بازدید 9189
پیمانه اقتصادی؛

از «خط و نشان جدید ترامپ برای تولیدکنندگان چینی» تا «نبض دلار در مرداد تندتر می‌شود یا کندتر؟»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی شاخص کل بورس و فرابورس در پایان تیرماه، سکه طرح جدید ارزان شد؛ طرح قدیم گران، دکل های نفتی در آمریکا خبرساز شدند، پیش بینی: تولید نفت اوپک ماه جاری بالاتر می‌رود، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول کاهش رشد اقتصادی عربستان، افت دلار در کانال 3700 و رسیدن یورو به 4400 تومان، پیش بینی ۷۲ درصدی برای ادامه رشد بهای طلا، گلایه های وزیر نیرو؛ قرار بود قیمت آب و برق آزاد شود و آخرین وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 23 July 2017
از «خط و نشان جدید ترامپ برای تولیدکنندگان چینی» تا «نبض دلار در مرداد تندتر می‌شود یا کندتر؟»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی شاخص کل بورس و فرابورس در پایان تیرماه، سکه طرح جدید ارزان شد؛ طرح قدیم گران، دکل های نفتی در آمریکا خبرساز شدند، پیش بینی: تولید نفت اوپک ماه جاری بالاتر می‌رود، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول کاهش رشد اقتصادی عربستان، افت دلار در کانال 3700 و رسیدن یورو به 4400 تومان، پیش بینی ۷۲ درصدی برای ادامه رشد بهای طلا، گلایه های وزیر نیرو؛ قرار بود قیمت آب و برق آزاد شود و آخرین وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ را در بر دارد.


سبزپوشی شاخص کل بورس و فرابورس در پایان تیرماه

اخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 31 تیرماه 96 با افزایش 508 واحدی به رقم 80 هزار و 670 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری در ادامه رشد هفته گذشته، شاهد روندی صعودی شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 167 واحدی به رقم 26 هزار و 551 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 128 واحدی، عدد 17 هزار و 669 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 97 واحد به رقم 13 هزار و 465 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.67 درصدی، افزیش 592 واحدی را رقم زد و به سطح 88 هزار و 802 واحد رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز حدود 0.5 درصد رشد داشتند. بر این اساس، شاخص بازار اول، با 526 واحد افزایش به رقم 56 هزار و 106 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان آخرین روز تیرماه با رشد 165 همراه بود و عدد 178 هزار و 124 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار فرابورس نیز شاهد رشد 0.37 درصدی شاخص کل بودیم. بر اساس این گزارش، در بازار فرابورس اولین روز هفته جاری، شاخص کل فرابورس با افزایش 3.4 واحد به رقم 923 واحد رسید.


سکه طرح جدید ارزان شد؛ طرح قدیم گران

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۱۴۰۰ تومانی به یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم با هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۶۹ هزار تومان رسید. به نقل از مهر، همچنین نیم سکه ۶۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۴۷ هزار تومان است.

خط و نشان جدید ترامپ برای تولیدکنندگان چینی

ترامپ تلاش می‌کند با محصولات تقلبی «ساخت آمریکا» به طور جدی مقابله کند. در همین راستا، کاخ سفید چند روز قبل اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با صدور گواهینامه برای کالاهای قانونی و اصلی آمریکا و برخورد شدید با محصولات وارداتی‌ که با بی‌انصافی برچسب «ساخت آمریکا» به روی خود زده‌اند، به دنبال راه‌هایی برای حمایت از محصولات ساخت آمریکا است. ترامپ که در کمپین انتخاباتی خود شعار احیای تولید آمریکا را به راه انداخته بود، گفت که دولت او بر «فروش آنلاین کالاهای خارجی که ثروت آمریکا را به یغما می‌برند» و به خرده‌فروشان آمریکایی صدمه می‌زنند، سخت خواهد گرفت.تحلیل گران، این موضع گیری ترامپ را یک خط و نشان جدید برای تولیدکنندگان چینی می دانند. روز چهارشنبه قرار بود ترامپ با تولیدکنندگان کوچک و متوسط در مورد این‌که چطور محصولات آنها را تایید کنند تا کالای تقلبی خارجی را از کشورشان بیرون کنند، مذاکره کند. یک مقام ارشد دولتی گفت: مثال‌های زیادی از محصولاتی وجود دارد که خارجی‌ها روی آن برچسب ساخت آمریکا زده‌اند و بدترین دشنام این است که آنها این کار را بعد از این که طراحی محصول را می‌دزدند انجام می‌دهند. به نقل از مهر، ایالات متحده سالانه 300 میلیارد دلار را به علت دزدی مالکیت معنوی کالاهای خود از دست می‌دهد که این طیف وسیعی از کالاها را، از نیمه‌هادی‌ها گرفته تا شلوارهای جین، در بر می‌گیرد.

دکل های نفتی در آمریکا خبرساز شدند!

تعداد دکل های نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی کاهش یافته است. علت کاهش تعداد دکل های نفتی، کاهش قیمت نفت گزارش شده است. در حالی قیمت نفت کاهش یافته است که کشورهای عضو اوپک و برخی کشور های غیر عضو، از جمله روسیه، در تلاش هستند با کاهش تولید، میان عرضه تقاضا تعادل ایجاد کنند و موجب افزایش قیمت نفت شوند. با این وجود، تحلیلگران می گویند که کاهش تعداد دکل ها موقتی بوده است و حفاری ها حداقل تا سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت. یک منبع آگاه روز جمعه گزارش داده است که در هفته منتهی به ۲۱ جولای تعداد دکل ها یک عدد کاهش یافته و به ۷۶۴ عدد رسیده است، حال آنکه در هفته مشابه در سال گذشته، تعداد دکل های آمریکا ۳۷۱ عدد بوده است. در شصت هفته اول سال ۲۰۱۶ حفاران آمریکایی شصت دکل به تعداد دکل های فعال افزوده اند.

پیش بینی: تولید نفت اوپک ماه جاری بالاتر می‌رود

شرکتی که پیش‌بینی عرضه اوپک را رصد می‌کند، برآورد کرد تولید نفت این سازمان در ژوییه ۱۴۵ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که نشان‌دهنده پایبندی کمتری به توافق کاهش تولید است. به گزارش ایسنا، کشورهای عضو اوپک به منظور کاهش سطح ذخایر و حمایت از قیمت‌ها موافقت کرده اند میزان تولیدشان را حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا مارس سال ۲۰۱۸ کاهش دهند. پایبندی به توافق کاهش تولید تاکنون در سطح بالایی بوده است اما تولید اوپک در هفته‌های اخیر رشد کرده است که تا حدودی به دلیل افزایش تولید لیبی و نیجریه بوده که از شرکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند. دانیل گاربر، مدیرعامل شرکت "پترو لجستیک" در ایمیلی به رویترز نوشت: انتظار می‌رود عرضه اوپک در ژوییه از ۳۳ میلیون بشکه در روز فراتر رود که ۱۴۵ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ژوئن را نشان می‌دهد. این افزایش تولید تحت تاثیر تولید بالاتر از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و نیجریه خواهد بود.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول کاهش رشد اقتصادی عربستان

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی عربستان در سال 2017 به رقم 0.1 درصد کاهش یابد. علت این رشد اقتصادی نزدیک به صفر پایین بودن قیمت نفت در بازار جهانی و اجرای اصلاحات اقتصادی در ساختار دولتی عربستان اعلام شده است. صندوق بین‌المللی پول که پیشتر رشد اقتصادی بخش غیرنفتی این کشور عضو اوپک را 2.1 درصد پیش‌بینی کرده بود این رقم را در آخرین ارزیابی خود به 1.7 درصد کاهش داد. در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است پایین بودن قیمت نفت در کنار اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی در حال کوچک کردن اقتصاد عربستان است به گونه‌ای که برای نخستین‌بار از سال 2009 در سه ماهه نخست سال 2017 رشد اقتصادی عربستان منفی شد. در گزارش صندوق بین‌المللی پول امده است عربستان باید روند افزایش قیمت حامل‌های انرژی را طولانی‌تر کرده تا خانوارها و شرکت‌های حاضر در این کشور فرصت بیشتری برای کنار آمدن با این شرایط را پیدا کنند.

افت دلار در کانال 3700 و رسیدن یورو به 4400 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با افت 25 ریال نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 696 ریال فروخته شد. هر یورو نیز بر خلاف دلار، با افزایش 142 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 43 هزار و 488 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد آخرین روز از تیرماه، 10 هزار و 371 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه گذشته، 3 ریال ارزان تر فروخته شد. این در حالی است پیش از ظهر دیروز، در دو مقطع زمانی بر اساس اطلاعات سامانه سنا، یورو به رقم فروش بیش از 4 هزار و 400 تومان نیز رسید. 


پیش بینی ۷۲ درصدی برای ادامه رشد بهای طلا

تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز نشان می دهد، کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی درباره ادامه روند صعودی قیمت طلا در هفته آینده اتفاق نظر دارند. تحلیلگران اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی بر این باورند که تنش های مربوط به ریاست جمهوری دونالد ترامپ همچنان فشار زیادی را بر ارزش دلار وارد خواهد کرد و این مسأله طی روزهای آینده موجب افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد شد. بر اساس این گزارش، در نظرسنجی این هفته کیتکو ۱۸ کارشناس ارشد اقتصادی شرکت کرده اند که از این تعداد ۱۳ نفر معادل ۷۲ درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. ۴ نفر معادل ۲۲ درصد به کاهش قیمت طلا در این مدت رای داده اند و یک نفر معادل ۶ درصد نیز اعلام کرده است قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز هم ۹۷۴ نفر شرکت کرده اند که از این تعداد ۵۶۷ نفر معادل ۵۸ درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده افزایش می یابد، ۲۶۹ نفر معادل ۲۸ درصد به کاهش قیمت طلا رأی داده اند و ۱۳۸ نفر معادل ۱۴ درصد نیز گفته اند قیمت طلا در هفته آتی تغییر چندانی ندارد.

گلایه های وزیر نیرو؛ قرار بود قیمت آب و برق آزاد شود

چیت چیان وزیر نیرو در پاسخ به اینکه آیا اجرا نشدن کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها برای صنعت آب و برق یک چالش به حساب می‌آید، گفت: بله، هدف قانونگذار از تصویب هدفمندی یارانه‌ها این بود که قیمت‌ها به سطح معقولی برسد که بنگاه‌های عرضه کننده این خدمات بتوانند هزینه‌ها را از مردم دریافت کنند و در برابر آن دولت نیز هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد تا افزایش قیمت را جبران کند. وی گفت: اما یارانه‌ها به مردم داده شد و در همان سال 89 قیمت‌های حامل‌های انرژی و آب مقداری افزایش یافت در حالی که قانونگذار حکم کرده بود این قیمت‌ها بتدریج تا پایان 5 سال افزایش یابد و به قیمت‌های واقعی برسد که چنین نشد، سال به سال هزینه‌های صنعت افزایش پیدا کرد و چون حقوق‌ها افزایش یافت قیمت‌ها تحت تأثیر تورم افزایش یافت، اما درآمد‌ها ثابت ماند و شکاف زیادی بین درآمد و هزینه به وجود آمد. /تسنیم

تخم مرغ هم به دنبال مرغ رفت!

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیلو تخم مرغ  با نرخ 5 هزار تومان معادل شانه ای 11 هزار تومان و دانه ای 340 تومان درب مرغداری به فروش می رسد. وی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: با توجه به فصل گرما، تلفات مرغ  و معدوم سازی مقدار قابل توجهی مرغ در پی شیوع آنفولانزا و عدم جایگزینی در واحد های مرغداری،  نرخ هر کیلو تخم مرغ  طی روزهای اخیر هزار و 500 تومانی افزایش یافت. نبی پور ادامه داد: مرغداران استان تهران، قزوین، قم و کرج در پی شیوع آنفولانزا و معدوم سازی مرغ های خود مجدداً توان جوجه ریزی  واحد های خود را ندارند که در نهایت همین امر نوسانات قیمت را رقم زده است. به گفته وی علی رغم ظرفیت 16 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در استان تهران، تنها 3 میلیون مرغ تخم گذار در واحد ها موجود است. همچنین محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به آخرین وضعیت قیمت مرغ در بازار اظهار داشت: با توجه به افزایش بی رویه قیمت جوجه نرخ 8 هزار و 500 تومانی مرغ گران نیست.

نبض دلار در مرداد تندتر می‌شود یا کندتر؟

به گفته فعالان، تغییر مسیر دلار در چهارمین ماه سال 96 بیشتر ناشی از عبور از عوامل محدود‌کننده تقاضا بود. به باور آنها، عبور بازار از انتخابات ریاست‌جمهوری و پایان ماه مبارک رمضان دو عاملی بودند که موجب شدند، معامله‌گران ارزی از ابتدای تیر با جسارت بیشتری وارد بازار شوند و با افزایش خریدها قیمت را صعودی کنند. در کنار این، افزایش تقاضای مسافرتی و تجاری و بهبود انتظارات معامله‌گران فنی و رشد نرخ حواله درهم از دیگر عواملی بودند که زمینه رشد قیمت را فراهم آوردند. با وجود ثبت اولین افزایش ماهانه دلار پس از 6 ماه، عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند که ممکن است این روند در ماه جاری ادامه پیدا نکند. این دسته اعتقاد دارند، بازارساز در روزهایی که تقاضا در بازار بسیار بالا رفته بود، با عرضه ارز مانع از عبور دلار از سطح 3 هزار و 800 تومان شد. این عده اعتقاد دارند، این موضوع را می‌توان به‌عنوان نشانه‌ای از نبود تمایل در بازارساز برای عبور دلار از مرز 3 هزار و 800 تومان تلقی کرد. در کنار این، آنها اعتقاد دارند که در روزهای ابتدایی تیرماه حجم تقاضا در بازار بسیار بالا رفته بود، حال آنکه به باور آنها تقاضا در ماه پنجم سال کاهش پیدا خواهد کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، دسته دیگری از معامله‌گران عنوان کرده‌اند که تقاضا امکان دارد در شهریورماه به‌واسطه افزایش سفرهای مسافرتی افزایش پیدا کند، ولی در ماه وسط تابستان به‌طور سنتی سطح خریدهای ارزی تغییر چندانی نمی‌کند. این در حالی است که عده زیادی از معامله‌گران اعتقاد دارند که روند افزایشی ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته آنها، ادامه رشد نرخ حواله درهم، بالا رفتن تحرکات معامله‌گران فردایی و تحرکات برون بازاری می‌توانند زمینه را برای صعود دلار فراهم کنند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان