، سرمربی تیم ملی سه‌گانه زنان، از راه دشواری که او و همکارانش برای گرفتن تأییدیه لباس خانم‌های سه‌گانه‌کار در این سال‌ها رفته‌اند، به «شرق» می‌گوید: «واقعا فرایند طولانی‌مدتی را پشت سر گذاشتیم تا به اینجا رسیدیم. خوشبختانه ما هیچ مشکلی از طرف مسئولان کنفدراسیون آسیا و اتحادیه جهانی ورزش‌های سه‌گانه نداشتیم؛ چراکه آنها به حقوق مساوی و برابر زنان و مردان اعتقاد دارند و به ما گفته بودند، دختران شما با پوشش کامل هم می‌توانند در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند؛ اما به خاطر اینکه در داخل کشور در کل درباره شنای بانوان با محدودیت مواجه بودیم، خیلی زمان برد تا بتوانیم به این هدف برسیم».
 
او معتقد است پیگیری‌های معاونت جدید بانوان در دولت فعلی، نقش بسزایی در تأیید پوشش خانم‌های سه‌گانه‌کار داشته است: «از زمانی که فریبا محمدیان در سمت بانوان وزارتخانه منصوب شدند، خیلی زود پیگیر پوشش بانوان سه‌گانه‌کار شدند. ایشان با تدبیر لازم توانستند کار را جلو ببرند تا همه نهادهای مربوطه با این موضوع موافقت کنند».
 
لباسی که برای زنان سه‌گانه‌کار طراحی شده، با عنوان مایوي اسلامی از آن اسم برده می‌شود و بهشتی‌راد آن را این‌طور توصیف می‌کند: «لباسی که ما برای این بچه‌ها طراحی کردیم، شبیه لباس غواصی است و بلوز و شلوار آن کاملا به‌هم چسبیده است. یک کلاه جداگانه هم قسمت موی سر را می‌پوشاند. درنهایت، سارافونی هم در نظر گرفته شده که دخترهای ما باید روی این لباس بپوشند. به این صورت که وقتی در خط استارت قرار می‌گیرند، آن را روی لباس خود می‌پوشند که برجستگی‌های بدن را کامل می‌پوشاند. زمانی هم که می‌خواهند به داخل آب بروند، این سارافون را در می‌آورند و متقابلا وقتی هم به خط پایان رسیدند، آن سارافون را دوباره می‌پوشند تا مسابقه‌های دو و دوچرخه را شروع کنند».
 
اتفاق خوب آغاز فعالیت بانوان سه‌گانه‌کار، اینجاست که آنها بعد از شنیدن این خبر خوشایند، خیلی زود راهی مسابقات آسیای میانه در قزاقستان می‌شوند: «با توجه به اینکه خوش‌بین بودیم به‌زودی با پوششی که ارائه دادیم موافقت شود، برای رقابت‌های آسیای میانه ثبت‌نام کردیم تا این فرصت را از دست ندهیم. خدا را شکر، روز شنبه وزارت ورزش با این لباس موافقت کرد و بچه‌های ما مسابقات قزاقستان را از دست نخواهند داد و قرار است هفتم مرداد به این رویداد اعزام شوند».
 
سرمربی تیم ملی سه‌گانه بانوان امیدوار است شاگردانش بتوانند در این میدان خوب ظاهر شوند و به مدال هم دست پیدا کنند: «دختران ما در رقابت‌های بین‌المللی دوگانه حاضر شده‌اند و عنوان قهرمانی غرب آسیا را هم دارند. تمریناتشان را هم به‌طور شخصی در رشته شنا به‌طور مستمر انجام داده‌اند و آماده هستند. شکوه طیارخواجوی و عالمه‌سادات جباری، دو نماینده ما در قزاقستان هستند که عناوین چهارمی و پنجمی آسیا را در کارنامه دارند».
 
فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه با کار مهمی که برای بانوان انجام داده، می‌خواهد قدم‌های بزرگ‌تری هم بردارد. آنها به واسطه گرفتن این مجوز، می‌خواهند بانوانی را که تنها در رشته شنا فعال هستند؛ اما نمی‌توانند حضوری در رقابت‌های بین‌المللی داشته باشند، جذب این رشته کنند: «ما باید این اتفاق را به فال نیک بگیریم. درصدد هستیم فراخوانی بدهیم و خانم‌های شناگری را که به صورت حرفه‌ای شنا می‌کنند، دعوت کنیم تا بتوانند به‌واسطه تأیید این لباس، در میدان‌های بین‌المللی حضور داشته باشند. به‌هرحال، این امتیازی است که به دست آمده و ما باید از آن استفاده کنیم».
 
پیش از این، شیرین گرامی، سه‌گانه‌کار ایرانی، با لباسی که خودش سفارش داده بود، در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کرد. گرامی خودش شخصا در مسابقات ثبت‌نام می‌کرد و نتایج خوبی هم گرفته است. با تصویب این لباس، گرامی هم می‌تواند در آینده از سوی فدراسیون ایران در مسابقات حاضر شود.
 
*کشتی زنان با لباس مناسب
 
راه‌اندازی کشتی زنان در رشته‌های آلیش، کلاسیک و گراپلینگ، یکی دیگر از اتفاقات مهم ورزش بانوان ایران بوده که از سال گذشته با گرفتن مجوز حجاب آن، کار خود را شروع کرده است. اقدامی شجاعانه که به واسطه رسول خادم، رئیس بانفوذ فدراسیون کشتی در اتحادیه جهانی کشتی، صورت گرفت. او با طراحی این لباس، نه‌تنها خیلی زود توانست موافقت مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان را برای فعالیت زنان ایرانی در رشته کشتی بگیرد، بلکه این مسیر را با تدبیر درباره سران جهانی این رشته هم در پیش گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۷
دم همشون گرم ،چه مسئولان و چه خانمهایی که تو این جامعه با وجود این همه موانع و محدودیت در پیگیری اهدافشون اینقدر با اراده و محکم بوده اند
یه روز به الانمون میخندیم
حالا که با مایوی اسلامیه پس در تلویزیون نشون میدید یا نه هنوز؟
آفرین با همین فرمون پیش بریم انشااله پیروزیم میریم واسه المپیک .
بنده یک ایرانی از طبقه متوسط با تفکری مشابه بیشتر مردم ایران (حداقل از نظر خودم) هستم. داشتن پوشیدگی و وقار برای زن را می پسندم اما پوشش اجباری را درست نمی دانم و صدمه ای که این طرز تفکر دارد بیشتر است (اخرین نمونه ماجرای مجری معروف که برای اینکه مطابق ذاتش زندگی کند مجبور می شود چند هزار کیلومتر انطرف تر در سوئیس، پارک عمومی را حریم خصوصی فرض کند! تا بی حجابی اش را علیرغم وضعیتش در ایران، توجیه کند).
بگذریم. وقتی صحبت از حجاب صحبت می شود، مگر نه اینکه منظور از حجاب، مشخص نبودن برجستگی های اندام زن نیز هست ؟ خب گیریم که لباس یک تکه و سیاهی پوشیدید. ایا این لباس برای شنا می تواند گشاد باشد تا برجستگی های اندام زن مشخص نباشد؟ قطعا نیست.
بنابراین شتر سواری دولا دولا نمی شود. اگر اعتقاد به حجاب دارید این کلاه شرعی ها چیست؟ راست و حسینی بگویید با حجاب نمی شود شنا کرد. تمام
ورزشکاری که لباس استاندارد نمی پوشه توانش در رقابتها کاهش پیدا میکنه انتظار دارید مقام بیاره؟
چرا تو این همه کشور فقط ما مشکل داریم . چراااااااااااااااا؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر