بازدید 3942

سهم ناچیز ایران از بازار صادرات گاز جهانی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، به دلایل عدم حضور پررنگ ایران در بازار صادرات جهانی گاز که اعم از دوری از اروپا، نبود صنعت ال پی جی و لزوم سرمایه گذاری کلان در بخش پتروشیمی بوده پرداخت،
کد خبر: ۷۱۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷ 15 July 2017
اسدالله قره خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سهم اندک ایران از صادرات گاز، گفت: بازار هدف ایران برای  صادارت  گاز بازار دوری بوده که از طریق خط لوله نمی توان گاز را به این مناطق برد، اما دانش روز و تکنولوژی در این زمینه تحت عنوان ال. ان. جی پیشرفت کرده  اما در حال حاضر  از ایران ال پی جی  صادر می شود که موضوع صادرات  ال پی جی کاملا متفاوت است.

 نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران باید همانند قطر گاز را تبدیل به ال ان جی کند، افزود:بالاترین تکنولوژی در بخش ال ان جی در اختیار شرکت توتال است، لذا باید در این بخش ورود پیدا کرد و  کشتی های ال ان جی بر را سفارش داد تا  هر کشوری همانند سنگاپور، آفریقا، هند و اروپا به گاز احتیاج داشتند ال ان جی صادر شود که این یکی از راه های صادرات گاز  است.

توتال می تواند مسیر صادرات گاز ایران به اروپا را تسهیل کند

قره خانی با اشاره به اینکه دومین راه برای صادرات گاز  از طریق خط لوله است، ادامه داد: صادرات از طریق خط لوله ظرفیت خاصی دارد که اکنون از این ظرفیت برای صادرات گاز به ترکیه استفاده می شود، لذا باید مذاکره و رایزنی شود تا این خط لوله به اروپا کشیده شود.

وی با بیان اینکه صادرات گاز به اروپا مستلزم یک گفتمان قوی دیپلماسی با ترکیه و اروپا است، یادآور شد:  شرکت هایی همانند توتال که برای سرمایه گذاری وارد ایران می شوند می توانند مسیر آینده را تسهیل کنند چراکه زمانی دو شرکت اروپایی وارد ایران شده و سهمی از تولیدات را داشته باشند که این شرکت ها به راحتی می توانند با ترکیه و اتحادیه وارد مذاکره شوند و چه بسا هزینه ی این خط لوله را نیز پرداخت کنند که  گاز ایران صادر شود.

حدود ٥٠ تا ٦٠ واحد پتروشیمی در کشور هم اکنون زمین گیر هستند

 قره خانی ادامه داد: روسیه که هم اکنون گاز صادر می کند این اقدام را  از طریق یک خط لوله از اکراین و  یک خط لوله از باکو جیهان  انجام می دهد و  کشورهای دیگر نیز چنین حالتی نیز دارند.

وی با بیان اینکه راه سوم برای صادرات گاز تبدیل آن  به یک فرآورده دیگر همانند محصولات پتروشیمی است، اظهار کرد:تبدیل به فرآورده متاسفانه سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد که ایران شرایط آنچنانی در این بخش ندارد، هم اکنون حدود ٥٠ تا ٦٠ واحد پتروشیمی وجود دارد که هم اکنون زمین گیر هستند، البته یک راه دیگر نیز که هم اکنون وجود دارد که تبدیل گاز به انرژی الکتریکی است.

صادرات گاز به هر یک از کشورهای عراق و ترکیه بین ٣٠ تا ٥٠ میلیون مترمکعب است

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: می توان در مرزهای سمت پاکستان، ترکیه و عراق نیروگاه زد و گاز را تبدیل به انرژی الکتریکی با یک ارزش افزوده چندبرابری و سپس صادر کرد.

 وی ادامه داد:تمامی این راه ها برای صادرات گاز امکان پذیر است به شرطی که نسبت به یکدیگر بدبین نباشیم و اگر کسی انتقاد کرد به وی سوءظن پیدا کرده و نسبت به شخصی که قرارداد منعقد کرده بی اعتماد باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه میزان صادرات گاز به خارج از کشور، مقداری زیادی نیست، تصریح کرد:در حال حاضر مقداری صادرات گاز به ترکیه و مقداری به بازار عراق   برای نیروگاه های این کشور است که هر کدام از اینها بین ٣٠ میلیون متر مکعب تا ٥٠ میلیون مترمکعب است که با توجه به تولیدات حدود ٧٠٠ تا ٨٠٠ میلیون مترمکعب در روز می توان حدود ٣٠٠ تا ٤٠٠ میلیون مترمکعب را صادر کرد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان