بازدید 3018
اقتصاد در گذر زمان

از معرفی معاون مورگان شوستر خزانه دار کل کشور تا تقاضای منع فروش بوئینگ به ایران توسط نمایندگان آمریکا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 22 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

31 تیر 1290، مورگان شوستر آمريكايي خزانه دار كل كشور «ماژور استوكس» انگليسي را به معاونت خود برگزيد.

31 تیر 1314، بخشنامه تعميم ساعت محلي تهران به تمام نقاط ايران و يكسان سازي ساعت رسمي در سراسر كشور صادر شد.

31 تیر 1320، كابينه جنگي بريتانيا، سرانجام با انجام يك اقدام نظامي در جنوب ايران موافقت كرد. در اين عمليات تصرف حوزه ‌هاي نفتي خوزستان براي واداشتن ايران به اخراج كارشناسان آلماني پيش ‌بيني شده است.

31 تیر 1331، دادگاه لاهه عدم صلاحيت خود را براي حل اختلاف ايران و انگليس در خصوص نفت اعلام كرد. همچنین در این روز كابينه دوم دكتر محمدمصدق تشكيل شد. اين كابينه تا روز كودتاي 28 مرداد 1332 دوام داشت‌.

31 تیر 1337، در خبرهایی که در این روز در رسانه ‌ها منعکس شد، خبر آب لوله ‌کشی تهران بزرگ شامل شمیرانات، یوسف‌آباد، تهران نو، نارمک، تهران ‌پارس و شهر ری بیشتر از دیگر خبرهای اقتصادی جلب توجه می ‌کند. در یکی از این خبرها آمده است: امروز اطلاع حاصل شد، اکنون که برنامه لوله‌ کشی آب تهران طبق برنامه قبل در شرف اتمام است، موضوع لوله‌ کشی آب تهران مورد توجه قرار گرفته و مقامات سازمان لوله ‌کشی آب تهران و سازمان برنامه مشغول مذاکره هستند تا با کمک مالی سازمان برنامه نقشه‌ های لازم را برای این کار هرچه زودتر فراهم کنند. درباره پروژه لوله‌کشی آب تهران یکی از مقامات به خبرنگاران گفته است: نصف اعتبار مورد لزوم جهت اجرای برنامه لوله ‌کشی تهران ممکن است از طرف سازمان برنامه و بقیه از طرف مردم تامین شود و در‌صورتی‌که سازمان برنامه حاضر به کمک مالی نگردد، کلیه اعتبار مورد لزوم از محل وجوه پرداختی مردم تامین خواهد شد، این همان وجوهی است که متقاضیان در مقابل هر مترمربع خانه یا اراضی خود که از آب لوله ‌کشی استفاده کنند پرداخت می‌ شود، در این صورت سازمان لوله‌ کشی وسایل مورد نیاز را از کمپانی ‌های خارجی خریداری کرده و پول آن را در آینده به تدریج خواهد پرداخت.

همچنین در این روز، شرکت کشتیرانی «لوانت اکسپرس» اعلام کرد که کشتی 10 هزار تنی «الین هورن» حامل کالاهای نمایشگاه صنعتی ایران و ایتالیا به بندر خرمشهر رسیده و برای تخلیه محصولات خود به کنار اسکله پهلو گرفته است. تخلیه این کشتی یک هفته به طول خواهد انجامید و وسایل نمایشگاه صنعتی ایتالیا که در توسعه تجارت ایران و ایتالیا تاثیر زیادی خواهد داشت، به تهران حمل می‌ گردد. امروز همچنین مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایتالیایی به خبرنگاران گفت: خط کشتیرانی ایتالیایی در ماه آینده دو کشتی نوساز به ظرفیت هر یک 3.000 تن به سایر کشتی ‌های خود در ایران اضافه خواهد کرد. 

31 تیر 1351، 15 كشور عربي به خاطر بازپس گرفته شدن جزاير تنب بزرگ و تنب كوچك و ابوموسي توسط ايران به شوراي امنيت سازمان ملل شكايت كردند.

31 تیر 1359، صدام حسين در مصاحبه اي با روزنامه كويتي السياسه صريحاً به حكومت ايران حمله كرد و گفت «اكنون ما نيروي نظامي كافي براي بازپس گرفتن سه جزيره عربي اشغال شده توسط ايران را فراهم كرده ايم.»

همچنین در این روز، با 181 رأي موافق، 7 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع از مجموع 195 نماينده حاضر در مجلس، نام نهاد قانونگذاري كشور از مجلس شوراي ملي به «مجلس شوراي اسلامي» تغيير كرد.

31 تیر 1372، 150 نفر از نمايندگان كنگره آمريكا طي نامه اي از رئيس جمهور كشورشان تقاضا كردند از فروش هواپيماهاي بوئينگ به ايران جلوگيري كند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل