بازدید 18077
خوانده می‌شوید؛

شاخصه‌های رفتاری و اخلاقی و عملکردی افرادی که دارای «ژن خوب» هستند، چیست؟

به نظر شما، شاخصه‌های رفتاری و اخلاقی و عملکردی افرادی که دارای «ژن خوب» هستند چیست؟ در جامعه ایرانی، افراد دیگر با ژن خوب، ولی ناشناخته تا چه حد توانسته اند پیشرفت کنند؟
کد خبر: ۷۱۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ 22 July 2017
روز گذشته، فایل گفت وگوی ویدئویی حمیدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف در فضای مجازی منتشر شد. این گفت وگو که درباره موضوعاتی همچون حوادث سال 88 ، فعالیت های اقتصادی وی و همچنین آسیب شناسی موضوع آقازادگی بود، واکنشهای بسیاری را در پی داشت.

در بخشی از این گفت وگو، حمیدرضا عارف، ریشه موفقیت های خود را در موضوع «ژن خوب» بیان کرده و می گوید: «هر که توانایی داشته و به نقطه ای رسیده، حتما استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تأثیر وراثت وجود دارد، ژن وجود دارد. پدر و مادر من هر دو جزو شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه 15 کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود. ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسید، در سال 85 رفتن آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم (من زبانم همیشه خوب بود) در دانشگاه جرج واشنگتن پذیرش گرفتم و PHD روابط بین الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. آنجا نگاه نمی‌کنند که تو پسر چه کسی هستی؟ به رزومه نگاه می‌کنند.»

این سخنان باعث شد که بسیاری از مخالفان و حتی طرفداران جریان اصلاح طلبی با هشتک #ژن_خوب به این سخنان واکنش نشان داده اند.
حال با توجه به این سخنان این پرسش ها مطرح می شود؛

1 ـ به نظر شما شاخصه‌های رفتاری و اخلاقی و عملکردی افرادی که دارای «ژن خوب» هستند، چیست؟
2: در جامعه ایرانی، افراد دیگر با ژن خوب، ولی ناشناخته تا چه حد توانسته اند پیشرفت کنند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۵۸
در اینکه وراثت وژن در موفقیت افراد نقش دارد شکی نیست وعلم هم اثبات کرده.عوامل محیطی وتربیتی هم بی تاثیر نیست.اما این مطلب کلی نیست چه بسا افراد با هوش وتوانمند از خانواده بدون تحصیلات وچه بسا افراد کم هوش و کم توان در خانواده های به ظاهر خوب.البته بنده یادمه تنها کسی که سوال هوش مربوط به معدن رو در مناظرات ریاست جمهوری ۹۲ غلط جواب داد جناب عارف بودن):
ژن خوب یعنی احمدی نژاد ... چقر و ...
ژن خوب تاثیر اخلاقی دارد و اعمال و رفتار سنجیده به صورت بالقوه در درونشان نهفته است ولی با اموزش و پروراندن به ظهور خواهد رسید این یک سهم اوست ولی بزرگترین سهم را موقعیتهای اجتماعی والدین تعیین می کنند فرزند وزیر و وکیل در موقعیت کاملا پیروز قرار دارد اگر ژن خوب هم داشته باشد دو چندان می شود ولی فرزند دهقان ژن خوب دارد ولی امکان و موقعییت ندارد پس هرگز رشدی که پسر وزیر با رانت می کند پسر دهقان نمی تواند رشد کند ژن در طبقه خود اجتماعی فارق از درجه جهش بله خوب است ولی کنشی ندارد این رانت اقازاده ها است که انها را موفق کرده است
همه آقازاده های ایران به لطف پدران گرامیشان دارای ژن خوب هستن..ولی ما مردم ایران به دلیل ژن بدی که داریم در فقر و بدبختی بسر می بریم و بنظرم حقمونه چون ژنمون خوب نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
این آقایی که مدعیه ژنش استثنائیه و هم آورد میطلبه و میگه تو هر رشته ای خواستید مسابقه میزارم خدمتش عرض کنم ما 4 تا برادریم برادر بزرگم پزشک هست. خودم مهندس عمران. برادر سومی مهندس مکانیک و برادر آخری هم مهندس آی تی. لطف کنه بیاد یه مسابقه ای با هم بدیم ایشون از بیست ده هیچ جلو . ببینم ژن بابای ایشون اصلیه یا واسه ما. فرقش اینه که بابای من خیاطه بابای ایشون وکیل و وزیر اون هم به حمایت آدمایی مثل بابای من. اینجاست که میگن یارو چند مرده حلاجه.
ژن و وراثت برای کسی که فرق بین کوه و معدن را نداند کیلیویی چنده ؟
ژن و وراثت جای خودشو به پول و پارتی و رشوه و بی قانونی و ندانم کاری داده برادر
سبک زدگی سالم و یه زندگی توام با آرامش و اعتماد بنفس هم منتقل میشه. من از اینها محروم بودم اما اونقدر رو خودم کار کردم که حداقل بتونم این شرایط رو برای بچه های خودم فراهم کنم و ذهن آرام و اعتماد بنفس سالم رو به اونها منتقل کنم. خیلی ها ژن خوب و هوشمندی دارند. شرایط هم به نوبه خودش تاثیرگذاره. حتی بیشتراز هوش و استعداد. من اثر نامساعد بودن محیط رو با تمام وجودم لمس کردم. خداروشکر خدارو دارم
بد بخت شدیم .قبلا پارتی بازی ملاک خوب و بد بود. و الان پارتی بازی علمی به نام ژن خوب!! این افراد دست به هر کاری می زنند که خود را توجیه کنند.
انسان اسیر وراثت و ژن نیست. هستن کسانی که خانوادش کلا بی سواد و قشر فقیر جامعه بودند ولی تونستند مدرک تحصیلی بالا در رشته های مهندسی و پزشکی بگیرند چه رسد به رشته روابط بین الملل که رشته ای آسان است
چه خودشونو تحویل می گیرن! لول
منظور از ژن خوب پارتیه خوبه....
محیط خیلی بیشتر از وراثت در موفقیت انسان ها نقش داره.
مثلا نمی تونیم بگیم که یک کشور جهان سوم که در علم و تکنولوژی از دنیا عقبه ، ژن خوب توش نبوده،عواملی مثل جنگ و تحریم و نوع حکومت و....تاثیر گذارند
ژن و استعداد خوب اگر در شرایط و محیط بد قرار بگیره میتونه به همون اندازه مخرب باشه مثل دزدا و جنایتکارهای باهوش و با استعداد
یا مثلا نمیتونیم بگیم زنان ایرانی ژن ضعیف تری نسبت به زنان جهان اولی دارن ، چون شرایط حکومتی و....در عدم موفقیت زنان نقش داره
و......
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
جالبه ها اين نظر منتشر ميشه و نظراي من منتشر نميشه!!!
بیشتر از اینکه ژن تاثیر بذاره محیط تاثیرگذار هست. اگر فردی در خانواده‌ای بزرگ شود که آموزش درست و اصولی ببیند فرد موفقی خواهد شد. بعلاوه اگر رانت و چیزهای دیگر هم که باشد، خنگ‌ترین فرد که هر چندتا ژن بد هم داشته باشد به بالاترین مکان میتواند برسد.
ژن خوب فقط اونجاش که به معدن نو مناظرات بگی جاذبه گردشگری!!
ژن خوب اقازاده ها هستن که همه شدن دکترومهندس وتاجرومعدن دارومعدن خوار وجنگل خوار وزمین خوار،
ژن بد ملت ایران است که هرچی سرشون بیاید به وسیله این ژن خوبها حقشونه،چون لیاقتشون همینه،
ژن خوب :

بنام خدا
مردم آزار نباشیم
دیگران را قضاوت نکنیم
خوش بین باشیم
تمام
ژن خوب ، زغال خوب و .. هیچ کدام بی تاثیر نیستند!!
حرف حساب را باید پذیرفت. البته برای فهمیدن حرف حساب باید دانش و فکر داشت.
ژن ها از والدين به فرزندان به إرث مي رسند كه مي تونه شامل هوش و استعداد هم باشه ... خود هوش فقط شامل درك فرمول هاي رياضي و يا استعداد يادگيري مطالب زيستي و يا پزشكي نيست. هوش و استعداد مي تونه ورزشي باشه ... مي تونه اقتصادي و بازرگاني باشه ... مي تونه در شاخه ادبيات و علوم انساني و يا هنر باشه و ... كمتر كسي رو مي شود پيدا كرد كه در دو يا چند گرايش واقعا باهوش و با استعداد بوده و اين استعداد رو از والدين به إرث برده باشه . بسيارند مردماني در سرزمينمان كه باهوشند ولي هوش و استعدادشان در مسير مناسب و درست مورد استفاده قرار نگرفته است. رتبه اول كنكور فرد و يا والدين آن شخص دليل بر باهوش بودن در همه شاخه ها نخواهد بود و اين فرهنگ و طرز فكر باعث غرور كاذب در جامعه داراي رتبه هاي خوب كنكور مي شود ... كنكور فقط چندتا تسته ... شرايط محيطي و جامعه نقش فراواني در اخلاق داره و ژن نمي تونه اخلاق رو هم به فرد منتقل كنه !!! و اگر اينطور بود پسر نوح خاندان نبوتش رو گم نمي كرد.
با تمام احترامی که برای محمدرضا عارف قاثلم، اما به نظرم با حساس شدن روی صحبت های این جوان متکبر، او را بالا نبرید، البته لطفا!

معصوم نیست که، حالا یه چیزی گفته :)
یکی اش همین اقای احمدی نژاد
حرف ایشان منطقی به نظر می رسد.
متاسفانه نخبه کشی در مملکت رایج شده است. چند نفر نخبه مانند عارف در راس مملکت داشتیم؟
چند فرماندار ، چند استاندار و چند شهردار داریم که جزو نخبگان تحصیلی این مملکت هستند؟
تقریبا هیچ
تقریبا همه فارغ التحصیلان دانشگاه های درجه ا مهندسی مهاجرت می کنند.
چه کسی باید این مملکت را به سطح اول برساند؟
اگر با تحصیل کردگان دانشگاه آزاد می شد(بطور کلی) که الان هم سطح حداقل ترکیه بودیم.
احترام نخبگان را نگه داریم.خانم میرزاخانی به خاطر نخبه کشی در ایران نماند.
یکی اگر باباش سوپرمارکت هم داشته باشه از موقعیت پدرش واسه شغل خود استفاده می کند. حالا اگر سیاستمدار باشد و به طریق قانونی اگر استفاده کند من مشکلی نمیبینم.
پاسخ ها
د
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
کسی که از موقعیت سوپرمارکت پدرش استفاده میکنه از مال و موقعیت شخصیه پدرش استفاده کرده ولی کسی که از موقعیت سیاسی یا مدریت دولتی پدرش استفاده میکنه از موقعیت کل جامعه و از امانتی که به پدر ایشون سپرده شده استفاده کرده!!
زمانه هم در ایجاد ژن خوب وبدنقش دارد.چه بساافرادی در ایران که قبل از سال ۵۷ژن خوب داشتند وخان وخانزاده وشازده بودند وبعد ۵۷ ژنشان بد شد وادمهای معمولی جامعه شدندوبرعکس چه بسا افرادی که قبلا ژنشان خوب نبود وادمهای عادی بودند وبعدا اقازاده شدند(:
ژن خوب یعنی این که دروغ نگی ، حق کسی رو پایمال نکنی ، رانت خواری نکنی ، اختلاس نکنی ، با پارتی بازی وارد دانشگاه نشوی ، مدرک تحصیلی تقلبی نداشته باشی ، با توجه به استعداد و توانایی که داری رشته تحصیلی یا شغلی را انتخاب کنی ، حرفت با عملت یکی باشه ، .... ! همین ها رو اگر رعایت کردی معلومه که ژن خوب داری .
اشتباه نکنید منظور این آقازاده از ژن خوب اصلا تو مفاهیم و دامنه زیست شناسی نیست همنطور که خودشون گفتن در روابط بین الملله که هم راستای تحصیلات خودشونه، منظور همون ژن آقازادگی ، پارتی ،رانت و ... هستش که تو چند دهه گذشته به تعداد خاص توی بعضی از خانواده های آقازاده از نسلی به نسل دیگه بدون انقطاع منتقل میشه هیچ ربطی هم به هیچی نداره عجب ژنی این لامصب ما فقط میتونیم بگیم " مگه میشه مگه داریم "
ژن خوب یعنی طرف تو 24 سالگی میره آفریقای جنوبی برا قرارداد! ژن بد هم یعنی من بدبخت که تا 30 سالگی درگیر سربازی و درس خوندن از ترس سربازی و ممنوع الخروج بودنم.
از نظر علمی ثابت شده که محیط رشد نامناسب و تغذیه ی نامناسب میتونه حتی باعث کاهش آی کیو در افراد بشه ، پس
محیط و امکانات و عدالت اجتماعی و حکومت مسوولیت پذیر و دلسوزه که میتونه روی رشد یک ملت تاثیر بذاره تا ژن خوب !!!
بستگی داره ژن خوب با چی ترکیب بشه، با شارلاتانیزم یا با اخلاق مدار بودن و بسیار چیزهای دیگر.
ژن خوب مث چک میمونه! یعنی از طرف آزمایش ژنتیک می گیرن اگه ژنش مث ژن معاون اولی کسی باشه یه پول تپل میریزن به حسابش :))

اگرم ژنش مث مریم میرزاخانی و ... باشه، یه پولی ازش میگیرن میریزنش ته دره!

بعله ژن خوب مث چک می مونه!
بنده خدا هیتلرم همینو می گفت! زدن کشتنش بی وجدانا!
می گفت آقا من پارتی مارتی که ندارم! ژنم خوبه باید مملکتو کل دنیارو دو لپی قورت بدم! یه عده بی وجدان حسوود و عنوود ... ایشششش :( زدن کشتنش طفلی رو.

الان این بنده خدا م تو مملکت ما آقا زاده هه همینه...
آقا بنده نظری ندارم فقط بحثتون تموم شد فرمایشات دوستمون جناب عارف رو به عنوان چکیده مقاله بیارین اولش! کلشو مقاله کنین تو نیچری جایی چاپ کنن این دانشمندای آمریکایی دیگه چرتو پرت نگن که ما نقشه ژنوم آدمیزادو شناسایی کردیم!
بفهمن تازه اونا اسم ژنا رو یاد گرفتن ما یه سری آدم ژن خوب شناس داریم یعنی طرف میاد دس میزنه به ژن ... یکمم بو می کنه میگه ژنش خوبه یا نه! بعد اونا باس برن آزمایشو کوفت و زهرمار و داستان آخرشم .. هیچی!
تولیدی لباس ........ (اسم محفوظ) هم که با دستور و لابی های متعدد کالای تولیدی شون را اجبارا به اکثر تعاونی ها می فروشند ارتباطی به ژن برتر داره؟
با اين تفكر ژن فرزند نوح نبي وإلا آخر زير سوْال ميرود.
سلام. مگه دلیل انقلاب کنار گذاشتن ژن خیلی خوب نبود ؟
خداییش چی باید به این آقازاده گفت
امروزه علم ژنتیک به حدی از پیشرفت رسیده که حتی در ایالات متحده کودکانی که ژن "تجاوز" دارند رو شناسایی میکنند و به طور خاص در نظر میگیرند که در آینده متجاوز نشوند
کاملا حرفش درسته
منطقه به منطقه فرق میکنه
با توجه به روش و منش شخصى ، اجتماعى و سياسى جناب اقاى محمد رضا عارف و افاضات اقا زاده محترم ايشان مى توان نتيجه گرفت كه تواضع و فروتنى صرفا اكتسابى بوده و بهيچوجه از طريق ژن قابل انتقال نمي باشد.
در محيط و فضائي كه آلوده به فساد هست ، ژن خوب كمترين اثر در يافتن جايگاه شايسته توسط افراد سالم را دارد.
منظور از ژن خوب همان رانت است
خوشبختانه نقش بی.بدیل.زمان.ازبین.نخواهدرفت
منظورشون از ژن هوش بوده، مطلقا. اما اینکه این هوش در راه درست یا غلط استفاده بشه مهمه.
پس همه هزاران پسر و دختری که رفتند شریف دارای ژن خوب هستند، پس چرا اونا همچین مناقصه ای رو دو لوپی قورت ندادند؟؟
دست اندازی به بیت المال یعنی ژن خوب
وای به روزی که سیاسی کاری جمع شود و بپرسند از کجا آورده اید؟
خدا ژنهایتان را بیشترکند. ما که بخیل نیستیم.
ما اصولا ژن ضعیف نداریم .
تاریخ تحول و تکامل بشر به گونه ای بوده که انچخ که الان شالوده ماست بسیار قوی و تکامل یافته و بعضا ناشناخته است . بخش عمده جمعیت نه تنها ایران که همه کره زمین دارای قابلیتها و توانایی های بسیار نزدیک به یکدیگرند .
این داستانهای نژاد پرستانه و این چرندیات غالبا از زبان ادمهای متوهم بیان می شود .
همواره خروجی جوامع حاصل فرهنگ و اقلیم و شرایط محیطی و غیره است و نژادها نه اینکه اثر نداشته باشند بلکه سرجمع همه در یک حد هستند .
در أوائل قرن گذشته هم در ولايات متحده و هم در المان نازي قوانيني تحت عنوان قوانين يوژنيك يا eugenics law به تصويب رسيد كه در رابطه با حذف ژنهاي بد و تقويت ژنهاي خوب به قيمّت عقيم كردن و كشتن از روي ترحم ادمهاي بدژن و نكاح و تزويج ادمهاي خوب بود. در ده ١٩٧٠ ايالات متحدي باني علمي موسوم به زيست شناسي اجتماعي يا sociobiology شد و حتي در دهه بعد از ان كلينيكهاي بارداري برپا شدند كه براي از برندگان جايزه نوبل جرو اهدا كنندگان اسپيناس بودند. در اتحاد جماهير شوروي سابق اين أيده تحت عنوان برگزيدگان يا nomenklatura مطرح شد. به هر حال اين موضوع قريب ١٠٠ سال است كه در جهشان غرب مطرح است اما هربار كه به ان بها داده شده است منجز به رخدادهاي ناميمون و نامباركي شده است
به هرحال از گذشته تا به امروز طبقه إشراف سالار بدنبال مستمسكي علم نما بوده اند تا اينكه "چطور ما، ما شديم" را توجيه كنند. انشا ا... موفق شوند بكار بودن القابي ماند والاگهر يا والاتبار را در اين مملكت رسمي كنند و أنرا جاري و ساري سازند.
"2: در جامعه ایرانی، افراد دیگر با ژن خوب، ولی ناشناخته تا چه حد توانسته اند پیشرفت کنند؟"

تا همین حد که با داشتن کارشناسی ارشد رباتیک و انجام خدمت سربازی و ...، بیکارند!!
کوکلاس کلان
با پدیده آقا زاده ها آشنا میشیم...
یک سئوال خیلی مهم از همه عزیزان و بویژه از تابناک عزیزم دارم. استدعا دارم حواب بدهید:
آیا ژن خوب در ارائه نظر در یک زمان بحرانی که مثلا پدر من از دولت سهم خواهی می کند باعث می گردد که فعلاً من سکوت کنم ؟؟ و زیادی حرف نزنم؟؟
بنظر من این یک ژن خوب از نوع ژن های ارزیابی های سیاسی می شود. یا مثلا ژن خوب در زفتار توام توقع زیادی و طلبکار بودن تاثیر دارد یا نه؟؟
ممنونم از پاسخ های شما
پسر کرد رستگار رحمانی را یادتان هست همون که دوبار ازش کنکور گرفراتن و هردو بار هم نفر اول شد روستا زاده ای از پدر و مادری بیسواد و بدون هیچ پشتوانه ای اما لقمه حلال خور.....
آره با خدا رستگار رحمانی بگه ژنم خوبه راس گفته نه این
این فرد نخبه رشته ای خوانده است که اصولا نیازی به دانشگاه و استاد ندارد!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار