بازدید 12481

همکاری هیأت پانزده نفره «اصولگرایان ولایی» و دولت برای انتخاب کابینه دوازدهم

اصولگرایان سهمی از کابینه نمی خواهند؛ اما فراکسیون اصولگرایان ولایی، هیأت پانزده نفره ای را تعیین کرده تا به دولت در انتخاب وزرا کمک کند. ما نه کاندیدا داریم و نه سهمی می خواهیم. فقط می خواهیم دولت را کمک کنیم تا رأی بالایی در مجلس بیاورد تا مطمئن تر کار خود را انجام دهد.
کد خبر: ۷۱۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳ 21 July 2017
چهار سال پیش، حسن روحانی، به هنگام انتخاب کابینه اول، چند وزیر اصولگرا برگزید که از میان آنها، دو وزارتخانه اطلاعات و کشور از اهمیت بالایی برخوردار بودند.

به گزارش «تابناک»؛ به این ترتیب، وزارت کشور به رحمانی فضلی، رئیس پیشین دیوان محاسبات و از محافظه کاران نزدیک به علی لاریجانی و کرسی وزارت اطلاعات هم به محمود علوی، روحانی میانه رو اصولگرا رسید که بیش از آنکه چهره ای امنیتی باشد، چهره ای فرهنگی شناخته می شد.

در کنار این دو وزارتخانه کلیدی، وزارت دادگستری هم به مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور دولت احمدی نژاد و از اصولگرایان مشهور سپرده شد.

با این حال، اصولگریان بر این باورند که سهمی از کابینه نمی خواهند و تنها در صورتی که خود روحانی بخواهد، در حد مشورت و معرفی افراد، به وی کمک خواهند کرد و اختیار انتخاب افراد را در دست رئیس دولت می دانند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت و گو با تابناک در این باره می گوید: هم اکنون کشور در مرحله ای قرار دارد که منتظر است تا رئیس جمهور منتخب مردم، کابینه دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. بنا بر قانون بعد از مراسم تحلیف، رئیس جمهور دو هفته فرصت دارد تا این کار را انجام دهد.

وی گفت: مأموریت های دولت دوازدهم، بسیار مهم است و مطالبات عمومی زیادی نیز در جامعه وجود دارد که این دولت باید از پس آن برآید. هم اکنون کشور با رکود اقتصادی، بحران اشتغال، بحران فرهنگی و ازدواج جوانان ـ که مسأله مهمی است ـ روبه روست. همچنین سیستم بانکی کشور که باید اصلاح و حوزه های مالیاتی تسهیل شود. در حوزه های مهم سیاسی به ویژه سیاست خارجی و بین المللی نیز باید کارهای سنگینی انجام گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: همان گونه که رئیس جمهور قول داده است، باید این دولت، دولت پرنشاط پرکار و مسئولیت پذیری باشد و همه کمک کنند تا این مهم صورت پذیرد تا مشکلات کشور، یکی پس از دیگری رفع شود.

اما در این روند، طبیعی است که جریان های سیاسی تلاش کنند و رایزنی هایی داشته باشند تا با دولت تعامل کرده و بتوانند سهمی نیز در دولت داشته باشند، ولی من به عنوان سخنگوی فراکسیون اصولگرایان می گویم، دولت شرکت سهامی نیست که جریان ها از آن سهم خواهی کنند و بعید است، دولت زیر بار سهم خواهی جریان ها برود.

وی ادامه داد: اکنون بحث هایی مطرح است و عده ای مدام می گویند، برخی یادشان رفته با حمایت چه کسانی رأی آورده اند؛ این یعنی عده ای سهم خود را از کابینه می خواهند، ولی ما با این سهم خواهی مخالف بوده و امیدواریم به کسی سهمی داده نشود.

وی همچنین یادآور شد: امروز میزبان واعظی، وزیر ارتباطات بودیم و همین بحث مطرح شد. روحانی به هیچ جریانی بدهکار نیست. مردم به روحانی رأی داده اند و سهم خواهی از هیچ جریانی پذیرفته نیست و ما در انتخاب کابینه، به هیچ حزبی سهم نخواهیم داد؛ هدف ما انتخاب افراد کارامد، پرتلاش برای کابینه دوازدهم است.

این نماینده مجلس خاطرنشان ساخت: اصولگرایان سهمی از کابینه نمی خواهند؛ اما فراکسیون اصولگرایان ولایی، هیأت پانزده نفره ای را تعیین کرده تا به دولت در انتخاب وزرا کمک کند. ما نه کاندیدا داریم و نه سهمی می خواهیم. فقط می خواهیم دولت را کمک کنیم که رأی بالایی در مجلس بیاورد تا مطمئن تر کار خود را انجام دهد.

اما فراکسیون ما با موضع گیری واعظی موافق است و حتی با این نظر واعظی که گفته، همه فراکسیون ها برای دولت یک میزان ارزش دارند نیز موافقیم و به امید خدا بتوانیم یک کابینه قوی انتخاب کنیم.

سیدحسین نقوی حسینی درباره اظهار نظر برخی اصولگرایان درخصوص خواسته شانزده میلیون رأی اصولگراها و سهم آنان در کابینه گفت: این شدنی نیست که یک اصولگرا وارد کابینه روحانی شود. ما در رویا زندگی نمی کنیم و کسی از اصولگرایان در آسمان سیر نمی کند. همه ما روی زمین زندگی می کنیم و می دانیم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. تا کنون هیچ دولتی از جریان سیاسی مخالف، کسی را وارد کابینه نکرده و این کار به لحاظ سیاسی با واقعیت انطباق ندارد؛ بنابراین، رئیس جمهور باید افرادی را انتخاب کند که جریان وی را قبول دارند و همفکر وی هستند و به یک تفکری اعتقاد دارند.

وی در پایان ادامه داد: این وضعیت نمی تواند انسجام به وجود بیاورد؛ بنابراین ما حق را به رئیس جمهور می دهیم تا با توجه به تفکرهای خود افراد را تعیین کند. نمی توان فردی را به کار گماشت که مخالف رئیس جمهور است و در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، نمی توان در آن کاری کرد.
اصولگرایان چنین اعتقادی ندارند، اما اگر دولت خود به این تشخیص برسد که همه جریان ها را مشارکت دهد و همه باید کمک کنند، این بحث دیگری است و در آن زمان همه باید کمک کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار