بازدید 30382
آسیب‌های نگفتن بیشتر است یا گفتن؟

مقایسه اطلاع‌رسانی عمل جراحی رهبر انقلاب با اطلاع رسانی درباره ادعای دستگیری دو مداح جوان!

در چند روز اخیر که این خبر غیر رسمی بین رسانه ای ها و حتی مردم عادی رد و بدل می شود، هر یک دلیلی برای دستگیری این افراد بیان می کنند. از موضوعات اخلاقی گرفته در گفت وگوها و خبرهای غیر رسمی در این خصوص تا ارتباط ناخواسته با یک عنصر وابسته به سرویس های اطلاعاتی خارجی. چرا برای حفظ سلامت روانی مردم و حتی خود نهادهای مسئول اطلاع رسانی درستی نمی شود؟
کد خبر: ۷۱۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ 24 July 2017
هیچ گاه حساسیت ماجرا نباید مانع از پنهان شدن آن و جلوگیری از اطلاع رسانی در خصوص یک واقعه بشود. شاید بتوان مسأله ای را در صورت حساسیت با ذکر ابعاد کمتری در رسانه ها بیان کرد، اما این بیان شدن در رسانه بهتر است، از جلوگیری از بیان یک واقعه، چون در این صورت، بازار شایعات و خبرهای غیر رسمی داغ می شود و آسیب های بسیاری به همراه دارد؛ نمونه آن را می توان در مسأله دستگیری مداحان ـ که به تازگی اتفاق افتاده ـ دید.

به گزارش «تابناک»؛ 17 شهریور ماه سال 1393 بود که حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی تحت عمل جراحی قرار گرفتند؛ عملی که قبل از شخص رهبری در آستانه‌ی عزیمت به بیمارستان برای انجام عمل جراحی، طی مصاحبه ای گفتند: من یک عمل جراحی دارم و اکنون عازم بیمارستان هستم.

حضرت آیت الله خامنه ای در گفت و گوی کوتاهی که پیش از عزیمت به بیمارستان برای انجام عمل جراحی انجام دادند، افزودند: البته جای نگرانی نیست. این به معنای آن نیست که مردم دعا نکنند، لیکن ان شاءالله جای نگرانی نیست و یک عمل خیلی معمولی و عادی است. ان شاءالله لطف خدای متعال شامل خواهد شد و کارها به خوبی پیش خواهد رفت.

رویه اطلاع رسانی درست و کاملا پیشگیرانه ای که برای جلوگیری از انتشار شایعات و اخبار غیر رسمی توسط رسانه های خارجی در خصوص عمل جراحی رهبر معظم انقلاب در دستور کار قرار گرفت، بسیار هوشمندانه بود و طی آن عنوان شد که ایشان به دلیل عارضه پروستات صبح (دوشنبه) 17 شهریور ماه 93 در یکی از بیمارستان های دولتی، عمل جراحی شدند که بحمدلله این عمل با موفقیت به پایان رسید.

پس از در پیش گرفتن این رویه درست و اصولی برای اطلاع رسانی از وضعیت جسمی مقام معظم رهبری، رئیس تیم پزشکی ایشان یعنی «دکتر علیرضا مرندي»، در مصاحبه اي آخرین وضعیت این عمل جراحی را تشریح کرده و ضمن ابراز رضايت کامل از عمل جراحي پروستات انجام شده، گفت: اين عمل جراحي بدون بيهوشي و با بي حسي موضعي انجام شد و وضعيت عمومي رهبر انقلاب اسلامي کاملا خوب و طبيعي است.

وي افزود: مدتي بود که اين عارضه در رهبر انقلاب ايجاد شده و نظر پزشکان اين بود که اکنون زمان مناسبي براي عمل است و رهبر معظم انقلاب نيز از نظر پزشکان معالج تبعيت کردند.

رئيس تيم پزشکي رهبر معظم انقلاب در خصوص فرآيند انجام عمل گفت: عمل مزبور صبح امروز و در مدت کمتر از نيم ساعت با بي حسي موضعي و بدون نياز به بيهوشي و بدون هرگونه عارضه اي انجام شد. رهبر انقلاب در طول عمل در هشياري کامل بودند و صحبت مي کردند و اکنون نيز در وضعيت خوبي هستند و از بنده خواستند که سلامت ايشان را به مردم ابلاغ کنم.

دکتر مرندی با اشاره به تأکيد رهبر انقلاب در خصوص انجام عمل در يک بيمارستان دولتي، افزود: رهبر انقلاب تأکيد داشتند که مزاحمتي براي ساير بيماران انجام نشود، لذا عمل صبح زود انجام شد.

مرندی در پاسخ به پرسشی درباره زمان ترخيص رهبر معظم انقلاب از بيمارستان نيز گفت: بطور معمول مراقبت هاي بعد از اين عمل براي همه بيماران بین 3 تا 5 روز در بیمارستان انجام می شود و در خصوص ايشان نيز همين روند طي خواهد شد.

وي ادامه داد: پس از ترخيص نيز مانند همه بيماران، در دوره نقاهت، محدوديت هاي بعد از عمل از لحاظ میزان فشار کاري وجود دارد و ايشان با اینکه فردي فوق العاده پر کار هستند، بايد برای چند هفته از فشار کاري خود کم و برخي کارها را نيز حذف کنند، البته اراده ايشان بر اين است که هر چه زودتر به حالت طبيعي بازگردند.

رئيس تيم پزشکي رهبر انقلاب همچنين از زحمات کادر پزشکي و پرستاران در انجام عمل جراحي و همچنين از دعاهاي خالصانه مردم ايران براي سلامتي رهبر معظم انقلاب قدرداني کرد.

پس از اطلاع رسانی دقیق رئیس تیم پزشکی نیز رؤسای قوا، مسئولان و شخصیت های سیاسی به دیدار ایشان رفتند که اطلاع رسانی دقیقی از این دیدارها نیز صورت می گرفت.

در این گزارش می خواهیم، این رویه صحیح و اصولی اطلاع رسانی را که درباره شخصیت اول ممکلت اتفاق افتاد، با برخی پرهیزهایی که بعضا از اطلاع رسانی در خصوص وقایع و اتفاقات جاری کشور شکل می گیرد، مقایسه کنیم؛ رویه ای که اگر در خصوص عمل حراجی رهبر معظم انقلاب صورت نمی گرفت، کار را به دست دیگرانی در خارج از کشور می انداخت.

اگر نبود آن شیوه درست و لحظه به لحظه از وضعیت عمل جراحی مقام معظم رهبری، بدون شک شایعات زیادی پیرامون بیماری و عمل جراحی ایشان شکل می گرفت و کار به دست رسانه های معاند انقلاب اسلامی می افتاد که خبرهای نادرستی را از وضعیت ایشان و شرایط کشور مخابره و در پی آن برای ایجاد مشکلات بیشتر تلاش می کردند.

حتی در خصوص ملاقات مقامات کشوری، مسئولان و شخصیت ها از رهبر معظم انقلاب می توانستند تعابیر مختلفی بکار ببرند که خیلی به مصلحت کشور نبود، اما در پیش گرفتن رویه اطلاع رسانی اصولی و صحیح، اظهار نظر رهبر معظم انقلاب، بیان نظرات رئیس تیم پزشکی ایشان و گزارش های لحظه به لحظه که نشان از سلامتی رهبری و ملاقات مقامات با ایشان داشت، فرصت را از دست فرصت طلبان گرفت و جای هیچ گونه شک و شبهه ای باقی نگذاشت.

هرچند در موضوع قیاس این دو مسأله مع الفارق است، اگر در خصوص رویه اطلاع رسانی بخواهیم بحث کنیم، اخیرا در جریان ادعاهای مطرح درباره دستگیری دو تن از مداحان، رویه نادرست به لحاظ خبررسانی از این ماجرا مشاهده کردیم.

این مسأله باعث شد، کار به دست بسیاری از رسانه های معاند و خارج از کشور بیفتد و هر کدام خبر، برداشت و تحلیل مورد نظر خود را پیرامون مسأله دستگیری برخی مداحان و دلایل احتمالی آن عنوان کنند؛ مسأله ای که باعث شد خبرهای ضد و نقیضی از این مسأله به گوش برسد.

در چند روز اخیر که این خبر غیر رسمی بین رسانه ای ها و حتی مردم عادی رد و بدل می شود، هر یک دلیلی برای دستگیری این افراد بیان می کنند. از موضوعات اخلاقی گرفته در گفت وگوها و خبرهای غیر رسمی در این خصوص تا ارتباط ناخواسته با یک عنصر وابسته به سرویس های اطلاعاتی خارجی.

به نظر می رسد، رها کردن عنان کار درباره اطلاع رسانی از چنین وقایع و اتفاقات به اندازه زیادی می تواند کشور را متضرر و خوراک برای رسانه های معاند و خارج از کشور فراهم کند. لذا اطلاع رسانی درست و اصولی می توانست علاوه بر اینکه ابعاد ماجرا را روشن می کند، به جدایی سره از ناسره در جامعه مداحان نیز کمک کند و همچنین فرصت را از فرصت طلبان بگیرد.

نهاد متولی این موضوع باید در همان آغاز دستگیری این افراد در صورت صحت خبر و همچنین مراحل فرا خواندن مطلعان، از جزئیات این مسأله (تا حدی که به مراحل مختلف تحقیقات آسیبی نرساند) رسانه ها را مطلع می ساختند و با در پیش گرفتن یک رویه صحیح اطلاع رسانی از حواشی و آسیب های احتمالی این موضوع که امروز بسیاری از آن حادث شده است، جلوگیری می کردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی