بازدید 5347

نواقص نظام سلامت: معاینه ۲۰ بیمار در یک ساعت!

کد خبر: ۷۱۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰ 23 July 2017
عضو کمیته علمی کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار، گفت: در حدود ۵ تا ۱۰ درصد پزشکان از مهارت آموزش به بیمار برخوردارند.

به گزارش مهر، دکتر حمیداله بهادر اظهار داشت: تحول در آموزش به بیمار برای رسیدن به نتیجه مطلوب درمانی و کاهش عوارض بیماری ها امری ضروری در کشور به شمار می رود که لازم است از سوی کارکنان خدمات سلامت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در اکثر کشورهای دنیا برنامه ریزی های مختلفی در این زمینه اجرا شده و اکثر فارغ التحصیلان رشته های مختلف پزشکی با اصول آموزش به بیمار آشنا هستند در حالی که این موضوع در کشور ما چندان مد نظر قرار نگرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: مهارت آموزش به بیمار توسط فارغ التحصیلان پزشکی باید مورد توجه قرار گیرد و حتما پزشکان واحدهایی درسی در این زمینه همچون پرستاران فرا گیرند. با این روش رسیدن به اهداف درمانی بهتر محقق خواهد شد.

بهادر با اشاره به اینکه حتی بسیاری از بیماران نحوه مصرف و چگونگی استفاده از داروهایشان را به درستی نمی دانند، گفت: این مسئله می تواند سبب بروز مشکلات زیادی برای بیماران شود به طور مثال فرد نمی داند دارو را باید قبل، بعد و یا حین غذا میل کند تا عوارض کمتری برایش داشته باشد بنابراین این مسئله نیز ضرورت آموزش به بیمار را نشان می دهد.

وی با بیان لازم است پزشکان زمان کافی برای ویزیت بیمار اختصاص دهند تا حداقل به تشخیص احتمالی بیماری برسند و اطلاعات لازم را به بیمار ارائه دهند، گفت: نظام سلامت در کشور دارای نواقصی بوده از جمله نبود وقت کافی برای ویزیت بیمار، به ویژه در مراکز دولتی و تحت پوشش بیمه که خدمات رایگان ارائه می شود و ازدحام مراجعه کننده وجود دارد و این مسائل سبب آسیب به بیماران خواهد شد.

عضو کمیته علمی سمینار آموزش بیمار در ادامه افزود: به طور استاندارد پزشک عمومی حداقل ۸ دقیقه و پزشک متخصص ۱۵ دقیقه زمان برای ویزیت بیمار باید اختصاص دهد در حالی که گاهی در برخی مراکز پزشکی در ساعت حدود ۲۰ بیمار ویزیت می شوند لذا علاوه بر کمبود وقت برای تشخیص بیماری، زمان لازم برای آموزش به بیمار نیز وجود ندارد.

بهادر با اشاره به اینکه تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد از پزشکان توانایی آموزش به بیمار را دارند، گفت: همچنین بانک اطلاعات بیماری ها در کشور ما هنوز کامل نیست تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی و سیاست گذاری انجام داد و به نتیجه رسید که چه اقدامات اساسی در راستای آموزش بیماران لازم است و یا چه تعداد پزشک در مورد یک بیماری در کشور نیاز داریم.

وی خاطر نشان کرد: البته وزارت بهداشت در جهت ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات بیماری ها گام هایی برداشته ولی هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب، نیاز به برنامه های جامع و مدونی در کشور داریم.

پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار ۴ تا ۶ مرداد ۹۶ در مرکز همایش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)برگزار می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
در کشور کانادا پزشک فقط ۴ بیمار را در ساعت ویزیت می‌کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
در کانادا دیگه چه کار هایی میکنند ؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
اکثر فوق تخصص ها در کشور خودمون هم در ساعت چهار نفر و گاها سه یا دو نفر را ویزیت میکنند،در هر صورت مرغ همسایه همیشه گاز تشریف دارند.
بعضی دکترها دو نفرو با هم ویزیت می کنند. به عبارتی در آن واحد دو مریض داخل اتاقش هستند. دلیلشم اینه که می خوان مریض مورد معاینه زود راهشو بکشه بره. متاسفانه قشر کثیری از دکترها فقط کنتور میندازن. هیچ مسئولیتی هم نه در قبال خوب شدن مریض و نه در قبال بدتر شدنش ندارند. البته میض ها هم کم مشکل ندارند. خدا نکنه بهشون بگی برو استراحت کن خوب میشی!
پاسخ ها
حسین
| Netherlands |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
سلام.
در سفری که به ایران داشتم دو سال قبل لازم پیش جراح و متخصص داخلی برم. یکی از بهترین متخصصای شهر ارومیه که به پنجه طلا مشهوراست.
همزمان با من 2 مریض دیگه هم داخل بودند به اضافه هر مریض 1 همراه.
خلاصه همه از مریضی هم اطلاع پیدا کردیم. اقای دکتر هم به قول خودشان که تعریف میکردند، روزا از ساعت 9 تا 2 مطب شخصی هیتند از 4 تا 8 شب بیمارستان و از 10 شب تا دو صبح هم مشغول جراحی.
اینم یادم رفت بگم دو نفر انترن هم پیشش کار میکردند.
نوبت ما هم که رسید مریضیم رو گفتم گفتم هلند پیش جند متخصص رفتم گفتند چیزی نیست . ایشون هم گفت مادامی که در هلند ازت ازمایش گرفتند و به نتیجه ای نرسیدن پس چیزیت نیس! ما هم اومدیم بیرون
پزشکی می خوام که با طمأنینه نیم ساعت برای من وقت بذاره ، همه صحبت ها و درد دل منو گوش کنه ، ماهی دو میلبون بیشتر هم حقوق نگیره !!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
احتمالا منظورت ماهی 200 میلیون کارانه
یا 20 میلیون حقوقه
ماهی 2 میلیون که حقوق منشی پزشکه عزیز جان
بارها شده به پزشک رفتم وزیر یک دقیقه کل ویزیت تموم شده
کلا پزشکها وجدان کاری ندارن.
ازکمبود مصنوعی وانحصاری که وزارت بهداشت با کم نگه داشتن ظرفیت دانشگاهها راه انداخته حداکثر استفاده رو برای کم فروشی وگران فروشی خدمات خودشون استفاده میکنن.بشکه های نخوت وخودپرستی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
چندان عجیب نیست
وقتی بچه های ما و شما صرفا به خاطر پرستیژ و پول و آینده و درامد درس می خوانند تا پزشک شوند شما انتظار داری خروجی این فرایند چه باشد؟!
در کلینیک فوق تخصصی بیمارستان الزهرا اصفهان که بزرگترین و معتبرترین بیمارستان در خاورمیانه می باشد پزشک اورلوژی که پزشک بسیار خوبی هم می باشد داخل مطب 4 مریض که با همراهشان 8 نفر می شوند بطور همزمان ویزیت می گردند این پزشک هنگام نوشتن داروهای مریض توضیحاتی به مریض قبلی میدهد و سئوالاتی هم از مریض بعدی می پرسه و علت شلوغی مطب ایشان به جهت ارزان بودن ویزیت کلینیک و البته خوب بودن پزشک جراح آنست که ناچار هستند خیلی ها به ایشان مراجعه کنند / هر 3 دقیقه میانگین وقتی است که برای هر بیمار گذاشته می شود . عدم مدیریت بیداد می کند
حسابش را بکن که از هر مریض هم درصدی کارانه نصیب پزشک یا جراح می شود.
کاملا به یک بیزینس درست و حسابی تبدیل شده ...
با سلام
بنده به عنوان یک پزشک مرکز درمانی خدمت دوستان عرض کنم موضوع این خبر نظام سلامت بود نه مطب های خصوصی. در مطب خصوصی پزشک به ازای هر بیمار پول دریافت می کند (Per Case) اما در مراکز درمانی تحت پوشش نطام سلامت پزشک حقوق ثابتی دریافت کرده و ربطی به تعداد بیمار ندارد. اما ما نیز مجبوریم در یک ساعت بیشتر از 20 بیمار ببینیم. علت: اگر کمی برای یک بیمار وقت بگذاریم و سعی در مشاوره صحیح بیمار داشته باشیم. افراد پشت در تقریبا قیام کرده و در را از جا کنده و می گویند چند دقیقه برای یک بیمار وقت می گذارید بس است دیگر.
این مورد برای خود بنده بارها تکرار شده است. که حتی به رئیس درمانگاه بنده شکایت می برند که بیمار ها را زیاد نگه می دارد و ما پشت در معطل شده ایم در حالی که بنده تنها دارم به وضع بیمار رسیدگی می کنم.
به هر حال این هم معظلیست برای ما پزشکان که اگر برای بیمار طبق قانون حداقل 8 دقیقه وقت بذاریم می گویند معطل شدیم. اگر وقت نگذاریم و سریع ویطیت کنیم می گویند بی وجدان.
شما خودتان قضاوت کنید.
پاسخ ها
هیوا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
اینکه تعداد زیادی مریض همیشه پشت درن هم به نقص و ناکارآمدی سیستم درمانی برمیگرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
رفتار یک پزشک را در مرکز تامین اجتماعی با رفتار همان پزشک در مطب شخصی اش مقایسه کنید
در اغلب موارد تفاوت زیادی می بینید
انگار مخصوصا طوری رفتار میکنند که اعتماد مردم از بیمارستان دولتی سلب و به سوی مطبهای شخصی جلب شود
متاسفانه بیشتر افرادی که پزشک میشن یا از قشر مرفه و پولدار هستن و یا پدر یا مادرشان معلم بودن که با *نا عدالتی* به رشته های پزشکی راه پیدا کرده اند. و از طرف دیگه فرزندان بیشتر مسولین توی این رشته ها ی پزشکی هستن برای همین جلوی گندکاری ها و حقوق های نامتعارفشون رو نمی گیرن.
ناعدالتی قشر پولدار و مرفه: خریدن طراحان سوال کنکور
ناعدالتی پدر و مادر معلم: درست درس ندادن بچه های مردم در دوران دبیرستان و در اختیار قرار دادن سوالات کنکور که توسط همکارانشان طرح شده به بچه های خودشان
* اگه حرف منو قبول ندارید آمار بگیرید ببینید چند درصد پزشک ها از این دو قشر هستند*
لعنت خدا بر کسانی که حق ضعیف ها رو میخورن.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
حاجی جان :
معمولا اگر تخلفی باشه خرید سوالات کنکور هسترنه خرید طراح سوال کنکو ر
سوالات کنکور در سازمان سنجش طرح میشه نه توسط همکاران معلم ها در هر شهر و روستا و... شاید چند نفر در تهران دسترسی داشته باشن .
مطمئنا د رکل کشور همه معلمها چنین امکانی ندارند
یکم آمار و اطلاعات خودت رو به روز کن بعد نظر بده
ناشناس
| - |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
بله شما درست میگی فقط
اونوقت طراحان سوال کنکور را چه جوری می خرن؟
مطمئنی طراح سوال خریده می شه و نه " سوال کنکور"؟

واقعا که با این تنگ نظری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
چی میگی؟!
قاعدتا این طور سیاست گذاری نشده این پزشکان هستند که سو استفاده میکنند مثلازمان پر کردن دندان یا جرم گیری یا حتی سونوگرافیرو در مطب خصوصی خودشون با بیمارستان دولتی مقایسه کنید مخصوصا طوری رفتار میکنند که اعتماد مردم از بیمارستان دولتی سلب و به سوی مطبهای شخصی جلب شود وگر نه دولت هیچ وقت بخشنامه نمیدهد که جرم گیری دربیمارستان تامین اجتماعی کمتر از یک دقیقه باشد۰
قاعدتا این طور سیاست گذاری نشده این پزشکان هستند که سو استفاده میکنند
واقعا متاسفم، هر پزشکی قسم نامه ای داره که باید بهش متعهد باشه و فرقی نمیکنه کجا خدمت میکنه ، توی بیمارستان دولتی خصوصی مطب و ..... این نوع از پزشکان نه تنها کم فروشی میکنند بلکه با ایجاد یک سیستم مافیایی از تمام امکانات مملکت "سوء" استفاده می کنند
پزشکان در کشورهای غربی از فرهیختگان واقعی کشورشان هستند که اول با مریضشان ارتباط عاطفی معنوی برقرار می کنند و بعد مداوا میکنند
البته هنگام تعیین تعرفه های پزشکی. اقایان باصطلاح اطبا میگویند برای مثلا این عمل پزشکی این مقدار زمان لازم است و بنابر این تعرفه ان باید بیشتر باشد اما در مقام عمل به یکدهم ان زمان نیاز دارند اخر انها خیلی حرفه ای هستند.
راهکار:
ایجاد پزشکیار برای مناطق محروم(لیسانس پزشکی) ، افزایش ظرفیت پزشکی ، ایجاد مقاطع تکمیلی برای سایر پروه های پزشکی ، افزایش بیمه همه گانی و نظارت بر جامه پزشکی و دندان پزشکی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار