بازدید 4697
۱
گزارش

اختلاف سه برابری بودجه کشتی بافوتبال/خادم179 میلیارد،تاج 60 میلیارد!

بودجه فدراسیون کشتی در سال ١٣٩٦، ١٧٥ میلیارد تومان است. سهم دولت در بودجه نقدی فدراسیون حدودا ١٢ درصد است.از بودجه 60 میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال تا بودجه 175 میلیارد تومانی کشتی اختلاف زیادی وجود دارد
کد خبر: ۷۱۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ 25 July 2017
شاید شنیدن این موضوع که بودجه فدراسیون های فوتبال و کشتی ایران اختلاف فاحشی با هم دارد، در ابتدا زیاد مورد توجه قرار نگیرد؛ اما وقتی این اختلاف به سه برابر آن هم به سود کشتی می رسد کمی عجیب می شود.

به گزارش تابناک ورزشی، رشته های فوتبال و کشتی در میان تمام ورزش دوستان ایرانی به نسبت سایر رشته های ورزشی از اهمیت و طرفداران بیشتری برخوردار است. شاید به جرات بتوان گفت محبوب ترین رشته های ورزشی همین فوتبال و کشتی هستند و پیرو آن در چند سال گذشته والیبال هم طی درخششی که در لیگ جهانی داشت توانست جایگاه خوبی برای خود از نظر اهمیت پیدا کند. 

آنها که ورزش را به خصوص در ایران پیگیری می کنند خوب می دانند در حال حاضر برحسب شرایط جهانی و تعدد رقابت ها و تورنمنت های بین المللی فوتبال به نسبت رشته های ورزشی دیگر، از طرفداران و اهمیت بیشتری برخوردار شده است که این موضوع میان ایرانی ها نیز جا افتاده است تا جایی که پرداخت و توجه به فوتبال به نسبت رشته ورزشی اول ایران که کشتی نام دارد، بیشتر شده و این واقعیت غیر قابل کتمان است اما در این بین صحبت های اخیر رئیس فدراسیون کشتی و همچنین اتفاقاتی که در آخرین مجمع سالیانه فدراسیون فوتبال در قبال بودجه این دو رشته ورزشی محبوب رخ داد، تبعیضی را به اثبات رساند که جای بسی تامل دارد.

اختلاف سه برابری بودجه کشتی بافوتبال/خادم179 میلیارد،تاج 60 میلیارد!

رسول خادم رئیس محجوب فدراسیون کشتی در آخرین گفتگوی مفصل خود پیرامون شرایط این رشته ورزشی به واقعیت عجیبی در خصوص بودجه مصوب این فدراسیون از سوی وزارت ورزش پرداخت که جالب توجه بود. خادم در همین ارتباط به روزنامه شرق گفت:« بودجه فدراسیون کشتی در سال ١٣٩٦، ١٧٥ میلیارد تومان است. سهم دولت در بودجه نقدی فدراسیون حدودا ١٢ درصد است، این آن چیزی است که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان می‌توانند به فدراسیون بدهند، البته اگر صددرصد تخصیصش صورت بگیرد، می‌شود ١٢ درصد. ما طبیعتا باید ظرفیت‌های جدیدی برای اجرای برنامه‌های کشتی، خارج از کمک‌های مالی دولت برای فدراسیون کشتی تعریف می‌کردیم و ...».

اما این ادعا چرا عجیب به نظر می رسد چون با نگاهی به بودجه مصوب برای فدراسیون فوتبال به عنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی حال حاضر ایران نشان می دهد که کشتی سه برابر فوتبال بودجه دارد! در آخرین مصوبات مجمع فدراسیون فوتبال که یکی، دو ماه پیش با حضور داورزنی معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش برگزار شد، بودجه سال 1396 فوتبال ایران رقمی در حدود 60 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که با نگاهی به بودجه 175 میلیارد تومانی فدراسیون کشتی رقمی بسیار ناچیز محسوب می شود آن هم با این هجمه از فشار و انتظاراتی که اهالی ورزش از رشته فوتبال در مجامع بین المللی دارند.

فدراسیون فوتبال در حالی یک سوم بودجه فدراسیون کشتی را برای سال پیش رو در اختیار دارد که باید تیم ملی ایران را برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه آماده کند. تورنمنتی که حالا همه انتظار دارند کارلوس کی روش و شاگردانش بتوانند زمینه صعود از مرحله گروهی را فراهم کرده و برای اولین بار در تاریخ خود جزو تیم های صعود کننده قرار بگیرند؛ از این رو انتظار می رفت وزارت ورزش و جوانان در قیاس میان رشته های محبوب ورزشی و افتخارآفرین بودجه ای هم سطح با کشتی برای فوتبالی ها در نظر می گرفت نه ...

در این که رشته ورزشی کشتی نیز در میان اهالی ورزش به خصوص جوانان ایرانی از اهمیت و توجه بسیاری برخوردار است، هیچ جای شک و تردیدی وجود ندارد اما این که بودجه فدراسیونی مثل فوتبال آن هم در سال منتهی به جام جهانی با این سطح انتظار، یک سوم بودجه فدراسیون کشتی باشد (که سال هاست در رقابت با سایر کشورهای صاحب سبک در این رشته ورزشی به توفیق چندانی نرسیده) کمی جای ابهام دارد. مسلما از بودجه 60 میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال تا بودجه 175 میلیارد تومانی کشتی اختلاف زیادی وجود دارد؛ آن هم در برهه ای که هزینه های سرسام آور آماده سازی تیم ملی فوتبال و برگزاری بازی های تدارکاتی مناسب با تیم های بزرگ جهان فوتبال قطعا هزینه ای دو تا سه برابری نسبت به بودجه در نظر گرفته شده را می طلبد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کشتی ورزش است وافتخارآفرین . راه ورسم جوانمردی می آموزد. ولی فوتبال ورزش نیست ،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر