بازدید 59643

پیش‌شرط ورود دانش‌آموزان به رشته تجربی و ریاضی

کد خبر: ۷۱۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۷ 17 July 2017
طبق اعلام مسئولان آموزش‌وپرورش از یک کلاس ۳۰ نفره در رشته تجربی فقط یک نفر امکان قبولی در رشته پزشکی را دارد، ورود به رشته تجربی دارای شاخص‌هایی است و دانش‌آموزانی که حافظه ضعیفی دارند نمی‌توانند در این رشته موفق باشند.

به گزارش تسنیم، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به‌منظور انتخاب رشته تحصیلی در پایان پایه نهم از 18 تیر آغاز شده است، پس از حواشی ایجادشده در رابطه با انتخاب رشته در سال تحصیلی گذشته، وزارت آموزش‌وپرورش امسال نسبت به اعمال تغییراتی در شیوه‌نامه هدایت تحصیلی اقدام کرده است، در همین رابطه وجه تمایز جدی هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته جنبه توصیه‌ای بودن آن است و دانش‌آموزان برای ورود به رشته تحصیلی اجبار نمی‌شوند.

ملاک‌های هدایت تحصیلی عبارتند از: عملکرد تحصیلی (35 امتیاز)،  آزمون‌­های مشاوره‌­ای (30 امتیاز)، نظر دانش‌­آموز (10 امتیاز)،  نظرخواهی از دبیران (10 امتیاز)، نظر مشاور (10 امتیاز) و نظر خواهی از والدین (5 امتیاز).

ورود به هر یک از شاخه­‌ها و رشته­‌های تحصیلی منوط به کسب حد نصاب (کف) نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (خرداد ماه) مربوط به آن رشته است. به‌عبارت دیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در شاخه، زمینه و رشته­‌های مربوط، سایر عوامل و ملاک‌های هدایت­ تحصیلی آن دانش‌­آموز مبنای محاسبه قرار نمی‌‌گیرد همچنین نمرات پایه‌های هفتم و هشتم ضریب یک دارد اما در پایه نهم، نمرات از ضریب 3 برخوردار است.

برای ورود به رشته تجربی باید نمره علوم تجربی 14 و ریاضی 13، در رشته ریاضی نمره ریاضی 14 و علوم 13 و ردر شته انسانی نمرات دروس ادبیات فارسی 14، مطالعات اجتماعی 13 و عربی 12 باشد.

مطابق الگوی توسعه متوازن 48 درصد دانش‌آموزان باید به شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بروند اما هم‌اکنون 63 درصد دانش‌آموزان در شاخه نظری که شامل 4 رشته علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی است، تحصیل می‌کنند. طبق اعلام مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، سال گذشته یکی از بحران‌ها در بحث انتخاب رشته علاقه بیش از حد دانش‌آموزان به رشته تجربی بود و  این موضوع تحت تأثیر فضای جامعه اتفاق افتاد به‌گونه‌ای که در مناطق کمتر توسعه یافته که خانواده‌ها به لحاظ وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر هستند، این مسئله پررنگ‌تر است و حتی در برخی استان‌ها 70 درصد داوطلب برای رشته تجربی وجود داشت.

آنگونه که معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید: رویای پزشک شدن، داروساز شدن، دندانپزشک بودن و بعد هم به پول رسیدن باعث می‌شود تا رشته تجربی برای بسیاری از دانش‌آموزان جذابیت بسیار داشته باشد اما این در شرایطی است که از یک کلاس 30 نفره در رشته تجربی تنها یک نفر می‌تواند در رشته پزشکی دانشگاه سراسری یا آزاد پذیرفته شود.

ورود به رشته‌های زیرمجموعه شاخه نظری دارای شرایطی است که برخی از آنها عبارتند از:

شرط ورود به رشته تجربی داشتن علاقه و استعداد در درس‌های ریاضی، شیمی و علوم زیستی است. این رشته مناسب افرادی است که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه دارند و از مطالعه در طبیعت و انجام آزمایش‌های گوناگون لذت می‌برند.

البته یادگیری مطالب زیست‌شناسی نیاز به حافظه قوی دارد و واضح است دانش‌آموزانی که حافظه‌ای ضعیف دارند، نمی‌توانند در این رشته موفق باشند.

افراد علاقه‌مند به ادبیات، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و علوم اجتماعی نیز بهترین گزینه‌ها برای ورود به رشته علوم انسانی هستند؛ البته به این شرط که حافظه‌ای قوی داشته باشند چون برخلاف تصور همگانی، موفق شدن در رشته علوم انسانی توان ذهنی بالایی می‌خواهد که علاقه‌مندی به مطالعه در مسائل مختلف مربوط به انسان شرط لازم آن است.

دانش‌آموزانی که قصد ورود به رشته ریاضی را دارند باید در درس‌های ریاضی، فیزیک و شیمی قوی باشند و ضمن داشتن علاقه به این دروس، توانایی یادگیری مطالب آن را نیز داشته باشند. به طور معمول، دانش‌آموزانی که بهره هوشی بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، همچنین قدرت تجزیه و تحلیل و تجسم اجسام فضایی را دارند در رشته ریاضی موفقیت بیشتری کسب می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۳۲
از یک کلاس ۳۰ نفره در رشته تجربی فقط یک نفر امکان قبولی در رشته پزشکی را دارد
, اما 29 نفر عزیز می توانند در دانشگاههای ازاد و غیر انتفاعی و پردیس و شبدیس و ترکیه و اوکراین و مالزی و هند .... پزشکی بخوانند.
بقیه هم برن قاچاقچی بشن
متاسفانه در دوره اول متوسطه نمرات آن قدر فله ای شده اند که تقریبا همه دانش آموزان در دروس علوم و ریاضی نمره بالای 15 دارند. بگذریم از اینکه بیشتر دانش اموزان در این دروس نمره بیشتر از 17 یا 18 دارند. بنابر این متاسفانه این مانع نخواهد توانست کارایی داشته باشدو مانع عطش کاذب ورود دانش آموزان به رشته تجربی شود.
پاسخ ها
بیتا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
موافقم الان که بالا تر اومدیم هر روز میگیم چرا توی راهنمایی بیشتر سخ نگرفتن که ما انقدر اذیت نشیمت
البته ما امیدواریم که به دو قطبی فقیر و غنی، و دو قطبی بالای شهر و پایین شهر و احیانا سیاست گذاری حذف شانس ضعفا از رسیدن به دانشگاه ختم نشه، و واقعا دستگاه اجرایی بدون غرض به همه اقشار جامعه شانس یکسان بدهد.
انشتین هم تو دوران تحصیلی ادم بی استعدادی بود اما تونست با فرضیه نسبیت علوم فیزیک وریاضی ونجوم رو متحول بکنه.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
این که دانش آموز بی استعدادی بشه انشتین احتمالش یک در میلیارد هست. کشتین ما رو با این مثال ، هر چی دانش آموز درس نخونه ورد کلامش شده این جمله
بسمه تعالی
متاسفانه آموزش و پرورش هیچ برنامه جامعی ندارد و این اقدام منجر به مهاجرت هموطنان به خارج از کشور خواهد شد و آسیب های جبران ناپذیری به فرهنگ اسلامی و ایرانی ما خواهد زد و چه بسا که این امر در حال حاضر در کشور هند مشهود است و ایرانیان برای ادامه تحصیل بالاخص در رشته های دندانپزشکی و داروسازی عازم این کشور بوده و هستند.
بهتر است بجای اینکه صندلی های رشته های پزشکی را به اتباع کشورهای همسایه تقدیم نماییم و رگ و ریشه ایرانی خود را تخریب نماییم این صندلی ها به ایرانیان اختصاص یابد.
انشاالله
انتخاب رشته باید اولا تماما در به اختیار دانش اموز و مناسب با علاق و با دز نظر گرقتن اینده کاری یاشد ؛ نقش راهنما باید فقط در توجیه همین موارد باشد دانش امور باید توجیه کامل شود و اگاه از میزان موفقیت و شانس بدست اوردن کار و موفقیت در بازار کار و اینده اش . نه اینکه اجبار سیستم اموزشی که معلمش از روی اجبار به مسافرکشی رو بیاره ...
در بسیاری از مناطق محروم به خاطر حد نصاب نرسیدن دانش آموزان برای تشکیل کلاس مثلا ریاضی ، با هم دستی اداره و مدرسه و بی اعتنایی به نظر دانش آموز و معلم و مشاور و والدین ، دانش آموزان را به اجبار به این رشته ها هدایت می کنند و خروجی آن مثلا دانش آموزی با معدل نهایی 5 می باشد.
باید علاقه خود دانش آموز شرط اول باشد نه اجبار
در همه ی دنیا بیش از رشته هایی که در کشور ما طرفدار داده،به رشته های علوم پایه اهمیت میدن.
همین میشه که همه صف میکشن برای پزشکی و ......
درجامعه ای که حقوق دو ماه یک پزشک یا دندانپزشک به اندازه حقوق ده سال یک دکترای ریاضی است افراد کاملا حق دارند حرص پزشک شدن داشته باشن. مشکلات اقتصادی و بی عدالتی را حل کنید این مسائل خود به خود حل می شود.
از یک کلاس ۳۰ نفره در رشته تجربی فقط یک نفر امکان قبولی در رشته پزشکی را دارد
, اما 29 نفر عزیز می توانند در دانشگاههای ازاد و غیر انتفاعی و پردیس و شبدیس و ترکیه و اوکراین و مالزی و هند .... پزشکی بخوانند.
سيستم اموزشي ما خلاقيت را از بين مي برد. يعني چه كه حافظه خوبي داشته باشد!!
علاوه بر ان نياز امروز جامعه ما به افراد باهوشي است كه جامعه شناس خوب و يا اقتصاد دان با هوشع باشد كه مشكلات وسيع در جامعه و اقتصاد را حل كند نه اينكه هر چه نخبه است تنها پزشك شود. اگر توضيع پول عادلانه تر باشد ما به اين معضل مبتلا نمي شويم
حالا اگر کسی ندونه که علاقه اش چیه استعدادش چیه و فرصتهای شغلی چیه باید چیکار کنه؟ در هدایت تحصییلی کسی که برای همه رشته ها الف اورده چه کسی میتونه بگه که این دانش اموز چه کار باید بکنه؟ واقعا استعداد سنجی برای دتنش آموزات صورت میگیرد ؟مثل استعداد سنجی رشته های ورزشی اگر کسی پزشکی رفت و بعد فهمید برای این رشته مناسب نیست چه ضرر و زیانی به خود شخص و جامعه وارد شده است.
پاسخ ها
بیتا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
مراکز مشاوره تحصیلی میتونه خیلی کمکتون بکنه وقتی رفتید شاید متوجه بشید که اصلا خودتونو نمیشناختید
وقتی پول و شخصیت اجتماعی و راحت بودن در سربازی و ... همه در یک رشته ( تجربی )

جمع میشه ، نمی تونین بچه ها رو به زور وارد رشته های دیگه کنین
زمانيكه يك دانش آموز دركش باز شود متوجه خواهد شد به چه رشته اي علاقه دارد ، ولى گاه درك افراد دير باز مى شود و همين دير باز شدن درك باعث مى شود راه را غلط برون ، با گفتن راهنمايي كردن هم فايده زيادى ندارد تا درك باز نشود . مى خواهيد باور كنيد يا نكنيد يك واقعيت است،
تعدادى افراد هم هستن دركشان خيلى دير باز مى شود و يا خيلى زود ، درك مثله يك چراغ خاموش در افراد است كه ناگهان روشن مى شود و باعث مى شود افراد راه درست را بروند ، زمان باز شدن درك افراد هم متغير است ،
باید علاقه دانش اموز مدنظر باشد دولت بجای حل مسئله دارد صورت مسئله راپاک میکند با بها دادن به رشته های دیگر این مشکل حل میشود
ببخشیدایا برای ورود به رشته تجربی معدل ریاضی هفتم۱۱و۲۵باشدوریاضی هشتم۱۰ایانمی تواندبه رشته تجربی برود چون رشته تجربی راخیلی دوست دارم ووگونه میتواتیم معدل مان رابذست بیاوریم؟
با نظرتون موافقم
من دانش اموز سال نهم هستم معدل سال هفتم 18:88 ودر هشتم ترم اول 19:77 وترم دوم 20 میخواستم بدونم من میتونم رشته ی علوم تجربی بردارم
نمره۱۲برای تجربی کافیه
سلام من ریاضیم ۲۰ ولی علوم هشتمم زیر۱۳ هست الان کلاس نهمم سعی میکنم امسال بالای ۱۳ شم من شیمی و فیزیک و زمین و ریاضی رو دوست دارم ولی زیستو نه واسه همین میخوام برم رشته ریاضی علومم بخاطر زیست کم شد الان باید چیکار کنم یعنی نمیتونم برم رشته ریاضی؟؟ معدلمم بالای ۱۹ هست
سلام معدل من19/79 هست ولی اصلا امید ندارم رشته تجربی بیارم
بنظر من این شیوه ی درست برای انتخاب رشته ی دانش اموزان نیست
سلام من معدلم تو هفتم و هشتم هم بالاي نوزده بود علومم هم كلا بيست ولي رياضيم چهارده بود اگه نهم بالاي ١٩بشم رياضي ميتونم تجربي بردارم تو مدرسه نمونه دولتي هستم لطفا جواب بديد
سلام ببخشید من با نمرهی ریاضی هفتم12 وهشتم 17. نهم 18 آیا میتوانم به رشته تجربی بروم؟
آیا با معدل 18میشه وارد رشته پزشکی شد
دوستان سلام من امسال دهمم و تجربه کسب کردم میخوام به شما هم بگم نظر خودتون و ولیتون اصلا تو هدایت مهم نیست چون من پارسال برای اینکه تجربی نیارم نظر خودم و مامانم رو تجربی شماره 12 زدم ولی چون مشاور و معلم تجربی تایید کرده بودند بازم الف شد شما برید با معلم و مشاورتون در مورد رشته که دوست دارید سوال بپرسید و و از علاقتون بگید خیلی کاربرد داره واینکه خیلی نترسید و خودتونو خسته نکنید من پارسال خیلی با این موضوع رفتار کردم رشته مورد علاقم یعنی ریاضی رو آوردم و یه چیز دیگه این که میگن نتایج آزمون پیشرفت تحصیلی موثره کاملا دروغه و اصلا واقعیت نداره چون من همیشه آزمون هارو الکی میزدم و اصلا سوالو نمیخوندم خوب نتیجه هم بد میشد و با اون نتایج کاردانش هم به زور راهم میدادند خخخح
نمره فارسی هم برای رشته ریاضی موثر است؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار