بازدید 5233
۱
«تابناک» از سهم خواهی‌های جریانات سیاسی از رئیس‌جمهور گزارش می‌دهد؛

آقای روحانی! سهم حامیان چند درصد؟!

برخی کنشگران سیاسی بر این باورند که «محمدرضا عارف» به دلیل اقدام سیاسی خود یعنی همان انصراف از ادامه حضور در انتخابات 92 و کنار کشیدنش به نفع «حسن روحانی» که برخی آن را از دلایل پیروزی شیخ دیپلمات در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می دانند، خود را محق در انتخاب و تاثیرگذار در انتخاب وزیران حتی برای کابینه دوازدهم می داند. از سوی دیگر، جریان اصولگرای کشور هم با طرح موضوعاتی از جمله آنکه رئیس جمهور عضو جامعه روحانیت مبارز است، پس باید درصدی را برای اصولگرایان در کابینه در نظر گیرد، پیگیر مطالبه خود از دولت است.
کد خبر: ۷۱۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 29 July 2017
انتقادات «محمدرضا عارف» به «حسن روحانی» اخیرا به اوج خود رسیده و می توان شیب آن را که از سال 92  آغاز شده، صعودی توصیف کرد. عارف که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم با نظر «حجت الاسلام سید محمد خاتمی» مجبور شد به نفع روحانی از صحنه انتخابات کنار بکشد، به ‌رغم فشار اصلاح‌طلبان هیچ جایگاهی در دولت اول روحانی نداشت و چهره های اصلاح طلب بعد از پیروزی شیخ دیپلمات، مدعی کم توجهی ایشان به این جریان بودند و بسیاری از آنها همچنان پس از گذشت نزدیک به چهار سال از دولت یازدهم، بر این باورند که سهم اصلاح طلبان در دولتی بیش از نیمی از کابینه را اصلاح طلبان تشکیل داده اند، بسیار کم بوده و باید در دولت آینده روحانی جبران مافات کند. از سوی دیگر، اصولگرایان هم با طرح اینکه روحانی عضو بخشی از احزای اصولگراست، باید تعدادی از وزارت خانه ها را به این جریان اختصاص دهد.

به گزارش «تابناک»، پس از انتخابات 29 اردیبهشت و پیروزی دوباره «حجت الاسلام حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، بحث انتخاب وزرا و تغییر کابینه سوژه اصلی رسانه ها و فضای مجازی شده است؛ تغییراتی که بعضا با اظهار نظر و پیشنهادهای چهره های سیاسی همراه بود؛ پیشنهادهایی که بعضا از آن به عنوان سهم خواهی از دولت تعبیر می شود.

در همین راستا، محمد رضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست این شورا با منتخبان شورای شهر نسبت به دولت انتقادات مهمی را مطرح کرد؛ انتقاداتی که شائبه سهم خواهی اصلاح طلبان از دولت را تقویت کرد و واکنش های مختلفی از چهره های سیاسی و نزدیکان روحانی به همراه داشت.

برخی کنشگران سیاسی بر این باورند که «محمدرضا عارف» به دلیل اقدام سیاسی خود یعنی همان انصراف از ادامه حضور در انتخابات 92 و کنار کشیدنش به نفع «حسن روحانی» که برخی آن را از دلایل پیروزی شیخ دیپلمات در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می دانند، خود را محق در انتخاب و تأثیرگذار در انتخاب وزیران حتی برای کابینه دوازدهم می داند. همین امر و برخی سخنان عارف، باعث انتقادات و هجمه های شدید علیه او و جریان اصلاحات شد. سرآغاز این هجمه ها را می توان از انتشار خبر دیدار و گفت و گوی عارف با روحانی و تشکیل کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دانست و نقطه اوج آن را سخنان اخیر عارف در نشست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با منتخبان شوراها دانست؛ سخنانی که با واکنش هایی از سوی حامیان دولت مواجه شد.

عارف در این خصوص اخیر گفته: «در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت.»

وی تأکید کرد: «انتظارمان از روحانی این است با شورای عالی اصلاح‌طلبان مشورت کند.» رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان افزود: «بعضی‌ها پیروز می‌شوند و یادشان می‌رود چه کسانی برایشان زحمت کشیدند و من این گله را دارم.»

وی در ادامه افزود: «پیروزی در انتخابات سال ۹۶ و ادامه گفتمان اصلاحات که به اتفاق آرا آقای روحانی رأی آورد، نتیجه انتخابات اتفاقی نبود، بلکه نتیجه شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی بود.» عارف تصریح کرد: «اگر ما را دنبال نخود سیاه نفرستند، قصد ما کمک کردن و ادامه راه است.»

در این خصوص «حسام‌الدین آشنا» با انتشار توییتی در این خصوص نوشت: «درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست، اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان!» مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور هم در این خصوص نوشته بود: «کاسبان اصلاح‌طلبی که باج‌خواهی رسانه‌ای و سیاسی از رئیس‌جمهور را آغاز کرده‌اند، بدانند روحانی خاتمی نیست، نه تعارف می‌کند و نه مأخوذ ‌به‌ حیا می‌شود.»

دیری نپایید که محمد رضا عارف در پستی در اینستاگرام که می‌توان آن را پاسخی به آشنا تعبیر کرد، نوشت: «نتیجه تعامل و همدلى در دولت اصلاحات نه سهم‌خواهى بود و نه مجادلات تند رسانه‌اى.»

در همین حال، حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز در مطلبی که کنایه به همین مواضع اخیر درباره کابینه بود، تأکید کرد: «سه چیز طیره قدرت است، به وقت پیروزی: سیاست بازی در زمان تعامل؛ سیاست سازی به وقت تفاهم؛ سیاست سوزی به گاه حکمرانی؛ هشیار باشیم منشأ قدرت ملت است.»

صادق زیباکلام نیز با بیان این که گمان نمی کنم، خود آقای روحانی منکر نقش اصلاح طلبان در موفقیتشان باشند، گفت: مسأله اساسی این است، جریانی که پیروزی آقای روحانی را رقم زده، یک جریان ائتلافی است. زیباکلام تأکید کرد: چندپاره شدن اصلاح طلبان سم است، رمز پیروزی ما در سال 92، 94 و 96، تشکیل ائتلاف بود. اگر ائتلافی عمل نکنیم و آقای عارف و همراهانشان یک جریان شوند، کارگزاران یک جریان شوند، آقای خاتمی جریانی جدا شود و... در انتخابات مجلس در سال 98 و ریاست جمهوری در 1400 شکست خواهیم خورد.

عبدالله ناصری، از فعالان سیاسی اصلاح طلب هم درخصوص سهم خواهی ها از دولت گفت: اصلاح طلبان یا هر جریان دیگری که بخواهد سهم خواهی کند، مسیر اشتباهی رفته اند؛ اما آقای روحانی باید متوجه باشد که عقبه مدنی قدرتمند او چه مشخصات و خواسته هایی دارد. در دولت دوم آقای روحانی باید کارآمدی و انسجام را در دستور کار خود قرار دهد. وی افزود: هیچ اصلاح طلبی حق ندارد سهم خواهی کند یا همین طور هیچ اصولگرایی حق ندارد سهمی برای خود در نظر بگیرد.

علی جنتی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه نیز در همایش تقدیر از فعالان حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی نیز تصریح کرد: اینک جریان های سیاسی حامی دولت دوازدهم نباید به دنبال سهم خواهی باشند. در غیر این صورت در انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری بازنده خواهیم شد.

دیری نپایید که روز گذشته برای بار دوم، خبر دیدار عارف با رئیس جمهور در رسانه های کشور منتشر شد؛ دیداری که این بار اعضای کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری، رئیس خود را همراهی می کردند. در این دیدار، عارف بار دیگر بر سخنان خود نسبت به آنکه اصلاح طلبان باعث پیروزی روحانی در انتخابات شدند، گفت: نقش اصلاح‌طلبان در حمایت از نامزدی روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را کم نظیر و بسیار مؤثر بود.

این سخنان در حالی مطرح شد که روحانی با سخنانی هوشمندانه و قابل تأمل پاسخ رئیس فراکسیون امید را داد و افزود: امیدوارم دولتی کارآتر به مردم و مجلس شورای اسلامی معرفی کنیم و همچنان از همکاری متقابل با اصلاح‌طلبان در همه زمینه‌ها بهره‌مند شویم.

از سوی دیگر، برخی چهر های اصولگرا به دلیل عضویت روحانی در جامعه روحانیت مبارز خواهان سهم بیشتر در کابینه دوازدهم هستند؛ هرچند برخی وزارت خانه های مهم دولت یازدهم همچون وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، معاون پارلمانی از آن چهره های معتدل اصولگرا بوده است. از سوی دیگر، اصولگرایان با طرح معاون اولی باهنر، بحث سهم خواهی بیشتر در کابینه را کلید زدند و افرادی مانند محسن کوهکن و بروجردی بر این باور بودند که روحانی باید از ظرفیت های باهنر در کابینه آینده استفاده کند؛ اظهاراتی که شاید بحث سهم خواهی برخی از جریانات را تا حد زیادی تقویت کند؛ هرچند خود باهنر در واکنش به این خبر گفته بود، اصلا معاون اولی باهنر را به روحانی توصیه نمی کنم، چون اختلاف نظرهای زیادی بین ما وجود دارد.

حال باید منتظر ماند و دید، آیا آقای روحانی با وجود سهم خواهی های علنی برخی جریانات و چهره های مطرح کشور که در انتخابات های گذشته جزو حامیان اصلی وی بودند، کابینه دوازدهم را همچون گذشته در مسیر اعتدال خواهد بست یا تسلیم آنها خواهد شد و کابینه دوازدهم با چهره های اصلاح طلب بیشتری همراه خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱
حالا که بحث سهم خواهی شد
..پس سهم من کو؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار