بازدید 3870

بررسی صلاحیت کاندیداها نیاز به بازنگری دارد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: مهلت کافی در اختیار شورای نگهبان جهت بررسی صلاحیت کاندیداها و اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده وجود ندارد.
کد خبر: ۷۱۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 25 July 2017
محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، در خصوص جلسات مشترک مجلس، دولت و شورای نگهبان پیرامون لایحه جامع قانون انتخابات، اظهار داشت: سال گذشته به همراه تعدادی از نمایندگان با اعضای شورای نگهبان دیدارهایی را برگزار کردیم ولی ادامه پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه نکات زیادی وجود دارد که لازم است در قانون جامع انتخابات لحاظ شود، افزود: قانون جامع انتخابات همه قوانین مرتبط با قوانین را به صورت جامع تجمیع می‌کند و مقررات مشترک و اختصاصی هر انتخابات دیده شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرایند بررسی صلاحیت کاندیداها از جمله موضوعات چالش برانگیز است، بیان کرد: در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پیرامون بررسی صلاحیت کاندیداها چالش‌هایی وجود دارد.

صادقی با بیان اینکه حقوقدانان شورای نگهبان نیز معقتدند بخش بررسی صلاحیت کاندیداها نیاز به بازنگری دارد، متذکر شد: طول دوره بازه زمانی که ثبت نام آغاز می‌شود تا مرحله‌ای که تایید صلاحیت نهایی صورت می‌گیرد، بسیار کوتاه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهلت کافی در اختیار شورای نگهبان جهت بررسی صلاحیت کاندیداها وجود ندارد، ادامه داد: از سوی دیگر برای داوطلبان نیز فرصت دفاع و پیگیری وجود ندارد و این مهم نیازمند مهلت بیشتری است.

وی با بیان اینکه شفافیت در فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات‌های مختلف نیز باید در قانون جامع انتخابات مدنظر قرار گیرد، افزود: علاوه بر اینکه در سیاست‌های کلی انتخابات تاکید شده که دلایل رد صلاحیت کاندیداها باید مستندا به آن‌ها اعلام شود، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بر این مهم تاکید دارد که رد صلاحیت افراد باید مستدل و همراه با مدرک باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای داوطلبان رد صلاحیت شده باید فرایند عادلانه، منصفانه و بی‌طرفانه‌ای جهت دفاع وجود داشته باشد، گفت: به تعبیر یکی از حقوقدانان شورای نگهبان، با یک فرایند ترافعی باید فرد بتواند اعتراضات خود را اعلام کند و در یک مرجعی با معیارهای حقوقی مشخص به آن رسیدگی شود، زیرا این موضوع یکی از ضعف‌هایی است که وجود دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه قانون جامع انتخابات به نقش احزاب در انتخابات، بیان کرد: اگر احزاب در انتخابات نقش آفرین باشند، دوره پالایشی با رقابت‌های درون حزبی طی می‌شود و به این ترتیب شاهد تعداد بالای کاندیداها نخواهیم بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار