بازدید 2438

ترکیه ۱۷ کارمند روزنامه مخالف اردوغان را محاکمه می‌کند

۱۷ مدیر و خبرنگار یکی از روزنامه‌های مخالف رئیس جمهور ترکیه قرار است پس از ۸ ماه حبس، محاکمه شوند.
کد خبر: ۷۱۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 24 July 2017
 ۱۷ مدیر و خبرنگار یکی از روزنامه‌های مخالف رئیس جمهور ترکیه قرار است پس از ۸ ماه حبس، محاکمه شوند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که بازداشت مخالفان و منتقدان توسط مقام های ترکیه با انتقادات گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی به خصوص اتحادیه اروپا روبرو شده است، 17 مدیر و خبرنگار روزنامه مخالف جمهوریت قرار است امروز دوشنبه محاکمه شوند. این افراد 8 ماه گذشته نیز پشت میله های زندان بوده اند.

بر اساس این گزارش سرکوب روزنامه نگاران و رسانه های خبری در ترکیه به خصوص پس از کودتای نظامی نافرجام سال گذشته، انتقادات وسیعی را نسبت به وضعیت آزادی بیان و مطبوعات در این کشور به راه انداخته است.

این فعالان رسانه ای از اکتبر سال گذشته تاکنون در چارچوب وضعیت فوق العاده اعلام شده پس از کودتای جولای 2015 میلادی، بازداشت شده اند.

مخالفان بر این باورند که وضعیت فوق العاده به بهانه سرکوب منتقدان و مخالفان دولت اردوغان اعلام شده و این روزنامه نگاران در صورت محکومیت نهایی احتمالا 43 سال پشت میله های زندان خواهند بود.

محاکمه این افراد یک آزمون بزرگ برای وضعیت آزادی مطبوعات در ترکیه خواهد بود که در شاخص آزادی رسانه های خبری که اخیرا از سوی گزارشگران بدون مرز منتشر شده در رتبه 155 جهان قرار دارد. شاخص آزادی مطبوعات در ترکیه حتی پایین تر از بلاروس و جمهوری دموکراتیک کنگو است.

بر اساس اعلام یک گروه حامی آزادی مطبوعات موسوم به "پی 24"، بیش از 166 روزنامه نگار هم اکنون در ترکیه پشت میله های زندان هستند که اکثر آنها به بهانه وضعیت فوق العاده بازداشت شده اند.

اردوغان طی ماه جاری تاکید کرده است که تنها 2 خبرنگار واقعی اکنون در ترکیه پشت میله های زندان هستند.

روزنامه جمهوریت از سال 1924 میلادی تاکنون در ترکیه منتشر می شود و قدیمی ترین رسانه در این کشور به شمار می رود. این یکی از معدود رسانه ای خبری مخالفان ترکیه به شمار می رود که دیدگاه های مخالف اردوغان و دولت ترکیه دارد.

طی یک سال گذشته ترکیه بیش از 50 هزار نفر را بازداشت کرده و بیش از 150 هزار نفر دیگر را از کار برکنار یا تعلیق کرده است.

دولت ترکیه بر این باور است که پاکسازی و تصفیه برای مقابله با چالش های امنیتی کاملا لازم و ضروری است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر