بازدید 4222

ولع ترامپ برای معامله بزرگ با پوتین در سوریه

کد خبر: ۷۱۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 25 July 2017
رئیس جمهوری آمریکا که چیزی از الفبای سیاست و روابط بین الملل نمی داند تلاش می کند با رئیس جمهوری روسیه وارد معامله ای بزرگ در سوریه و خاورمیانه شود.

دونالد ترامپ که در زمان انتخابات الکترال 2016 هرگز شیفتگی خود را نسبت به ولادیمیرپوتین پنهان نکرده بود و از مهره های کرملین برای شکست هیلاری کلینتون درخواست کمک کرده بود ؛ تلاش می کند پیشنهادات وسوسه انگیزی به مسکو ارائه کند.

آمریکا در یک عقب نشینی فاحش از جنگ سوریه برنامه « حمایت از شورشیان میانه رو» را لغو کرده است. گفته می شود این اقدام نتیجه مذاکره 3 ساعته اما غیر رسمی ترامپ با پوتین در حاشیه نشست گروه 20 (G20) بوده است.

بنا به گزارش واشنگتن پست ، «ریموند توماس» رئیس ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا یک روز پس از آنکه «مایک پمپئو» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) اعلام کرد با وجود بشار اسد در راس قدرت، منافع آمریکا در سوریه تامین نخواهد شد، توقف طرح تجهیز و آموزش گروه‌های معارض سوری را تائید کرد؛ طرحی که بی شک به تقویت جایگاه بشار اسد منجر می‌شود.

برخی منابع دولتی که هفته گذشته از تصمیم جدید واشنگتن خبر داده بودند، رویکرد جدید آمریکا برای پایان دادن به تجهیز شورشیان را ناشی از خواست ترامپ برای بهبود روابط با روسیه اعلام کردند.

تغییر سیاست آمریکا را می‌توان از منظر راهبردهای دیگری ارزیابی کرد.عواملی همچون استقرار 10 پایگاه نظامی آمریکایی در شمال سوریه و شکل گیری اتحاد با مبارزان کرد، یگان‌های مدافع خلق و سوریه دمکراتیک به عنوان همپیمانان جدید آمریکا در سوریه و منطقه مطرح و به عنوان تکیه گاه‌های جدید ایالات متحده ارزیابی می‌شود.

واشنگتن پست تاکید می کند که سیاست جدید ترامپ در سوریه را نشان دهنده علاقه رئیس جمهوری آمریکا «برای یاقتن راه‌هایی برای کار با روسیه» و «به رسمیت شناختن محدودیت نفوذ و اراده واشنگتن برای حذف بشار اسد از قدرت» تحلیل کرده است.

روزنامه فرانسوی لوموند نیز با اشاره به گزارش رسانه‌های آمریکایی دیدگاه جالبی را بیان کرده و می نویسد: برنامه پشتیبانی از نیروهای معارض سوری که از چهار سال پیش تاکنون دنبال می‌شود، به ویژه از زمان دخالت نیروهای مسلح روسیه در حمایت از بشار اسد در سال 2015، بجز ضربه ای محدود، دستاوردی نداشته است.

ورای تمام آنچه که گفته شد ؛ براساس نظریه سازه انگاری ، شخصیت دونالد ترامپ موجب تلاش آمریکا برای معامله و حتی قمار روی موضوعات خاورمیانه با روسیه شده است.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تحلیل این بده و بستان ضمن پیش کشیدن «نقش پنهان ملانیاترامپ در روابط کاخ سفید با کرملین» و «شکست سیاست های اوباما در جنگ نیابتی با پوتین» بیان کردند که «ترامپ پیشنهاد تجزیه سوریه را به پوتین» داده است اما در نهایت « تهران از موضوعات مرتبط با دمشق مطلع شده است.
محبی نیا در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت

عقب نشینی ترامپ از نبرد با آمریکا در جنگ سوریه

جهانبخش محبی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل پایان برنامه سیا در حمایت از مخالفان بشار اسد گفت: برای شناخت اقدامات و راهبرد ایالات متحده باید این نکته را در نظر گرفت که آمریکا تمام مناسبات و رفتارهای واشنگتن را براساس زور تنظیم می کنند بنابراین اقدامات آنها باید در همین سطح تحلیل و بررسی شود.

نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی گفت:  آمریکایی ها تا زمانی که با ابزار زور بتوانند خواسته های خود را محقق کند تلاش دارند اعمال فشار را از راه های گوناگون نظیر تحریم یا حمایت از نیروهای نظامی مخالف عملیاتی کنند.

وی در ادامه افزود: به محض از دست رفتن توانایی استفاده از زور ، واشنگتن دست به عقب نشینی می زند.

نایب رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس گفت: با اطمینان می توان بیان داشت که آمریکا فاقد وجاهت و فاکتورهای استفاده از زور برعلیه دولت قانونی سوریه هستند و دیگر نمی توانند از تعیین سرنوشت دمشق صحبت کنند.

وی تصریح کرد: در بین شورشیان سوری و تروریست های تکفیری به وضوح سرخوردگی و استیصال نسبت به وعده آمریکا درباره پیروزی سریع شکل گرفته است.

محبی نیا گفت: صدام با همراهی آمریکا علیه ایران اعلام جنگ کرد مدعی شد ظرف چند روز تهران را فتح خواهد کرد اما همه دیدند که آنها در 8سال جنگ تحمیلی به وجبی از خاک کشورمان دست نیافتند اما امروز می بینیم که آمریکا از آن گاف محاسباتی درس عبرت نگرفته تا در جنگ سوریه عملا شکست بخورد.

وی تاکید کرد: آنچه که در جنگ سوریه شاهد آن هستیم در حقیقت وقوع جنایت علیه مردم سوریه توسط گروه های شورشی و تروریست های تکفیری است.

این نماینده مجلس دهم با پیش کشیدن آزادی موصل در عراق و پاکسازی کامل حلب در سوریه گفت: شکست های بزرگ تروریست ها که ظرف چند ماه اخیر موجب تغییر فرم جنگ و شکست راهبردهای آمریکا شده است.

وی تاکید کرد: تاثیرات پیروزهای زنجیره ای ائتلاف متحدین دمشق ، ارتش عراق و حشدالشعبی با گذشت زمان ابعاد گسترده تری به خود خواهد گرفت.

تاثیر ملانیاترامپ بر تغییر رفتار کاخ سفید

محبی نیا گفت: نگرانی بزرگ واشنگتن این است که دونالد ترامپ دارای هوش و ذکاوت سیاسی در عرصه بین المللی نیست و حکومت ایالات متحده نگران بازی خوردن کاخ سفید از کاخ کرملین در سوریه است.

وی تصریح کرد: ترامپ در عمل اقدامی را علیه پوتین انجام نداده است و کنگره آمریکا برای حل این مسئله با تصویب تحریم های سخت گیرانه به دنبال جبران است.

نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در مجلس گفت: معضل اساسی آمریکایی ها اینجاست که ملانیاترامپ،همسر ترامپ دارای پیوندهای عجیبی با سیاست های آمریکا است تا جایی که ما سنگینی این موضوعات را در جنگ سوریه مشاهده می کنیم.
نشست خبری کمال دهقانی فیروزآبادی

لغو جنگ نیابتی اوباما با روسیه

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل لغو حمایت سازمان جاسوسی آمریکا CIA  و پنتاگون از شورشیان سوری گفت: دونالد ترامپ در تمام ابعاد سیاست خارجی آمریکا تلاش می کند شیوه های متفاوتی را عملیاتی کند که این رویکرد شامل حال سوریه نیز می شود.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: اوباما ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا معتقد بود که از طریق جنگ نیابتی و حمایت از شورشیان می تواند به پیروزی در جنگ سوریه دست پیدا کند اما امروز می بینیم که با گذشت نزدیک به 6سال علی رقم هزینه های سنگین پنتاگون به نتیجه مشخصی دست نیافته اند.

وی در ادامه افزود: مسئله مورد توجه ترامپ این است که ایران و روسیه در جنگ سوریه عملا نبض امور را در دست گرفته اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: لغو حمایت آمریکا از شورشیان را باید ضربه ای کشنده به مهره های تحت حمایت واشنگتن در جنگ با بشاراسد قلمداد کرد که جای پای روسیه و ایران را محکم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تغییر رفتار آمریکا در جنگ سوریه را نباید موضوع عجیبی دانست زیرا واشنگتن فارغ از نوع نگاه اوباما یا ترامپ دچار سرخوردگی شده است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این که شورشیان در جنگ سوریه دچار چند دستگی هستند ، گفت: عربستان و امارات با رویکرد سلفی در مقابل ترکیه و قطر با رویکرد اخوانی علیه بشاراسد دست به اسلحه برده بودند اما پس از مجادله ریاض با دوحه دیدیم که این گروه ها نیز با یکدیگر وارد منازعه شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: درگیری های درونی گروه های شورشی نشان داد که آمریکا در کوران جنگ سوریه بر روی یخ یادگاری نوشته بوده است.

این نماینده مجلس دهم گفت: ترامپ برای جبران شکست  اوباما، ضمن ارائه مشوق هایی نظیر اوکراین به دنبال معامله با روسیه در جنگ سوریه است.

وی همچنین بیان داشت: رژیم صهیونیستی در جریان تبادلات آمریکا و روسیه درباره سوریه تلاش می کند همراه با انجام حملات موشکی به خاک این کشور تلاش می کند از طرفین تضمین هایی کسب کند.

گفتنی است که  پس از یک هفته از دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست اجلاس جی 20 در هامبورگ، خبرها حاکی از آن است که این دو رئیس جمهور در این دیدار سه ساعته، درباره سوریه تصمیم های مهمی گرفته اند.

 اخبار حاکی از آنست که پس از ملاقات مذکور، قرار شده است که سازمان سیا حمایت ها و کمک های نظامی خود را به شورشیان سوری و مخالفان اسد به طور کامل قطع کند؛ مسئله‌ای که داد سیاستمداران آمریکایی را در آورده و بسیاری از دمکراتها و حتی جمهوریخواهان، آنرا عقب نشینی مستقیم آمریکا تلقی می‌کنند.
جلیل رحیمی جهان آبادی

پیشنهاد تجزیه سوریه برای منافع آمریکا و روسیه

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: تحمل هزینه و وضعیت جنگ سوریه برای کشورهای خاورمیانه ، آمریکا و روسیه سخت شده است.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر خسارت های مالی و جانی در جنگ سوریه مسئله کشورهای اروپایی درباره بحران پناهجویان و فشار افکارعمومی در کشورهای غربی نیز به معضل برای آنها تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: چشم انداز مبهم جنگ سوریه منجر به شکل گیری فضایی شده است که باید این مسئله هرچه سریع تر حل شود.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: آمریکا و روسیه در این که باید امنیت رژیم صهیونیستی در پی تحولات خاورمیانه تامین شود ، دارای دیدگاه مشترکی هستند. روسیه بنا به دلایلی نمی خواهد امنیت تل آویو به خطر افتد .

وی تصریح کرد: آمریکا به طور موقت نیازمند برخی شورشیان جنگ سوریه همانند ارتش آزاد هستند تا حکومت بشار اسد را ساقط کنند اما کرملین منافع خود را تنها در ابقای بشاراسد در دمشق می بینید.

رحیمی جهان آبادی گفت: به نظر می رسد که طرفین به این نتیجه رسیده اند که وضع موجود در جنگ سوریه نمی تواند ادامه پیدا کند و این کشور را باید به سمت تجزیه هدایت کنند.

وی تاکید کرد: واشنگتن در پیشنهاد تجزیه سوریه ظاهرا به دنبال تامین امنیت ترکیه است و از طرفی در مناطقی با ادامه حضور حامیان بشار اسد ، منافع روسیه را محقق کند.

این نماینده مجلس دهم گفت: تقسیم بندی سوریه با منافع روسیه در بندرلاذقیه و حضور آمریکایی ها در مناطق هم مرز با سرزمین اشغالی در مذاکرات ترامپ با پوتین مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: مسائل محرمانه بین کاخ سفید و کرملین درباره جنگ سوریه موضوعی است که آینده دمشق را تحت تاثیر قرار می دهد اما براساس خبرهایی که درز کرده می توان گفت که آمریکا و روسیه به تفاهم دست یافته اند.
مرتضی صفاری نطنزی

اطلاع تهران از مذاکرات کاخ سفید با کرملین

مرتضی صفاری نطنزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  ضمن اشاره به لغو برنامه سیا و پنتاگون در حمایت از شورشیان جنگ سوریه گفت: اقدامات و برنامه های ایالات متحده در طول جنگ شش ساله سوریه به هیچ نتیجه مشخصی دست نیافته و تنها به تشدید ناامنی ها دامن زده است.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی گفت: دونالد ترامپ به دلیل خصلت تجارت مسلکی که دارد نمی خواهد هزینه های گزافی که آمریکا در دوران اوباما متحمل شده بود را بپردازد و  می خواهد ریخت و پاش سیا CIAدر حمایت از«شورشیان میانه رو» را متوقف کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا مشخصا در جنگ سوریه تلاش می کند به هرقیمتی از مهلکه فرار کند و در این راه دل روسیه را هم به دست آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با پیش کشیدن 2 دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست G20 ، گفت: دونالدترامپ در دیداری که با ولادیمیرپوتین داشت در حوزه مناطق امن به تفاهم هایی دست یافت و روس ها نیز گزارشاتی را به تهران ارائه کرده اند.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها باطرح موضوعاتی نظیر تضاد منافع روسیه با ایران یا حتی بروز اختلاف بین مسکو و تهران در جنگ سوریه به دنبال شیطنت و عملیات روانی هستند.

صفاری نطنزی گفت: نفع آمریکا درایجاد شکاف بین ائتلاف متحدین دمشق است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که مسکو درباره تفاهم های صورت گرفته با ترامپ به تهران اطلاع رسانی کرده اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر