بازدید 20577

دریاچه «پریشان» سبز شد!

پریشان خشکیده این روزها سبز شده و بسترش به رویشگاه گیاهان و درختچه ها تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۱۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 24 July 2017
پریشان یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است.

به گزارش مهر، دریاچه پریشان در طول تاریخ با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده و به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی کازرون همواره مردم نقاط مختلف ایران به ویژه استان فارس را به سوی خود جلب می کرد.

 
 
این دریاچه طی چند سال گذشته همانند دیگر دریاچه های استان فارس به طور کامل خشک است و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

اما اکنون خبر رسیده که بستر دریاچه به جای اینکه محلی برای جاری شدن آب باشد، فضایی شده برای رویش گیاهان و درختچه ها و اکنون بستر پریشان به کلی سبز شده است.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون آخرین وضعیت دریاچه پریشان گفت: اکوسیستم بخش شرقی تالاب پریشان با میزان دبی بسیار کم چشمه جمشیدی و پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی، چمنزارهای وسیع و زیبای خود را با از دست دادن بخش هوایی (سبزینه) و ریشه به حالت نهفته فرو برده به گونه ای که هم اکنون این دریاچه سبز شده است.

 
 
علمدار علمداری با اظهار نگرانی از رویش گیاهان و سبز شدن کامل پریشان بیان کرد: درختچه های گز با توجه به پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند، تنوع زیستی جانوری در این بخش محدود به چند گونه پرنده بومی مانند گاوچرانک، دراج و زیستمندانی مانند لاک پشت و... شده است.

وی افزود: مهمترین اتفاق در سطح وسیع تالاب صورت گرفته که از غرب تا شمال و جنوب بستر تالاب کاملا از گونه هایی گیاهان نمک دوست (هالوفیت) از خانواده کنوپودیاسه(اسفناجیان) پوشیده شده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اظهار نگرانی از اینکه احیای دریاچه در آینده با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد، تاکید کرد:  در زمان بارش باران برخی از چشمه های دریاچه آبدار شده و بلافاصله با گرم شدن هوا خشک می شود.

 
 
وی ادامه داد: این دریاچه نیز مانند سایر دریاچه های استان فارس بیش از یک دهه هست که خشک بوده و با ادامه این روند احیای آن در آینده با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد زیرا هر چه بیشتر از خشک شدن آن می گذرد شرایط برای بازگشت اکوسیستم دریاچه دشوار تر می شود.

علمداری با انتقاد از روند کشاورزی در این محدوده اظهار کرد: با وجود اینکه استان فارس با پدیده کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند اما همچنان شاهدیم که در نقاط مختلف استان از جمله اطراف دریاچه پریشان کشاورزی به صورت گسترده کشاورزی می شود و هیچگونه عزم جدی برای جلوگیری از کشت محصولات آب بر وجود ندارد.

وی با اشاره به بیلان منفی آبها زیرزمینی در استان فارس گفت: برخی از چاه های غیرمجاز اطراف دریاچه پریشان مسدود شده اما تاثیر آن چنانی در کاهش استفاده از آبهای زیرزمینی نداشته زیرا از چاه های مجاز نیز آب زیادی برداشت می شود که بسیار نگران کننده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست بیان کرد: با ادامه این روند نمی توان انتظار داشت که حداقل تا ۱۰ سال آینده شرایط برای احیای دریاچه پریشان فراهم شود از این رو باید مسئولان ذی ربط برای مدیریت کشاورزی در سطح استان اقدام کنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱
این دریاچه یک روزی زیباترین دریاچه ایران بود. حفر چاه های غیر مجاز و مجاز در حریم این دریاچه باعث مرگ آن شده است. چاه های غیر مجاز اطراف این دریاچه با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده اند ...!
بازم خوبه سبز شده اگه سبز نمی شد گردوخاک میشد.
و قصه "پريشاني" اين ملك همچنان ادامه دارد ....
خدایا شکرت که این روزا رو هم دیدیم
فت با رکل الله .... اینم خرابش کردین ... سوژه بعدی چیه ؟
بین دریاچه ها ژن خوب نداشته
ای درختان تنومند کشورم ایران سوزدرون شما را با گوشت و پوست و استخوان لمس می کنم .پژمردگی شاخه و برگ شما از هجوم گرما زاده بی فکری است.رانت خوار بی دین تیشه بدست افتادن شما را انتظار می کشد.
ناراحت نباشید به زودی عزیزان این سبزی را هم می خشکانند و روی دریاچه خشکیده اپارتمان های سر به فلک کشیده خواهند ساخت.انوقت ما طبیعت را تنها در عکس ها و تصاویر خواهیم دید.من هر روز از خدا ارزوی مرگ می کنم تا از این زندگی پوچ و بی ارزش خلاص شوم.این دنیا نیست که بد است بلکه این انسان است که ان را بد کثیف و زشت و داغون و خراب می کند و طبیعت را از صفحه روزگار محو می کند.برای خودم متاسفم و امیدوارم بعد از مرگم دیگر شاهد جنایات این موجودات نباشم.
با درود. آيا فقط نيمه شمالي ايران زمين به جهت نزديكي بيشتر به پايتخت براي مسوولين قابل فهم و رسيدگي و پيگيري است؟ آيا فقط درياچه اروميه مهم است؟ كه در انتخابات هم به آبادي آن براي ايجاد هيجان تبليغاتي (و البته زيستي) توجه مي‌شود؟ درياچه‌هاي استان فارس (مهارلو، پريشان، بختگان و طشك) همگي خشك مي‌شوند و تبديل به كانون مشكلات فراوان در اكنون آينده. ولي نه ديده و نه شنيده‌ايم كه مسوول تراز اول مملكت حتي يكبار نام آنها، احياي آنها و يا اهميت آنها را به زبان آورد.! مسولين استان فارس هم كه همگي در خواب غفلت. چاه‌هاي ژرف كشاورزي، كاشت محصولات آب بر (انواع صيفي جات، برنج!!!و ...)، شيوه‌هاي سنتي و منسوخ آبياري و هزار ايراد ديگر. دريابيد اين استان كهن را. دريابيد تا دير نشده، دريابيد...
پریشانم ....
پریشانم ......
پریشان.........
مسولان شهرستان چرا به فکر پرکردن چاه های غیر مجاز نیستند در حال حاضر دریاجه و جنگل های شهرستان بخصوص جنگل های دشت برم در اثر کشت غیر قانونی و بیخیالی مسولانی که فقد به فکر خودشان هستند در حال نابودی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار