بازدید 48299
مراقب باشید دست از پا درازتر از سالن سینما بیرون نیایید؛

اگر «ساعت پنج عصر» متعلق به مهران مدیری نبود، یک میلیارد می‌فروخت؟

اگر تصور می‌کنید، مهران مدیری ترجیح داده در نخستین تجربه فیلمسازی‌اش یک تراژدی یا یک درام ناثیرگذار خلق کند و نشان دهد که در ژانری به جز کمدی نیز حرفی برای گفتن دارد، سخت در اشتباهید. نخستین فیلم مدیری یک فاجعه با ریتمی لاک‌پشتی است که مخاطب و به ویژه مخاطب عام که به زجرکشیدن عادت نکرده، به شدت کلافه می‌کند و از تکاپو برای تماشای این فیلم سینمایی پشیمان می‌سازد.
کد خبر: ۷۱۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 22 July 2017

اگر «ساعت پنج عصر» متعلق به مهران مدیری بود، یک میلیارد می‌فروخت؟

«تابناک»، مهدی خرم‌دل؛ با میزانس جذابی که از زمان پیش تولید فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» برای افکارعمومی به نمایش گذاشته شده و ذهن‌ها برای یک اثر ویژه آماده کردند، تصور می‌شد نخستین فیلم بلند سینمایی مهران مدیری اثری تاثیرگذار و یک شروع قدرتمند برای این کارگردان تلویزیونی باشد و همین انتظار باعث شد تا رکورد فروش افتتاحیه با این فیلم شکسته شود. با این حال، شاید حضور مکرر و مستمر مدیری در سالن‌های سینمای میزبان این فیلم سینمایی نیز نتواند منجر بازگشت سرمایه گذاری بسیار کلان برای ساخت این اثر سینمایی از گیشه شود.
 
«ساعت پنج عصر» روایتی اگزجره از مردی -با بازی سیامک انصاری- است که صبحگاه با تماس تلفنی کارمند بانک مواجه می‌شود که تاکید می‌کند در صورت عدم مراجعه به بانک و تسویه تا ساعت پنج عصر، خانه‌اش توقیف می‌شود و این آغاز مسیری مملو از مصائب انصاری برای نقش اول این سریال است؛ مصائبی که بیش از حد تصور غلو شده و با این حال نمی‌تواند تماشاگر مشتاق خندیدن را تحت تاثیر قرار دهد.
 
تماشاگر با ذهنیت تماشای یک کمدی به سینما گام می‌گذارد اما هرچه از زمان فیلم سپری می‌شود، اثری از کمدی نیست. مهران مدیری در این فیلم سینمایی سیامک انصاری را در نقشی شبیه به آنچه در سریال‌ «شب‌های برره» بازی می‌کرده، متصور شده و مردم تهران همان اهالی برره هستند؛ با این تفاوت که هیچ اثری از شوخی و کمدی‌ها نیست و انصاری با گروهی از مردم عصبی و درگیر در تهران که حکم دیوانه خانه را دارد، درگیر است.اگر «ساعت پنج عصر» متعلق به مهران مدیری بود، یک میلیارد می‌فروخت؟
 
اگر تصور می‌کنید، مهران مدیری ترجیح داده در نخستین تجربه فیلمسازی‌اش یک تراژدی یا یک درام ناثیرگذار خلق کند و نشان دهد که در ژانری به جز کمدی نیز حرفی برای گفتن دارد، سخت در اشتباهید. نخستین فیلم مدیری یک فاجعه با ریتمی لاک‌پشتی است که مخاطب و به ویژه مخاطب عام که به زجرکشیدن عادت نکرده، به شدت کلافه می‌کند و از تکاپو برای تماشای این فیلم سینمایی پشیمان می‌سازد.
 
کستینگ اشتباه نیز باعث شده تا سستی سناریو و ریتم کند نمود بیشتری یافته و مدیری به جای آنکه از بازیگری برجسته برای نخستین فیلمش استفاده کند، ترجیح داده نقش اول را به رفیقش بسپارد. سیامک انصاری نیز آمیزه‌ای از خوبی، سادگی و رفتارهای عصبی را در این فیلم نیز به نمایش گذاشته اما نه در حد یک فیلم که قرار است بر پرده عریض سینما به نمایش درآید، بلکه در حد یکی از قسمت‌های شب‌های برره که تمامی سکانس‌های خنده دارش را قیچی کرده باشند.
 
با وجود آنکه محمود کلاری به کمک مدیری آمده بود تا صحنه‌های شلوغ و مملو از سیاهی لشکر «ساعت پنج عصر» حرفه‌ای از آب درآید اما هرآنچه از دقایق فیلم می‌گذرد، نه خبری از دکوپاژ سینمایی است و نه اثری از کادرهای سینمایی. در واقع اگر فکر می‌کنید تماشای ساعت پنج عصر در تلویزیون خانه با پرده عریض سینما تفاوتی می‌کند، سخت در اشتباهید. فیلم هیچ جزئیاتی ندارد که تماشایش بر پرده بزرگ را به یک مزیت تبدیل کند و به گونه‌‌ای ساخته شده که چندی دیگر در تلویزیون نیز به نمایش درآید.
 
برخی منتقدان از جزئیات این فیلم در صحنه‌های مملو از سیاهی لشکر سخن گفته‌اند و هنر کارگردانی را در این سکانس‌ها جسته‌اند اما حقیقتاً کدام هنر؟ در ویدیوهای منتشر شده از پشت‌صحنه‌های مملو از سیاهی لشکر مشخص است که برای سیاهی لشکرها طراحی حرکت نشده و به صورت گروهی در طول صحنه دوانده می‌شود.
 
برای درک مفهوم «طراحی حرکت برای سیاهی لشکر»، کافی است پشت صحنه یکی از فیلم‌های مملو از سیاهی لشکر آمریکایی را ببینید که برای شمار بالایی از سیاهی لشکرها حرکت متفاوتی در نظر گرفته شده و صرفاً به یک سمت حرکت نمی‌کنند. کاملاً مشخص است که هر سیاهی لشکر باید کجا مورد هدف قرار گیرد و کجا به چه شکل زمین بخورد. حاصل این تلاش نیز یک سکانس جذاب متشکل از شات‌هایی با شمارگان سه رقمی است. شاید صرفاً دکوپاژ و ضبط چنین صحنه‌ای در هالیوود یک هفته و حتی بیشتز زمان ببرد اما آیا ضبط هر صحنه شلوغ «ساعت پنج عصر» بیش از یک روز زمان برده است؟
 
مهران مدیری به جای آنکه فیلمش را بسازد و در دفترش بنشیند و منتظر فروش فیلمش در گیشه باشد، با درک اینکه این اثر فی نفسه کشش فروش بالایی ندارد، از پیش از تولید فیلم یک شوی تبلیغاتی را شروع کرد و به شیوه نیکی کریمی در بسیاری از سانس‌های فیلمش شخصاً حضور یافت تا بدین ترتیب با یک فروش انفجاری در ابتدای اکران، این ذهنیت را برای موج اول تماشاگران به وجود آورد که یک فیلم منحصر به فرد ساخته است؛ غافل از اینکه اگر اعتبار این چهره محبوب پای این اثر حراج نشده بود، اوضاع طور دیگری رقم می‌خورد.
 
اگر دقیقاً همین فیلم به نام هر کارگردانی به جز مهران مدیری بدون این پروپاگاندا اکران می‌شد، شاید حتی یک میلیارد نیز نمی‌فروخت. نگارنده توصیه‌ای برای تماشای این فیلم نمی‌کند، بلکه صرفاً توصیه می‌کند پیش از تماشای فیلم اندکی تحقیق کنید و از نزدیکان تان که این اثر را تماشا کرده‌اند، کسب نظر کنید و اگر قانع نشدید، منتظر نسخه تلویزیونی این تله فیلم باشید. در این مسیر به نقدهای منتقدان نیز توجهی نکنید؛ آنها برای حفظ یا ایجاد رابطه‌شان با آیکون‌هایی چون مدیری، نقدهای مثبت‌شان را قبل از اکران فیلم‌های این چهره‌ها آماده کرده‌اند. مراقب باشید دست از پا درازتر از سالن سینما بیرون نیایید و نگویید: «همین؟»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۰۶
ببين اگه بهت بگم من فقط چند ثانيه از تيزر اين فيلم رو ديدم به همين نتيجه رسيدم باور نمي كنيد.
مدیری از بعد از اون سریال نا تمام قهوه تلخ ، تموم شد . دور همیش کپی حتی دکورش کپی نمونه موفق هندی است . فیلم را ندیدم که قضاوت کنم ولی خودش دیگه تموم شد و دوران افولش خیلی وقته شروع شده.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
از نظر من کارهای مدیری از برره به بعد تکراری بود. تمام نقش های باریگرا یک جور/ اداهای هدایتی رضویان انصاری و حتی خود مدیری تکراری است فقط لباساشون و اسماشون عوض می شه.
من فیلم را دیروز دیدم. به نظرم اگر تماشاگر دنبال فیلمی مثل خوب، بد، جلف است که بتواند فکر نکند بلکه فقط بخندد از این فیلم ناامید می شود اما اگر کمی حال و حوصله فکر کردن داشته باشد می بند فیلم بدی نیست. گاهی به سمت کمدی سیاه پیش می رود، گاهی نور امیدی دیده می شود، گاهی بیشتر یک اثر اجتماعی به نظر می رسد تا یک کمدی. خلاصه از خیلی از فیلمهای دیگری که در این چند سال دیده ام بهتر بود.
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
نقدتان کاملا درست و نظرتان عالی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
عزیزم شما کمدی می بینی که بخندی. فیلم ملوردام می بینی که تحت تاثیر قرار بگیری و با چالش های اجتماعی آشنا بشی. این چیزی که ما دیدیدم هیچ کدوم نبود. البته راستش رو بخوای ما رفتیم مدیری رو توی کوروش ببینیم و عکس مون رو بگیریم اما به هر حال انتظار داشتیم یک چیزی در حد اعتبار مدیری هم ببینیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
مدیری فقط به پول نیاز داشته و رفته یه چیزایی سرهم بندی کرده داده بیرون. در ضمن به باور مدیری ما انسانهایی بی فرهنگ و .. هستیم که به سلبریتی ها حمله می کنیم و البته می تونیم به راحتی فریب بخوریم و بابت تماشای یک فیلم آشغال
حالا مثلا بجای اگزجره نکیشد بگید اغراق امیز؟ فارسی را پاس بدارید
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
ابولا می گرن اگر فارسی استفاده کنند ایرانی ها.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
میزانس،کستینگ،پروپاگاندا :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
كجاي كلمه اغراق فارسي هست كه به جاي اگزجره ازش استفاده كنيم؟؟؟؟؟ اغراق عربيه اگزجره هم انگليسيه پس هيچ كدوم فارسي نيست ...
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
بزرگنمایی
ای بابا مهران مدیری باید فیلمهایی مثل مرد دو هزار چهره بسازه ... دیگه وقتیتوی یک ژانر داری کار میکنی.... تو ژانرهای دیگه خیلی چیز عجیبی از اب در نمیاد....
اتفاقا همين تحليل واحساس رو من راجع به باديگارد حاتمي كيا دارم.يك فيلم معمولي معمولي معمولي كه فقط تبليغات شبانه روزي صدا و سيما به دادش رسيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
بی انصافی میکنید، با وجود اینکه موافق نهادهای حمایت کننده از حاتمی کیا نیستم ولی به نظرم فیلمهاش اکثرا جذابن و یه داستان رو به روش درستی تعریف میکنه،به طوری که تماشاگر وقتی از سینما در نمیاد نمیگه "همین؟"
اینها برای مردمی که سینما میروند قابل فهم نیست همین که اسم مهران مدیری را مییند میروند این فیلم را میبینند از نظر آنها سینما رفتن بهتر از بیکاری و علافی است محتوای فیلم برایشان تفاوت نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
متاسفانه نظر شما تا حد زیادی درست است
تو اینکه مهران مدیری کارگردان قدری نیست کسی شک نداره...
ولی اخوی کدام بخش سینمای ما با سینمای امریکا برابر که شما استفاده از سیاهی لشگر در فیلهای امریکایی را مقاسیه میکنید ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
قیاس درباره امکانات نیست، درباره وقت گذاشتن برای ساخت فیلم خوبه. مدیری در حد یک تله فیلم وقت گذاشته
مگردیدن فیلم های کمدی که با بیان همین اتفاقات ساده روزمره مردم را میخنداند برای شاد کردن مردم ساخته نشده است . مردم ما دارای مشکلات عدیده ای هستند و باید فرصتی کوتاه هم که شده برای خندیدن داشته باشند . متاسفانه اکثر فیلمهای صدا و سیما و سینما رنگ و بوی غم دارد. متاسفانه به نظر میرسد نگارنده این متن یا با آقای مدیری مشکل دارد و یا اصلا با شاد بودن مردم حتی برای چند لحظه هم موافق نیست .
آقای منتقد واقعا حتی یک نکته مثبت هم توی فیلم وجود نداشت؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
واقعا نه نداشت
فیلم برای مخاطب با درک و کمدی فهم عالی بود، متاسفم به حال تحلیل غرض ورزانه تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
فیلم اصلاً کمدی نبود. مطمئنی ساعت پنج عصر رو دیدی؟
بی خیال. کلا مهم نیس چی میگی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
تو خوبی
بی خیال.
فیلم افتضاحی بود. دقیقاً همون طور که نویسنده نوشته، تهش گفتیم همین بود؟ 60 هزار تومن پول بلیت برای خودم و خانواده دادم. کاش می رفتیم نهنگ عنبر رو می دیدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
نهنگ عنبر عالیه
مهران مدیری مثل داریوش مهرجویی که در چند فیلم آخرش اعتبارش رو خرج کرد، داره اعتبارش رو خرج میکنه و پولش رو در میاره. به نظرم تا چند سال این کار جواب میده و بعد مثل مهرجویی دیگه فیلمش نمی فروشه و از سکه می افته. البته اگه بخواد همین راهی رو بره که توی این فیلمش رفته
به همین راحتی نظر منو پاک کردی به شما هم میگن رسانه.... چون مخالفت حرف زدم نباید منتشر کنی... رسانه بی طرف، شمایی واقعا... بعید میدونم
در اين مسير به نقدهاي منتقدان نيز توجهي نكنيد....
این یک اثر متوسط است که قطعا پولی برای سینما رفتن و دیدن آن پرداخت نخواهم کرد!
متأسفانه ساخت و ساز هم توي ركود شديدي هست و نميشه پيشنهادش كرد!!!
بنده شخصا كاراي اقاي مديري رو دوست دارم ولي از زماني كه چند تا سريال نصفه ول كرد ديگه هيچ وقت پول واسه خريد كاراش نميدم چون پول دور ريختن هست
حیف پول ووقت که برای این فیلم هزینه شود من با خانواده رفتم و به دنبال یک طنز اجتماعی بودم ولی ای دریغا
صرف اینکه کارگردان اون محبوب یک قشر خاص باشد دلیلی بر ساخت اثر فاخر سینمایی توسط ایشان نیست
به نظر من باید یک بازخورد منفی از طرف مردم صورت بگیرد تا درس عبرت برای این قبیل کارگردان ها باشد که از احساسات پاک مردم نسبت به خود سوئ استفاده نکنند
فیلم فوق العاده ای بود.اولین بار بود از دیدن فیلم ایرانی لذت بردم، برخلاف فیلم های سبک و بی مزه این روزا، این فیلم خیلی خوب بود
ظاهرا نگارنده دل پری از مدیری داره
پاسخ: قطعا نمی فروخت. شاید حتی اکران هم نمی شد. این سیامک انصاری اگه مهران مدیری نبود، چی کار می کرد؟
اما نکته ای که نمیدانید و اگرباورندارید خبرنگاران تابناک میتوانند تحقیق کنند مدیری سالهاست که میخواهد از زیر بار عنوان تلویزیونی بودن بیرون بیاید وخود را در سطح یک کارگردان سینما مطرح کند حالا با این فیلم تمام تلاشش را میکند مثلا صبح تا شب درپردیس کوروش مینشیند کاری نداریم که مثلا کدام کارگردان روشنفکر سینما اینقدر حاضر است برای پروپاگاندا چنین مایه بگذارد حتی دهنمکی هم نمیکند اینکار را که بگوید من کارگردان پرفروش سینما هستم اما حالا اینها بماند موضوع مهم تر اماری است که از دهها سانسی که کوروش فیبم را اکران میکند بیرون می اید پخش کننده وسینما دار یکی هستن و طی یک توافق با تهیه کننده میشود همه بلیطهای سانسها را فروخته شده اعلام کرد و برایشان بلیط صادر کرد و مثلا فروش کوروش را به جای 80 میلیون 200 میلیون اعلام کرد
حقیقت اینکه من تیزر ش رو که دیدم متوجه شدم با یه فیلم کشدار روبه رو هستم که سناریو ی تکراری داره، این نوع فیلمنامه ها که فرد تا یه زمان مشخص وقت داره به جایی برسه بسیار بی مایه و بی مزه هستن و فقط یه حالت عصبی تو بیننده ایحاد میکنه. مضاف به اینکه بسیار بسیار تکراری هست.
نعمت روی زمین قسمت پر رویان است ، خون دل میخورد آن کس که حیائی دارد
دلیلش که مشخصه: نبود پیمان قاسمخانی به عنوان بهترین طنز نویس حال حاضر ما
زوج مدیری قاسمخانی بود که کارهای خوبی مث پاورچینو برره و مرد هزار چهره شکل گرفت. بعد قطع همکاریشون مدیری رو به افول رفت.
فیلم قاسمخانی (خوب بد زشت) خوب بود فقط ضعف کارگردانی داشت. اینا در کنار هم واقعا خوبن.
حالا چرا اینقدر با حرص نوشتی.
رگه هایی از طنز برادران کوئن تو فیلمش بود مخاطبی که به لوده بازی هایی مثل نهنگ عنبر و بمبئی و آلبالو و گشت و... عادت کرده ناراضی از سالن میاد بیرون ولی مخاطب خاص رو تا حدودی راضی نگه میداره
از هر نظر فیلم ضعیفی بود. حیف پول بلیط
دوستان من امشب فیلم رو دیدم
میتونم بگم با یک فیلم شاهکار طرفین
یک طنز بسیار ویژه و خاص
پر از نشانه و کاملا انتزاعی
فیلمی که در تاریخ سینمای ایران بینظیره( منظورم از بی نظیر بودن اینه که مشابه اش رو ندیدم در سینمای ایران)
فیلم ب شدت شبیه ب آثار کلاسیک اروپا است.
شاید بگم 95 درصد مخاطبین که در سینما فیلم رو دیدن نه به فیلم خندیدن و نه فیلم رو درک کردن اما این اصلا نقطه ضعف فیلم نیست ، امروز اگه آثار برگمان و فلینی هم پخش شه کسی استقبال نمیکنه
دقیقا مثل همین منتقدی که بدون دانش سینمایی دست به نقد ایم فیلم زده
فیلم کاملا پخته ، بسیار سیاسی در فضائی کاملا انتزاعی و پر از نشانه است
توصیه میکنم فیلم باز ها چند بار فیلم رو با دقت ببینند ، مطمئننا برای اولین بار در یک فیلم ایرانی عمق و لایه رو میتونید پیدا کنین(البته سوای فیلم های فرهادی)
پاسخ ها
نسرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
جل الخالق!!!!
مطمئنی داری راجع به فیلم ساعت 5 عصر مدیری اظهار نظر می کنی؟؟!!؟؟
نه کارگدان ماهر و ظنز پرداز ماهر وگوینده ماهر ومجری ماهر است شما چشم دیدن او را ندارید به خودتان مربوط است .اما همین شما بعداز مرگش برایش نوحه سرایی می کنید
سیاهی لشگر ها بسیار اگزجره بودند ...سردرد گرفتم.
تکراری ولی جز این چاره ای نیست برای افراد دیگر مگر میدان میدهند
در شروع فیلم شاهد طراحی صحنه زیبا و زندگی عاشقانه سیامک انصاری هستیم. اما با یک تماس تلفنی از طرف بانک و اعلام مهلت پرداخت قسط مسکن تا ساعت 5 عصر اولین تنش به بیننده وارد میگردد که پیش بینی میشود تا انتهای فیلم سیامک انصاری درگیر تامین مالی گردد. اما تنها کمی بعد مشخص میشود نقش اول فیلم از نظر مالی در رفاه کامل است و حتی چنین شرایطی تاثیری در بذل و بخشش های بجا و نابجای وی ندارد و در واقع محور داستان مشکلات به شدت اغراق شده جامعه و اتفاقاتی است که دست به دست هم داده اند تا مهلت ساعت 5 عصر کوتاه و دست نیافتنی گردد.
در مقایسه با فیلم های پرفروش گیشه از قبیل گشت 2، این فیلم به لحاظ تبحر کارگردان در خنداندن تماشاچی با سوژه های کمدی اجتماعی بسیار خوش ساخت تر است، اگرچه به هیچ وجه جوابگوی توقعات بیننده از مهران مدیری نیست.
ریتم کند و لاک پشتی فیلم، سیاهی لشگر بدون برنامه، داستان ضعیف و از همه بدتر تماس های کلافه کننده آزاده صمدی در نقش نامزدی که در خارج از کشور مشغول تحصیل است و بطور مداوم مشغول رصد کردن اتفاقات و تهدید بازیگر نقش اول فیلم می باشد، باعث خستگی و عدم اشتیاق تماشاچی تا تماشای انتهای فیلم می باشد.
مهران مدیری اگه تا 100 سال دیگه هم کار کنه نمیتونه کارگردان مطرح سینما بشه.این قبا به تن مدیری نمیخوره.ایشون یه آدم طناز هستن که با مزه پرانی و متلک پرانی و اداهای خاص خودش میتونه تو تلویزیون مردم رو سرگرم کنه ولی تو سینما نه نمیتونه. مدیری
من فیلم رو دیدم. البته من در زمینه سینما خودم رو نه یک فرد حرفه ای بلکه یک مخاطب عام میدونم و خیلی سر در نمیارم که فیلم فاخر چی ویژگیهایی داره. ولی به عنوان یک بیننده و شهروند عادی، به نظرم فیلم باارزشیه که بیننده رو به کمی خنده ولی مقدار زیادی تأمل وادار می کنه.
باورم نمیشه که فلینی وبرگمان با مدیری مقایسه شدند! حالا اگه یه فیلمی مثل ماهی و گربه رو با آثار اونا مقایسه می کردید به چیزی!
حقیقتش اینه که رد سینمایی که بیضایی و تقوایی فیلم نمی سازند، باید امثال مدیری رشد کنند و با اینگمار برگمار خالق آثاری چون مهر هفتم و توت فرنگی های وحشی مقایسه بشن!
ضعف سینمای ما، ضعف قصه است. ما کارگردان های مولفی چون بهرام بیضایی، که خوندن یکی از نمایشنامه هاش می ارزه به دیدن 100 تا فیلم را دچار وضعیتی کردیم که رفتن رو ترجیح بده به موندن و فیلم ساختن، اونوقت چنین سینمای سخیفی داریم که این فیلم ها تو شب افتتاحیه شون 1 میلیارد می فروشند!
حتی یکی مثل حاتمی کیا هم کارگردان قابلی محسوب نمیشه، کسی که آژانس شیشه ای رواز بعد از ظهر سگی کپی برداری کرد و ارتفاع پست رو هم وامدار یه حادثه واقعی بود فقط یه مشت شعار گلدرشت گذاشت تو دهن شخصیت ها
آقای مهرجویی هم در طراز اول قرار نمی گیره به چند دلیل:
1- فقط آثار اقتباسیش به جز اجاره نشین هاش قابل اعتنا هستند
2- به خواست یه هنرمند طراز اول مثل سلینجر وقعی ننهاد و با اینکه این نویسنده مشهور به کارگردان ها و استودیو های عظیم هالیوود اجازه هیچگونه اقتباسی از داستان هاشو نداد و اعلام کرد هیچ کس حق نداره این کار رو بکنه، بی خیال رعایت حقوق دیگران شد و پری رو از روی فرنی و زویی ساخت و تازه ژست روشنفکریش رو هم گرفت! این کار مهرجویی به نظر من غیرقابل بخششه
3- اسیر دست احساسات خانم جوانش شد و فیلم هایی ساخت که حتی اعتباری که به واسطه اقتباس ها کسب کرده بود، از بین برد...
خب حالا کی به کیه
آدم اعتماد به سقفی مثل مدیری، عجیبه که تا حالا فیلم نساخته بود!
اتفاقا قدیما ذوق وقریحه اش بهتر بود اگه اون زمان فیلم می ساخت حتما بهتر از آب در میومد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
ماهی و گربه یک فیلم بدلی و پرمدعا و خسته کننده بود با ظاهری قشنگ و باطنی پوک و تهی
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
مژگان خانم اطلاعات خوبی از سینما داری!خوشم اومد
توو خانما کم دیده بودم
کارهای مدیری کلا تقلید و کپی کارهای خارجی است.
ما به خاطر آقاي مديري رفتيم فيلم ببينيم ولي كار بسيار ضعيف بود و فقط حس استرس ايجاد ميكنه يه بازيگر اصلي و 500 تا سياهي لشكر خوبه ديگه فقط تبريك ميگم
با نقد نگارنده موافقم و حتی جا داشت که مانند خود فیلم که شمشیر از رو بسته بود نقد تری هم نوشت اما منصفانه نیست
این نقد هم پرده سینما منتشر کرده http://www.cinscreen.com/?id=7822
من خودم فيلم رو ديدم واقعا از نظر محتوا چيزي نداشت نكته بعدي اينكه اينقدر صحنه ها شلوغ و پرجمعيت هست كه بعد از ديدن فيلم سردرد ميشيد
واقعا فقط به خاطر اسم مهران مديري رفتم و خيلي پشيمون شدم فيلم يك نفر فقط بازي ميكنه هزارنفر سياهي لشكر داره
مدیری کارش عالیه و از بهترین کارگردان های ایرانه
سعی نکنید با این انتقاد های نابه جا پایین بیاریدش.
چون روز به روز محبوبیتش بیشتر و بیشتر و موفق تر میشه...
البته امیدوارم این کامنت رو هم تأیید کنی
بدترین فیلمی بود که دیده ام. باورم نمی شود که مهران مدیری آنرا ساخته باشد.
منم حرفشو قبول دارم.
شریف بود خیلی شریف. از نظرم حرف نداشت و قطعا دوباره می بینمش.
سلام.این نقد خیلی مغرضانه نوشته شده من فیلم رو ندیدم اما اینکه گفتین اگر فیلم مدیری نبود یک میلیاردم نمیفروخت یعنی این فیلم در حد سلام بمبئی یا فیلم گشت 2 هم نیست
ممنون از این نقد کاملا بجا و منطقی. این قیلم غیر از شلوغ کاری هیچ چیز نداشت. دست از پا درازتر توصیف خوبی برای اکثر بینندگان این فیلم بود. اسم آقای مدیری بسیاری از دوستان رو تحت تاثیر قرار داده...
واقعا واسه تمام مطالبی که نوشتید به شدت متاسفم شما یه ذهن بیمار و یه حسادت فوق زیادی از اساتیدی مثل اقای مدیری دارین که حاضر نیستین حتی یه جنبه مثبت هم ازش بگین.من به عنوان یه تماشاگر سه بار پشت سر هم این کار رو دیدم و هربار استاد رو به عنوان یه مخاطب ساده تشویق کردم.و لذت بردم.شما دنبال خنده الکیه بی مغزی برو فیلمای بی سر و ته رضا عطاران و امثال اینارو ببین که خودشونو میکشن بخندونن به هر قیمتی.اگر دغدغه مدار نیستی سراغ کارای اقای مدیری نرو.
واقعا فيلم از اون چيزي كه انتظار داشتم خيلي سطح پايين تَر بود حتي براي ١ بار ديدن هم خسته كننده بود واقعا از اقاي مديري همچين توقعي نداشتم
لطفا این پیام‌منو نشون بدین این یعنی چی واقعا اومدین هر چی از دهنتونه به این فیلم گفتید اینم‌شد نقد ؟ شما نقد میکنی یا کاغذ مچاله میکنی اقای مهران مدیری تازه اولین اثرشه که ار تنور سینما میاد بیرون شما یه جوری نوشتید که اقای مهران مدیری باید یه گاد فادر تحویل مردم بده اقا میدونم که اقای مدیری افت کرده ولی اگر فیلم نامه خوب باش و کسی مثل قاسمخانی بنویسه فیلم پر قدرتی در میاد مثل مارمولک
یعنی حییییییف از وقت و پول که صرف این فیلم کردم
افتضاح بود و با نظر نويسنده كاملا موافقم انقدر داستان غ منطقي و اغراق اميز الكي بود كه ادم رو كلافه مي كرد.
به نظر من کل اینها که نظر مخالف با فیلم مدیری یا خود مدیری دارند بخاطر انتقاد ایشان از دولت و یا ناکارآمدی این دولت است که با همه مخالفان مخالف است.
من این فیلمو ندیدم ولی در مورد به ورطه ی تکرار افتادن مدیری کاملا موافقم سیا مک انصاری بازیش بسیار تکراریه در مورد بادیکارد هم بسیار فیلم نازلی بود و بازی خانم زارعی افتضاح
چه ربطي داره اگه اينطور بود پول و هزينه ي رفتن به سينما نمي داديم!!!
مسلما شما وقتي از كارگرداني يا بازيگري خوشت نياد نمي ري سينما! مديري با اكران اين فيلم فرق العاده ضعيف مخاطبش رو تو سينما به مسخره گرفته بود.
متاسفانه این فیلم اصلا خوب نبود
من هیچی از موضوعات فنی سینمایی نمیدونم... اما ب عنوان ی بیننده ک فیلمای زیادی هم میبینم میتونم بگم بهترین فیلم ایرانی بود ک من دیدم... بله اگه توقع دارین برین تو سینما قهقهه بزنین این فیلم اصلا مناسب نیس... این فیلم با همه کمدی های مسخره و بی محتوا فرق میکنه... تو متن نوشتین تهران رو به عنوان دیوانه خونه نشون میده... مگه نیست؟؟؟ سیامک انصاری نماد تموم ملت ایران بود ک از صبح ک از خواب بیدار میشه با هزار تا بدبختی و هزار جور ادم عصبی و غیر عادی با هزار تا مشکل عجیب و غریب رو بروست... امثال مهران مدیری تمام تلاششو میکنن ک مردم بفهمن اما اونا یا فقط میخندن یا توهین میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
انتقاد هم باید ساختار هنری داشته باشدنه یک سلسه مطالب و شعازهای تکراری تحقیر کننده
مزخرف بوذ،واقعا از اقای مدیری انتظار نداشتیم
دقیقا مزخرفترین فیلم ممکن.حتی تا اخر فیلم نمیتونی صبر کنی
اقای مهدی خرم دل یوقت از حسودی نترکی_به تو چه که مردم واسه چی میرن سینما,داری سکته میکنی,خیلی ادم بیخودی هستی خاک بر سرت کنن
فیلم عالی بود فقط یه کم عقل و شعور میخواست واسه درک کردنش ک این منتقد این کار رو نکرد.
مردم هم ک وقتی گشت2 و سلام بمئی رو میکنن پرفروش ترین فیلم نمیشه ازشون توقعی داشت اصلا مردم دوست دارن به چیزای مزرخرف بخندن نه چیزایی ک کلی حرف توشه ولی این فیلم تنها فیلم طنز استاندارد سینمای ایرانه از نظر من
مردم ما فقط مي خوان يكي واسشون كاراي روتين اجام بده تا بخندن اينكه آگاهي كسب كنن واسشون مهم نيس
فیلمی که نه سر داشت نه پایان و از خنده هم خبری نبود.
اما تمام سینما مملو از جمعیت بود, به اعتبار اسم کارگردان این فیلم و توقعی که از ایشون می رفت.
واقعا برای وقت خودم تاسف خوردم.
کار ضعیف از آدم هایی که اسم بزرگی دارند پذیرفتنش بسیار دشوار هست.
ای کاش این فیلم و فیلم های از این قبیل رو کمتر تو بوق و کرنا بکنن,تا ملت وقت و پولشون رو هزینه نکنن.
ساختن این فیلم ها توهین به شعور مخاطبه.
آقای مدیری همه چیز که فقط پول نیست
اون از قهوه تلخ نصفه و ابتر...
اون از دورهمی که تا میاییم بخندیم سریع میگی فلان عدد رو به فلان شماره بفرستید
اینم از فیلم مثلا سینمایی تون
خوووووب پولی درمیارید از قبل شهرت باد آورده و منقضی شدتون.
سلام به دوستان
از دید یک تماشاگر عام عرض کنم حیف وقت و پول!
سلام.
فیلم مفهومی بود. ولی عوامل پشت صحنه زیاد خوب کار نکردن. مردم فکر میکنن طنز یعنی اینکه بری و فقط بخندی بدون اینکه بفهمی چی داره میگه. ولی طنز یعنی مشکلات اجتماعی رو به شکل بهتری به تصویر بکشید
به همراه همسرم فیلم را دیدیم.هر دو خجالت کشیدیم که چقدر احمق شدیم که وقتمان را برای چنین مزخرقی هدر دادیم.مدیری خودش را خرج کرد و آبرویش را گرو گذاشت .برای چه؟
سلام
میخواستم بگم اقای مهران مدیری لطفا دلسرد نشید از این مردم .باز هم فیلم بسازید فیلم شما رو ممکنه الان کسی نفهمه اما مخاطب خودش رو داره و پیدا میکنه
جماعتی که فیلم گشت ۲ درش پرفروش ترینه باید هم همیچین نقدی بکنن و فیلم شما رو نفهمن اما من فهمیدم فیلم یک روایت واقعی از جامعه بود که عر روز دیده میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
کنار هم گذاشتن یک سری تحقیر علیه مردم ایران بدون ساخت هنری و به هم پیوستگی را فقط می توان تحقیر بیشتر مردم دانست نه فیلم
سلام. من همین امروز این فیلم رو دیدم. تنها دلیل اینکه تا آخر رو صندلیم نشستم این بود که وسطش خوابم برد
فیلمسازی با ادا بازی خیلی فرق داره. تکلیفتو روشن کن چه فیلمی میخوای بسازی دوست تمام شده ی من
از تبلیغ این فیلم هم معلومه که چیزی برای گفتن نداره /به نظر من هم همش با ترفند فریبکارانه و معما گونه در تبلیغ میخواد مردمو کنجکاو کنه که برن این فیلمو ببیننن
این اصلا حرکت خوبی در تبلیغات نیست
اگر فیلم قدرتمندی بود نماها و صحنه های بیشتری ار فیلمو در تیزر میدیدیم
اینطوریه که یکی که کار اصیل و هنری انجام میده با یکی که شش ماهه یه فیلم میسازه کنار هم قرار میگیرن ومعمولا همین فیلمهای بی محتوی پیشی هم میگیرن
بهتره با وجود این همه فیلم که بینندگان محترم دیدن از این فیلمها که هدفشون چشم طمع داشتن به جیب تماشاگر مظلومه خود داری کنن
اینا با قیمت توهین به دنیای هنر و سینما فقط قصد پولدار شدن رو دارن

مردم بخدا فقط همینه
ما به اتفاق خانواده با تصور يك اثر متفاوت ،به سينما رفتيم وليكن با شروع فيلم و گذشت دقايقي متوجه شديم كه حتي اسم فيلم را نمي توان بر روي آن گذاشت ،،يك اثر بسيار مسخره و بي هنر،،،متاثر شديم از وقتي كه براي ديدن اين اثر مملو از بي هنري و خلافيت گذاشتيم ،،،همه تو سينما وقت پخش فيلم خواب بودن و بعد از اتمام فيلم همه با ... و لعنت از ... استقبال كردن،،،اثري مسخره تر و فجيع تر از اين نميتونه وجود داشته باشه
بد بود به نظر من برای منی که سنم که مفهومی نداشت
اساسا موفقیت آثار تلویزیونی و سینمایی و... بیشتر به نویسنده وابسته هست مخصوصا آثار کمدی چون کمدی سختترین ژانره و نوشتنش کار هر کسی نیست
این نکته توی کارهای مدیری بسیار مشهوده. موفقیت جدی آثارش تا زمانی بود که با برادران قاسمخانی کار میکرد بعد از اون هرگز نتونست با الوند و ژوله کار خوبی بسازه
پس بهتره برادران قاسمخانی رو نابغه خطاب کنیم نه مدیری
خواهشن سوال کنید از دوستان بعد برید..حداقل رفتید کسیو با خودتون نبرید تا ابروتون نره...بشدت فیلم سطح پایین نقش هایی که نمیفهمی علت حضورشون چی هست!!!!!!!!!!!
فقط متاسفم بری مردمی که بی دلیل از این فیلم حمایت میکنن یا اینکه دنبال ایینن از تو این فیلم موضوع پیچیده برداشت کنن....
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
دقیقا
به اتفاق پدرومادرم به دیدن فیلم آقای مدیری رفتیم از دیدن فیلم لذت بردیم عالی بود اولین تجربه سینمایی آقای مدیری بود
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
همینطوری ی چیزی میگی !!! فیلم پر از سوتی نویسندگی و کارگردانیه ..‌ حالا از هر کی میخواد باشه
واقعا چرا بی خود پول و وقتتون رو صرف سینمای ایران میکنید وقتی برای شعور مخاطب ذره ای احترام قائل نیستند حرف من فقط بر سر این فیلم نیست کلا سینمای ایران خیلی وقته که به ته رسیده دنبال سرگرمی دیگه ای باشید این سرگرمی رو بذارید برای خودشون
فیلمی که تو سالن سینما چارسو فقط 5 نفر که با هم اومدن هی بخندن و آخر فیلم حتی تماشاچی با صدای دست زدن دست هم نزنه براش مشخصه که فیلم جالبی نیست اون آقا یا خانومی هم که میگه این فیلم رو عامه مردم نمیفهمن
برادرم خواهرم مگه مردم این همه فیلم هایی مثل لانتوری که تلخ بودن و مفاهیم اجتماعی رو داشتن نفهمید ؟ مگه علی سنتوری رو نفهمید ؟ پس مردم نفهم نیستن
فیلم خوش ساخت نیست
فیلم آشغالی بود
کمرا تو روشن کن ؟؟؟؟؟؟؟اخرش نفعمیدم مهناز چرا در پایان گفت اینا کین ؟ و یه وکیل دادگستری چر ا نباید از قوانین بانک آگاه باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اما بعضی صحنه ها رو واقعا خندیدم - حموم و علامت پیروزی
فیلم و داستانش نبایداز مدار منطق وروال عادی گذر کند !! اتفاقات ممکنه در فیلم نباید به دلخواه نویسنده باشد ! بازد درمدار منطق باشد مثلا برای نمونه همان پرداخت پول شارژ .... اصلا مسئله لزوم پرداخت یا عدم پرداخت نیست ..‌‌ مسئله اینه ک پرهام باید با آژانس میرفت به کارش برسه .... در اینجا نویسنده نباید به خاطر اینکه داستان را انطور ک میخواهد پیش ببرد داستان را غیر منطقی پیش ببرد .... هرعقل سلیمی میداند ک در چنین شرایطی فقط باید آژانس بگیره و بره ب کارش برسه !!! موارد زیاده
داااغووون...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی