بازدید 19319
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «بازگشت امید به بازار طلا» تا «تغییر در مبنای محاسبه مستمری بازنشستگان»

این پیمانه موضوعاتی همچون قرمز شدن حافظ پس از هفت روز، رشد شاخص ها در بورس مصر در پی هجوم سرمایه گذار خارجی، قوت گرفتن بازگشایی «وبصادر» در بورس، افت قیمت انواع سکه در بازار آزاد تهران، پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌ روی، ادامه رشد یورو در کانال 4300 تومان و افت دلار و درهم، درآمد ۹۰۰ میلیارد تومانی دولت از شماره‌گذاری خودرو، کاهش نرخ بهره بانکی روسیه در بلند مدت و سهم سه دهم درصدی ایران از بازار جهانی دارو را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 17 July 2017
از «بازگشت امید به بازار طلا» تا «تغییر در مبنای محاسبه مستمری بازنشستگان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون قرمز شدن حافظ پس از هفت روز، رشد شاخص ها در بورس مصر در پی هجوم سرمایه گذار خارجی، قوت گرفتن بازگشایی «وبصادر» در بورس، افت قیمت انواع سکه در بازار آزاد تهران، پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌ روی، ادامه رشد یورو در کانال 4300 تومان و افت دلار و درهم، درآمد ۹۰۰ میلیارد تومانی دولت از شماره‌گذاری خودرو، کاهش نرخ بهره بانکی روسیه در بلند مدت و سهم سه دهم درصدی ایران از بازار جهانی دارو را در بر دارد.



حافظ پس از ۷ روز قرمز شد

بورس تهران پس از هفت روز روند صعودی، دومین روز از هفته جاری را با شرایطی متفاوت به پایان رساند. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 25 تیرماه 96 با کاهش 38 واحدی به رقم 79 هزار و 620 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از رشد هفت روز متوالی شاخص کل و دیگر شاخص های منتخب، شاهد افت شاخص ها بود. به طوریکه؛ شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 12 واحدی به رقم 26 هزار و 454 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 15 واحدی، عدد 17 هزار و 367 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 12 واحد به رقم 13 هزار و 288 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بدون تغییر خاصی در جایگاه 87 هزار و 293 واحد باقی ماند. شاخص بازار اول نیز همانند دیگر شاخص ها با 54 واحد کاهش به رقم 55 هزار و 60 واحد رسید ولی شاخص بازار دوم در پایان دومین روز کاری بورس در این هفته بر خلاف روز قبل، با افزایش 77 واحدی همراه بود و عدد 177 هزار و 574 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «بازگشت امید به بازار طلا» تا «تغییر در مبنای محاسبه مستمری بازنشستگان»

رشد شاخص ها در بورس مصر در پی هجوم سرمایه گذار خارجی

صندوق بین المللی پول در هفته گذشته با دریافت دومین قسط از وام مصر، برنامه اصلاحات اقتصادی این کشور را نیز بازنگری کرد. پرداخت دومین قسط وام مصر که مبلغی بالغ بر 1.25 بیلیون دلار بود، موجب شد باقی مانده قسط وام این کشور به 4 بیلیون دلار کاهش یابد. رضایتی که بین سهامداران بابت توانایی مصر از پرداخت دومین قسط به صندوق بین المللی پول ایجاد شد، موجب رشد 3.3 درصدی شاخص EGX شد. در این بین، بانک مرکزی این کشور نیز نرخ بهره را تا 2 درصد افزایش داد. سامه قریب، مدیر تحقیقات تکنیکال در کارگزاری روتس استاک در این خصوص اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی استقبال زیادی از سهام شرکت های مصری داشتند و حمایت این قبیل سرمایه گذاران موجب هجوم سرمایه گذاران داخلی نیز خواهد شد. حجم معاملات در هفته گذشته در بورس مصر به 1.68 بیلیون سهم رسید که در مجموع 3.6 بیلیون پوند مصر بود. بر این اساس شاخص 100 شرکت برتر مصر با رشد 1.5 درصدی همراه شد. در حالی که شاخص EQUAL با رشد 1.4 درصدی معاملات را به پایان برد. /سنا

بازگشایی "وبصادر" در بورس قوت گرفت

نماد معاملاتی بانک صادرات همزمان با سایر بانک های بزرگ از جمله ملت و تجارت در ۲۹ تیرماه سال گذشته با قیمت پایانی ۱۰۰۵ ریال برای هر سهم جهت برگزاری مجمع عمومی سالیانه بسته شد که البته این توقف نماد، تا به امروز برای بانک صادرات ادامه داشته است. حال تازه‌ترین خبرها حکایت از این دارد که مدیران بانک صادرات در تلاش برای برگزاری مجمع سالانه این بانک هستند تا هر چه زودتر نماد معاملاتی بانک صادرات در بورس بازگشایی شود. بر این اساس قرار است مجمع عمومی سالانه بانک صادرات برای بررسی عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۵ روز شنبه، ۳۱ تیرماه برگزار شود تا سهامداران این بانک امیدوار به بازگشایی نماد "وبصادر" در بورس باشند. گفتنی است، استماع گزارش هیأت مدیره و حسابرس و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۵، تصویب  صورت های مالی سال مالی منتهی به۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۵  و انتخاب حسابرس و بازرس قانونی مهمترین دستورهای جلسه مجمع بانک صادرات عنوان شده‌ است. /ایبِنا

افت بهای انواع سکه در بازار آزاد تهران

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افت دسته‌جمعی مواجه بود و از ۱۲۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان کاهش را تجربه کرد. بر این اساس، نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۱۲۰۰ تومانی به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان، نیم سکه با افت ۵۵۰۰ تومانی به۶۳۱ هزار تومان، ربع سکه با کاهش ۳ هزار تومانی ۳۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی با کاهش ۲ هزار تومانی به ۲۴۹ هزار تومان معامله شد. /مهر

بازگشت امید به بازار جهانی طلا

رشد حدودا 5/ 1 درصدی بهای اونس طلا در دومین هفته ماه جولای، امید به ادامه رشد در هفته سوم را شکل داده است. به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 19 تن شرکت کرده‌اند که از این میان 13 تن معادل 68 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 3 تن  معادل 16 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید کاری که از امروز آغاز شده پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 16 درصد دیگر نیز نظری خنثی داشته‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 808 تن شرکت کرده‌اند که از این میان 394 نفر معادل 49 درصد، افزایش و 296 نفر معادل 37 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. 118 نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. باب هابرکورن، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» می‌گوید: «با توجه به داده‌های اخیر از اقتصاد آمریکا، فکر می‌کنم طلا افزایشی خواهد بود. این داده‌ها احتمال افزایش بیشتر نرخ‌های بهره را کاهش داده است. فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در «پرایس فیوچرز گروپ» هم می‌گوید: «به نظر می‌رسد طلا کف قیمتی را تجربه کرده و از این رو ما انتظار افزایش قیمت‌ها را در این هفته داریم.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» انتظار آزموده شدن مرز مقاومتی 1240 دلار را در روزهای آینده دارد: «طلا شانس خوبی برای عبور از مرز 1240 دلار و حرکت به سوی مرز 1250 دلار دارد.» دارین، نیوسام، تحلیلگر ارشد «تلونت دی تی ان» هم می‌گوید که روند کوتاه‌مدت افزایشی خواهد بود: «طلا شتاب کافی برای عبور از مرز 1240 دلار را دارد؛ اما برای اینکه افزایشی‌ها دست بالاتر را در بازار داشته باشند، نیاز به رشد بیشتر وجود دارد.»

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌ روی

در این هفته، از یک طرف، آمار منتشره از سوی آژانس بین المللی انرژی که نشان از افزایش تولید نفت آمریکا، نیجریه و لیبی، و همچنین افزایش صادرات اوپک داشت و از طرف دیگر کاهش موجودی نفت آمریکا و نشانه هایی مبنی بر رشد تقاضا در برخی کشورها از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر بازار نفت تأثیر داشت. پیش بینی می شود، برای افزایش قیمت نفت، سران اوپک به همراه روسیه در جلسه ۲۴ جولای، برای تشدید توافق اوپک به نتیجه برسند. لذا با نزدیک شدن به این تاریخ باید شاهد افزایش قیمت نفت بود.

ادامه رشد یورو در کانال 4300 تومان و افت دلار و درهم

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با افت 42 دلار نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 733 فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 60 ریال همراه بود و به رقم فروش 43 هزار و 197 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 385 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 13 ریال ارزان تر فروخته شد.


درآمد ۹۰۰ میلیارد تومانی دولت از شماره‌گذاری خودرو

بانک مرکزی به تازگی گزارش درآمدها و مخارج دولت در بودجه سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد که طبق آن درآمد دولت از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. تحقق درآمد ۹۰۰ میلیارد تومانی دولت از مالیات شماره‌گذاری خودرو در حالی است که در بودجه سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی شده بود مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان از این محل کسب شود که البته رقم تحقق یافته بیشتر از آن بوده است. درآمد دولت از محل شماره‌گذاری خودرو در سال گذشته (۱۳۹۵) رشد حدودا ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است به‌گونه‌ای که درآمد دولت از این محل در سال ۱۳۹۴ برابر با ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال گذشته درآمد دولت از مالیات بر نقل و انتقال خودرو حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت از این محل در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

درخواست خودروسازان جهانی برای تأخیر در انجام یک پروژه چینی

خودروسازان جهانی از دولت چین خواسته‌اند برنامه سهمیه فروش خودروهای برقی و هیبریدی را به تأخیر بیندازد و آن را تعدیل کند زیرا اجرای این برنامه غیرممکن خواهد بود. به گزارش رویترز، خودروسازان جهانی در نامه‌ای که به وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین نوشتند، خواستار تعویق این برنامه شدند. چین به‌منظور مبارزه با آلودگی هوا و همچنین حمایت از خودروسازان داخلی برنامه‌ای را تدوین کرده است که به موجب آن تا سال 2025 دست‌کم یک‌پنجم فروش خودروسازان باید مربوط به خودروهای برقی و برقی-هیبریدی باشد. لیپینگ کانگ، مدیر ارشد اتاق فکر«مرکز نوآوری انرژی و حمل و نقل»، می‌گوید: «این برنامه به‌ شدت به صنعت خودرو به‌ ویژه خودروسازان مشهور آسیب وارد می‌کند.» خودروسازان آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره‌ای در این نامه نوشته‌اند: «اجرای این برنامه در زمان اعلام شده امکان‌پذیر نیست. این برنامه دست‌کم باید یک‌ سال به‌ تأخیر بیفتد و انعطاف‌پذیرتر شود.»

سهم سه دهم درصدی ایران از بازار جهانی دارو

رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری عصر دیروز گفت: در مورد واردات دارو استناد ما به آمار گمرک است که حداقل 500 میلیون دلار در 3 سال گذشته کاهش داشته ایم. او گفت: قیمت داروهای وارداتی به طور میانگین 25 درصد کاهش داشته است البته قیمت دارو وارداتی در ایران نسبت به قیمت همین دارو در کشورهای دیگر بیشتر است که ما در این سال ها سعی کردیم این اختلاف را کاهش دهیم. دیناروند افزود: می گویند همسر بنده شرکت دانش بنیان دارد و این در تصمیمات سازمان تأثیر دارد در حالی که تصمیمات سازمان غذا و دارو سلیقه ای نیست و در کمیته ای با رأی مخفی اعضا اتخاذ می شود. او گفت: سرانه مصرف دارو در ایران 54 دلار، در کشورهای فقیر حدود 30 دلار و میانگین جهانی130 دلار است. وی افزود: اینکه سرانه مصرف دارو در ایران بالاتر رفته به علت افزایش امید به زندگی است که با افزایش جمعیت سالمندان، مصرف دارو هم بالا می رود و نمی توان دوران جنگ تحمیلی را که دسترسی به دارو کم بود به عنوان ملاک افزایش مصرف دارو در نظر گرفت. /شبکه خبر

نرخ بهره بانکی را در بلند مدت کاهش می‌دهیم

«یودایوف» معاون بانک مرکزی روسیه در حاشیه کنگره بین المللی مالی در «سنپترزبورگ»  گفت: بانک روسیه نرخ بهره بانکی را با چشم انداز بلند مدت کاهش خواهد داد؛ اما اقدامات آن بستگی به شرایط اقتصاد کلان روسیه دارد. این مقام روسی تصریح کرد، بدون شک نرخ بهره بانکی را کاهش خواهیم داد و در مورد زمان، چگونگی و به چه نحوی آن را انجام دهیم، در جلسه آینده هیئت مدیره بانک مرکزی این کشور که در بیست و هشتم ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد به بحث و گفتگو خواهیم پرداخت. شانزدهم ماه گذشته میلادی، بانک روسیه نرخ بهره بانکی را از ۹.۲۵ درصد به ۹ درصد کاهش داد. این اقدام بانک مرکزی روسیه در جهت کاهش نرخ بهره بانکی برای سومین بار در سال جاری میلادی صورت می گیرد. بانک مرکزی روسیه پیش از این هم در ماه مارس و آوریل سال جاری میلادی به ترتیب ۰.۲۵ و ۰.۵ درصد از نرخ بهره را کاهش داده است. هدف اصلی بانک مرکزی روسیه، رساندن نرخ بهره بانکی به ۶.۵ تا ۷ درصد تا سال ۲۰۲۰ میلادی است؛ البته مشروط بر اینکه نرخ تورم در سطح ۴ درصد بماند.

تغییر در مبنای محاسبه مستمری بازنشستگان

مدیرکل فنی امور مستمری های سازمان تأمین اجتماعی گفت: بنا بر ماده 31 قانون برنامه پنجم توسعه، بخشنامه ای تحت عنوان بخشنامه شماره 60 وجود داشت که دو سال بیمه پردازی بیمه شدگان مبنای محاسبه پرداخت مستمری فرد محسوب می شد؛ اما چنانچه این دو سال دستخوش دستمزد نامتعارف در طول بیمه پردازی این افراد،‌ قرار می گرفت ما میانگین پنج سال آخر را محاسبه می کردیم. وی ادامه داد: اما طبق ماده 82 قانون برنامه ششم توسعه، این قضیه منتفی شد و روز گذشته 25 تیرماه 1396 بخشنامه ای با شماره 1/ 60 صادر شد که از اول فروردین سال 1396 میزان مستمری براساس قانون اصلاح ماده 77 و تبصره ذیل مصوب 16 اسفندماه 1371 با رعایت سایر قوانین و مقررات تعیین می شود؛ یعنی برای تعیین میزان مستمری بازنشستگان، دو سال آخر محاسبه می شود. جنانی ادامه داد: به همین منظور بخشنامه 60 برای محاسبه میزان مستری بازنشستگان لغو و مبنای این محاسبه، بخشنامه 1 / 60 جایگزین شد. براساس آمار سازمان تامین اجتماعی، در حال حاضر 42 میلیون بیمه شده تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که حدود سه میلیون تن از این شمار را مستمری بگیران و بازنشستگان تشکیل می دهند. /ایرنا


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
سود بهره بانکهارا پایین بیاورید وکارمند وکارگر ضعیف جامعه را با صاحب خانههای بی رحم بدبخت واواره کنید اینهم یکی از راههای بی درمان دولت ماست ؟؟؟....
بعد از سی سال خدمت در آموز ش و پرورش و با فوق لیسانس
به اندازه یک کارگر بی سواد حقوق بازنشستگی دارم
یعنی ارزش تحصیلات در ایران صفر است
حدود 42 میلیون بیمه شده؟ ایا واقعا حدود 15-20 سال دیگه که درصد زیادی از این 39 میلیون بازنشسته میشن تامین اجتماعی میتونه مستمری بده؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر